دکوراسیون آشپزخانه

طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن و لاکچری

طراحی آشپزخانه مدرن و شیک

برای طراحی یک آشپزخانه مدرن و شیک، باید با استانداردها، ترندهای سال، متریال ها و مدل های جدید آن آشنایی داشت. یک آشپزخانه مدرن و جدید با یک طراحی اصولی و حرفه ای می تواند ارزش یک خانه مدرن را بالاتر ببرد. علاوه بر این باعث زیبایی بیشتر خانه شده و امکانات جدیدتری را برای ساکنان خانه فراهم کند. در این مطلب به معرفی استانداردهای طراحی آشپزخانه، انواع مدل آشپزخانه مدرن و امکانات و بخش های مختلف آن می پردازیم.

 

استاندارد طراحی آشپزخانه مدرن

یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در طراحی و بازسازی آشپزخانه ها، مشخص کردن فضاهای کاری است. سه بخش مهم کاری در آشپزخانه، محل پخت و پز (اجاق گاز)، یخچال و سینک ظرفشویی است. محل قرارگیری این سه بخش باید با توجه به مسیر رفت و آمد و فعالیت راحت، تعیین شود.

اگر خطوطی فرضی بین این سه قسمت رسم کنیم، یک مثلث بدست می آید که به آن مثلث کاری می گویند. بهترین طول هر ضلع مثلث باید بین ۱.۵ تا ۲.۷ متر باشد. فاصله بین این بخش های کاری نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد.

ارتفاع کابینت های زمینی و کانتر معمولاً ۹۰ سانتی متر طراحی و اجرا می شود. فاصله بین کابینت ها هم بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر است. عرض کابینت های زمینی ۶۰ سانتی متر و کابینت های هوایی، ۳۰ سانتی متر است.

 

 

 

چند نکته در مورد مثلث کاری آشپزخانه

 

۱- محل قرارگیری سینک ظرفشویی بهتر است در جایی بین گاز و یخچال قرار بگیرد.

۲- محل یخچال باید در انتهای یک سمت از کابینت ها قرار گیرد. این محل معمولاً در انتهای بازوی چپ کابینت ها در پلان جانمایی می شود.

 

 

۳- بهترین محل قرار گیری ماشین ظرفشویی کنار سینک ظرفشویی است. نباید بین این دو بخش فاصله ای وجود داشته باشد.

۴- اجاق گاز نباید روبرو یا نزدیک پنجره قرار گیرد. این مساله از نظر ایمنی در آشپزخانه مشکل ایجاد می کند.

یخچال و فریزر نباید در محلی نزدیک به اجاق گاز قرار داده شوند. برای محافظت از یخچال و فریزر، باید فاصله حداقل ۱ متر بین آنها وجود داشته باشد.

 

 

انواع طراحی پلان آشپزخانه مدرن

 

پلان یک آشپزخانه مدرن با توجه به فضایی که در اختیار داریم طراحی می شود. انواع مدل های یک آشپزخانه مدرن، به ۶ دسته تقسیم می شود:

 

آشپزخانه خطی

آشپزخانه G شکل

آشپزخانه U شکل

آشپزخانه موازی

آشپزخانه L شکل

آشپزخانه جزیره ای

 

آشپزخانه خطی

آشپزخانه مدرن خطی، معمولاً در خانه های کوچک و با کابینت های مختصر طراحی می شود. همه کابینت ها و امکانات در یک ردیف قرار می گیرد. این مدل آشپزخانه، کانتر و جزیره ندارد و می توان میز ناهارخوری را روبروی کابینت ها قرار داد.

 

 

آشپزخانه U شکل

این مدل آشپزخانه مدرن، در سه ضلع طراحی می شود و روبروی آن باز است. بخش جلوی آشپزخانه، کانتر و جزیره ندارد. معمولاً بخش های مثلث کاری در هر ضلع این آشپزخانه قرار می گیرد. بهتر است سینک در ضلع وسط، اجاق گاز در ضلع سمت راست و یخچال انتهای بازوی چپ کابینت جانمایی شود.

 

آشپزخانه G شکل

این مدل آشپزخانه مدرن، به شکل آشپزخانه U شکل است با این تفاوت که دارای کانتر روبرو است. این کانتر معمولاً چسبیده به یک طرف کابینت ها طراحی و اجرا می شود. مهمترین نکته در آشپزخانه  G شکل، فضای عبوری بین کانتر و کابینت هاست. این فاصله باید حداقل ۱ متر باشد تا برای رفت و آمد افراد مشکل ایجاد نکند. در این مدل آشپزخانه، بهتر است یخچال در انتهای ضلع روبروی کانتر قرار گیرد.

 

 

آشپزخانه موازی

در این نوع آشپزخانه، کابینت ها و وسایل کار در دو ردیف موازی نسبت به هم قرار می گیرند. آشپزخانه موازی یا به صورت یک راهرو با دو سری کابینت در دو سمت یا با یک دیوار و یک جزیره کشیده روبرو طراحی می شود.

در این مدل آشپزخانه مدرن، فاصله بین دو ردیف باید حداقل ۱.۲۲ متر از لبه کابینت ها باشد. در آشپزخانه موازی معمولاً سینک ظرفشویی را در وسط یک ضلع جانمایی می کنند. اجاق گاز و یخچال هم در ضلع روبرو قرار داده می شوند.

 

 

آشپزخانه L شکل

در یک آشپزخانه مدرن و L شکل، دو ردیف کابینت به هم چسبیده طراحی می شود. این مدل آشپزخانه، جزیره و کانتر ندارد. بخش های کاری مثل سینک و گاز در دو ضلع و با فاصله مناسب از هم قرار دارند. این مدل آشپزخانه برای خانه های کوچک که فضای کمی برای آشپزخانه دارند، عالی است.

آشپزخانه جزیره ای

مدل آشپزخانه جزیره ای می تواند به شکل خطی یا مدل های L، G یا U شکل به همراه یک کابینت جزیره روبروی آن باشد. ابعاد این کانتر جزیره با توجه به فضای آزاد جلوی کابینت ها، طراحی می شود. دو فضای عبوری کنار جزیره باید حداقل ۱ متر با کابینت ها فاصله داشته باشد.

 

ابعاد استاندارد آشپزخانه

در هر آشپزخانه طبق استانداردها، سطوح زیر کابینت ها باید حداقل ۵/۵ مترمربع باشند. حداقل عرض آشپزخانه مابین دیوارهای اصلی ۱.۸ متر است. در هر آشپزخانه سطحی برابر حداقل ۲.۷۵ مترمربع روی کابینت ها، بصورت آزاد برای فضای کار حفظ شود.

 

طراحی فضاهای اضافه در آشپزخانه مدرن

 

در یک آشپزخانه مدرن، می توان به غیر از کابینت ها و بخش های کاری معمول، امکانات جدید و کاربردی به آن اضافه کرد. البته این فضاها یا امکانات را با داشتن فضای کافی یا قبل از طراحی و ساخت کابینت ها می توان در آشپزخانه اضافه کرد.

مطبخ

فضای مطبخ، محلی جداگانه از آشپزخانه اصلی برای پخت و پز است. در واقع مطبخ به آشپزخانه کثیف و آشپزخانه اصلی، آشپزخانه تمیز نامیده می شوند. اگر آشپزخانه بزرگ یا بالکن در آشپزخانه دارید می توانید بخشی را به مطبخ اختصاص دهید. مزیت وجود مطبخ، تمیز ماندن آشپزخانه اصلی و پخش نشدن بوی غذا و چربی در خانه است.

معمولاً در مطبخ یک اجاق گاز و سینک ظرفشویی قرار می دهند. کابینت ها در مطبخ خیلی کمتر هستند و بیشتر به عنوان میز کار مورد استفاده قرار می گیرند.

ساده ترین راه برای تفکیک فضای مطبخ با آشپزخانه، استفاده از درهای شیشه ای ریلی یا بازشو است. اگر امکان محصور کردن بالکن را با دیوار شیشه ای دارید، می توانید  بالکن آشپزخانه را به مطبخ تبدیل کنید.

 

 

پنتری

یکی از امکانات خوبی که می توان در هر آشپزخانه بزرگی اضافه کرد، بخش ذخیره سازی مواد غذایی یا پنتری است. این بخش مانند یک انباری کوچک در آشپزخانه عمل می کند. شما می توانید خریدهای کلی خود اعم از برنج، ماکارونی، حبوبات و … را در این بخش نگهداری کنید. پنتری، فضایی کوچک است و با قفسه هایی طبقه بندی شده طراحی می شود. همچنین می توان این بخش را به صورت کمدهای فروشگاهی بزرگ یا ریلی در کنار کابینت ها طراحی کرد. پنتری در آشپزخانه مدرن به منظم شدن بیشتر فضا و دسترسی بهتر به مواد غذایی کمک می کند.

 

کافی بار

برای افرادی که علاقه زیادی به چای یا قهوه دارند، کافی بار از بخش های مورد علاقه و لازم در آشپزخانه است. کافی بار از یک کابینت با در بازشو تشکیل می شود. در این کابینت، قهوه ساز، چای ساز، سماور و ماگ و چای و قهوه را قرار می دهند. کافی بار را می توان در فضای نشیمن و نزدیک به آشپزخانه هم ساخت ولی وجود آن در آشپزخانه، فضا را مرتب تر نشان می دهد.

 

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

 

کابینت آشپزخانه مدرن، با در و صفحاتی ساده و بدون تزیینات طراحی می شود. کابینت های مدرن بدون دستگیره یا با دستگیره های ساده و بدون نقش هستند. کابینت آشپزخانه مدرن، تاج و ستون ندارد و رنگ های طلایی یا برنز معمولاً در این کابینت استفاده نمی شود.

کابینت های مدرن از جنس ام دی اف یا هایگلاس ساخته می شوند. این کابینت ها به صورت تک رنگ یا دو رنگ یا بیشتر طراحی می شوند. کابینت های جدید با کشوهای عمیق، کابینت ریلی مخصوص سطل زباله، کمد های فروشگاهی ریلی طراحی می شوند.

در آشپزخانه مدرن، می توان در کنار کابینت ها، بخش نشیمن، بخش مخصوص گلدان یا آویز گلدان هم اجرا کرد. همچنین در بخش جلوی کابینت ها و سمت نشیمن می توان طبقات یا بخشی دکوری هم پیش بینی کرد.

در آشپزخانه مدرن و جدید، کانتر آشپزخانه به همراه میز ناهارخوری کوچک طراحی می شود.

 

طراحی سقف آشپزخانه مدرن

سقف یک آشپزخانه مدرن می تواند خیلی ساده و بدون هیچ طراحی خاصی باشد. ولی از گزینه های زیبا و پرطرفدار برای آشپزخانه، سقف کناف و سقف کاذب است. طراحی سقف کناف در آشپزخانه باید از مدل های ساده تر و بدون پیچیدگی یا تزیینات باشد. این مدل ها معمولاً دورباکس مربع، چند مستطیل یا معکوس هستند.

سقف کاذب به صورت یک سقف کمی پایین تر از سقف اصلی و با پنل های گچی یا پی وی سی اجرا می شود. معمولاً بخشی از وسط سقف را با پنل های پی وی سی شیشه ای مانند یا مشبک می پوشانند. بالای این پنل ها، لامپ هایی نصب می کنند و نورپردازی زیبایی با این پنل ها انجام می شود.

 

 

نورپردازی و لوستر آشپزخانه مدرن

 

یک آشپزخانه مدرن می تواند فقط با یک لوستر یا چند هالوژن سقفی نورپردازی شود. ولی مدل های جدید مانند نورپردازی خطی با لاین های نوری هم گزینه ای جذاب است. چراغ های سقفی ریلی هم یکی دیگر از دسته چراغ های زیبا و مخصوص یک آظپزخانه مدرن است.

لوستر آشپزخانه مدرن هم از مدل های هماهنگ با سبک مدرن و با طراحی مختصر و ساده است. انواع مدل های لوستر آشپزخانه و مدل های جدید آنها را در این مقاله ببینید.

علاوه بر این ها می توان از شلنگ ها یا نورهای خطی به صورت نور مخفی، زیر یا پایین کابینت ها هم استفاده کرد.

 

 

 

 

کفپوش آشپزخانه مدرن

 

برای کف آشپزخانه مدرن از متریال سنگ، سرامیک، لمینیت، کفپوش پی وی سی یا وینیل استفاده می شود. بهترین متریال برای کفپوش آشپزخانه مدرن، سرامیک های جدید پرسلان یا لمینیت است. سرامیک ها برای مناطق گرم و خشک مناسب تر است چون سرما را در خود نگه می دارد.

برای خانواده هایی که احتمال سرخوردن کودکان یا سالمندان در آشپزخانه را می دهند، لمینیت بهترین انتخاب است. لمینیت های جدید در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم هستند و می توانند در آشپزخانه هم به کار روند.

 

برای بازسازی کف آشپزخانه مدرن، می توانید از کفپوش پی وی سی تایلی، روی کف قبلی نصب کنید. این کفپوش شبیه لمینیت و به صورت پشت چسبدار است. این تایل های پی وی سی در کنار هم مانند قطعات لمینیت چسبانده می شوند. کفپوش پی وی سی روی سرامیک، سنگ یا لمینیت که سطح صافی داشته باشد، قابل اجرا است.

 

 

 

بازسازی آشپزخانه  شاید این را هم دوست داشته باشید!

کاشی بین کابینتی

یکی از بخش هایی که در هر آشپزخانه مدرن، خیلی به چشم می آید، کاشی بین کابینتی است. کاشی های آشپزخانه مدرن باید طرح و رنگ های مناسب این سبک را داشته باشند. مدل های جدید کاشی بین کابینتی، کاشی طرح سنتی،کاشی استیل یا آلومینیومی، کاشی شیشه ای، کاشی ترکیب شیشه و استیل و کاشی مات هستند.

برای انتخاب رنگ کاشی بین کابینتی در آشپزخانه مدرن، از رنگی هماهنگ یا مکمل رنگ های آشپزخانه کمک بگیرید. رنگ های جدید کابینت برای یک آشپزخانه مدرن و شیک، طوسی روشن و تیره، سفید، چوبی روشن، سبز پاستلی و آبی ناوی هستند.

جمع بندی:

یک آشپزخانه مدرن و زیبا را باید با توجه به تمام بخش ها و جزییات آن طراحی کرد. مدل های جدید و زیبای کفپوش، سرامیک، سقف و کابینت آشپزخانه مدرن، این فضا را خاص و چشم نواز می کند. یک آشپزخانه مدرن می تواند ابتدا با انتخاب مدل و رنگ کابینت ها طراحی شود. در ادامه با انتخاب بقیه اجزا به سبک مدرن، مانند سقف، کف، کاشی و … دکوراسیون آشپزخانه تکمیل می شود.

 نکته مهم، دقت در استفاده مناسب از رنگ ها و طرح ها و وسایل است که فضای آشپزخانه را شلوغ نکند. امیدوارم با این مطلب بتوانید یک آشپزخانه مدرن و شیک داشته باشید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *