ترفندهای بازسازی آشپزخانه

رنگ کردن کابینت قدیمی؛ آموزش ساده و کم هزینه

اگر کابینت های شما هم قدیمی و تکراری شده اند، نیازی به خرید کابینت نو نیست. رنگ کردن کابینت یک راه عالی و کم هزینه برای نو شدن آنهاست. به دلیل اینکه قیمت تعویض و خرید کابینت نو، بالاست، می توان با رنگ کردن آنها، در هزینه ها صرفه جویی کرد. رنگ کردن کابینت قدیمی، اصول و نکاتی دارد که با یادگرفتن آن، خودتان می توانید این کار را انجام دهید. ما در این مطلب مراحل رنگ کاری کابینت را آموزش می دهیم تا خیلی ارزان، کابینت های زیبایی داشته باشید.

 

روی کابینت ها را تمیز کنید

 

اول از همه باید با یک دستمال و اسپری تمیز کننده سطوح، کل کابینت ها را تمیز کنید. کابینت های ام دی اف باید کاملا تمیز شوند. سطح آنها را از هرگونه غبار، لک یا چربی پاک کنید. با مایع ظرفشویی یا اسپری ضد چربی، سطح کابینت ها را از هر چربی پاک کنید.

 

 

سطح کاشی ها و روکابینتی را بپوشانید

 

صفحه روکابینتی و کاشی ها را با کاغذ یا روزنامه بپوشانید و دور آنها را چسب بزنید. لبه های صفحه روکابینتی را با چسب کاغذی یا نواری، به صورت کامل بپوشانید. تقاطع کابینت ها با دیوار و کاشی ها را هم به خوبی چسب بزنید تا رنگی نشوند.

 

 

درهای کابینت را از بدنه جدا کنید

 

برای اینکه رنگ آمیزی بهتر و تمیزتری داشته باشید، درهای کابینت را باز کنید. البته رنگ کردن کابینت بدون این کار هم ممکن است. ولی نیازمند دقت و حوصله بیشتری است. بعد از اینکه پیچ های لولا را باز کردید، در را از بدنه جدا کنید. در کابینت را روی زمین بگذارید و لولا را از در هم جدا کنید. با این کار دیگر نگران رنگی شدن لولا و خشک شدن آن نیستید. بهتر است دستگیره روی درها را نیز باز کنید.

برای اینکه درهای هر بخش، با بخش دیگر جابه جا نشود، روی هر کدام شماره بزنید. به ترتیب از اولین در کابینت، شماره ها را با ماژیک و ریز، داخل درها بنویسید. سپس یک چسب کاغذی روی شماره ها بزنید. این کار برای اینکه در آخر با مشکل مواجه نشوید لازم است.

 

 

سطح کابینت را سنباده بزنید

 

برای کابینت های ام دی اف، مرحله سنباده زدن ضروری و مهم است. به دلیل اینکه سطح ام دی اف، کمی لیز است سنباده زدن، باعث چسبندگی بهتر رنگ به کابینت می شود. از یک سنباده ۱۲۰  برای این کار استفاده کنید.

سنباده را نه خیلی آرام و نه خیلی با فشار روی سطح بکشید. هدف ما از سنباده زدن، ایجاد خط و خطوطی روی سطح کابینت است. همه قسمت های صاف یا زوارهای در کابینت را سنباده بزنید. بعد از اینکه این کار تمام شد با یک دستمال نمدار، گرده های سنباده را کامل تمیز کنید.

 

 

یک لایه آستر بزنید

 

برای رنگ کردن کابینت ها، باید یک لایه آستر قبل از رنگ بزنید. اگر کابینت های شما فلزی هستند می توانید از آستر روغنی یا آکریلیک استفاده کنید. ولی اگر کابینت های ام دی اف دارید، کاربرد آستر روغنی را توصیه می کنیم. به دلیل اینکه آستر یا پرایمر آکریلیک بر پایه آب بوده و ممکن است باعث باد کردن ام دی اف شود. آسترهای روغنی دیرتر خشک می شوند ولی سطح کابینت ام دی اف را کاملا آماده رنگ می کنند. شما می توانید با یک قلموی متوسط یا غلطک، یک لایه آستر یا پرایمر بزنید. درها و بدنه کابینت ها را با دقت، آستر بزنید.

 

رنگ کردن کابینت و لایه آستر

 

دوباره سنباده بزنید

 

بعد از اینکه لایه آستر روغنی تمام شد، معمولاً با گذشت ۴ تا ۸ ساعت خشک می شود. حالا با یک سنباده شماره ۲۰۰ دوباره تمام سطوح را سنباده بزنید. این سنباده ریزتر است و سطح کار را نرم و صیقلی می کند. این کار برای رنگ کردن کابینت به صورت حرفه ای لازم است. وقتی همه قسمت ها را سنباده زدید، با یک دستمال گرد و خاک سنباده روی سطوح را تمیز کنید.

 

رنگ کردن کابینت و سنباده زدن بعد از استر

 

بازسازی آشپزخانه ، برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید

 

کابینت را دو یا سه سری رنگ بزنید

 

حالا به مرحله رنگ کردن کابینت می رسیم. شما می توانید از رنگ های روغنی یا رنگ های آکریلیک بر پایه آب استفاده کنید. البته ما رنگ های آکریلیک را به دلیل بوی کم و خشک شدن سریعتر پیشنهاد می کنیم. فرقی نمی کند که شما از چه نوع آستری استفاده کرده اید. روی آستر روغنی یا آکریلیک هر دو رنگ روغنی یا آکریلیک را می توان به کار برد.

با یک غلطک کوچک یا قلموی متوسط شروع به رنگ کردن کابینت کنید. برای سطوح صاف، غلطک ها مناسب تر هستند و سرعت کار را بالا می برند. یکبار کل کابینت ها و درهای آن را رنگ کنید. بعد از آن چند ساعت صبر کنید تا کامل خشک شود. سپس سری دوم رنگ کردن کابینت را شروع کنید.

اگر کابینت های شما دارای رگه های طرح چوب است، در جهت آنها غلطک را حرکت دهید. باید سعی کنید پوشش یکدستی را روی سطوح ایجاد کنید.

 

رنگ کردن کابینت قدیمی

 

 

کیلر یا براق کننده بزنید

 

رنگ کردن کابینت ها با همان رنگ های روغنی یا آکریلیک هم قابلیت تمیز شدن دارند. ولی اگر سطحی کاملا براق و صیقلی می خواهید، یک لایه کیلر هم اضافه کنید. کیلر یا براق کننده یک مایع به رنگ عسلی روشن است که وقتی روی سطحی زده شود، بی رنگ است. کیلر فقط سطوح رنگ شده را براق و صیقلی می کند. البته کیلرهای مات هم جدیدا در بازار وجود دارند. کیلر زدن روی کابینت، باعث راحت تر تمیز شدن آن ها می شود. کیلرها به صورت سطلی و مایع یا به شکل اسپری وجود دارند. البته استفاده از کیلر برای کابینت به سلیقه و خواست شما بستگی دارد.

 

کیلر براق کابینت

کابینت را چه رنگی کنیم؟

همیشه انتخاب رنگ کابینت، تصمیمی است که ذهن افراد را درگیر می کند. حتما می دانید اخیراً رنگ های سفید و طوسی دو رنگ پرطرفدار و محبوب برای کابینت ها هستند. برای آشپزخانه کوچک بهتر است رنگ های تیره مانند قهوه ای را فراموش کنید. انتخاب رنگ های روشن برای آشپزخانه های کوچک یا کم نور، عالی است.

 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

https://saramood.ir/1400/09/%d9%84%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%a2%d8%b4%d9%be%d8%b2%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%84%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%b1-%d8%b2%db%8c%d8%a8/

 

رنگ سفید یا طوسی روشن

رنگ کردن کابینت های قدیمی و تیره به رنگ سفید یا طوسی روشن، تغییر بزرگی در آشپزخانه به وجود می آورد. با این انتخاب، آشپزخانه شما بزرگتر و روشن تر به چشم می آید.

 

 

رنگ کردن کابینت ها با دو رنگ

روش دیگر، انتخاب دو رنگ مانند سفید و طوسی برای کابینت هاست. کابینت های ردیف بالا را سفید و کابینت های زمینی را رنگی دیگر مانند سبز پاستلی یا طوسی بزنید. رنگ های شاد و کمرنگ مانند سبز پاستلی، آبی ناوی و کرمی هم از جمله رنگ های مد و جدید برای کابینت ها هستند.

 

 

صفحه روکابینتی و کاشی بین کابینتی

 

علاوه بر رنگ کردن کابینت ها، می توان صفحه روکابینتی و کاشی ها را هم رنگ آمیزی کرد. با همان رنگی که کابینت ها را رنگ کردید، می توانید دو تا سه دست، آنها را هم رنگ کنید. تنها نکته این مساله، مرتب رنگ کردن و استفاده از چسب کاغذی در لبه ها و پریز هاست. با این کار، سطوح دیگر رنگی نمی شوند و لبه های کار تمیز می ماند.

 شما می توانید در کنار رنگ کردن کابینت، کاشی های بین کابینتی را هم عوض کنید. یک راه ساده و ارزان، خرید و چسباندن، برچسب کاشی بین کابینتی است. هم چنین برای صفحه روکابینتی هم می توانید از برچسب های کابینت استفاده کنید. این برچسب ها، با طرح ها و رنگ های مختلفی وجود دارند که با کمی دقت روی سطوح چسبانده می شوند.

 

برچسب صفحه روکابینتی جدید

 

برچسب کاشی بین کابینتی شیک

جمع بندی

 

همانطور که می دانید تعویض و خرید کابینت های نو، هزینه نسبتاً زیادی دارد. یک روش جدید، رنگ کردن کابینت هاست که گزینه ای ساده و ارزان تر است. شما با رعایت و یادگیری اصول رنگ آمیزی، می توانید خودتان این کار را در خانه انجام دهید. اگر کابینت های تیره یا قدیمی دارید، با یک غلطک و سطل رنگ می توانید کل کابینت ها را تغییر دهید. کابینت ها بعد از رنگ کردن، به راحتی تمیز می شوند. رنگ کابینت ها کاملاً ثابت می ماند و ماندگار است. امیدوارم با خواندن این مطلب، با هزینه کمی کابینت های خود را رنگ آمیزی و نو کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *