دکوراسیون پذیرایی

خرید فرش پذیرایی، آموزش انتخاب مدل و رنگ

فرش ها در سالن های پذیرایی ایرانی، جز جدا نشدنی و ثابت دکوراسیون هستند. خرید فرش پذیرایی زیبا و شیک که با دکوراسیون خانه هم هماهنگ باشد، نیاز به رعایت نکاتی دارد. برای اینکه فرش پذیرایی در کنار سایر وسایل و دکوراسیون پذیرایی، زیبا جلوه کند، باید در انتخاب طرح و رنگ آن دقت کرد. همچنین انتخاب تعداد و مدل فرش هم، اصولی دارد که برای داشتن یک پذیرایی شیک باید در نظر گرفت. در این مطلب به بررسی و معرفی قواعد انتخاب و چیدمان فرش پذیرایی می پردازیم. شما با خواندن این مطلب می توانید خیلی راحت فرش مورد علاقه و مناسب خانه خود را انتخاب کنید.

 

فرش پذیرایی مدرن طرح دار

 

چند فرش برای پذیرایی بخریم؟

۱-به نکته ای که قبل از خرید فرش پذیرایی باید دقت کرد، تفکیک فضاهای پذیرایی است. هر فرشی که در پذیرایی پهن می کنید، یک فضا را مشخص می کند. یک فرش برای زیر مبلمان و یک فرش هم برای زیر میز ناهارخوری در نظر بگیرید. در صورتی که پذیرایی کوچکی دارید و میز ناهارخوری هم ندارید، فقط یک فرش زیبا برای زیر مبلمان کافی است.

 

۲- اگر برای بخش مبلمان به دو فرش نیاز دارید، این دو فرش باید با فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر از هم پهن شوند. به هیچ عنوان دو فرش را در پذیرایی به هم نچسبانید. این کار از زیبایی فرش ها کم می کند و بخش های مختلف پذیرایی را به خوبی جدا نمی کند.

 

فرش پذیرایی شیک و طوسی

 

۳- برای اینکه فرش پذیرایی با ابعاد مناسب و اصولی برای پذیرایی خود انتخاب کنیم، باید طول و عرض پذیرایی را دقیق یا حدودی اندازه بگیریم. سپس باید به چیدمان پذیرایی خود دقت کنیم، مدل چیدمان مبلمان و سایر وسایل، تعداد و ابعاد فرش ها را تعیین می کند.

 شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۴- برای هر ست یا نیم ست مبلمان، ما نیاز به یک فرش شیک داریم. این فرش باید به اندازه ای بزرگ باشد که پایه های جلویی مبل ها روی آن قرار بگیرد. البته اگر فرشی با ابعاد بزرگ دارید، می توانید کل پایه های مبل را روی فرش قرار دهید.

 

 

 5- فرش پذیرایی خانه، نباید به دیوار بچسبد و باید حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر تا دیوار فاصله داشته باشد. این فاصله در یک پذیرایی کوچک می تواند تا ۲۰ سانتی متر کاهش پیدا کند. هر دو فرشی که در پذیرایی پهن می کنید هم باید بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر ( بسته به ابعاد فضا) با هم فاصله داشته باشند.

 

 

فرش پذیرایی شیک و مدرن

 

انتخاب ابعاد فرش پذیرایی

فرش پذیرایی ابعاد مختلفی دارد که هر کدام برای فضایی مناسب و ایده آل است. ابعاد معمول برای فرش پذیرایی یا نشیمن، ۶، ۹ یا ۱۲ متری است. در صورتی که پذیرایی متوسط یا کوچکی دارید، فرش ۶ یا ۹ متری کفایت می کند. فرش را در جهتی پهن کنید که فضای بین مبلمان را کاملا پر کند.

 

  با اینکه معمولاً فرش ها را در جهت طولشان پهن می کنند ولی در شرایط خاص، می تواند در جهت عرض پهن شود. اگر عرض پذیرایی شما بزرگ است و فرش ۶ متری دارید، بهتر است فرش را در جهت عرض آن پهن کنید. چون در صورتی که فرش را در جهت طولی پهن کنید، کناره های مبلمان خالی می ماند.

 

انتخاب فرش پذیرایی زیبا جدید

انتخاب طرح فرش پذیرایی زیبا

به دلیل اینکه فرش ها دارای مدل ها و نقش های متنوع و زیادی هستند، نوشتن راهنما در مورد این مساله کمی مشکل است. ولی در حالت کلی شما باید طرحی را انتخاب کنید که با سایر وسایل پذیرایی شما هماهنگ باشد. یعنی اگر سبک خانه شما کلاسیک و سنتی است، باید فرش ایرانی انتخاب کنید. در صورتی که مبلمان مدرن و ساده دارید، بهتر است از فرش های مدرن و جدیدی که در بازار وجود دارند، انتخاب کنید.

فرش پذیرایی شیک وینتیج

 

نکته دیگری که باید برای انتخاب طرح فرش در نظر گرفت، سادگی یا شلوغی طرح فرش است. اگر پارچه مبلمان، پرده پذیرایی یا سایر وسایل شما طرح دار و شلوغ است، باید از فرش های با نقش کمتر و ساده تر انتخاب کنید. ولی اگر پرده و مبل هایی ساده و یک رنگ دارید، می توانید فرش های پر نقش و نگار هم در پذیرایی پهن کنید.

 

فرش پذیرایی شیک و مدرن

 

روش ست کردن فرش پذیرایی زیبا با دکوراسیون

 

یکی از مراحل مهم خرید فرش، انتخاب درست طرح و نقش آن است. فرش های ماشینی انواع و اقسام طرح ها را دارند که هر کدام برای یک دکوراسیون مناسب هستند. طرح های پرنقش و نگار یا شلوغ و فرش هایی با نقش های حاشیه ای یا طرح های هندسی و … از انواع طرح های فرش هستند.

 

انتخاب رنگ فرش پذیرایی شیک

امروزه پرفروش‌ترین رنگ‌های فرش پذیرایی، کرمی، سرمه ای، گردویی، فیروزه ای، طوسی، فیلی و … می‌باشد. انتخاب رنگ فرش، کاملا سلیقه ای بوده و به دکوراسیون منزلتان بستگی دارد. اما رعایت چند نکته برای انتخاب بهتر رنگ فرش، خیلی مهم است.

 

ا- اگر سالن پذیرایی نورگیری ندارید، حتما فرش های رنگ روشن بخرید. وجود رنگ های تیره در فرش می تواند به میزان کم و فقط در نقش و نگارهای آن باشد.

 

فرش پذیرایی مدرن هندسی

۲- اگر وسایل و مبلمان پذیرایی شما اکثراً رنگ های تیره و پررنگی دارند، باید فرش هایی با زمینه و رنگ های غالبا روشن انتخاب کنید.

۳- از انتخاب فرش های پذیرایی با رنگ های پررنگ و اصطلاحاً جیغ مانند آبی لاجوردی یا کاملا لاکی و قرمز در ابعاد بزرگ، خودداری کنید.

 

 

فرش پذیرایی شیک و خنثی

 

روش ست کردن رنگ فرش پذیرایی شیک

انتخاب رنگی هم خانواده رنگ دکوراسیون

یک راه ساده برای ست کردن رنگ فرش پذیرایی، انتخاب فرشی به رنگ هماهنگ با وسایل یا اجزای خانه است. مثلاً اگر پرده پذیرایی یا یک دیوار آن، به رنگ سبز است، فرشی با نقش های سبز کمرنگ، یشمی یا سبز زمردی انتخاب کنید. در این روش باید از رنگ های نزدیک و هم خانواده رنگ وسایل خانه، انتخاب کنید. البته برای انتخاب رنگ مناسب، به ابعاد فضا، نورگیری و تیره یا روشن بودن رنگها دقت کنید. برای انتخاب رنگ یک فرش می توانید از رنگ کف، دیوار، پرده، مبلمان، روتختی یا هر وسیله ای که خیلی کوچک نباشد استفاده کنید.

 

 

فرش پذیرایی شیک و روشن

انتخاب فرش پذیرایی با رنگ خنثی یا کمرنگ

راحت ترین روش برای انتخاب رنگ فرش پذیرایی، کاربرد رنگ های خنثی مانند طوسی، سفید، کرمی و بژ است. در این روش، شما نیازی به در نظر گرفتن نکات زیادی ندارید، چون این رنگ ها با هر رنگ دکوراسیونی ست می شوند.

فقط دقت کنید در استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون خانه خود زیاده روی نکنید. به دلیل اینکه رنگ های خنثی، فضای خانه را سرد و بی روح می کنند. اگر کل وسایل و اجزای دکوراسیون شما رنگ های خنثی دارند، بهتر است یا فرش یا یکی از وسایل را از رنگ های غیر خنثی انتخاب کنید.

 

 

انتخاب رنگ متضاد یا مکمل فرش پذیرایی

انتخاب رنگ های مکمل برای فرش پذیرایی هم یکی از روش های جالب است. شما می توانید فرشی با رنگ مکمل یا متضاد با یکی از وسایل انتخاب کنید. مثلاً در صورتیکه مبلمان با پارچه نسکافه ای یا قهوه ای دارید، فرشی با نقش های آبی کمرنگ مکمل رنگ مبلمان است. یا اگر پرده ای با رنگ سبز دارید، فرشی با رنگ های لاکی، هماهنگی عالی دارد. مکمل رنگ سورمه ای، رنگ قرمز و نارنجی و مکمل رنگ سورمه ای، رنگ زرد و قرمز است.

 

فرش پذیرایی شیک قرمز سنتی

 

جمع بندی

انتخاب فرش پذیرایی زیبا و هماهنگ با دکوراسیون پذیرایی، خیلی راحت و البته مهم است. برای مثال؛ یک فرش با زمینه کرمی و نقش های نسکافه ای و بژ برای یک پذیرایی با کف لمینیت تیره و پرده های نسکافه ای، عالی است. این فرش باعث روشن و بزرگتر دیده شدن فضای پذیرایی می شود. برای سالن پذیرایی کوچک، فرش های ایرانی یا مدرن با زمینه روشن مثل کرمی، بژ یا طوسی روشن ایده آل است. پذیرایی خانه را با فرش های ریز و درشت پر نکنید.

فقط بر اساس کاربرد و مبلمان موجود، یک یا دو فرش را در هر بخش پهن کنید. این کار زیبایی مبلمان و فرش های شما را بیشتر نشان می دهد. امیدوارم با خواندن این مطلب در چیدمان فرش، اشتباه نکنید و فرشی هماهنگ با دکوراسیون خود انتخاب کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *