دکوراسیون آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه ایرانی، کم هزینه و راحت

شاید با خود فکر کنید بازسازی آشپزخانه ایرانی همیشه نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد. ولی با یک سری راهکارهای ساده تر و ارزان تر می توان ظاهر آشپزخانه را به کلی تغییر داد. این روش ها روی مشکلات یا اجزای مختلف آشپزخانه تمرکز می کنند و آنها را بهتر و زیباتر می کنند.
پس اگر به دنبال راهکارهایی با هزینه کم و راحت تر برای تغییر و زیباتر کردن آشپزخانه خود هستید با ما همراه باشید. در این مطلب ما ۸ روش ساده و اقتصادی که خودتان به تنهایی می توانید اجرا کنید را معرفی می کنیم.

۱- نورپردازی جدید و حرفه ای

برای بازسازی آشپزخانه ایرانی، تعویض و اضافه کردن نورپردازی، گزینه ای جذاب و تاثیرگذار است. در واقع ما با نورپردازی در بخش های مهم آشپزخانه، نگاه بیننده را به بخش های مختلف جلب می کنیم. این کار باعث ایجاد تعادل و توازن زیبایی در همه اجزای آشپزخانه می شود.

نورپردازی خوب آشپزخانه با این روش ها:

۱- استفاده از لامپ های مهتابی و آفتابی


برای اینکه نورهای هر فضایی زیباتر و طبیعی تر باشد، همزمان از لامپ های مهتابی و آفتابی استفاده کنید. اگر لوستر آشپزخانه شما یک لامپ دارد می توانید آن را مهتابی انتخاب کنید. در کنار لوستر در بخش دیگری از آشپزخانه از یک چراغ آویز یا نور مخفی با رنگ آفتابی استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:


ترکیب نورهای سرد و گرم با هم باعث ایجاد تعادل و طبیعی تر به نظر آمدن فضای آشپزخانه می شود. بهتر است میزان استفاده از نورهای سرد بیشتر از گرم باشد تا محیط طبیعی تری داشته باشید.
در بازسازی آشپزخانه ایرانی، استفاده از نور سرد مخفی در کناف ها و نور گرم و آفتابی در لوستر، انتخابی عالی است.

اگر انتخاب بین درجات مختلف آفتابی و مهتابی برایتان سخت است، به عدد دمای رنگ نوشته شده روی جعبه لامپ دقت کنید:

۱- دمای رنگ یک لامپ اگر زیر k 3000 باشد، رنگ لامپ کاملاً زرد و آفتابی است. هر چه این عدد به سمت بالا رود رنگ لامپ به رنگ سرد و مهتابی نزدیک می شود. این لامپ ها را بهتر است به میزان حدود ۴۰ درصد در آشپزخانه استفاده کنید.
۲- لامپی با دمای رنگ بین ۳۳۰۰ تا ۵۰۰۰ k (کلوین)، رنگ سرد یا نسبتاً خنثی دارد. این لامپ ها را بهتر است به میزان بیشتری مثلاً ۶۰ درصد در آشپزخانه به کار برد.
۳- لامپی با دمای رنگ بالای ۵۴۰۰ k هم رنگی کاملاً سرد و اصطلاحاً یخی دارد.

این لامپ برای محیط خانه مناسب نیست و معمولاً برای فروشگاه ها استفاده می شود.

۲- تنظیم میزان نور آشپزخانه


میزان و شدت نوری که در آشپزخانه وجود دارد هم باید مناسب باشد. اگر شدت نور، خیلی کم یا زیاد باشد، دکوراسیون آشپزخانه را مات و کدر یا بیش از حد روشن نشان می دهد. پس بهتر است به نسبت ابعاد آشپزخانه از لوستر و نورپردازی ها استفاده کنید.

برای یک آشپزخانه با ابعاد حدود ۱۲ متر مربع، ۲۰ تا ۲۵ وات نور مناسب است. شما می توانید با سه لامپ ۷ واتی یا دو ۱۰ واتی این نور را تامین کنید. این انتخاب به تعداد لوستر و چراغ آویز های آشپزخانه بستگی دارد.

۳- کاربرد نور مخفی جذاب


یکی از راهکارهای جالب و ارزان برای بازسازی آشپزخانه ایرانی کاربرد نورهای جذاب است. برای اینکه نورپردازی جذاب تر و زیباتری در آشپزخانه داشته باشید، نورهای مخفی را پیشنهاد می کنیم.

شما می توانید زیر کابینت های هوایی، بالای کابینت ها، پاخور کابینت ها یا در سقف نورهای مخفی را به کار ببرید.


اگر در نور لوستر و چراغ آشپزخانه، نور گرم و آفتابی رنگ غلبه دارد، از نور مخفی با رنگ سفید و سرد و برعکس استفاده کنید.
علاوه بر این برای انتخاب هوشمندانه رنگ نور مخفی باید به رنگ دکوراسیون آشپزخانه هم توجه کنید.

اگر در دکوراسیون آشپزخانه شما رنگ های سرد غلبه دارند، بهتر است از نور مخفی آفتابی یا گرم استفاده کنید. و اگر رنگ های گرم در آشپزخانه شما بیشتر به کار رفته، نور مخفی سرد یا مهتابی برای آشپزخانه مناسب تر است.

۲- تعویض لوستر با مدل های ترند و زیبا

در بعضی از آشپزخانه ها، لوستر یا چراغ آشپزخانه، خیلی قدیمی یا نامتناسب است. ممکن است سبک لوستر ناهماهنگ با سبک دکوراسیون آشپزخانه انتخاب شده باشد. یا اینکه لوستر کاملاً از مد افتاده و ظاهر کل آشپزخانه را زشت نشان می دهد.

در این مواقع با تعویض لوستر یا چراغ و انتخاب لوستر جدید و شیک، تا حد زیادی آشپزخانه را زیباتر و هماهنگ تر می کنید.


اگر لوستری با شاخه ها یا لامپ های زیاد دارید، مدلی کوچکتر با لامپ های کمتر انتخاب کنید. در کنار این لوستر کوچک، از چراغ آویز بالای کانتر اوپن یا از نورهای مخفی زیر کابینت استفاده کنید. این کار نور ملایم و چشم نوازی به تمام بخش های آشپزخانه شما می دهد و آن را خیلی شیک تر می کند.

۳- تغییر کف آشپزخانه، راحت و سریع


کف آشپزخانه شما جز اصلی ترین بخش های آشپزخانه است که در اولین نگاه به چشم می آید. پس اگر کفپوش آشپزخانه قدیمی و رنگ و رو رفته شده باید فکری برای آن کنید. یکی از راه هایی که با آن، سریع و راحت می توانید کف را عوض کنید، کفپوش پی وی سی است.


کفپوش پی وی سی، شبیه قطعات لمینیت کف بوده و روی کف سرامیک، لمینیت یا سنگ می چسبد. کفپوش پی وی سی از تایل هایی تشکیل شده که معمولاً پشت چسبدار هستند یا بوسیله چسب مخصوص می چسبند.

در صورتی که کف قبلی آشپزخانه، صاف نباشد و فرورفتگی یا برآمدگی داشته باشد باید ابتدا زیر سازی مناسب انجام دهید. این کفپوش ها رنگ های چوبی روشن و تیره از جمله سفید، کرمی، عسلی، قهوه ای و گردویی دارند.

برای آشپزخانه کوچک بهتر است از رنگ های روشن این کفپوش انتخاب کنید. قیمت این کفپوش ها از لمینیت و سرامیک درجه ۱ پرسلان ارزان تر است. پس یکی از راه های بازسازی آشپزخانه ایرانی با هزینه کم، کفپوش های پی وی سی هستند.

۴- بند کشی مجدد سرامیک کف


شاید بی اهمیت ترین بخش آشپزخانه بندکشی های کف آشپزخانه باشد. برای بازسازی آشپزخانه ایرانی لازم نیست بازسازی کلی کنید. بلکه با تغییر و تعویض یک سری جزییات مانند بندکشی ها می توان آشپزخانه ای زیبا داشت.
اگر کف آشپزخانه سرامیک یا سنگ است و بیشتر از ۷-۶ سال از ساخت خانه می گذرد باید بندکشی ها را ترمیم کنید. شما می توانید خودتان دوغاب بندکشی درست کنید یا خمیر بندکشی آماده را بخرید. خمیر بندکشی آماده، کار شما را خیلی راحت می کند.


اول کامل همه کف آشپزخانه و بندکشی ها را تمیز کنید. سپس با دقت خمیر بندکشی را روی بندها بکشید. با چوب مخصوص خمیر یا یک وسیله کوچک، خمیر را روی بندها مرتب و صاف کنید.
تا خمیر خشک نشده با یک دستمال، بیرون زدگی های خمیر از بندها را تمیز و پاک کنید. چون اگر خمیر خشک شود، بیرون زدگی های آن تمیز نمی شود و ظاهر زشتی پیدا می کند. طوری خمیر را روی بندها بکشید که یک لایه با ضخامت کم روی بند ایجاد شود.

این لایه نباید خیلی ضخیم باشد و باید روی آن صاف باشد. بعد از اتمام کار بندکشی کل آشپزخانه، کل کف آن، جدید و زیباتر می شود.

۵- مخفی کردن لوله گاز، پکیج و هود

یکی از راه های کم هزینه بازسازی آشپزخانه ایرانی، پوشاندن لوله های گاز و پکیج و هود هستند. این لوله ها در معرض دید بوده و باعث نامرتب دیده شدن آشپزخانه می شوند.
این لوله ها را باید با ترفندهایی ساده و اقتصادی بپوشانیم. با ۳ روش می توان این لوله های مزاحم را مخفی کرد.

۱- پوشاندن لوله های گاز و هود با ام دی اف

۲- پوشاندن لوله های گاز و هود با مقواهای ضخیم

پوشاندن لوله های گاز و هود با ماربل شیت یا طلق

۶- بازسازی کابینت ها با برچسب کابینت

اگر برای تعویض و خرید کابینت های آشپزخانه، به دنبال یک راه حل کم هزینه هستید، برچسب کابینت، راهکاری عالی است. برچسب های کابینت جدید، ظاهری شبیه جنس ام دی اف یا هایگلاس دارند و سطح کابینت ها را کاملاً نو و زیبا می کند.

این برچسب ها به صورت رولی تولید می شود و به صورت چسبدار هستند. برچسب کابینت ها، طرح های مختلفی مثل طرح سنگ، طرح چوب، مدل ساده و رنگی، اکلیلی، طرح چرم و … دارند. برچسب کابینت هزینه خیلی ناچیزی نسبت به تعویض کابینت دارد و خودتان می توانید برچسب ها را بچسبانید.

۷- تغییر سریع کاشی بین کابینتی


آشپزخانه های قدیمی ایرانی حتی آنهایی که حدود ۱۰ یا ۱۵ سال از ساختشان می گذرد، مشکلاتی دارند. کاشی های بین کابینتی یا دیواری این آشپزخانه ها، قدیمی شده یا طرح های از مد افتاده دارند. برای این مشکل یک ترفند عالی و کم هزینه وجود دارد.

با برچسب کاشی که مدل های شیک و جدیدی دارد می توانید ظاهر کاشی و سرامیک دیوار را به کلی عوض کنید.
با این راه حل دیگر نیازی به خرید کاشی و سرامیک و نصاب ندارید. بلکه این برچسب ها را خودتان می توانید با کمی دقت و حوصله به دیوار بچسبانید. برچسب های کاشی به صورت رولی یا تایلی در بازار وجود دارند. رول های آنها معمولاً دارای عرض ۶۰ سانتی متری هستند.


برای چسباندن برچسب ها اول خیلی خوب سطح کاشی و سرامیک دیوار را تمیز کنید. هیچ لک و چربی نباید روی کاشی باشد. بعد از یک طرف شروع به چسباندن کنید.
هر ۱۰ سانتی متر که چسبانده شد با دست از ابتدا تا آخرین قسمت روی آن را صاف کنید.

با یک کاردک پلاستیکی یا یک تکه چوبی با لبه صاف هم می توانید روی برچسب بکشید. باید همه حباب های هوایی که زیر برچسب باقی مانده خالی شود تا سطح یکدستی داشته باشید.

۸- اصلاح رنگ ها در آشپزخانه


بعضی موقع برای بازسازی آشپزخانه ایرانی قدیمی، تنها کاری که لازم است، تغییر و اصلاح رنگ بندی آشپزخانه است. رنگ هایی که در وسایل مختلف به کار رفته را می توان با هزینه کمی تغییر داد. با این کار همه رنگ های دکوراسیون آشپزخانه با هم ست می شوند.


رنگ کاشی بین کابینتی، سرامیک دیوار، کف آشپزخانه، کابینت ها، صفحه روکابینتی و لوازم دکوری باید با هم هماهنگ باشند. پرده آشپزخانه هم بهتر است رنگی نباشد و رنگ سفید، کرمی یا مشکی انتخاب شود. اگر یکی از این اجزا، رنگ خوبی ندارد می توانید از روش های آسان و کم هزینه مثل برچسب کاشی، آنها را تغییر دهید.

جمع بندی:


برای بازسازی آشپزخانه ایرانی که هزینه کمی داشته باشد و به راحتی انجام شود، راهکارهای خوبی وجود دارد. می توان با تغییرات کوچکی در اجزای آشپزخانه، نتایج تاثیرگذار و بزرگی گرفت.

مثلاً کاشی بین کابینتی که با رنگ یا شرایط آشپزخانه هماهنگ نیست را می توان با چند متر برچسب کاشی به کلی متحول کرد. شما می توانید با توجه به مشکل آشپزخانه خود، یک یا چند روش معرفی شده را انتخاب و اجرا کنید. امیدوارم با این راهکارها خیلی راحت و سریع، آشپزخانه خود را به فضای مورد پسندتان تبدیل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *