دکوراسیون پذیرایی

چیدمان اشتباه، این طوری خانه تان زشت می شود!

چیدمان دکوراسیون پذیرایی و روش درست چیدمان

 

شاید شما هم خانه ای را دیده باشید که با وجود مبلمان و وسایل گران قیمت، باز هم زیبایی چندانی ندارد. این به دلیل چیدمان اشتباه خانه است. چیدمان وسایل و انتخاب دکوراسیون خانه، اصول و قواعدی دارد که باید در نظر گرفت. در یک خانه، تعداد، رنگ، محل قرارگیری و توجه به نکاتی برای داشتن یک دکوراسیون شیک و حرفه ای مهم است. بعضی افراد در چیدمان وسایل منزل، دچار اشتباهات بزرگی می شوند که خانه را نامنظم و زشت می کند. ما در این مطلب به بیان اشتباهات مهمی که اکثراً در چیدمان وسایل خانه مرتکب می شوند می پردازیم. شما هم اگر چنین کارهایی برای چیدمان خانه انجام داده اید، بهتر است تجدیدنظر کنید.

 

چیدمان اشتباه فرش پذیرایی

 

۱- در یک خانه با دکوراسیون شلوغ و طرح دار، فرش های با نقش های زیاد و شلوغ انتخاب نکنید.

۲- فرش هایی با رنگ های کاملاً تیره را برای خانه های کوچک انتخاب نکنید. این کار باعث تیرگی بیشتر فضا و کوچکتر نشان دادن آن می شود.

۳- فرش پذیرایی را نباید با فاصله از مبلمان پهن کنید. ابعاد فرش باید به نحوی باشد که دو پایه جلویی مبلمان روی فرش قرار بگیرد. این هم از چیدمان های اشتباه در خانه هاست.

 

چیدمان اشتباه خانه

 

۴- فرش گرد را زیر یک میز مربع یا مستطیل یا برعکس پهن نکنید. اگر میز ناهارخوری مربع یا مستطیل دارید، فرشی با همین فرم باید انتخاب کرد. در صورتی که میز ناهارخوری گرد دارید، فرش زیر آن باید گرد باشد.

۵- اگر مبلمان منحنی یا نیمدایره دارید، باید از فرش گرد استفاده کنید. 

 

۶- فرش های خیلی کوچک برای زیر میز ناهارخوری انتخاب نکنید. فرش زیر میز ناهارخوری باید به اندازه ای بزرگ باشد که با از کشیدن صندلی به سمت بیرون، پایه های صندلی همچنان روی فرش باشد.

۷- به هیچ عنوان فرش ها را در سالن پذیرایی یا اتاق خواب ها، به صورت کج و مورب پهن نکنید. این یک چیدمان اشتباه برای فرش ها است و باعث بی نظمی در خانه می شود.

 

چیدمان اشتباه خانه

 

بازسازی آشپزخانه ، برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید

 

۱- پرده پذیرایی یا اتاق خواب را اصلاً کوتاه نخرید. این هم یک چیدمان اشتباه در بعضی از خانه های ایرانی است.

۲- ارتفاع پرده را همیشه از نزدیک سقف تا زمین در نظر بگیرید. این مساله مخصوصاً وقتی که پنجره ای کوتاه دارید بیشتر اهمیت دارد. با این کار، ارتفاع سقف خانه شما بلندتر به چشم می آید و فضای خانه بزرگتر دیده می شود.

 

۳- برای یک پذیرایی با مبلمان راحتی باید پرده با سبک مدرن و ساده انتخاب کنید. پرده های با طرح ها و مدلهای  کلاسیک اصلاً با این دکور همخوانی ندارد. همچنین در یک اتاق خواب با تخت های کلاسیک و پرکار، باید از پرده های هماهنگ با این سبک، استفاده کرد.

 

چیدمان پرده پذیرایی

 

 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

 

https://saramood.ir/1400/07/%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d9%be%d8%b1%d8%af%d9%87-%d9%be%d8%b0%db%8c%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b4%db%8c%da%a9-%d9%88-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8-%da%a9%d9%86%db%8c/

 

 

۴- عرض چوب پرده باید از هر دو طرف پنجره حدود ۱۰ سانتی متر بیشتر باشد. پرده باید بعد از چین خوردن از هر دو طرف روی دیوار کنار پنجره قرار بگیرد. 

 

۵- در صورتی که مبلمان یا فرش های پر نقش و نگار و شلوغی دارید، اصلاً پرده های طرح دار انتخاب نکنید. این چیدمان اشتباه، باعث آشفتگی و شلوغی فضا می شود.

 

۶- در پذیرایی یا اتاق خواب های کوچک، اصلاً از پرده های چند لایه یا والان دار نصب نکنید.

 

 

پرده پذیرایی نصب

چیدمان اشتباه تلویزیون

 

در خانه های ایرانی معمولاً دیواری که تلویزیون قرار می گیرد را به عنوان نقطه کانونی پذیرایی انتخاب می کنند. برای انتخاب این دیوار باید نکات زیر را رعایت کرد:

 

۱- هرگز تلویزیون خود را جلوی پنجره قرار ندهید. چون تابش نور خورشید هنگام تماشای تلویزیون، چشم را آزار می دهد.

 

۲- تلویزیون  را جلوی دیواری که مسیر رفت و آمد و تردد به اتاق خواب ها یا ورودی و آشپزخانه است قرار ندهید. اگر این چیدمان اشتباه را دارید، هر چه زودتر جای تلویزیون را تغییر دهید.

 

۳- این دیوار باید طول کافی برای قرار دادن تلویزیون را داشته باشد. همچنین دیوار روبروی آن هم امکان چیدمان مبلمان سه نفره یا دو مبل تک نفره داشته باشد.

 

چیدمان اشتباه خانه

 

۴- هرگز تلویزیون را در گوشه یک دیوار پذیرایی قرار ندهید. این کار نظم فضا را به هم می زند و چیدمان آن را با مشکل روبرو می کند.

 

۶- تلویزیون چه به صورت نصبی و چه روی میز، نباید در ارتفاع خیلی بالا قرار بگیرد. مرکز تلویزیون باید روبروی چشم های یک فرد نشسته روی مبل معمولی باشد.

 

 

 

مبلمان

 

۱- در یک پذیرایی کوچک یا تاریک، باید مبل های با مدل کوچک که دسته ها و پشتی کوتاه تری دارند، انتخاب کنید.

 

۲- برای یک پذیرایی کوچک نباید مبل های کلاسیک و پرکار انتخاب کنید. این مبل ها، فضا را کوچکتر و تاریکتر نشان می دهند. مبل های کلاسیک برای پذیرایی بزرگ و نورگیر مناسب است.

 

 

چیدمان اشتباه خانه

 

 

۳- اگر می خواهید پذیرایی کوچک شما بزرگتر و دلبازتر شود، مبلمان با پایه های بلندتر انتخاب کنید. پایه های بلند، فضای زیر مبل را باز و روشن نشان می دهد و کل فضا بزرگتر دیده می شود.

 

۴- یک چیدمان اشتباه، انتخاب مبلمانی با رویه یا پشتی طرح دار مانند چسترفیلد برای پذیرایی کوچک یا با دکوراسیونی شلوغ است.

 

۵- مبل های پذیرایی را با فاصله مناسب از هم قرار دهید. مبل ها نباید نه خیلی دور از هم و نه خیلی نزدیک به هم چیدمان شوند. بین هر دو مبل به اندازه یک میز عسلی که با فاصله ۱۰ سانتی متر از هر طرف مبل قرار گیرد، باید فاصله باشد.

 

چیدمان اشتباه خانه
                                                          اشتباه در چسباندن مبلمان به یکدیگر و عدم فاصله بین فرش ها

 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

ورودی خانه شیک؛ ۲۵ ترفند تزیین ورودی

لوستر

 

۱- لوستر پذیرایی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک انتخاب نکنید. برای هر بخش سقف که محل آویز دارد، یک لوستر با ابعاد متناسب با همان بخش نصب کنید. این ابعاد هم شامل قطر و هم ارتفاع لوستر می شود. برای اینکه لوستر مناسب خانه را انتخاب کنید می توانید این مقاله را بخوانید.

 

۲- در یک پذیرایی یا اتاق خواب مدرن اصلاً لوسترهای کلاسیک و طلایی، انتخاب نکنید. این لوسترها فقط برای فضاهای با دکوراسیون و وسایل کلاسیک مناسب و زیبا است. لوسترهای شاه عباسی، لوستر لاله ای، لوستر کریستالی و مدل های مشابه از انواع لوسترهای کلاسیک و شبه کلاسیک هستند.

 

 

لوستر کلاسیک برای پذیرایی کلاسیک

 

اشتباهات وسایل دکوری

 

۱- برای انتخاب وسایل حتما به سبک دکوراسیون خانه خود دقت کنید. اگر بیشتر وسایل خانه شما مانند مبلمان، فرش و پرده، مدل کلاسیک است، باقی وسایل مانند دکوری یا تابلو هم باید کلاسیک باشد. همچنین برعکس این قضیه هم مهم است. در یک پذیرایی با مبل راحتی، گلدان ها یا تابلوهای کلاسیک و پرمنبت انتخاب نکنید.

 

۲- در یک پذیرایی کوچک، اصلاً آینه های طرح دار یا پازلی روی دیوار نصب نکنید. با اینکه همیشه توصیه به استفاده از آینه ها در فضاهای کوچک می شود، ولی آینه های طرح دار، فضا را شکسته و کوچکتر نشان می دهد. همچنین در این فضاها باید از آینه های بی رنگ و سفید استفاده کرد چون آینه های رنگی هم فضا را خفه و تاریک می کند.

 

انتخاب آینه پازلی برای خانه های کوچک، اشتباه است.

 

 

۳- در کاربرد وسایل دکوری روی میزها یا کنسول و طبقات افراط نکنید. روی هر میز یک دکوری متناسب و متوسط یا سه دکوری کوچک و هماهنگ، کافی است. این چیدمان اشتباه باعث از بین رفتن زیبایی وسایل تان می شود.

 

۴- از وسایل دکوری رنگی یا چند رنگ در یک فضا استفاده نکنید. رنگ وسایل دکوری باید مطابق پالت رنگی دکوراسیون هر فضا باشد. این اشتباه چیدمان، خانه را رنگی و خسته کننده می کند.

 

 

چیدمان درست وسایل دکوری

 

۵- ساعت یا تابلوها را روی یک ستون با عرض کم نصب نکنید. این وسایل باید در مرکز یک دیوار با عرض مناسب نصب شوند. محل نصب ساعت هم نباید خیلی بالا یا خیلی پایین باشد.

 

۶- تابلوها را در ارتفاع خیلی بالا یا پایین روی دیوار نصب نکنید. بهترین محل نصب تابلو، حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر بالاتر از لبه بالایی مبلمان است. تابلوها باید در محلی از دیوار نصب شوند که به صورت عادی در زاویه دید یک انسان با قد متوسط قرار داشته باشد.

 

محل نصب درست تابلو

 

۷- تابلوهایی با عکس های شخصی خود و خانواده هرگز در پذیرایی خانه نصب نکنید. پذیرایی باید فضایی رسمی تر و تفکیک شده تری داشته باشد. اگر علاقه زیادی به عکس های خانوادگی خود دارید، بهتر است آنها را روی یکی از دیوارهای نشیمن نصب کنید. با این کار هم حس صمیمیت را در نشیمن ایجاد می کنید و هم پذیرایی را اصولی چیدمان کرده اید.

 

 

۸- یک چیدمان اشتباه، کاربرد کاغذ دیواری های خیلی تیره و شلوغ یا پوسترهای سه بعدی برای دیوارهای خانه چه پذیرایی و چه اتاق خواب است. این مدل ها برای فضاهای کوچک یا کم نور اصلاً جالب نیستند و فضا را کوچکتر و تاریکتر نشان می دهند.

 

کاغذ دیواری تیره اشتباه دکوراسیون

 

۹- برای کناف سقف و دیوارها، نورهای مخفی رنگی استفاده نکنید. این نورهای مخفی باید از رنگ سفید و زرد ( طیف های آفتابی) باشند . نورهای مخفی مثل قرمز، بنفش، صورتی یا آبی و … جلوه بسیار بدی دارند. این نورها برای فضاهای مسکونی، اصلاً مناسب نیستند و هماهنگی رنگ های دکوراسیون را از بین می برند.

 

نور مخفی سقف رنگی اشتباه

اشتباه نور مخفی سقف رنگی
اشتباه در انتخاب رنگ نور مخفی سقف

 

جمع بندی:

 

یک خانه مرتب و زیبا، با رعایت اصول چیدمان و تناسب رنگ و مدل، حاصل می شود. یک چیدمان اشتباه برای یکی از وسایل خانه، کل فضا را زشت و نامتناسب نشان می دهد. همیشه سعی کنید قبل از خرید هر وسیله ای برای خانه، علاوه بر زیبایی به هماهنگی آن با سایر دکوراسیون خانه هم دقت کنید. محل دقیق هر وسیله را از قبل تعیین کنید و بر اساس ترکیب رنگی همان فضا، وسیله را بخرید. امیدوارم با خواندن این مطلب، این اشتباهات را در دکوراسیون خانه تان تکرار نکنید و خانه ای با چیدمان حرفه ای داشته باشید.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *