دکوراسیون آشپزخانه

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه را بشناسید

انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه از اجزای متفاوتی از کابینت ها تا اکسسوری ها تشکیل شده است. وسایل و اجزای هر سبک آشپزخانه باید با توجه به ویژگی های آن سبک انتخاب شود. انتخاب درست سبک دکوراسیون آشپزخانه، هماهنگی و زیبایی کل آشپزخانه و خانه شما را بیشتر می کند. گاهی کوچکترین ناهماهنگی در انتخاب اجزای یک آشپزخانه، ظاهر آن را زشت و نامتناسب نشان می دهد. یک آشپزخانه می تواند با سبک های متفاوتی طراحی و چیدمان شود. در این مطلب به معرفی سبک های دکوراسیون آشپزخانه و ویژگی های هر کدام می پردازیم.

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک مدرن

دکوراسیون آشپزخانه مدرن، شامل کابینت های ساده بدون دستگیره یا با دستگیره های ساده است. در واقع در آشپزخانه مدرن و شیک، همه وسایل، کاربردی هستند و اجزای تزیینی کمی وجود دارد.

کاربرد رنگ ها و طرح های ساده که فضایی آرامبخش ایجاد کنند از ویژگی این آشپزخانه است. آشپزخانه مدرن، شامل فضاهای باز و کابینت های بدون تزیینات است. یک آشپزخانه مدرن باید جایی برای آشپزی راحت و صرف غذا یا دورهم جمع شدن خانواده باشد.

 

در دکوراسیون آشپزخانه مدرن، از طرح های هندسی برای سرامیک ها، کف یا فرش استفاده می شود. کاربرد سرامیک های مستطیلی، لوزی، شش ضلعی برای بخش بین کابینتی یا کف آشپزخانه، زیبایی متفاوتی به آن می دهد.

پرده آشپزخانه شید، زبرا یا حریر ساده و سفید برای سبک مدرن، انتخابی عالی است. کاربرد اکسسوری های با اشکال هندسی منحنی در دکوراسیون آشپزخانه مدرن، از ترندهای روز است.

 

بازسازی آشپزخانه ، برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید

دکوراسیون آشپزخانه سبک ساحلی

آشپزخانه سبک ساحلی، از زیر مجموعه سبک مدرن است که ویژگی های خاصی دارد. آشپزخانه ساحلی، از متریال های طبیعی مثل چوب و حصیر، رنگ های خنثی، کفپوش لمینیت یا پارکت تشکیل شده است. یک آشپزخانه سبک ساحلی، باید نورهای طبیعی داشته باشد. نورهای مصنوعی و بیش از حد در آن به کار نمی رود. دکوراسیون آشپزخانه ساحلی، فرش ندارد و پرده های نازک و شفاف مثل حریر برای آن مناسب است.

کاربرد کانتر یا میز غذاخوری چوبی در آشپزخانه ساحلی به زیبایی آن اضافه می کند. علاوه بر این از صندلی چوبی یا اکسسوری های چوبی و حصیری هم در آشپزخانه به کار می رود.

رنگ هایی که در دکوراسیون آشپزخانه ساحلی بیشتر استفاده می شود، سفید، رنگ های چوبی، طوسی، آبی روشن و سبز آبی است.

 

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک بوهو (Boho)

دکوراسیون آشپزخانه با سبک بوهو، دارای متریال ها و بافت های طبیعی است. آشپزخانه بوهو با ترکیب طرح ها، رنگ ها و بافت های مختلف حاصل شکل می گیرد. رنگ های طبیعی مانند کرمی، سفید، بژ، قهوه ای، سبز و نارنجی در آن کاربرد بیشتری دارد. در عین حال کاربرد رنگ های هماهنگ دیگر هم در این سبک، آزاد است.

گیاهان طبیعی در این آشپزخانه نقش زیادی دارند. ممکن است این گلدان های طبیعی، گوشه آشپزخانه، روی استند یا با آویز گلدان به کار روند. در دکوراسیون آشپزخانه بوهو، می توان از فرش های حصیری، جوت یا گلیم استفاده کرد. پرده های کنفی، شید حصیری یا شید بامبو در این آشپزخانه، خیلی هماهنگ و عالی است. در دکوراسیون آشپزخانه بوهو از لوسترهای چوبی یا ترکیب چوبی و فلزی کوچک استفاده می شود.

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک روستیک (Rustic)

آشپزخانه روستیک، الهام گرفته از محیط روستایی و طبیعت بکر است. در آشپزخانه روستیک، از کابینت های چوبی، لوستر، روکابینتی و کفپوش های چوبی استفاده می شود. استفاده از وسایل طبیعی دیگر مانند اکسسوری سنگی هم از ویژگی های این آشپزخانه است.

آشپزخانه روستیک، فضایی ساده و صمیمی از جنس طبیعت زیبا را در خانه به وجود می آورد. برای اینکه دکوراسیون آشپزخانه به سبک روستیک باشد، اجزا و وسایل با ظاهری مدرن ولی با الهام از گذشته ساخته می شوند. یک لوستر با پایه فلزی مشکی و طرح جا شمعی به شکل چراغ های قدیمی برای آشپزخانه روستیک عالی است.

کاربرد رنگ های طبیعی و چوبی در این آشپزخانه بیشتر است. در کنار این رنگ ها از رنگ های سبز، زرد، یا نارنجی استفاده می کنند. در این سبک آشپزخانه از رنگ های تند و خاص استفاده نمی شود. بلکه تمام رنگ ها با پایه کمرنگ یا چوبی و سنگی هستند.

در دکوراسیون آشپزخانه روستیک، از میز و صندلی های چوبی، کانتر و دکور چوبی با رنگ تیره یا روشن استفاده می کنند. این آشپزخانه ها باید نورگیری طبیعی داشته باشند تا مکمل دکوراسیون طبیعی آن باشد.

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک گِلَم (Glam)

آشپزخانه گلم، نوعی از سبک مدرن است که در آن سادگی به همراه وسایل براق برنجی یا فلزی دیده می شود. در این آشپزخانه ها، از رنگ های مختلفی استفاده می شود. بیشترین رنگ هایی که در این آشپزخانه به کار می رود، سفید، طوسی، مشکی، مشکی سفید و بژ است. کاربرد این رنگ ها در کنار وسایل فلزی طلایی و نقره ای، زیبایی خاصی به آشپزخانه می دهد.

در آشپزخانه به سبک گلم، از دستگیره های برنجی به رنگ طلایی، شیرآلات برنجی یا صندلی با پایه فلزی براق استفاده می شود.

سنگ روکابینتی در دکوراسیون آشپزخانه گلم، معمولاً مرمر براق با رگه های نمایان است. حتی در بعضی آشپزخانه ها، بخش بین کابینتی را هم از سنگ های مرمر می پوشانند. در آشپزخانه گلم لوسترهای فلزی یا برنجی بزرگ و مدرن خودنمایی می کنند.

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک مینیمال

آشپزخانه مینیمال، سبک مدرن خیلی ساده تر و خلاصه تر است. یعنی جزییات یا وسایل تزیینی که در سبک مدرن به مقدار کم استفاده می شد، حذف می شود. دکوراسیون آشپزخانه مینیمال، از ساده ترین و کاربردی ترین وسایل و امکانات تشکیل شده است.

کابینت های ساده بدون دستگیره، روکابینتی و کاشی های ساده یا مات، کاربرد زیادی در آشپزخانه مینیمال دارند. همه سطوح و کابینت ها با خطوط صاف به شکل مستطیل یا مربع طراحی می شوند. هیچ انحنایی در طراحی این آشپزخانه دیده نمی شود. اولویت آشپزخانه مینیمال کمتر دیده شدن وسایل کار مانند اجاق، هود، فر و … است. بنابراین بیشتر این وسایل به صورت توکار طراحی می شوند.

در این آشپزخانه، رنگ های طوسی روشن و تیره، سفید و مشکی بیشتر استفاده می شود. لوسترهای با اشکال هندسی ساده، خطی سقفی یا آویز خطی با دکوراسیون آشپزخانه مینمال هماهنگ است.

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک کلاسیک

آشپزخانه کلاسیک، از کابینت های چوبی یا ممبران که با طرح های کلاسیک برش و ابزار خورده اند، تشکیل می شود. کابینت های کلاسیک، دارای نقوش و منبت کاری هایی روی تاج، لبه ها و سرستون های خود هستند.

در کابینت آشپزخانه کلاسیک از ستون های تزیینی کنار درهای کابینت ها استفاده می شود که سرستون های آنها دارای نقوش گل و برگ هستند. در بعضی کابینت های کلاسیک، رنگ های طلایی یا برنز در منبت کاری ها به کار می رود. در این آشپزخانه، تمام کابینت ها دارای دستگیره های نقش دار به رنگ طلایی، برنز یا مشکی هستند.

 

کانتر و صفحه روکابینتی در آشپزخانه کلاسیک، از جنس کورین یا سنگ طبیعی مرمر یا گرانیت است. کاشی بین کابینتی از مدل های طلایی، نقره ای یا مدل های طرح دار سنتی انتخاب می شوند.

لوسترهای آشپزخانه کلاسیک، از مدل های فلزی یا کریستالی با مدل چند شاخه یا طرح کلاسیک است. سایر اجزا و دکوراسیون آشپزخانه هم از مدل های کلاسیک و پر تزیین انتخاب می شوند. اکسسوری های طلایی، برنز یا نقره ای برای این آشپزخانه زیبا و مناسب است.

 

دکوراسیون آشپزخانه سبک نئوکلاسیک

آشپزخانه نئوکلاسیک، طراحی ساده تر سبک کلاسیک را دارد. آشپزخانه نئوکلاسیک ظاهری بین سبک مدرن و کلاسیک دارد. کابینت نئوکلاسیک، از قاب های ظریف به سبک کلاسیک ساخته می شود. کابینت ها دارای دستگیره های نقره ای، طلایی یا مشکی با طرحی کلاسیک ولی ساده تر هستند. در آشپزخانه نئوکلاسیک، کابینت ها دارای تاج های با طرح های ظریف هستند. کابینت نئوکلاسیک، ستون و سرستون تزیینی و منبت کاری ندارد.

کابینت نئوکلاسیک اکثراً از جنس چوب یا ام دی اف با رنگ پلی یورتان ساخته می شود. رنگ هایی که در آشپزخانه نئوکلاسیک به کار می رود، سفید، طوسی، کرمی، خاکی، بژ و رنگ های پاستلی مانند سبز و … هستند. کابینت های نئوکلاسیک، با خطوط صاف و گوشه های تیز طراحی و اجرا می شود. به دلیل اینکه معمولاً از رنگ های پوششی برای این کابینت ها استفاده می شود، سطح ماتی دارند.

جمع بندی:

برای اینکه بتوانید متریال و وسایل هماهنگی برای دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب کنید، باید سبک های مختلف آشپزخانه را بشناسید. سبک دکوراسیون آشپزخانه از مدرن و مینیمال تا کلاسیک، هر کدام دارای نشانه ها و ویژگی های خاص خودشان هستند. توجه به این ویژگی ها و انتخاب درست وسایل و اجزای آشپزخانه، دکوراسیون خانه شما را زیباتر نشان می دهد. در نهایت در صورتی که قصد بازسازی آشپزخانه و تعویض وسایل آن را داشته باشید، می توانید سبک جدیدی را انتخاب کنید.

 

مطالب مرتبط

2 نظر در “انواع سبک دکوراسیون آشپزخانه را بشناسید

  1. حسین گفت:

    عالی بود ممنون بابت توضیحات خلاصه ودرعین حال جامعتون

    1. سرامود گفت:

      سلام،
      خواهش می کنم، ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *