دکوراسیون آشپزخانه

هزینه بازسازی آشپزخانه؛ ۴ قسمت اصلی و تاثیرگذار

هزینه بازسازی آشپزخانه

یکی از مسائلی که قبل از شروع بازسازی، فکر افراد را مشغول می کند، هزینه بازسازی آشپزخانه است. برای مدیریت هزینه ها بهتر است قبل از انجام بازسازی، برآورد اولیه از قیمت ها داشته باشید.

یک آشپزخانه را می توان به صورت جزئی یا کلی بازسازی کرد. هزینه بازسازی آشپزخانه، به آیتم های زیادی بستگی دارد. سبک آشپزخانه، نوع طراحی، کیفیت مصالح انتخابی، دستمزدها، طرح، رنگ و ابعاد متریال ها در قیمت نهایی بازسازی تاثیرگذار است. در این مطلب هزینه هر یک از اجزای آشپزخانه را به صورت مجزا بررسی می کنیم تا برای بازسازی آشپزخانه، بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید.

 

 

هزینه بازسازی آشپزخانه

هزینه بازسازی آشپزخانه با توجه به بخش هایی که نیاز به تغییر و تعویض دارند، متفاوت. در بعضی آشپزخانه ها با کمی تغییرات و تعویض بین کابینتی یا کف، شکل و شمایل آشپزخانه عوض می شود. ولی در آشپزخانه های قدیمی تر، تمام بخش ها از جمله کابینت، سقف، دیوار، کف باید بازسازی و تغییر کنند.

خرید و بازسازی هر کدام از این اجزای آشپزخانه، با توجه به مدل، کیفیت، برند و مشخصات دیگر، قیمت متفاوتی دارند. شما می توانید کل بازسازی آشپزخانه را به یک پیمانکار ساختمانی بسپارید یا تک تک قسمت ها را به پیمانکار جز یا نصاب محول کنید. در حالت اول به دلیل اینکه کار توسط فردی متخصص انجام می شود از طراحی تا اجرای مراحل بازسازی، حرفه ای انجام می شود.

هزینه بازسازی آشپزخانه

حالت دوم برای زمانی که شما فقط بخشی از آشپزخانه را بازسازی می کنید مناسب است. دقت کنید در این حالت هم برای انتخاب نوع، طرح و رنگ متریال هر بخش حتماً از یک طراح یا مشاور کمک بگیرید. به دلیل اینکه در صورت خرید اشتباه مصالح مثل کاشی و سرامیک و نصب آن، ظاهر آشپزخانه هماهنگ و زیبا دیده نمی شود. علاوه بر این جبران این اشتباه نیاز به هزینه دوباره و صرف زمان است.

۱- قیمت بازسازی کابینت

یکی از بخش هایی که تاثیر زیادی در هزینه بازسازی آشپزخانه دارد، بازسازی کابینت هاست. کابینت ها به دلیل قیمت متریال مصرفی و اجرت ساختشان، قیمت بالایی دارند. قیمت کابینت ها با توجه به سبک معماری آنها و جنس به کار رفته در آنها تعیین می شود.

 

۱- قیمت کابینت مدرن

کابینت های مدرن که از جنس ام دی اف یا هایگلاس ساخته می شوند، هزینه متفاوتی با کابینت های کلاسیک یا نئوکلاسیک دارند. قیمت کابینت مدرن با توجه به مدل طراحی، جنس و امکاناتی که برای کابینت ها در نظر گرفته می شود، محاسبه می شود.

هرچه مدل کابینت مدرن، ساده تر باشد طبیعتاً هزینه بازسازی آن کمتر است. در صورتی که شما درخواست قفسه، ویترین یا کانتری با طراحی یا جنس خاص داشته باشید، قیمت کابینت هم بالاتر می رود.

کابینت مدرن با جنس ام دی اف قیمتی حدود ۳ تا ۵ میلیون برای هر مترمربع کابینت دارد. این بازه قیمت بستگی به انتخاب جنس ام دی اف ایرانی یا خارجی دارد. اگر در طراحی کابینت مدرن، مدل یا بخش هایی خاص در نظر گرفته شود قیمت نهایی کابینت ها بالاتر می رود.

کابینت مدرن هایگلاس ایرانی تا خارجی قیمتی حدود ۴ تا ۵.۵ میلیون برای هر متر مربع کابینت دارد. کابینت با جنس پلی گلاس یا لمی گلاس که مانند هایگلاس، براق هستند با قیمت متری ۴ تا ۶ میلیون تومان تمام می شود. کابینت پلی گلاس از هایگلاس نسبت به رطوبت و حرارت مقاوم تر است. خط و خش کمتری می گیرد و نسبت به نور و مواد شوینده مقاوم تر است.

هزینه بازسازی کابینت آشپزخانه

 

۲- قیمت کابینت کلاسیک

کابینت کلاسیک با درهای قاب دار و ستون ها و ابزارهای منبت کاری شده ساخته می شود. این کابینت ها با توجه به میزان تزیینات و طرحی که مدنظر کارفرماست، قیمت متفاوتی دارند. هرچه طرح های روی سرستون، درب هود یا جزیره بیشتر باشد، قیمت تمام شده بالاتر می رود. اگر از طرح های برش خورده مشبک روی درها یا جزیره به کار رود، در هزینه ساخت کابینت تاثیر دارد.

جنس کابینت کلاسیک هم در هزینه ساخت آن موثر است. کابینت کلاسیک با روکش چوب هزینه بیشتری از کابینت ممبران دارد. گران ترین مدل کابینت کلاسیک هم کابینت های تمام چوب هستند. این کابینت ها از مدل های لاکچری و زیبای کلاسیک هستند.

کابینت کلاسیک با جنس ممبران، قیمت متری ۴.۶ تا ۶ میلیون تومان دارد. این کابینت ها با توجه به طراحی و منبت کاری ها و اجزایی که به آن اضافه می شود، قیمت بالاتری پیدا می کنند.

 

۲- هزینه بازسازی کف آشپزخانه

کف آشپزخانه ها را می توان با سرامیک، لمینیت یا کفپوش های پی وی سی تایلی بازسازی کرد. هر متریالی که برای بازسازی کف انتخاب می کنید، قیمت متفاوتی دارد. این قیمت ها با انتخاب جنس ایرانی یا خارجی هم کم و زیاد می شود. سرامیک ها معمولاً قیمت پایین تری نسبت به لمینیت کف دارند. ولی اجرای آنها دستمزد و زمان بیشتری می گیرد.

 

۱- قیمت سرامیک کف

سرامیک کف آشپزخانه جز متریال های پرطرفدار و رایج برای بازسازی کف است. سرامیک های پرسلان با لعاب براق، نیمه براق یا مات از جدیدترین مدل های سرامیک کف هستند. این سرامیک ها اکثراً به صورت بدون بند (رکتی) اجرا می شوند. سرامیک های پرسلانی نسبت به سرامیک های معمولی، مزایای بیشتری دارند.

سرامیک کف آشپزخانه معمولاً با ابعاد ۳۰ *۳۰ تا ۶۰ * ۶۰ انتخاب می شود. اگر آشپزخانه بزرگ و بالای ۱۲ متر باشد سرامیک های با ابعاد بزرگتر هم مناسب و زیباست.

قیمت سرامیک کف آشپزخانه حداقل از متری ۸۰۰۰۰ تومان شروع شده و تا متری ۴۰۰۰۰۰ تومان وجود دارد. سرامیک ها را با توجه به جنس، طرح، نوع لعاب، ابعاد، کیفیت و برند تولیدی قیمت گذاری می کنند.

هزینه حمل، دستمزد نصب سرامیک و قیمت مصالح زیرسازی یا چسباندن سرامیک را هم باید به این قیمت ها اضافه کرد.

 

 

۲- قیمت لمینیت کف آشپزخانه

از متریال جدید بازسازی کف آشپزخانه، پارکت لمینیت ها هستند. لمینیت های جدید در برابر آب و خط و خش، مقاومت خوبی دارند. اگر کف آشپزخانه شما از قبل صاف و بدون مشکل باشد، می توان لمینیت را روی آن اجرا کرد. لمینیت معمولاً نسبت به سرامیک قیمت بالاتری دارد. البته قیمت لمینیت به کیفیت، استاندارد، برند، جنس و شکل ظاهری آن بستگی دارد.

لمینیت های با مدل مستطیلی ساده نسبت به مدل جناغی یا شش ضلعی، قیمت پایین تری دارند. لمینیت های با کیفیت از جنس hdf ساخته شده و سطح مقاومی در برابر رطوبت یا خش دارند. لمینت های مناسب فضای مسکونی باید دارای استاندارد درجه سایش AC4 باشند.

قیمت لمینیت کف آشپزخانه از متری ۲۲۰۰۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰۰۰ تومان است. فوم سایلنت حدود متری ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان قیمت دارد. قرنیز لمینیت هم شاخه ای ( هر شاخه ۲.۸ متر) بالای ۴۰ هزار تومان دارد.

به قیمت لمینیت، هزینه خرید فوم سایلنت، قرنیز لمینیت و دستمزد اجرای آن هم اضافه می شود. البته با توجه به اینکه فوم سایلنت و قرنیز قیمت بالایی ندارند قیمت لمینیت را خیلی تغییر نمی دهد.

 

۳- قیمت کفپوش پی وی سی تایلی

به غیر از سرامیک و لمینیت ، کفپوش های پی وی سی برای کف آشپزخانه، کم هزینه تر و راحت تر هستند. کفپوش پی وی سی تایلی با ظاهری شبیه لمینیت و پارکت تولید شده است. این تایل ها به صورت پشت چسبدار هستند یا با چسب مخصوص به کف قبلی چسبانده می شوند.

کفپوش تایلی معمولاً قطعاتی با عرض ۱۵ و طول ۹۰ سانتی متر دارد. کفپوش تایلی نسبت به رطوبت و خط و خش مقاوم است. اگر در جابه جایی وسایل سنگین مراقبت کنید، عمر خوبی دارند. این کفپوش ها را خودتان می توانید از یک طرف شروع کرده و روی زمین بچسبانید.

قیمت این کفپوش ها به برند، کیفیت و جنس آنها بستگی دارد. حدود قیمت کفپوش تایلی از متر مربعی ۱۵۰ تا بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

 

 

۳- هزینه بازسازی دیوار آشپزخانه

بازسازی دیوار آشپزخانه با تعویض سرامیک های آن انجام می شود. سرامیک دیوار آشپزخانه، با توجه به مدل و ابعاد و کیفیتی که دارد با قیمت های مختلفی عرضه می شود. سرامیک دیوار از مدل های پرسلانی با ابعاد بزرگ یا طرح سنگ از مدل های جدید هستند.

قیمت سرامیک دیوار آشپزخانه از متری ۹۰ هزار تومان شروع می شود. با توجه به کیفیت، لعاب، ابعاد و طرح و برند کاشی و سرامیک، قیمت آنها بالاتر می رود. به این قیمت باید اجرت نصاب و چسب مصرفی کاشی را هم اضافه کنید. که اجرت نصاب با توجه به شهر و مسافتی که از شما فاصله دارد تفاوت دارد.

کاشی بین کابینتی تنوع بیشتری در طرح و رنگ دارد. کاشی های بین کابینتی از جنس استیل، آلومینیوم، شیشه ای، سرامیکی یا پی وی سی است. قیمت کاشی بین کابینتی هم از متری ۸۰ هزار تومان به بالاست.

 

به غیر از سرامیک و کاشی می توانید از متریال های دیگری هم استفاده کنید. یکی از این متریال ها، ورق های ماربل شیت هستند. این ورق ها از جنس پی وی سی فشرده هستند که با دو لایه مقاوم روکش شده اند. این ورق ها معمولاً ابعاد ۲.۸۰ در ۱.۲۲ سانتی متر دارند. ورق ماربل شیت همانطور که از اسمش پیداست به شکل سنگ با رگه های نمایان است. از این ورق ها می توان برای کل دیوار یا فقط برای بین کابینتی استفاده کرد.

 

 

قیمت هر ورق ماربل شیت به ضخامت و ابعاد آن بستگی دارد. قیمت ورقه های بین کابینتی با ابعاد ۶۰ در ۱۲۰ از ۲۵۰ هزار تومان شروع می شود. ورقه های ماربل شیت با ابعاد ۱.۲۲ در ۲.۸ از ۱ میلیون تومان شروع می شود و تا حدود ۲ میلیون متغیر است. این ورقه ها را بهتر است یک نصاب ماهر با چسب مخصوص پلی اورتان به دیوار بچسباند. چسب مخصوص این ورق ها حدود ۱۲ هزار تومان قیمت دارد. اجرت نصب و قیمت چسب مخصوص هم به قیمت ورق اضافه می شود.

 

 

۴- قیمت بازسازی سقف آشپزخانه

سقف آشپزخانه با توجه به طرح و مدلی که دارد قیمت بازسازی سقف را تعیین می کند. سقف آشپزخانه را در اکثر موارد، فقط نقاشی می کنند. اگر قصد تغییر مدل سقف را داشته باشید از کناف یا سقف کشسان می توان استفاده کرد. روش های دیگری مانند کاربرد پنل های پی وی سی، چوب های ترموود و … هم وجود دارد.

 

 

۱- هزینه نقاشی سقف آشپزخانه

نقاشی سقف آشپزخانه با توجه به برند رنگ، دستمزد نقاش و هزینه متریال های مصرفی دیگر تعیین می شود. معمولاً دستمزد نقاشی سقف آشپزخانه به دلیل کوچک بودن مساحت به صورت کلی محاسبه می شود. این هزینه به علاوه قیمت رنگ و تینر و متریال مصرفی به دستمزد اضافه می شود. به طور حدودی قیمت تمام شده نقاشی سقف یک آشپزخانه ۱۰ متری، حداقل ۱ میلیون تومان است.

۲- هزینه سقف کناف

برای طراحی و تغییر مدل سقف آشپزخانه می توان از کناف استفاده کرد. کناف سقف آشپزخانه را معمولاً از مدل های با نور خطی، یک طرفه، دورباکس ساده یا آویز انتخاب می کنند. هزینه مصالح و دستمزدی که برای اجرای این سقف لازم است، به ابعاد سقف و طرح مورد نظر بستگی دارد.

قیمت تمام شده سقف کناف با محاسبه متریال و دستمزد، از متری ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان با توجه به طرح آن تفاوت دارد. این قیمت بدون در نظر گرفتن هزینه نقاشی نهایی است.

جمع بندی:

هزینه بازسازی آشپزخانه با توجه به طرح یا متریالی که انتخاب می کنید می تواند کم، متوسط یا زیاد باشد. اگر تصمیم گرفتید کل آشپزخانه را با متریال درجه ۱ بازسازی کنید، طبیعتاً باید هزینه زیادی کنید. اما می توان بخش هایی از آشپزخانه را که اهمیت کمتری دارند، با متریال هایی معمولی بازسازی کرد.

در بعضی آشپزخانه ها، یک بخش مثل کف یا دیوارها، جنس خوبی داشته و هنوز هم زیباست. می توان از بازسازی این بخش صرف نظر کرد و به جای آن کابینت ها یا کاشی بین کابینتی را تغییر داد. در هر حال مدیریت بودجه و انتخاب هوشمندانه این موارد با شماست.

مطالب مرتبط

2 نظر در “هزینه بازسازی آشپزخانه؛ ۴ قسمت اصلی و تاثیرگذار

  1. یاسمن گفت:

    ممنون، توضیحات عالی بودند. اینکه قیمت نسبی هم گفته شده خیلی خوبه

    1. سرامود گفت:

      خواهش می کنم. خوشحالم که مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *