دکوراسیون آشپزخانه, ترفندهای بازسازی آشپزخانه

نکات مهمی که باید برای بازسازی آشپزخانه بدانید

نکات بازسازی آشپزخانه

اگر کابینت یا دیگر اجزای آشپزخانه، قدیمی یا خراب شده باشد، آگاهی از نکات بازسازی آشپزخانه می تواند به شما کمک زیادی کند. برای بازسازی آشپزخانه خود با توجه به این نکات، می توانید تصمیم درستی بگیرید. هر بخشی که قصد بازسازی آن را دارید، باید با اصول فنی، ظاهری و استانداردها اجرا شود تا نتیجه عالی داشته باشد. توجه به این جزییات، یک آشپزخانه اصولی و زیبا دارید که کاربرد و دوام بیشتری هم دارد.

نکات بازسازی آشپزخانه

 

نکات بازسازی کفپوش آشپزخانه

در بازسازی آشپزخانه، یکی از مراحل مهم، تعویض و بازسازی کفپوش آشپزخانه است. کفپوش قبلی آشپزخانه را می توان به کل جمع کرد و متریال جدید را اجرا کرد. در صورتی که سطح کف آشپزخانه، صاف و یکدست باشد، می توانید کفپوش جدید را روی قبلی اجرا کنید.

نکات مهمی که باید در بازسازی کف آشپزخانه حتماً در نظر بگیرید:

کف آشپزخانه شما باید دارای شیب لازم به سمت کفشور باشد. اگر شیب لازم در کف اجرا نشده است، در زمان بازسازی کف آشپزخانه، باید کفسازی برای شیب ۱.۵ درصد انجام شود.

 

کفپوش آشپزخانه را با توجه به استفاده ای که دارید، انتخاب کنید. اگر در خانه کودکی دارید یا احتمال ریزش آب روی کف، زیاد است، لمینیت کف، گزینه مناسبی نیست.

در صورتی که سرامیک های قبلی را از کف کنده اید، باید زیرسازی خوبی با ملات سیمان انجام شود. وجود فضای خالی زیر سرامیک، باعث شکسته شدن یا ترک خوردن سریع سرامیک ها می شود.

برای بازسازی آشپزخانه کوچک، سرامیک های بزرگ و روشن برای کف انتخاب کنید. مثلاً سرامیک ۶۰ در ۱۲۰  برای کف، فضای آشپزخانه را بزرگتر نشان می دهد.

 

 

نکات بازسازی آشپزخانه و دیوارها

 

از نظر ضوابط ساختمانی، دیوار آشپزخانه را باید تا ارتفاع حداقل ۱.۵ متر کاشی کرد. ولی برای اینکه دیوارها در اثر چربی پخت و پز، راحت تمیز شوند، معمولاً تا سقف کاشی می شوند.

برای بازسازی دیوار آشپزخانه خود به این نکات دقت کنید:

برای بازسازی دیوار، کاشی های کل دیوار را می توانید بازسازی کنید. ولی برای هزینه کمتر می توانید فقط کاشی بین کابینتی را عوض کنید. نصب این کاشی ها به صورت چسبی روی کاشی قبلی انجام می شود.

 

از کاشی های رنگ تیره برای آشپزخانه های کوچک یا تاریک استفاده نکنید. کاشی های با زمینه روشن و ابعاد بزرگ، بهترین انتخاب برای آشپزخانه کوچک هستند.

اگر از برچسب کاشی برای کاشی های دیوار استفاده می کنید، طرح سنگ و ساده و رنگی بهترین گزینه ها هستند.

از کاشی یا برچسب کاشی طرح چوب برای کاشی بین کابینتی استفاده نکنید. چون حالت غیر طبیعی دارد و ظاهر آشپزخانه را زشت می کند.

یکی از راه های اقتصادی بازسازی دیوار آشپزخانه، رنگ کردن کاشی های دیوار است. شما می توانید با رنگ های آکریلیک (پایه آب) یا رنگ های روغنی نیمه مات، با یک غلطک، کاشی ها را رنگ کنید.

 

بازسازی آشپزخانه و کابینت

اگر قصد سفارش کابینت جدید دارید، جنس ام دی اف و صفحه روکابینتی خوبی انتخاب کنید. ورق ام دی اف با جنس ترک، دوام و قیمت بالاتری دارد. در میان جنس های ایرانی، برند ام دی اف فرامید، آرتا و پاک چوب و … از برندهای خوب هستند.

شما می توانید برای بازسازی کم هزینه تر کابینت ها، از برچسب کابینت استفاده کنید. این برچسب ها تنوع طرح و رنگ مختلفی دارند. مدل های جدید این برچسب ها، شبیه کابینت ام دی اف، ممبران یا هایگلاس هستند.

برای سفارش کابینت آشپزخانه، حتماً به فضاهای مورد نیاز خود دقت کنید. کمدها، قفسه های فروشگاهی ریلی، کشوهای عمیق، درب های آرام بند، کافی بار مخفی و … از جمله این امکانات جدید هستند.

اگر آشپزخانه شما در معرض نور آفتاب زیاد قرار دارد، کابینت ام دی اف یا ممبران انتخاب بهتری است. چون ممکن است کابینت هایگلاس در معرض نور شدید، زرد شود.

در صورتی که فضای کافی در آشپزخانه دارید، می توانید بخش کوچکی را به مطبخ اختصاص دهید. مطبخ دارای گاز جداگانه و سینک ظرفشویی است. پخت و پز در مطبخ انجام می شود و آشپزخانه اصلی تمیز می ماند. مطبخ با یک در ثابت، ریلی ام دی اف یا شیشه ای از آشپزخانه جدا می شود.

 

نکات بازسازی صفحه روکابینتی

برای صفحه روکابینتی می توانید از جنس ام دی اف، کورین، کوراتز، سرامیک یا غیره استفاده کنید. کم هزینه ترین متریال برای روکابینتی، ام دی اف ها هستند.

صفحه روکابینتی ام دی اف، در برابر خط و خش و نم و رطوبت مقاومت زیادی ندارد. صفحه روکابینتی با دوام و مقاوم تر، کورین، کوارتز، سنگ و سرامیک هستند.

به دلیل اینکه قیمت صفحات روکابینتی کمی بالاست، می توانید از روش رنگ کردن یا چسباندن برچسب استفاده کنید.

برچسب های طرح سنگ زیبایی برای صفحه روکابینتی وجود دارند که ظاهر شیکی به آن می دهند. رنگ کردن صفحه روکابینتی هم با رنگ های روغنی یا آکریلیک، گزینه دیگری برای تغییر آنهاست.

برچسب طرح سنگ، طرح چوب یا ساده را می توانید برای صفحه روکابینتی به کار ببرید. نکته مهم نحوه چسباندن لبه های روکابینتی است که باید تمیز باشد. می توانید از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

نکات بازسازی آشپزخانه و سقف

برای بازسازی سقف آشپزخانه در ساده ترین حالت، رنگ آمیزی آن یا استفاده از چراغ هایی جدید کافی است. ولی اگر به دنبال تغییری اساسی در سقف آشپزخانه هستید، چند روش وجود دارد.

نصب کناف سقف برای نورپردازی مخفی در آن، یکی از این گزینه هاست. نکته مهم برای نصب کناف، ارتفاع سقف است. اگر سقف آشپزخانه شما ارتفاع کمی دارد، اصلا از کناف برای سقف استفاده نکنید. چون کناف حداقل ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر از ارتفاع سقف را کم می کند و آشپزخانه را کوچک نشان می دهد.

 

یکی از روش های دیگر برای بازسازی سقف آشپزخانه، ساخت سقف کاذب و نصب پنل های سقفی است. این پنل ها به صورت مشبک یا شیشه ای هستند و نورپردازی بالای آنها انجام می شود. البته این روش هم نیازمند کاهش ارتفاع سقف آشپزخانه است. به طور کلی در صورتی که ارتفاع سقف آشپزخانه شما از ۲.۸ متر استاندارد، کمتر است این روش ها را فراموش کنید. بازسازی سقف را باید قبل از سفارش و نصب کابینت ها انجام دهید. چون فاصله بین کابینت و محل چراغ ها یا پنل ها کاملا مشخص باشد.

 

جمع بندی:

برای اینکه در بازسازی آشپزخانه خود، انتخاب درستی داشته باشید، باید نکات بازسازی آشپزخانه را بدانید. بازسازی بخش های مختلف آشپزخانه با متریال های مختلف و از روش های متنوعی انجام می شود. دانستن این موارد دست شما را برای یک بازسازی راحت تر باز می گذارد. همچنین با شناخت ویژگی های هر کدام، بهترین گزینه را انتخاب می کنید. در این مطلب به این موارد و نکات اساسی برای انتخاب این روش ها پرداختیم. امیدوارم با کمک این نکات، آشپزخانه خود را به بهترین شکل بازسازی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *