دکوراسیون پذیرایی

چیدمان خانه، ۱۰ نکته عالی و جدید

یکی از مواردی که اکثر افراد برای خانه خود به دنبال آن هستند، روش هایی برای چیدمان خانه می باشد. شاید گاهی با صرف هزینه و وقت زیاد، باز هم نتیجه مطلوبی در چیدمان و طرح دکوراسیون خانه خود نگیریم. این مشکل به دلیل نداشتن یک ایده اولیه و عدم انتخاب درست رنگ ها یا چینش اشتباه وسایل در خانه است.

گاهی اوقات باید رنگ قسمتی از خانه تغییر کند یا وسیله ای جدید برای یک فضا مثل پذیرایی خریده شود، تا ترکیب دکوراسیون آن قسمت، منظره ای چشم نواز پیدا کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا ۱۰ راهکار عالی برای اینکه خودتان به راحتی یک چیدمان جذاب و شیک برای خانه خود انتخاب کنید را معرفی کنیم.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۱- یک دیوار خاص و زیبا در هر فضا یا اتاق درست کنید.

اولین پیشنهاد من این است که در هر اتاق یا فضای اصلی از خانه، یک دیوار خاص یا اصطلاحا نقطه مرکزی ایجاد کنید. در اکثر خانه های ایرانی، همه دیوارهای پذیرایی شبیه هم هستند و تفاوتی با هم ندارند که این مساله باعث یکنواختی و خسته کننده شدن فضا می شود.

شما می توانید یک دیوار از هر فضا مثل پذیرایی را که در نقطه مرکزی پذیرایی قرار دارد، به عنوان دیوار خاص خود انتخاب کرده و با کمی ذوق و خلاقیت یک طرح متفاوت روی آن اجرا کنید.

فضاهایی که می توانید در آنها دیوار خاص داشته باشید:

۱- پذیرایی

۲- اتاق خواب

۳- راهرو

در سالن پذیرایی معمولا دیوار پشت تلویزیون را به عنوان دیوار خاص یا مرکزی انتخاب می کنند ولی شما می توانید بنا به فضای پذیرایی خود دیوار دیگری را هم به عنوان دیوار مرکزی پذیرایی انتخاب کنید. مثل دیوار روبروی آشپزخانه اپن یا دیوار انتهایی پذیرایی که اغلب مبلمان پشت به آن قرار می گیرند.

در اتاق خواب ها به دلیل وجود تخت خواب و کمد دیواری، شما آزادی کمتری برای انتخاب دیوار خاص یا مرکزی دارید. معمولا دیوار پشت تخت خواب در اتاق خواب را به عنوان دیوار مرکزی انتخاب می کنند تا جلوه بهتری داشته باشد. روی این دیوار می توانید از رنگ یا نقاشی دیواری، دیوارپوش ها یا کاغذدیواری متناسب با دکور اتاق خواب استفاده کنید. این کار باعث می شود چیدمان خانه بهتر و مرتب تر به نظر برسد.

چیدمان خانه اتاق خواب دخترانه

طرح هایی که برای دیوار خاص و مرکزی پذیرایی می توان استفاده کرد:

۱-کاغذ دیواری:

رایج ترین و قدیمی ترین طرحی که برای این دیوار می توان استفاده کرد، کاغذ دیواری کردن این دیوار است. می توانید یک رنگ ملایم و متناسب با دکورسیون پذیرایی مثل یکی از رنگ های فرش یا رنگ کف پذیرایی یا کمی متفاوت با رنگ دیوارها، برای کاغذ دیواری انتخاب کنید.

مثلا رنگ دیوارهای پذیرایی شما طوسی کمرنگ است، رنگ کاغذ دیواری برای دیوار پشت تلویزیون یا روبروی آشپزخانه را با زمینه سفید و گل های طوسی انتخاب کنید. یا در پذیرایی فرش ایرانی با رنگ کرم و سبز دارید، می توانید برای دیوار پشت تلویزیون کاغذ دیواری با زمینه کرمی و گل های سبز کمرنگ یا طرح های رنگ بژ، انتخاب کنید.

چیدمان خانه و کاغذ دیواری پذیرایی
چیدمان خانه و کاغذ دیواری پذیرایی

۲- رنگ کردن دیوار:

اگر به دنبال یک راه خیلی ساده و کم هزینه برای زیبایی دیوار پذیرایی مرکزی هستید، بهترین راه رنگ کردن یک دیوار با رنگی متفاوت از دیوارهای دیگر است. امسال رنگ های طوسی با درجات مختلف مد شده است. شما می توانید دیواری که به عنوان دیوار مرکزی انتخاب کرده اید را طوسی کمرنگ یا طوسی تیره، رنگ کنید و با این دیوار رنگی، زیبایی خاصی به پذیرایی خود دهید.

چیدمان خانه و دیوار پذیرایی

رنگ طوسی به دلیل اینکه رنگ خنثی است با هر رنگ دکوراسیون شما ست می شود. ولی شما می توانید با توجه به رنگ وسایل و مبلمان خود از هر رنگ دیگری متناسب با رنگ های آن فضا؛ مثل سورمه ای یا سبز کمرنگ، یشمی یا بژ استفاده کنید. اگر دیواری را رنگ کردید بقیه چیدمان خانه را با آن هماهنگ کنید.

چیدمان خانه جدید

۲- نصب ام دی اف یا شلف دیواری:

یکی دیگر از راهکارهای زیباتر کردن دیوار مرکزی پذیرایی مثل دیوار پشت تلویزیون، طراحی و نصب ام دی اف است. برای این منظور، می توان طرح های زیبایی برای دیوار پشت تلویزیون با آن ایجاد و با کمک یک متخصص به دیوار نصب کرد. همچنین می توان روی این دیوار، از شلف های دیواری چوبی یا ام دی اف نصب کرد. شلف های ساده دیواری، متعلق به سبک مدرن و ساده هستند و اگر سبک خانه شما هم ساده و مدرن است این شلف ها برای پذیرایی شما عالی است.

چیدمان خانه و پذیرایی

اگر منزل شما دارای دکوراسیونی کلاسیک است بهتر است به جای شلف ها، به طرح های ام دی اف روی دیوار، فکر کنید. طرح های زیادی را با جستجو در اینترنت برای دیوار پشت تلویزیون می توانید پیدا کرده و متناسب با پذیرایی خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. در ادامه چند نمونه از طرح های ام دی اف دیوار پشت تلویزیون و دیوار مرکزی پذیرایی را برای شما آماده کردیم.

چیدمان خانه و پذیرایی

یک راه ساده تر و شاید کم هزینه تر برای دیوار خاص پذیرایی، خرید و نصب یک یا چند شلف دیواری چوبی است. شلف های دیواری، امروزه یکی از ترندهای دکوراسیون داخلی است. شلف ها، در رنگ های مختلف سفید، کرمی، عسلی و قهوه ای تیره و روشن موجود هستند.

چیدمان خانه و پذیرایی

با کمی حوصله و فکر می توانید یک تا سه شلف با اندازه های مناسب نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک به این دیوار خاص نصب کنید. حالا چند وسیله دکوری روی آنها قرار دهید به طوری که خیلی شلوغ نشود. چند نمونه شلف دیواری برای دیوار مرکزی و خاص پذیرایی را با هم می بینیم.

چیدمان خانه و شلف پذیرایی
چیدمان خانه و شلف پذیرایی
چیدمان خانه و شلف پذیرایی
چیدمان خانه و شلف پذیرایی

نصب انواع دیوارپوش های زیبا به دیوار:

امروزه برای دیوارهای قسمت های مختلف خانه مخصوصا پذیرایی، دیوارپوش های زیبایی از جنس ها و مدل های متفاوت تولید شده است.

انواع دیوارپوش های مناسب پذیرایی:

۱- دیوارپوش فومی:

دیوارپوش های فومی یکی از انواع دیوارپوش های مناسب فضای پذیرایی است. این دیوارپوشها به صورت رولی یا پنلی بوده و پشت چسبدار هستند. این دیوارپوش ها تا حدودی عایق گرما و سرما ، آنتی باکتریال ، با لایه محافظ پلی اورتان می باشند. این ویژگی ها، باعث می شود وزن سبک، انعطاف پذیری بالا، نصب آسان و قابلیت شستشو داشته باشند.

چیدمان خانه و دیوارپوش فومی پذیرایی

بهتر است از دیوارپوش های فومی در قسمت هایی که در دسترس نبوده به کار ببرید. آنها را روی دیواری که امکان برخورد زیاد وسایل با آن وجود ندارد مثل دیوار پشت تلویزیون، نصب کنید.

دیوارپوش های فومی طرح های مختلفی دارند از جمله دیوار پوش فومی آجر و دیوار پوش فومی لوزی و طرح مربعی و… که شما می توانید دیوارپوش فومی را به دلیل پشت چسبدار بودن، خودتان به راحتی با کمی دقت به دیوار نصب کنید.

چیدمان خانه و دیوارپوش فومی پذیرایی

اگر فضای پذیرایی شما دکوراسیونی ساده و خلوت دارد، می توانید از طرح های پیچیده تر آن به کار ببرید. ولی اگر پذیرایی شما پر از وسیله و با دکوراسیونی شلوغ تر است، بهتر است از مدل های ساده تر دیوارپوش استفاده کنید.

دیوارپوش فومی روی هر سطح صافی مثل دیوار، سرامیک، سنگ یا کاغذدیواری به غیر از دیوار گچی قابل نصب است. اگر قصد دارید روی دیوار گچی دیوارپوش را نصب کنید روغن الیف از رنگ فروشی ها بخرید. یک دست از آن به دیوار بزنید، سپس دیوارپوش را به دیوار بچسبانید.

چیدمان خانه و دیوارپوش فومی پذیرایی

۲- دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش های پی وی سی نوعی دیوارپوش هستند که به صورت تایل هایی توخالی و با روکشی با طرح های متفاوت عرضه می شوند. این دیوارپوش ها هم از نوع ساده و تخت و هم از نوع سه بعدی هستند. این دیوارپوش ها، اغلب با طرح ام دی اف و رنگ های متنوع هستند که ظاهری شبیه پنل های ام دی اف دارند. دیوارپوش های پی وی سی را می توانید روی دیوار خاص پذیرایی به صورت ساده یا با طرحی متفاوت نصب کنید. چند نمونه از این مدل های دیوارپوش را در تصاویر زیر می بینید.

چیدمان خانه و دیوارپوش پذیرایی
چیدمان خانه و دیوارپوش پذیرایی
چیدمان خانه و دیوارپوش پذیرایی

۳- دیوارپوش پلی استایرن

دیوارپوش های پلی استایرن، ظاهری شبیه ام دی اف ولی به صورت توپر هستند. هم چنین در برابر رطوبت از ام دی اف مقاوم ترند. دیوارپوش های پلی استایرن؛ آنتی باکتریال، قابل استفاده در محیط های مرطوب هستند. این دیوارپوش ها، عایق صدا و حرارت، دارای روکش ضد خش و مستحکم در برابر کشش و فشار و مقاومت کامل در برابر رطوبت و آب هستند. از این دیوارپوش می توانید متناسب با رنگ دکوراسیون پذیرایی، در دیوار پشت تلویزیون یا دیوار روبروی آشپزخانه یا هر دیوار مناسب دیگر استفاده کنید.

۴- نصب یک یا چند تابلوی زیبا :

همیشه نیازی به نصب دیوارپوش و کاغذدیواری یا رنگ کردن دیوارها نیست. شما می توانید برای دیوار مرکزی که در پذیرایی انتخاب کرده اید ، یک تابلوی بزرگ یا چند تابلوی کوچکتر، روی دیوار نصب کنید.

چیدمان خانه و تابلو پذیرایی

اگر سبک پذیرایی یا اتاق خواب شما مدرن و ساده است، از قاب های ساده و مدرن مانند قاب پی وی سی یا ام دی اف ساده استفاده کنید. ولی اگر سبک پذیرایی یا اتاق خواب شما سنتی یا اصطلاحاً کلاسیک است ( مبلمان استیل وکار شده دارید) باید از قاب های منبت یا کار شده استفاده کنید.

چیدمان خانه و تابلو پذیرایی

۵- نصب آینه یک تکه یا طرح دار روی دیوار:

شما می توانید روی یک دیوار از پذیرایی یا اتاق خواب خود، از آینه های یک تکه یا مدل های مختلفی از آینه ها مثل آینه آبشاری، آینه پازلی، آینه های لوزی و … برای زیبایی بیشتر این دیوار استفاده کنید. دقت کنید اگر پذیرایی یا اتاق خواب شما کوچک است، از آینه های ساده تر و بی رنگ استفاده کنید. آینه های طرح دار باعث شلوغی و کوچکتر دیده شدن فضا می شوند.

چیدمان خانه و آینه پذیرایی
چیدمان خانه و آینه پذیرایی
چیدمان خانه و آینه پذیرایی

۷ نکته طلایی برای داشتن چیدمانی جذاب

 ۱- درجات متفاوت رنگ بژ، سفید و بقیه رنگ های کم رنگ از این خانواده را به کار ببرید.

گاهی اوقات استفاده زیاد از رنگ های تیره یا وسایل رنگی، باعث خستگی و آزار چشم می شود. برای رفع این مشکل می توانید برای مدتی، وسایل پررنگ یا تیره را کنار بگذارید یا آنها را عوض کنید.

در پذیرایی یا اتاق خواب خود می توانید از رنگ های ملایم و نزدیک به هم مانند سفید و کرمی و بژ را به کار ببرید. این رنگ ها در کنار هم ترکیب آرامبخشی را برای چیدمان خانه ایجاد می کنند. می توانید یک رنگ را در کف و دیوارها، یک رنگ را در روکش مبلمان یا در کوسن های مبل و رنگ دیگر را در وسایل چوبی مثل میزها، کنسول یا شلف های دیواری استفاده کنید.

چیدمان خانه جدید
چیدمان خانه جدید
چیدمان خانه جدید

۲- از رنگ های سیاه یا نقره ای در دکوراسیون خانه استفاده کنید.

شاید کمتر کسی به فکر استفاده از رنگ های مشکی و نقره ای در چیدمان خانه خود بیفتد، چون رنگ های خیلی رایجی نیستند. ولی ممکن است پذیرایی یا اتاق خواب شما بیش از حد بی روح و یکنواخت شده باشد. برای این مشکل یکی از بهترین کارها استفاده از یک یا دو وسیله با رنگ های مشکی یا نقره ای است.

وسایل مشکی یا نقره ای به دلیل تفاوت رنگی با دیگر رنگ ها، باعث جلب توجه شده و باعث تغییری محسوس و جذاب در دکوراسیون خانه می شوند. اگر تا به حال این راه را امتحان نکرده اید حتما در فضایی مثل پذیرایی از این روش ساده استفاده کنید.

چیدمان خانه جدید
چیدمان خانه جدید

۳- فرم ها و شکل های متفاوتی از لوازم منزل را به کار ببرید.

اکثر ما بر حسب عادت، فکر می کنیم فرم و شکل مناسب برای هر وسیله ای، شکل های تکراری و رایجی است که بیشتر از دیگر شکل ها وجود دارند. ولی این یک عادت اشتباه است و گاهی با انتخاب شکل یا طرح متفاوتی از یک وسیله یا بخشی از دکوراسیون ، تغییری قابل توجه در چیدمان خانه به وجود می آید.

یکی از این وسایل در پذیرایی، کوسن ها هستند. اکثر کوسن ها فرم های مربعی دارند ولی می توانید چند کوسن مربعی و یک یا دو کوسن دایره شکل انتخاب کنید.

چیدمان خانه جدید

یا مثلا میزهای جلومبلی اکثرا فرم های مربع یا مستطیلی ساده دارند. اگر سبک خانه شما مدرن و ساده است، می توانید از یک میز جلومبلی گرد یا با طرح های خلاقانه، جلوی مبل های راحتی خود استفاده کنید. از وسایل دیگر در پذیرایی که می توانید از فرم های جدید و متفاوت برای آنها استفاده کنید، آباژور، میز یا آینه کنسول، گلدان و … هستند.

چیدمان خانه جدید

 در اتاق خواب ها، وسایل متفاوتی که می توانید از شکل های متفاوتی از آنها استفاده کنید، لوازم دکوری مثل گلدان ها، کوسن تخت خواب، آباژورها، آینه یا فرش های مدرن هستند. به عنوان مثال، از یک کوسن قلبی شکل کنار بقیه کوسن ها یا بالش های تخت خواب استفاده کنید. یا یک فرش مدرن گرد کنار تخت خواب خود پهن کنید و ظاهر متفاوتی به اتاق خواب خود دهید.

چیدمان خانه جدید

یا یک آینه با مدلی متفاوت به جای آینه های مستطیلی یا مربع مثل آینه های مدل خورشیدی، در اتاق خود نصب کنید. شما با کمی فکر و خلاقیت می توانید هر وسیله دیگری را به جای مدل های مرسوم با مدل های جدید جایگزین کنید.

چیدمان خانه جدید

۴- از وسایل رنگی یا طرح دار ولی کمرنگ یا با الگوهای ساده تر استفاده کنید.

کمی به چیدمان خانه، مخصوصاً پذیرایی و اتاق خواب خودتان نگاه کنید. اگر در یک نگاه تعداد رنگ ها و طرح های زیادی می بینید که به نظر فضا را شلوغ می کنند پیشنهاد می کنم از تعداد وسایل رنگی و طرح دار کم کنید.

رنگ ها را به طور کامل حذف نکنید، بلکه از وسایل رنگی مانند کوسن کمرنگ تر و یا طرح های ساده تر و خلوت تر استفاده کنید. در این حالت لزومی به تعویض وسایل نیست بلکه می توانید با روش هایی ساده، از رنگ وسایل خود کم کنید.

چیدمان خانه جدید

 مثلا اگر مبلمان پذیرایی شما، رنگ نارنجی یا قرمز با کوسن های زرد و سفید طرح دار است، رنگ پرده های پذیرایی قهوه ای و کرمی است و رنگ فرش هم سورمه ای و گلبهی است، در این خانه، رنگ ها کمی زیاد است. برای تعادل دادن به رنگ ها، می توانید از یک شال مبل، رنگ کرمی یا سفید روی بخش کناری مبل ها استفاده کنید.

کوسن های زرد را با رنگ کرمی یا طوسی عوض کرده یا کلا آنها را بردارید. اگر قصد تعویض فرش یا پرده را گرفتید، فرشی کرمی طوسی یا طوسی سورمه ای بخرید و پرده ای با رنگ های سفید و سورمه ای یا سفید و طوسی یا سفید و بژ بخرید و جایگزین کنید.

چیدمان خانه جدید

۵- تعادل رنگ تیره و روشن را حفظ کنید.

در چیدمان بعضی خانه ها، تعادل رنگ های تیره و روشن رعایت نمی شود. در این خانه ها، بخشی از خانه مثل پذیرایی یا اتاق خواب کلا تیره یا کلا روشن است. اگر در قسمتی، کف، پرده ها، فرش و دیوارها تیره هستند باید سعی کرد باقی وسایل را به رنگ روشن انتخاب کرد تا باعث غلبه رنگ تیره نشود.

یا برعکس اگر مثلا در اتاقی کف و سقف، دیوارها و کمدها، رنگ های روشن مثل سفید یا کرمی هستند، باید سعی کرد باقی وسایل مانند تخت خواب و میز تحریر را به رنگ های متفاوت مثل قهوه ای روشن یا تیره انتخاب کرد تا تعادل رنگ روشن و تیره را حفظ کرد.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۶- از نورپردازی خلاقانه و مناسب برای چیدمان خانه خود استفاده کنید.

نورپردازی همیشه مساله مهمی در زیبایی خانه هاست. نورپردازی صحیح، در داشتن خانه ای زیبا و شیک، به ما کمک بزرگی می کند. اگر شما در پذیرایی یا اتاق خواب های خود از نورهای معمولی چراغ ها یا لوسترها استفاده می کنید، می توانید با کمی هزینه و خلاقیت، از روش های دیگری برای داشتن یک نورپردازی جذاب استفاده کنید.

نوعی از ریسه های ال ای دی که ریسه توری نامیده می شود را می توانید از پرده پذیرایی آویزان کنید. ریسه های ال ای دی معمولی را می توانید روی شلف های دیواری یا زیر آنها به عنوان نور مخفی قرار دهید. با این ریسه ها، یک پذیرایی یا اتاق خوابی با چیدمان زیبا و متفاوت خواهید داشت.

ریسه های ال ای دی را می توانید روی استندهای گلدان یا خود گلدان طبیعی آویزان کرده و بچرخانید. درخشش لامپ های ریز این ریسه ها مخصوصا در شب جلوه و زیبایی خاصی به پذیرایی شما می دهد. همچنین می توانید از ریسه های ال ای دی باتری خور یا با دو شاخه برای نورپردازی روی وسایلی مثل گلدان مصنوعی یا وسایل دکوری دیگر کمک بگیرید.

در اتاق خواب ها هم این ریسه ها را می توانید بالای آینه دراور خود بگذارید که هم زیبایی به آن می دهد و هم برای دیدن خود در آینه روشنایی بیشتری ایجاد می کند. همچنین در اتاق خواب ها این ریسه های ال ای دی را می توان بالای تخت ها یا روی دیوارهای دیگر با میخ های ظریف به دیوار نصب کرد.

۷- از گلدان های طبیعی در خانه غافل نشوید.

گلدان های طبیعی همیشه طراوت و زیبایی خاصی دارند و در هر قسمتی از خانه که باشند باعث انتقال حس سرزندگی و شادابی به افراد ساکن خانه می شوند. اگر در خانه خود گلدان های طبیعی ندارید، بهتر است با گلدان هایی مقاوم مثل سانسوریا یا گل عنکبوتی و درخت پول شروع کنید.

اگر از گلدان های سانسوریا استفاده می کنید برای آنها گلدان های بزرگ و با ارتفاع بلند تهیه کنید. همچنین می توانید آن را روی پایه گلدان قرار دهید و به صورت تک یا چندتایی در گوشه پذیرایی یا کنار آشپزخانه بگذارید. اگر گیاه عنکبوتی یا گلدان هایی کوچک، در خانه دارید، بهتر است برای زیبایی بیشتر، آنها را روی چهارپایه ها یا استندهای گلدان بگذارید تا زیباتر دیده شوند.

چیدمان خانه جدید

چیدمان خانه جدید
چیدمان خانه جدید

جمع بندی:

خانه های ما با به کار بردن نکته ها و روش هایی ساده ولی مهم، می توانند چیدمان زیبا و جذابی داشته باشند. به کار بردن این نکته ها در چیدمان خانه، ظاهر تکراری و معمولی بخش های مختلف خانه را به فضایی دلنشین تبدیل می کند. در نهایت فضایی آرامبخش را برای اعضای خانواده فراهم می کند.

در این مطلب به معرفی ۱۰ روش ساده و کاربردی پرداختیم که با انجام آنها، می توانید چیدمان خانه خود را متحول کنید و تغییری عالی در آن ایجاد کنید. شما حتی با انجام یک یا دو نکته از موارد بالا، می توانید چیدمانی زیبا و دوست داشتنی در خانه خود داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *