بالکن

بالکن کوچک و زیبا با این ۵ راهکار جدید

اگر بالکن کوچک و جمع و جوری دارید می توانید با ایده هایی جالب آن را به فضایی دوست داشتنی و کاربردی تبدیل کنید. اکثر بالکن های آپارتمان ها، عرض حدود ۱ تا ۱.۵ متر دارند و در کل کوچک اند. این بالکن ها معمولاً ساده هستند و زیبایی خاصی هم ندارند. ولی همین فضای کوچک را می توان با ایده های ساده و بعضاً کم هزینه، شیک و جدید کرد. در این مطلب این ایده ها و کاربردهای جدید را برای شما توضیح می دهیم تا به راحتی بالکن خودتان را تغییر دهید.

 

۱- استند گلدان و آویز گلدان

یک بالکن کوچک را با چند گلدان طبیعی و زیبا، می توان به باغچه ای سبز و دوست داشتنی تبدیل کرد. گلدان ها را با استند دیواری، نرده یا زمینی می توان در بالکن قرار داد. استندهای دیواری بالکن به صورت تکی یا چندتایی با جنس چوب، فلز یا پی وی سی هستند. این استندهای گلدان، دیوار ساده بالکن را خیلی زیبا، تزیین می کنند.

 

استند گلدان نرده ای که از جنس چوب یا فلز هستند از نرده بالکن آویزان می شوند. این استند، گلدان ها را در معرض دید قرار می دهد و بالکن کوچک و بی روح شما را سبز و زیبا نشان می دهد.

آویز های گلدان هم اگر به سقف بالکن کاملاً محکم نصب شوند، گزینه ای جالب هستند. آویز گلدان را می توانید بالای نرده بالکن و حدود ۱۰ سانتی متر عقب تر به سقف نصب کنید. در این صورت مانع رفت و آمد در بالکن نیستند.

آویز گلدان بالکن کوچک

یک ایده جالب برای تزیین بالکن کوچک با گیاهان طبیعی، استفاده از طاق گل است. چند سیم یا طناب ضخیم را از نرده به سقف بالکن وصل کنید. به طوری که یک طرف طناب یا سیم به نرده و طرف دیگر به قسمت بالا یا نزدیک پنجره در سقف محکم شود.

طاق گل بالکن کوچک

چند گلدان از نوع رونده مثل پتوس را نزدیک نرده بالکن قرار دهید. بعد از مدتی شاخه های گلدان از نرده و سیم هایی که بسته شده بالا می رود و منظره سبز و رویایی در بالکن کوچک درست می کند. هرچه تعداد سیم ها و گلدان های رونده بیشتر باشد، جلوه زیباتری به بالکن می دهد.

بالکن کوچک و زیبا

۲- دیوارپوش های زیبا برای دیوارها

برای تغییر ظاهر دیوارهای ساده یا قدیمی بالکن کوچک، دیوارپوش های جدید و کاربردی وجود دارد. دیوارپوش ها با طرح های آجر، سنگ، چوب یا رنگی می توانند برای دیوار بالکن استفاده شوند. دیوارپوش فومی، ترمووال، دیوارپوش ماربل شیت یا سرامیک های جدید از مدل های جدید و شیک هستند.

۱- دیوارپوش فومی

 

 

 

بازسازی آشپزخانه ، برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید

 

۲- ترمووال

یکی از متریال هایی که برای دیوارهای بالکن می توان به کار برد، ترمووال ها هستند. ترمووال قطعاتی از جنس پی وی سی هستند که به شکل الوارهای چوب ترموود ساخته شده اند. هر ترمووال عرض ۱۲ سانتی متر و ارتفاع ۲.۸ متر دارد. هر قطعه ترمووال از چند بخش الوار به صورت برجسته و فرورفته تشکیل شده است. ترمووال ها را با کمک چسب مخصوص به دیوار بالکن می چسبانند. ترمووال را می توان برای بخشی از یک دیوار بالکن یا برای کل دیوار به کار برد.

 

بالکن کوچک و زیبا

 

۳- ماربل شیت

ورقه های ماربل شیت نوعی سنگ مصنوعی محسوب می شود که از پی وی سی ساخته می شود. دیوارهای بالکن را می توان به راحتی با ماربل شیت ها پوشاند.این ورقه ها معمولاً طرح های شبیه سنگ طبیعی دارند. ولی برخی از مدل های آنها با طرح چوب یا ساده هستند. ماربل شیت ها ابعاد ۱.۲۲ در ارتفاع ۲.۸ متر دارند و به راحتی روی هر سطحی چسبانده می شوند. مزیت این ورقه ها مقاومت بالا در برابر آب و حرارت است. ماربل شیت روی سطوح سنگی، سرامیک، گچ و رنگ چسبانده می شود.

 

دیوارپوش بالکن کوچک

۴- سرامیک

برای پوشاندن دیوارهای بالکن کوچک و قدیمی می توانید از سرامیک های جدید و شیک مخصوص نما استفاده کنید. این سرامیک ها نسبت به حرارت و تغییرات دمایی مقاوم هستند. سرامیک نما با طرح های متنوع و لعاب مات یا براق وجود دارند. این سرامیک ها در برابر آب و رطوبت و نورخورشید هم مقاومت کافی دارند. می توانید یکی از دیوارهای بالکن یا تمام دیوارها را با سرامیک بپوشانید.

 

۳- چمن مصنوعی و دیوار سبز

یکی از جالب ترین ایده ها برای تزیین بالکن کوچک، کاربرد چمن مصنوعی یا دیوار سبز (Green wall) است. اگر به طبیعت و گیاهان، علاقه دارید و از طرفی نگران سالم ماندن آنها هستید، چمن و گیاهان مصنوعی جایگزین خوبی هستند. چمن مصنوعی به صورت رولی یا تایلی در بازار موجود است. شما می توانید برای بخشی از کف بالکن از آن استفاده کنید یا کل کف را با چمن مصنوعی بپوشانید.

 

چمن مصنوعی در کنار تایل های ترموود در کف بالکن جلوه زیبایی به آن می دهد. چمن مصنوعی به راحتی تمیز شده و قابل شستشو هست. چمن مصنوعی های جدید از جنسی مقاوم در برابر اشعه خورشید ساخته می شوند و با گذشت زمان کمرنگ یا پوسیده نمی شوند.

دیوار سبز یا گرین وال ها هم از ایده های جذاب و زیبا برای دیوار بالکن هستند. دیوار سبز از گیاهان مصنوعی تشکیل می شود که روی یک استند یا نگهدارنده، محکم می شوند. این گیاهان، ظاهری شبیه گیاهان طبیعی مختلف دارند.

گیاهان مصنوعی مخصوص دیوار سبز به صورت قطعات کوچک عرضه می شوند. گیاه مصنوعی دیوار سبز از جنسی مقاوم و قابل شستشو هستند.

شما می توانید از دو یا چند قطعه گیاه برای دیوار بالکن استفاده کنید. از این گیاهان می توان در استند دیواری چوبی یا فلزی که روی دیوار نصب شده استفاده کرد. علاوه بر این می توانید یک دیوار کاملاً سبز با کمک این گیاهان در بالکن بسازید.

 

بالکن کوچک و زیبا

 

۴- درست کردن نشیمن راحت

شاید کمتر کسی به فکر درست کردن یک نشیمن راحت در بالکن باشد. ولی اگر عرض بالکن بیشتر از ۱۲۰ سانتی متر دارید، حتماً این ایده را امتحان کنید. یکی از بهترین فضاهای خانه برای استفاده از نور خورشید و هوای آزاد، بالکن خانه است.

 

مبل راحتی

برای این کار نیازی به هزینه زیاد نیست؛ یکی از مبل های راحتی که قدیمی شده را در بالکن قرار دهید. با یک شال مبل یا یک پارچه زیبا روی آن را بپوشانید. اگر نگران دید مزاحم بیرون یا همسایه ها هستید، از یک ورق طلق نیمه شفاف جلوی نرده استفاده کنید. این طلق ها نور خورشید را عبور می دهد و مانع دید می شوند.

 

نیمکت

برای درست کردن نشیمن، از نیمکت های ساده یا قدیمی هم می توانید استفاده کنید. نیمکت های جدید که از ترندهای دکوراسیون هستند را هم می توانید به کار ببرید. نیمکت ها را به تنهایی یا به همراه تشکچه یا کوسن می توان استفاده کرد.

 

 

میز و صندلی تاشو

برای استفاده از فضای بالکن و صرف چای و قهوه می توان از میز و صندلی های تاشو کمک گرفت. مدل های جدید میز و صندلی با ابعاد کوچک و تاشو، برای بالکن کوچک مناسب اند. مزیت این میز و صندلی ها این است که به راحتی قابلیت جمع شدن دارند و بالکن سریعاً مرتب می شود.

میز و صندلی تاشو از جنس ام دی اف، فلزی یا پی وی سی است و معمولاً دو نفره هستند. اگر قصد تهیه میز و صندلی تاشو دارید می توانید رنگی هماهنگ با نرده یا استند گلدان بالکن انتخاب کنید.

 

بالکن کوچک و زیبا

 

بالکن کوچک و زیبا

میز آویز و صندلی

یکی دیگر از مدل های میز جدید و مناسب بالکن، میز آویز نرده بالکن است. این میزها از جنس فلزی، پی وی سی یا ترکیب فلز و ام دی اف ساخته می شوند. میز آویز به شکلی طراحی می شود که به نرده بالکن نصب یا از آن آویزان می شود. عرض این میز خیلی کم است و برای بالکن کوچک ایده آل است.

جلوی این میز هم دو صندلی کوچک که با میز هماهنگ باشد قرار می دهند. بعضی از این میز های آویز قابلیت تاشدن هم دارند و بعد از استفاده جمع می شوند. از این میزها برای مطالعه، صرف چای و قهوه یا قراردادن گلدان ها می توان استفاده کرد.

بالکن کوچک و زیبا
میز تاشو بالکن کوچک

۵- نورپردازی بالکن کوچک

 

برای زیباتر کردن یک بالکن کوچک و ساده از نورپردازی متناسب و خاص استفاده کنید. بخش هایی از بالکن که برای شما اهمیت بیشتری دارد را با یک چراغ یا آویز کوچک نورپردازی کنید. روی دیوار، کنار باربیکیو، بالای میز و صندلی، کنار نشیمن، کنار گلدان ها یا نرده بالکن را نورپردازی کنید.

شما می توانید از نورهای خطی یا ریسه های ال ای دی هم استفاده کنید. این ریسه ها به دلیل اینکه نور ملایم تری دارند ظرافت بیشتری در نورپردازی دارند. بخش هایی مانند کف بالکن، دیوار، نرده یا دور گلدان ها با ریسه ها، زیبا و جذاب می شوند.

 

 

بالکن کوچک و زیبا
بالکن کوچک و زیبا

جمع بندی:

خانه های امروزی معمولاً دارای یک بالکن کوچک و نقلی هستند که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ظاهر بالکن خانه، قدیمی یا رنگ و رو رفته است و زیبایی ندارد. در این مقاله دیدیم که با راهکارهایی می توان بالکن خانه را به محلی برای نشستن و لذت بردن از آن تبدیل کرد. استفاده از گلدان طبیعی یا گیاهان مصنوعی در آن، زیبایی طبیعی به آن می دهد. با روش هایی که گفته شد می توانید یک بالکن ساده و قدیمی را به راحتی بازسازی کرده و زیباتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *