دکوراسیون آشپزخانه

مراحل بازسازی آشپزخانه + ۷ مرحله مهم و اساسی

مراحل بازسازی آشپزخانه قدیمی

برای شروع تغییرات در آشپزخانه، بهتر است مراحل بازسازی آشپزخانه را بدانید. دانستن این مراحل، برای اینکه هزینه و وقت کمتری از شما گرفته شود، لازم است. اگر برای بازسازی آشپزخانه خود، طرح و برنامه ریزی خوب و منظمی داشته باشید، نتیجه ای عالی می گیرید. طراحی آشپزخانه و در نظر گرفتن کارهایی که طی بازسازی باید انجام شود، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به بررسی مراحل بازسازی آشپزخانه و مواردی که در هر مرحله باید انجام شود پرداختیم.

۱- تخریب تیغه یا بخش های اضافه

بازسازی آشپزخانه

از اولین مراحل بازسازی آشپزخانه قدیمی، طراحی یا تصمیم برای تغییر قسمت های مختلف است. تغییرات در دیوارها یا آرک های قدیمی آشپزخانه، در این مرحله انجام می شوند. اگر بخشی از دیوار آشپزخانه جلوی مسیر رفت و آمد یا نور را گرفته است می توان آن را تخریب کرد.

در این مرحله باید دقت کنید دیواری که قصد حذف آن را دارید، دارای ستون نباشد. چون ستون به صورت یک عنصر نازیبا در کنار آشپزخانه شما باقی می ماند. مگر اینکه برای این ستون و ترکیب آن با دکوراسیون آشپزخانه، طراحی خاصی داشته باشید.

برای بازسازی آشپزخانه آرک های قدیمی و طرح دار را در این مرحله تخریب می کنند. مدل آشپزخانه جدید، آرک و پیش آمدگی در سقف ندارد. برای این بخش از سقف می توان از نورپردازی های جدید یا طرح هایی با متریال های مختلف اجرا کرد.

 

 

۲- لوله کشی و سیم کشی ها

یکی از مهمترین مراحل بازسازی آشپزخانه قدیمی، تعویض لوله کشی هاست. لوله کشی آب و فاضلاب در صورتی که از نوع قدیمی، آهنی یا گالوانیزه است و بالای ۲۰ سال عمر دارد باید تعویض شود. لوله های سبز و سفید که مقاومت خوبی دارند جایگزین لوله های قدیمی می شوند.

اگر قرار است محل سینک، ماشین ظرفشویی یا لباسشویی عوض شود، لوله کشی های آنها انجام می شود. اگر به شیر بالای گاز که از امکانات جدید آشپزخانه است نیاز دارید، لوله کشی آن هم در این مرحله اجرا می شود.

تعویض سیم های برق یا اضافه کردن کلید و پریز در آشپزخانه در این مرحله انجام می شود. اگر در طراحی آشپزخانه، نورپردازی یا لوستر جدیدی پیش بینی شده، سیم کشی آن اجرا می شود.

 

۳- بازسازی کف آشپزخانه

تعویض یا نوسازی کف آشپزخانه از مراحل اصلی بازسازی آشپزخانه است. کف آشپزخانه را در صورتی که مشکل اساسی نداشته باشد یا نیاز به تعویض لوله کشی نباشد، تخریب نمی کنند. ولی در صورت وجود مشکلاتی مثل قدیمی بودن لوله کشی، تنظیم نبودن شیب یا ناصافی کف، باید مصالح آن کنده شود. در این حالت بعد از کندن سرامیک یا سنگ قدیمی، زیرسازی کف را اصلاح می کنند. زیرسازی کف آشپزخانه، شامل عایق بندی، شیب بندی و ملات سیمان است.

 

بعد از انجام این موارد، نوبت به اجرای کفپوش آشپزخانه می رسد. کف آشپزخانه می تواند سرامیک، سنگ، لمینیت شود. سرامیک ها قیمت مناسب تر و مدل های جدید و شیکی دارند ولی باید در نگهداری آنها دقت کرد. به غیر از سرامیک، لمینیت های جدید مقاومت کافی در برابر رطوبت و ضربه دارند و گزینه دیگری هستند. اگر کفپوش قبلی آشپزخانه، سطح صافی دارد و نیاز به کندن آن نیست، می توانید کفپوش پی وی سی تایلی روی آن بچسبانید.

 

 

۴- بازسازی دیوار

از مراحل بازسازی آشپزخانه، بازسازی و تغییر دیوارهاست. دیوار آشپزخانه به صورت استاندارد باید تا ارتفاع ۱.۵ متر از سرامیک پوشانده شود. ولی به طور معمول و برای تمیز شدن بهتر، کل دیوارها تا سقف سرامیک می شود. سرامیک ها به دو بخش دیوار معمولی و بین کابینتی تقسیم می شوند.

می توان سرامیک کل دیوارها را از یک مدل سرامیک انتخاب کرد. ولی معمولاً کاشی بین کابینتی از مدل و رنگی متفاوت و خاص انتخاب می شود. کاشی و سرامیک دیوارها را معمولاً به صورت چسبی روی سرامیک قبلی می چسبانند. این کار با چسب مخصوص کاشی و سرامیک انجام می شود. فقط در صورتی که دیوار گچی داشته باشید یا بخشی از دیوار تخریب یا اضافه شده باشد، سرامیک با ملات اجرا می شود.

 

برای بازسازی کم هزینه تر می توان فقط بخش بین کابینتی را کاشی جدید چسباند. البته متریال های جدید دیگری هم برای دیوار آشپزخانه وجود دارد. دیوارپوش فومی، ماربل شیت ها و برچسب کاشی از متریال های زیبا و کم هزینه هستند. مزیت این متریال ها این است که خودتان هم می توانید آنها را روی دیوار بچسبانید.

 

 

۵- بازسازی سقف آشپزخانه

 

بازسازی سقف و طراحی مجدد آن می تواند یکی از مراحل بازسازی آشپزخانه باشد. طراحی و اجرای سقف جدید، به انتخاب و سلیقه شما بستگی دارد و تاثیر زیادی در کل آشپزخانه دارد. سقف یک آشپزخانه قدیمی را می توان با اجرای کناف و نور مخفی یا نورهای خطی، خیلی زیباتر کرد.

در صورتی که نورپردازی های سقف به اندازه و کافی نباشد، در حین بازسازی سقف، نورهای جدید هم اضافه می شوند. جدیدترین نورپردازی ها برای سقف آشپزخانه، نورهای خطی توکار، نور مخفی با کناف یک طرفه و چراغ های خطی روکار هستند.

 

برای بازسازی سقف، گزینه های متفاوتی وجود دارد. کناف سقف به شکل دورباکس، آویز و یک طرفه از مدل های زیبا و جدید هستند. سقف کشسان مدل لاکر (براق) و مدل پرینتی هم در صورت انتخاب درست طرح، ایده های خوبی هستند.

اگر سقف کاذبی در آشپزخانه دارید، استفاده از پنل های پی وی سی مشبک یا مات هم جلوه زیبایی به سقف می دهد. اخیراً استفاده از پنل های فومی پشت چسبدار هم برای سقف آشپزخانه رایج شده است. این پنل ها با ابعاد مشخص و طرح های برجسته مختلف وجود دارند.

 

 

۶- بازسازی کابینت

 

از مهمترین مراحل بازسازی آشپزخانه، تعویض یا بازسازی کابینت است. بازسازی کابینت ها را می توان با سفارش طراحی کابینت جدید انجام دهید. کابینت های مدرن با ام دی اف یا هایگلاس و کابینت کلاسیک معمولاً با جنس چوبی یا ممبران ساخته می شوند. سفارش و تعویض کابینت ها، از پرهزینه ترین مراحل بازسازی آشپزخانه است.

قبل از سفارش کابینت جدید، ایرادات کابینت های خود را پیدا کنید. فضاهایی که قرار است کابینت اضافه شوند یا کابینت هایی مثل مدل فروشگاهی ساخته شوند را در نظر بگیرید. ارتفاع کابینت ها و تزیینات و نورپردازی آنها را از قبل تعیین کنید. البته اگر با طراح حرفه ای کابینت در ارتباط باشید، تمام گزینه های لازم برای کابینت ها را در نظر می گیرد. ولی شما به عنوان کارفرما، باید نیازها یا خواسته هایی که از یک کابینت یا آشپزخانه دارید را مطرح کنید.

به عنوان مثال، اگر عدم دید مستقیم به آشپزخانه برای شما مهم است، می توان در طراحی این را در نظر داشت. ایجاد حائل و پوشش، دکوری ها، کمد فروشگاهی، کافی بار، نشیمن در آشپزخانه، میز ناهارخوری کنار کانتر را می توانید در طراحی کابینت ها سفارش دهید.

علاوه بر تعویض کابینت ها، راه های دیگر و ارزان تری هم برای بازسازی کابینت هست. یکی از این روش ها استفاده از برچسب کابینت است. برچسب کابینت مدل های شیک و جدیدی دارد که ظاهری شبیه ام دی اف یا هایگلاس دارند. در این مقاله به طور کامل مدل های جدید و نحوه چسباندن آنها را توضیح دادیم.

یک راهکار دیگر برای بازسازی کابینت آشپزخانه، رنگ کردن آنهاست. رنگ کردن کابینت هم بوسیله افراد متخصص انجام می شود و هم خودتان می توانید آنها را رنگ کنید. رنگ هایی که افراد حرفه ای با دستگاه آنها را به کار می برند، رنگ پلی اورتان پوششی است. شما می توانید خودتان در خانه با رنگ های روغنی یا آکریلیک، کابینت های قدیمی را رنگ کنید. در این مقاله برای شما آموزش کامل رنگ آمیزی را قرار داده ایم.

 

۷- تعویض شیر ظرفشویی و سینک

 

از جمله مراحل بازسازی آشپزخانه، تعویض شیر آلات و سینک است. سینک ظرفشویی بعد از چند سال کدر و بد رنگ می شود و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است طراحی جدید آشپزخانه با مدل سینک جدید و متفاوتی باشد.

در این حالت، سینک های جدید جنس گرانیتی، استیل یا سنگی را می توان جایگزین مدل قبلی کرد. سینک های جدید به رنگ سفید، مشکی و طرح سنگ هم وجود دارند. مدل های جدید آنها به صورت تک لگن یا دو لگنه و با امکانات خاصی عرضه شده اند. ولی با دوام ترین نوع سینک، مدل های استیل هستند.

شیر ظرفشویی آشپزخانه هم بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. شیر ظرفشویی مدل فنر دار یا با سری جدا شونده هم از گزینه های جدید هستند. این شیرها از جنس کروم، برنجی یا آلیاژهای دیگر هستند. اگر آبکاری این شیرها از نوع مرغوب باشد، به مرور زمان تغییر رنگ نمی دهند.

رنگ های معمول شیر ظرفشویی ها نقره ای، طلایی، برنزی، مشکی یا سفید است. برای هماهنگی بیشتر معمولاً رنگ شیر آلات را با دستگیره های کابینت به یک رنگ انتخاب می کنند. در یک آشپزخانه مدرن بهتر است از رنگ های مشکی، نقره ای یا سفید استفاده کنید. شیر ظرفشویی رنگ طلایی و برنز برای آشپزخانه کلاسیک مناسب تر است.

شیر ظرفشویی آشپزخانه جدید شیک

جمع بندی:

شما با اطلاع از مراحل بازسازی آشپزخانه و موارد مهم هر بخش، می توانید یک بازسازی اقتصادی و عالی را داشته باشید. هر مرحله با توجه به نیاز آشپزخانه و سلیقه شما تعیین می شود. اگر آشپزخانه ای خیلی قدیمی دارید، شاید همه مراحل برای شما مورد نیاز باشد. ولی در اکثر آشپزخانه ها با انجام دو یا سه مرحله، می توان یک آشپزخانه شیک و جدید درست کرد. امیدوارم با خواندن این مطلب به راحتی برای بازسازی آشپزخانه خود تصمیم بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط

2 نظر در “مراحل بازسازی آشپزخانه + ۷ مرحله مهم و اساسی

  1. محترم کیاقادی گفت:

    بسیار عالی بود متشکرم

    1. سرامود گفت:

      خواهش می کنم، ممنون از شما.
      خوشحالم که مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *