آموزش

چیدمان سالن پذیرایی و بهترین مدل ها و روش ها

گاهی اوقات با تغییر چیدمان سالن پذیرایی می توانیم فضا را بزرگتر کرده و از آن استفاده بهینه کنیم. با رعایت بعضی اصول و قواعد چیدمان، پذیرایی روشن تر و دلبازتر دیده می شود و ما احساس بهتری در آن داریم.

هر یک از وسایل و مبلمان پذیرایی،  استاندارد و شیوه ای چیدمان متفاوتی دارد. برای اینکه سالن پذیرایی را حرفه ای و زیبا چیدمان کنید، باید این اصول را رعایت کنید. در این مطلب به بیان اصول و روش های درست چیدمان مبلمان و وسایل سالن پذیرایی می پردازیم. با خواندن این مطلب می توانید یک پذیرایی با چیدمان بی نقص و زیبا داشته باشید.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

تعیین نقطه و دیوار کانونی

اولین کاری که برای چیدمان سالن پذیرایی باید انجام دهید، تعیین کردن نقطه کانونی است. هر وسیله مهم یا دیوار زیبایی را می توان به عنوان دیوار و نقطه کانونی پذیرایی در نظر گرفت. در کشورهای سردسیر، معمولاً شومینه یا دیوار تلویزیون به عنوان نقطه کانونی انتخاب می شود. ولی در ایران معمولاً تلویزیون و دیوار پشت آن را به عنوان دیوار کانونی در نظر می گیرند. نکته ای که اهمیت دارد این است که دیواری که برای قرار دادن تلویزیون انتخاب می کنید باید دارای شرایطی باشد که در ادامه بررسی می کنیم.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

شرایط انتخاب دیوار کانونی تلویزیون

۱- در چیدمان سالن پذیرایی، دیوار کانونی باید در سمتی باشد که روبروی آن امکان چیدمان یک دست مبل کلاسیک یا راحتی وجود داشته باشد.

۲- طول دیوار کانونی باید حداقل ۲ تا ۳ متر باشد که امکان قرار دادن تلویزیون جلوی آن و چیدمان مبلمان روبروی آن باشد.

۳- ضلع پنجره پذیرایی را نباید به عنوان دیوار تلویزیون انتخاب کرد. چون تابش نور خورشید به سمت بیننده باعث خستگی چشم می شود.

۴- دیوار کانونی را باید در ضلعی تعیین کرد که مسیر عبور و مرور افراد از جلوی دیوار نباشد. مسیرهای عبوری به اتاق یا آشپزخانه نباید از جلوی تلویزیون گذر کنند.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

چیدمان سالن پذیرایی با تفکیک فضایی

یکی از اصلی ترین کارهایی که در چیدمان سالن پذیرایی باید انجام دهید، تفکیک فضایی بخش های مختلف است. یک سالن پذیرایی باید به بخش های کوچکتر که کاربردهای مختلف دارند، تقسیم شود.

بخش مبلمان رسمی یا مهمان با چیدمان درست فرش و مبلمان از بخش های دیگر جدا می شود. هر دست مبل در پذیرایی باید در یک فضای تفکیک شده به همراه یک فرش مناسب چیدمان شود.

اگر فضای پذیرایی برای چیدمان بخش نشیمن، به اندازه کافی بزرگ باشد بخش نشیمن هم یک فضای جداگانه را تشکیل می دهد. بخش نشیمن با یک ست یا نیم ست مبلمان راحتی به قسمتی برای استفاده راحت و خودمانی صاحبخانه تبدیل می شود.

برای اینکه تفکیک بخش ها به خوبی انجام شود، فرش ها باید با هم فاصله بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر داشته باشند. این فاصله به نسبت ابعاد پذیرایی کم یا زیاد می شود. فرش هایی که برای هر بخش انتخاب می شود باید نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشند.

چیدمان سالن پذیرایی و مبلمان و فرش

مبلمان پذیرایی را در بخشی که فاصله بیشتری تا درب ورودی دارد به صورت Uشکل یا نیمدایره بچینید. بهتر است مبل سه نفره روبروی دیوار کانونی و اصلی پذیرایی که اکثراً دیوار پشت تلویزیون است قرار گیرد.  باقی مبل ها را به ترتیب و با فاصله مناسب از هم بچینید. این فاصله نباید خیلی کم باشد که مبل ها به هم بچسبند و نه خیلی زیاد باشد که آنها را پراکنده نشان دهد.

معمولاً هر دو مبل تک نفره باید به اندازه ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. در سالن پذیرایی کوچک این فاصله کمتر و در سالن بزرگتر، فاصله بیشتر می شود.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

ابعاد فرش ها کاملاً به مساحت پذیرایی و نشیمن شما بستگی دارد. فرش مناسب یک بخش نباید به دیوارها بچسبد و فاصله حدود ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر تا دیوار داشته باشد. فرشی که برای بخش مبلمان انتخاب می شود باید به نحوی پهن شود که پایه های جلوی مبل روی لبه فرش قرار بگیرد. با این چیدمان، به هنگام نشستن افراد روی مبل، فرش زیر پای آنها باعث احساس راحتی بیشتر می شود.

یکی از کارهای اشتباه در چیدمان فضا و فرش ها، پهن کردن مورب فرش هاست. فرش های هیچ قسمتی را به صورت کج و مورب پهن نکنید. این کار باعث بی نظمی فضا و به هم خوردن تعادل چیدمان خانه می شود.

چیدمان میز ناهارخوری

برای چیدمان سالن پذیرایی باید میز ناهارخوری در نزدیکترین فضا به آشپزخانه قرار داده شود. دلیل این کار هم دسترسی راحت و سریع از آشپزخانه تا میز ناهارخوری است. بهترین محل برای میز ناهارخوری، کنار یا روبروی کانتر اپن است. صندلی های ناهارخوری باید در فاصله حداقل ۷۰ سانتی متر از دیوار یا کانتر قرار بگیرند. در واقع باید در پشت هر صندلی برای عقب کشیدن آن و استفاده از صندلی، فضای کافی باشد.

ابعاد میز ناهارخوری هم باید متناسب با فضای نشیمن و پذیرایی انتخاب شود. مثلاً در یک خانه با پذیرایی زیر ۴۰ متر مربع، میز ۶ یا نهایتاً ۸ نفره مناسب است. اگر میز ناهارخوری بزرگی برای سالن پذیرایی انتخاب کنید، مسیر رفت و آمد و فضای زیادی از پذیرایی را اشغال می کند. علاوه بر این استفاده از میز هم به راحتی امکان ندارد و فقط پذیرایی شما را کوچکتر و شلوغ نشان می دهد.

نکته مهم دیگر در چیدمان سالن پذیرایی، انتخاب میز ناهارخوری با سبک مناسب و هماهنگ با دکوراسیون خانه است. در خانه های کوچک اصلاً از میز و صندلی های کلاسیک استفاده نکنید. این سبک میز ناهارخوری، به دلیل حجم بزرگ و طرح های منبتی که دارد باعث کوچک دیده شدن پذیرایی شما می شود.

بهترین انتخاب برای یک پذیرایی کوچک، میز ناهارخوری مدرن با پایه های باریک و ابعاد مناسب است. بهتر است صندلی های میز ناهارخوری، پشتی بلند داشته و بدون تاج باشد. انتخاب میز ناهارخوری با پایه های حجیم یا چند شاخه، صندلی های عریض یا طرح دار در پذیرایی کوچک، اشتباه است.

برای زیر میز ناهارخوری یک فرش با ابعاد مناسب و کمی بزرگتر از میز و صندلی ها انتخاب و پهن کنید. ابعاد فرش باید به اندازه ای باشد که وقتی صندلی را برای نشستن به عقب می کشید تمام پایه های صندلی روی فرش باشد. برای میز ناهارخوری گرد از فرش های گرد و میز مربع یا مستطیل از فرش های مستطیل استفاده کنید.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

چیدمان آینه کنسول

آینه کنسول ها نقشی فرعی در چیدمان سالن پذیرایی یک خانه دارند. با این حال، استفاده از آینه کنسول در پذیرایی یا بخش های دیگر خانه، کاربردی و زیباست. یکی از بهترین محل های قرارگیری آینه کنسول، کنار دیواری است که میز ناهارخوری را گذاشته اید. آینه کنسول را دقیقا وسط این دیوار و روبروی وسط میز ناهارخوری بگذارید. البته این در صورتی است که نشیمن یا پذیرایی خانه شما، فضای کافی داشته باشد.

اگر خانه شما دارای راهروی ورودی است، کنار ورودی یکی از بهترین مکان های قراردادن آینه کنسول است. اگر عرض آینه کنسول شما زیاد نباشد و راهروی با عرض بیشتر از ۱.۲ داشته باشید، این گزینه مناسبی است.

آینه کنسول ها را حتی می توان وسط یکی از دیوارهای پذیرایی قرار داد و این دیوار به عنوان دیوار کانونی انتخاب کرد. در این حالت باید مبلمان را در دو طرف این دیوار و دیوارهای کناری بچینید.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

بایدها و نبایدهای چیدمان دکوراسیون

۱- برای خانه های کوچک، مبلمان سبک کلاسیک انتخاب درستی نیست. مبلمان راحتی و مدرن یا نیمه کلاسیک، با ابعاد متوسط یا کوچک، برای این خانه ها مناسب و زیباست.

۲- اگر سالن پذیرایی شما نورگیر یا بزرگ نیست بهتر است از انتخاب مبلمان با چوب تیره مثل قهوه ای، خودداری کنید. مبلمان با چوب سفید، کرمی یا نقره ای، بهترین انتخاب برای خانه شماست.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

۳- ابعاد تلویزیون را با توجه به ابعاد پذیرایی و نشیمن خود انتخاب کنید. مبلمان روبروی تلویزیون باید فاصله استانداردی از آن داشته باشند و این فاصله با توجه به ابعاد تلویزیون بیشتر می شود. پس در پذیرایی یا نشیمن کوچک باید از تلویزیون های کوچکتر استفاده کرد. ارتفاع نصب تلویزیون روی دیوار باید مناسب با خط دید افراد نشسته روی مبل باشد. این ارتفاع نباید خیلی کم یا خیلی زیاد باشد.

ارتفاع نصب تلویزیون نسبت به محل قرارگیری مبل، خیلی زیاد و اشتباه است.

۴- در سالن پذیرایی خود از یک تا سه رنگ در دکوراسیون و مبلمان آن استفاده کنید. البته این ۳ رنگ به غیر از رنگ های خنثی مانند سفید، طوسی، مشکی یا کرمی است. حواستان باشد که کاربرد بیشتر از ۳ رنگ غیر خنثی در یک فضا، فقط باعث شلوغی و بی نظمی آن می شود.

۵- تعادل را در انتخاب وسایل و چیدمان آنها رعایت کنید. اگر فرش پذیرایی را با نقش ایرانی و شلوغ انتخاب کردید، پارچه های مبلمان و پرده ها باید ساده تر باشند.

چیدمان سالن پذیرایی زیبا و جدید

جمع بندی:

در چیدمان سالن پذیرایی، مبلمان، فرش و باقی وسایل هر کدام باید با رعایت اصولی چیدمان شوند. در این صورت کل سالن پذیرایی مرتب، شیک و دلباز دیده می شود. در این سالن پذیرایی اصلاً احساس خستگی و گرفتگی نمی کنید و پذیرایی از مهمان ها در آن راحت است. اگر چیدمان سالن پذیرایی، درست انجام شود، علاوه بر زیبایی، همه عملکردها در آن بدون مشکل انجام می شود. اعضای خانواده به راحتی دور هم جمع می شوند و همه وسایل به راحتی قابل استفاده هستند.

امیدوارم با خواندن این مطلب سالن پذیرایی خود را اصولی چیدمان کنید و در آن بهترین لحظات را داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *