دکوراسیون پذیرایی

دیوار پشت تلویزیون را چطور تزیین کنیم؟

پذیرایی یکی از مهمترین قسمت ها در خانه های ما ایرانی هاست. پذیرایی خانه به دلیل اینکه در مرکز خانه قرار دارد و محل رفت و آمد مهمان ها و دورهمی های خانوادگی است، مخصوصا برای خانم های خانه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. دیوار پشت تلویزیون شیک و زیبا، تاثیر زیادی در زیبایی کل خانه دارد. تزیین دیوار پشت تلویزیون راه های ساده و جالبی دارد که دکوراسیون خانه را جدید و زیبا می کند.

به دلیل اینکه مبلمان پذیرایی اغلب رو به تلویزیون چیده می شود، بنابراین دیوار پشت تلویزیون را به عنوان یک جزء کانونی در طراحی پذیرایی در نظر می گیرند.

سوال هایی که شاید قبل از تزیین دیوار پشت تلویزیون به ذهن شما برسد:

دیوار پشت تلویزیون را چگونه طراحی کنیم؟

طرح دیوار پشت تلویزیون را چطور انتخاب کنم؟

کدام طرح، مناسب پذیرایی من است؟

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۱- تزیین با دیوار پوش pvc

یکی از راحت ترین و اقتصادی ترین روش های تزیین دیوار پشت تلویزیون، نصب دیوارپوشهای فومی پشت چسبدار است. دیوارپوش های فومی، از جنس پی وی سی بوده و سبک و برجسته می باشند. دیوارپوش فومی در ابعاد متوسط و به صورت پشت چسبدار هستند که توسط خودتان به راحتی به دیوار نصب می شوند.

این دیوارپوش ها قابلیت تمیز شوندگی داشته، تاحدی عایق صدا و حرارت هستند و ضد ضربه هستند. دیوارپوش های فومی مدل های متنوعی مانند انواع آجر، سنگ یا اشکال دیگر دارند و در رنگ های متنوعی عرضه می شوند.

انواع دیوارپوش های فومی

دیوار پوش فومی آجر

 دیوار پوش فومی شمش

 دیوار پوش فومی بلوک مربع

 دیوار پوش فومی گلبرگ

 دیوار پوش فومی موجی

 دیوار پوش فومی هشت پر

 دیوار پوش فومی لوزی

شما می توانید از این دیوارپوش ها به صورت تک یا ترکیبی با دیگر مصالح، برای طراحی این دیوار استفاده کنید. قبل انتخاب دیوارپوش ها، به رنگ و طرح دکوراسیون پذیرایی خود دقت کنید. اگر اکثر دکوراسیون پذیرایی شما رنگ تیره دارند، بهتر است از رنگ های روشن برای دیوارپوش انتخاب کنید و اگر دکوراسیون شما روشن است هم می توانید از رنگ های روشن و هم تیره انتخاب کنید.

اگر طرح فرشها، پرده پذیرایی و پارچه مبلمان شما پرکار و شلوغ است، بهتر است از رنگ های روشن تر و طرح های ساده تر دیوارپوش ها انتخاب کنید. دیوارپوش های فومی گزینه ای زیبا و درعین حال اقتصادی و کاربردی است که خیلی راحت نصب می شوند. آنها پس از مدتی هم قابل جایگزینی یا تعویض هستند.

تزیین دیوار پشت تلویزیون

۲- تزیین دیوار با سنگ

یکی از زیباترین روش های تزیین دیوار پشت تلویزیون، انتخاب و نصب سنگ ها روی دیوار پذیرایی است. انواع سنگ ها معمولا با هر سبک دکوراسیون پذیرایی هماهنگ می شوند. اگر سبک پذیرایی شما مدرن و ساده یا کلاسیک و سنتی یا ترکیبی از این دو(نئوکلاسیک) است، می توانید با خیال راحت از سنگ ها در طراحی این دیوار استفاده کنید.

تزیین دیوار پشت تلویزیون با سنگ

از انواع سنگ هایی که برای دیوار پذیرایی استفاده می شود:

  • سنگ مرمر و سنگ اسلب که نسبتاً گران هستند.
  • سنگ مرمریت، سنگ چینی، کوارتز، گرانیت یا تراورتن که قیمت مناسب تری دارند.

سنگ مرمر

 از سنگ های بسیار زیبا و دارای رگه های طبیعی است که مقاومت نسبتا خوبی داشته، تنوع رنگی خوبی دارد و قیمت بالایی هم دارد. اگر بودجه شما برای تزیین دیوار پشت تلویزیون محدودیتی ندارد می توانید از این سنگ زیبا برای دیوار انتخاب کنید.

تزیین دیوار پشت تلویزیون

سنگ اسلب

سنگ های اسلب به دلیل سختی برش دادن و حمل و نقل، قیمت نسبتا بالایی دارند. سنگ اسلب به خاطر داشتن رگه های طبیعی و ابعاد بزرگی که دارد، فوق العاده زیباست. در صورتی که روی دیوار پشت تلویزیون، نصب شود، جلوه خیلی خاص و فوق العاده ای به پذیرایی می دهد.

سنگ مرمریت

سنگ های مرمریت، جزء سنگ های زیبا و مناسب طراحی داخلی خانه هستند. این سنگ ها، اکثرا قابلیت جذب آب دارند، بنابراین در مکان هایی که رطوبت وجود دارد نمی توان از آنها استفاده کرد.

تزیین دیوار پشت تلویزیون با سنگ

سنگ های مرمریت یکی از گزینه های مناسب برای طراحی دیوار پشت تلویزیون هستند و دارای ویژگی های زیر می باشند:

مقاومت کمی در برابر ضربه دارد.

بعضی از انواع آن جذب آب بالایی دارند.

تنوع رنگی بالایی دارد.

ممکن است در برابر نور خورشید تغییر رنگ داشته باشد.

سنگ های مرمریت زیبا هستند و تنوع خوبی دارند. این سنگ ها قیمت نسبتاً مناسبی دارند و از  سنگ مرمر و سنگ اسلب قیمت پایین تری دارند.

تزیین دیوار پشت تلویزیون با سنگ

سنگ چینی

از سنگ های طبیعی است که در شرایط خاصی ساخته می شود. سنگ های چینی دارای ویژگی های زیر هستند:

کمی شفاف

جذب آب کم

مقاومت در برابر گرما و سرما

مقاومت نسبتا بالا

سنگ های چینی برای طراحی دیوار پشت تلویزیون انتخاب خوبی هستند. این سنگ ها تنوع خیلی خوبی دارند و می توانند گزینه مناسبی برای دیوار پذیرایی شما باشند. این سنگ، ظاهری شبیه سنگ طبیعی دارد و قیمتش هم نسبت به سنگ مناسب تر است.

سنگ های چینی در رنگ های مختلفی از جمله سفید و بلورین، خاکستری روشن تا تیره، سبز، صورتی، قرمز و … هستند. این سنگ مانند سنگ طبیعی به نظر می آید و برای طرح های زیبا، می توان از آن کمک گرفت.

سنگ گرانیت

سنگ های گرانیت اغلب در کف پله ها استفاده می شوند ولی در دکوراسیون داخلی هم بسیار کاربردی و زیبا هستند. از مزیت های سنگ های گرانیت، تنوع رنگی بالا، مقاومت و دوام بالا می باشد.  به دلیل شکل خاص سنگ های گرانیت، که به صورت نقطه نقطه هستند، برای دیوارهای پذیرایی بهتر است به صورت بخشی کوچک از دیوار استفاده شود.

سنگ تراورتن

تراورتن از سنگ های مقاوم در برابر ضربه و آب است که می تواند در طراحی داخلی هم مورد استفاده قرار گیرد.

این سنگ ها رنگ های زیبایی مثل کرمی، بژ، شکلاتی، طوسی، سفید و … دارند.

مزایای سنگ های تراورتن:

قیمت نسبتا مناسب و مقرون به صرفه ای دارند.

مقاوم در برابر ضربه و آب و هوازدگی هستند.

رنگ های متنوعی دارد.

در صورت نگهداری درست، رنگ آن ثابت می ماند.

۳- تزیین با سرامیک

سرامیک ها یکی دیگر از مصالح مناسب برای دیوار پشت تلویزیون هستند. سرامیک ها در رنگ ها و ابعاد متفاوت در بازار موجود هستند. ابعاد سرامیک های دیواری معمولا، ۱۲۰*۶۰، ۲۴۰*۱۲۰ و ۱۲۰*۴۰ هستند. هر چه ابعاد سرامیک هایی که در دیوار پشت تلویزیون استفاده می شود، بزرگتر باشد جلوه بهتری خواهد داشت.

با توجه به طرحی که برای دیوار پشت تلویزیون خود انتخاب می کنید، سرامیک های سفید و شفاف یا مشکی یا رگه دار مانند نوع کلکته یا بوک مچ، سرامیک های زیبایی برای این دیوار پذیرایی هستند. سرامیک های دیواری را هم به صورت ساده و تنها و هم به صورت ترکیبی با دیگر مصالح مثل ام دی اف یا پنل های دیواری، می توانید به این دیوار نصب کنید.

سرامیک ها برای خانه های با سبک مدرن و ساده و هم سبک های کلاسیک و سنتی مناسب هستند و با سبک خانه هماهنگ می شوند. هم چنین به منظور ایجاد زیبایی و تمرکز بیشتر روی این دیوار می توان از نورپردازی های نقطه ای یا نور مخفی روی این دیوار استفاده کرد.

سرامیک ها با توجه به کیفیت، نوع و ابعاد قیمت های متفاوتی دارند ولی در کل جزء مصالح با قیمت مناسب برای دیوار پشت تلویزیون هستند. اگر به دنبال کیفیت و زیبایی و در عین حال قیمت نسبتا مناسب برای تزیین این دیوار هستید، سرامیک ها انتخاب خوبی هستند.

۴- تزیین دیوار با ام دی اف

ام دی اف ها همیشه جز جدانشدنی دکوراسیون خانه ها هستند. برای تزیین دیوار پشت تلویزیون هم یکی از مصالح مناسب و به صرفه که طرح های زیبایی می توان با آن خلق کرد، ام دی اف است.

ام دی اف ها به دلیل تنوع رنگی، راحتی برش و نصب، قیمت مناسب، طرح های گوناگونی که می توان روی دیوار با آنها ایجاد کرد، بسیار محبوب هستند. به کار بردن ام دی اف روی دیوار درکنار دیگر مصالح یا به همراه نورپردازی روی دیوار جلوه خیلی زیبایی به دیوار پذیرایی شما می دهد.

اگر به دنبال طرحی مدرن و شیک و در عین حال اقتصادی برای دیوار پشت تلویزیون خود هستید، انتخاب ام دی اف ها بسیار عاقلانه است. ام دی اف ها معمولاً با سبک های مدرن و ساده هماهنگ هستند، ولی می توان به صورت ترکیبی مثلا با سنگ یا سرامیک، در خانه های با سبک کلاسیک و سنتی هم استفاده کرد. چند نمونه زیبا و جدید از این نوع دیوار را می بینیم.

تزیین دیوار پشت تلویزیون با ام دی اف
تزیین دیوار پشت تلویزیون با ام دی اف

۵- تزیین دیوار با کناف

یکی از گزینه هایی که هم در سبک های مدرن و هم کلاسیک و هم سبک های دیگر قابل استفاده است، دیوار کناف است. کناف ها از تخته های گچی فشرده تشکیل شده اند که به راحتی برش داده شده و نصب می شوند. به دلیل این قابلیت، طرح های متنوع و زیبایی را به هر شکلی می توان با کناف اجرا کرد.

تزیین دیوار پشت تلویزیون

کناف ها را هم می توان به صورت تک و هم به صورت ترکیبی با مصالح دیگر، برای دیوار پشت تلویزیون مورد استفاده قرار داد. طرح کناف برای این دیوار، می تواند به صورت طرح های زاویه دار یا منحنی یا خطوط مورب یا هر طرح دیگری باشد.

در انتخاب طرح های کناف دیواری، به تعداد فضاهای خالی شده و در حقیقت به شلوغی یا سادگی طرح دقت کنید.اگر خانه شما به سبک مدرن است، من به شما طرح کناف ساده و شیک را پیشنهاد می کنم. به دلیل اینکه طرح های شلوغ بعد از مدتی خسته کننده و تکراری شده و برای عوض کردن آن هم باید متحمل هزینه و زمان شوید.

تزیین دیوار پشت تلویزیون

اگر خانه شما به سبک کلاسیک و سنتی است، می توانید از یک کناف مربعی یا مستطیلی ساده با نور مخفی در اطراف و کاغذدیواری یا آینه کاری کلاسیک در وسط دیوار یا سایر طرح هایی که با سبک کلاسیک و سنتی هماهنگ باشند، انتخاب کنید.

تزیین دیوار پشت تلویزیون
تزیین دیوار پشت تلویزیون  با کناف
تزیین دیوار پشت تلویزیون با کناف
تزیین دیوار پشت تلویزیون
تزیین دیوار پشت تلویزیون

۶- تزیین با پنل های دیواری

پنل های دیواری، قطعاتی با ابعاد و جنس های متفاوت هستند که در کنار هم روی یک دیوار نصب شده و به دو صورت تخت یا برجسته (سه بعدی) در بازار وجود دارند. امروزه پنل های برجسته یا سه بعدی، بیشتر در طراحی داخلی خانه ها به کار می روند. پنل های دیواری به دلیل ظاهر برجسته، زیبا و مدرنی که دارند جلوه متفاوت و مدرنی به پذیرایی شما می دهند.

پنل های دیواری اکثرا با خانه هایی با سبک مدرن هماهنگ هستند، به استثناء پنل های سه بعدی چرمی که مناسب سبک کلاسیک و سنتی هم می باشد و لوکس به نظر می رسد.

انواع جنس پنل های دیواری:

پنل دیواری ام دی اف

پنل دیواری بتنی

پنل دیواری پلیمری

پنل دیواری گچی

پنل دیواری چرمی

پنل دیواری پی وی سی

چند نمونه از تزیین دیوار پشت تلویزیون را با پنل های دیواری در ادامه با هم می بینیم. شما می توانید از این تصاویر یا بخشی از آنها برای دیوار خانه خود ایده بگیرید.

تزیین دیوار پشت تلویزیون
تزیین دیوار پشت تلویزیون
تزیین دیوار پشت تلویزیون با پنل دیواری
تزیین دیوار پشت تلویزیون با پنل دیواری
تزیین دیوار پشت تلویزیون با پنل دیواری
تزیین دیوار پشت تلویزیون با پنل دیواری
تزیین دیوار پشت تلویزیون
تزیین دیوار پشت تلویزیون با پنل دیواری

۷- تزیین دیوار با آینه

آینه ها، در خانه های ایرانی خیلی محبوب هستند و برای تزیین دیوار پشت تلویزیون هم ممکن است از آنها استفاده شود. توصیه ما به شما این است که تا حد امکان از گزینه های دیگر به غیر از آینه، برای این دیوار استفاده کنید. ولی اگر روی هیچ دیواری در پذیرایی، آینه ندارید یا خیلی به کاربرد آینه روی این دیوار، علاقه دارید، این مورد می تواند گزینه انتخابی شما باشد.

آینه روی دیوار پشت تلویزیون

آینه ای که برای دیوار پشت تلویزیون انتخاب می کنید تا جای ممکن باید بی رنگ و ساده باشد. کاربرد آینه های طرح دار که طرح های شلوغی دارد، روی این دیوار جالب نیست. روی این دیوار می توانید از چند قطعه آینه جدا از هم و تزیینی نصب کنید.

آینه روی دیوار پشت تلویزیون
آینه روی دیوار پشت تلویزیون
آینه روی دیوار پشت تلویزیون
آینه روی دیوار پشت تلویزیون
آینه روی دیوار پشت تلویزیون
آینه روی دیوار پشت تلویزیون

۸- تزیین با شلف دیواری

شلف های دیواری یکی از وسایل کاربردی و تزیینی برای خانه ها مخصوصاً پذیرایی خانه هستند. روی دیوار پشت تلویزیون هم می توانید شلف های ام دی اف نصب کنید. شلف های به رنگ سفید به همه رنگ دکوراسیون خانه می آید. البته رنگ های چوبی هم برای خانه های با مبلمان قهوه ای زیبا هستند.

تزیین دیوار پشت تلویزیون با شلف

برای دیوار پشت تلویزیون، از ۱ تا ۳ شلف دیواری می توان نصب کرد. این شلف ها را می توانید در یک ردیف یا مورب و نامنظم به دیوار نصب کنید. پیشنهاد ما خرید سه شلف سفید با اندازه متوسط و نصب آنها به صورت مورب روی این دیوار است. این مدل شلف، هم با هر دکوراسیونی ست می شود و هم نحوه قرارگیری آنها، مدرن و زیباست.

تزیین دیوار پشت تلویزیون با شلف
شلف دیوار پشت تلویزیون
شلف دیوار پشت تلویزیون
شلف دیوار پشت تلویزیون

۹- تزیین با رنگ یا نقاشی دیواری

برای اینکه دیوار پشت تلویزیون را خاص و زیبا کنید، یکی از کارهای خیلی ساده و ارزان، رنگ آمیزی دیوار است. این راهکار برای خانه های کوچک یا تاریک، خیلی عالی است. البته در این خانه ها باید از رنگ های روشن برای رنگ آمیزی دیوار انتخاب کنید.

رنگ امیزی دیوار پشت تلویزیون

کل این دیوار را یا بخشی از آن را مثلاً به عرض ۲ متر می توانید به رنگی ملایم یا تیره رنگ کنید. به عنوان مثال، در خانه ای که رنگ دیوارهای پذیرایی آن، طوسی کمرنگ است، رنگ آمیزی این دیوار، با رنگ های بژ، نخودی، طوسی تیره یا مشکی خیلی زیبا و عالی می شود و با همه رنگ ها هم هماهنگ است. همچنین اگر دکوراسیون پذیرایی شما به رنگ خاصی مانند سبز یا آبی است، می توانید رنگ این دیوار را از خانواده این رنگ ها، انتخاب کنید.

رنگ امیزی دیوار پشت تلویزیون
دیوار پشت تلویزیون رنگ امیزی

جمع بندی:

تزیین دیوار پشت تلویزیون برای زیباتر شدن پذیرایی خانه خیلی مهم است. این دیوار را می توان با راهکارهای عالی و جالبی، دیزاین کرد که به یک نقطه اصلی در پذیرایی تبدیل شود. روش های مختلف و جدیدی را مانند استفاده از دیوارپوش ها یا شلف های دیواری برای این دیوار را با هم دیدیم. شما باید با توجه به نوع و مدل دکوراسیون پذیرایی خود، یکی از این روش ها را انتخاب و اجرا کنید. اگر خانه کوچکی دارید بهتر است روشهایی را اجرا کنید که خانه را کمتر شلوغ می کند. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *