دکوراسیون پذیرایی

شلف دیواری زیبا و جدید و روش های دیزاین

همه افراد به دنبال راهکارهایی کم هزینه و ساده برای نظم بخشیدن و زیبایی فضاهای مختلف خانه خود هستند. یکی از راه های نظم دادن و زیباتر کردن قسمت های مختلف خانه، کاربرد شلف دیواری است. شلف ها به ما در مرتب کردن خانه، چیدمان وسایل و داشتن خانه ای شیک تر کمک می کنند.

شلف های تزئینی هم چنین عناصری دکوری برای خانه محسوب می شوند، بنابراین با استفاده از شلف ها، شما با یک تیر دو نشان می زنید که این در کاهش هزینه های شما هم موثر است. وقتی که شما به دنبال راهکارهایی ساده و عالی برای زیباتر کردن خانه خود هستید و تصمیم به خرید شلف دیواری می گیرید، نکته مهم چگونگی انتخاب محل نصب و نوع قرارگیری آن ها می باشد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا چند روش کاربردی و عالی را برای انتخاب و دیزاین شلف های دیواری، معرفی کنیم.

شلف دیواری پذیرایی

سوالاتی که در این مواقع افراد از خودشان می پرسند؛

 چگونه شلف ها را نصب کنم تا خیلی زیبا به نظر بیایند؟

چطور شلف ها را با وسایل تزئینی دیگر ترکیب کنم تا جلوه خاصی به خانه ام دهد؟

باید بر اساس رنگ، شلف ها را انتخاب کنم یا بر اساس سایز؟

ولی قبل از نصب شلف ها، باید ببینیم شلف ها را با چه کاربردی در هر فضای خانه می توان به دیوار نصب کرد. شلف ها را می توان در هر فضایی از خانه مثل پذیرایی، اتاق خواب، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه به کار برد.

شلف دیواری پذیرایی

کاربرد شلف دیواری در فضاهای مختلف خانه

اغلب شلف ها از جنس ام دی اف و در رنگ های تیره و روشن هستند. ولی شلف های پی وی سی هم با مدل های مختلف وجود دارد که در برخی قسمت های خانه می توان از آن ها استفاده کرد. مدل شلف های دیواری اکثراً به صورت مستطیلی و اصطلاحاً شناور است که به صورت طولی به دیوار نصب می شوند.

مدل های دیگری هم برای شلف ها وجود دارد که کمتر به کار برده می شوند. این شلف ها را در فضاهای مختلف خانه می توان با ایده های خلاقانه یا ترکیبی نصب کرد.

شلف دیواری پذیرایی

شلف دیواری پذیرایی

شلف های پذیرایی را می توان با کاربردهای متنوع و زیبایی در بخش های مختلف، نصب کرد. این شلف ها را در مکان های زیادی می توان نصب کرد که شامل موارد زیر هستند:

  ۱- شلف کنار تلویزیون

 ۲- شلف بالای تلویزیون

۳- مدل کتابخانه ای

 ۴- دکوری کنار شومینه

 ۵- شلف دکوری پذیرایی

۶- مدل جاکلیدی

۷- شلف برای گلدان

شلف دیواری پذیرایی مدرن
شلف دیواری جاکلیدی
شلف دیواری گلدان

شلف دیواری آشپزخانه

با اینکه هنوز نصب شلف در آشپزخانه رایج نیست، ولی یکی از راه های نظم بخشیدن به وسایل آشپزخانه است. شلف ها، علاوه بر طبقه ای برای جادادن وسایل، به عنوان عنصری تزیینی هم بسیار زیبا هستند.

این شلف ها اکثرا از جنس ام دی اف یا چوبی هستند. البته، شلف های پی وی سی به رنگ سفید، در مدل های مختلف برای آشپزخانه هم وجود دارد که اگر علاقه داشتید از آنها هم می توانید در آشپزخانه استفاده کنید.

شلف دیواری آشپزخانه
شلف دیواری آشپزخانه
شلف دیواری آشپزخانه

کاربرد شلف آشپزخانه

شلف های آشپزخانه را می توان برای کاربردهای زیر استفاده کرد:

ظروف آشپزخانه

جا ادویه

دکوری

زیر گلدان

شلف دیواری آشپزخانه
شلف دیواری آشپزخانه
شلف دیواری آشپزخانه
شلف دیواری آشپزخانه

شلف حمام و سرویس بهداشتی

نصب شلف ها در حمام هم با اینکه خیلی مرسوم نبوده ولی کم کم به تعداد طرفداران این نوع شلف اضافه می شود. یکی از دلایلی که اکثر افراد از نصب شلف حمام خیلی استقبال نمی کنند این است که فکر می کنند شلف ام دی اف یا چوبی در فضای مرطوب حمام دوام کمی دارد و ممکن است زود ظاهر بدی پیدا کند. می توان شلف های ام دی اف را در نقاطی با ارتفاع بالاتر که امکان مرطوب شدن آنها وجود نداشته باشد، نصب کرد. راه دیگر، استفاده از شلف پی وی سی ( نوعی پلاستیک) در حمام و سرویس بهداشتی است.

شلف دیواری حمام
شلف دیواری حمام

شلف های پی وی سی به تازگی در طرح ها و مدل های مختلف و زیبایی در فروشگاه ها به وفور پیدا می شود. اغلب این شلف ها به رنگ سفید بوده و جنس ضد آب دارند. قابلیت تمیز شدن به دلیل قرارگرفتن در محیط سرویس و حمام را دارند و سبک هستند.

کاربرد شلف حمام

شلف های دیواری حمام برای کاربردهای زیر استفاده می شوند:

جا حوله ای و جای دستمال کاغذی

برای گلدان

دکوری

جا سشواری

جلو آینه

شلف دیواری حمام
شلف دیواری حمام
شلف دیواری حمام
شلف دیواری حمام
شلف دیواری حمام پی وی سی
شلف دیواری حمام پی وی سی

شلف دیواری اتاق خواب

شلف ها، بیشترین کاربرد را در اتاق خواب ها دارند. به دلیل اینکه در اتاق خواب، وسایل شخصی زیادی وجود دارد که برای مرتب کردن آنها و زیباتر دیده شدن اتاق؛ شلف ها به کمک ما می آیند.

در اتاق خواب ها معمولا شلف های ام دی اف یا چوبی استفاده می شود ولی می توان شلف های پی وی سی را هم در اتاق ها نصب کرد.

کاربرد شلف اتاق خواب

شلف های دیواری در اتاق خواب ها را می توان برای این کاربردها استفاده کرد:

کتابخانه

شلف دکوری ( برای وسایل مختلف مثل عروسک های کودکان یا لوازم آرایشی بهداشتی می توان استفاده کرد)

زیر گلدانی

مخصوص وسایل کودک

به عنوان میز تحریر

زیر تلویزیون

دو طرف تخت خواب

شلف دیواری اتاق خواب
شلف دیواری اتاق خواب
شلف دیواری اتاق خواب
شلف دیواری اتاق خواب
شلف دیواری اتاق خواب

روش اول دیزاین شلف

شلف ها را به صورت هم اندازه انتخاب و در یک راستا نصب کنید.

شلف ها را هم اندازه انتخاب کرده و به صورت موازی در قسمتی که در نظر دارید نصب کنید. در این روش با توجه به رنگ مبلمان و وسایل خانه خود می توانید از یک یا چند رنگ شلف استفاده کنید.

 روش دوم دیزاین شلف دیواری

شلف ها را از یک رنگ یا دو رنگ متفاوت از هم و هم اندازه انتخاب و در یک راستا نصب کنید.

برای ایجاد تنوع در دیزاین خانه، شما می توانید دو یا سه شلف را به صورت موازی نصب کنید. به طوری که شلف اول و آخر از یک رنگ و شلف دیواری وسط از یک رنگ دیگر انتخاب شده باشد. به عنوان مثال شلف اول و آخر از رنگ قهوه ای سوخته و شلف وسط را سفید در نظر بگیرید. هم چنین می توان این ترکیب را برعکس کرد یعنی شلف اول و آخر را سفید و شلف وسط رنگ عسلی انتخاب کرد.

شلف دیواری میز مطالعه

روش سوم دیزاین شلف

شلف ها را با اندازه های متفاوت انتخاب کنید.

آنها را به صورت همرنگ یا با رنگ های مختلف انتخاب و به صورت نامنظم نصب کنید. این روش برای کسانی که همیشه به دنبال یک دیزاین جالب و متفاوت از بقیه هستند مناسب است.

شما می توانید سه تا پنج شلف را با اندازه های متفاوت به ترتیب کوچک به بزرگ به دیوار نصب کنید. روش جالب دیگر، نصب شلف ها به صورت نامنظم و بدون در نظر گرفتن اندازه به دیوار است.

شلف دیواری سه تایی

در این روش شما می توانید شلف های دیواری را از یک رنگ یا از دو رنگ انتخاب کنید. ولی بهتر است برای جلوگیری از شلوغی خانه از یک رنگ استفاده کنید.

به عنوان مثال، سه شلف سفید با اندازه های ۲۵ و ۴۵ و ۶۵ سانتی متری انتخاب کنید و از پایین، شلف ۴۵ سانتی متری ، وسط ، شلف ۲۵ سانتی متری و بالا ، شلف ۶۵ سانتی متری را نصب کنید.

شلف دیواری چهارتایی قهوه ای

یا می توان در صورتی که فضای کافی دارید چهار شلف دیواری که دو تا سفید با اندازه های ۲۵ و ۶۵ سانتی متری و دو تا عسلی روشن با اندازه های ۴۵ و ۸۵ سانتی متری انتخاب کرده و شلف پایینی را عسلی ۸۵ سانتی متری؛ بعدی، سفید ۶۵ سانتی، عسلی ۴۵ سانتی و آخری را شلف سفید ۲۵ سانتی متری نصب می کنید.

در این روش کاملا آزاد هستید که ابعاد دلخواه خود را انتخاب کنید. شلف ها را با کمی خلاقیت و تغییر اندازه می توان به عنوان شلف کتابخانه اتاق، شلف دکوری پذیرایی، شلف حمام و شلف ادویه در آشپزخانه استفاده کرد.

شلف دیواری  سفید

روش چهارم دیزاین شلف

شلف را با یک باکس ترکیب کنید.

همیشه لازم نیست یک شلف دیواری به صورت تکی روی دیوار نصب شود بلکه می توان با استفاده از یک باکس همرنگ یا با رنگی متفاوت جلوه ای مدرن و زیبا به شلف ها داد. شما می توانید یک باکس مربعی، مستطیلی، شش ضلعی و … ترجیحاً با جنس مشابه شلف، در انتها یا وسط شلف ها نصب کنید.

راه دیگر استفاده از باکس ها، نصب کردن آنها با کمی فاصله از شلف ها در بالا یا پایین شلف است. در صورتی که خانه شما خیلی خلوت و ساده است و لوازم دکوری زیادی ندارید می توانید شلف و باکس را از دو رنگ متفاوت انتخاب کنید. ولی اگر خانه شما لوازم دکوری و تزئینی زیادی دارد و اصطلاحا شلوغ است بهتر از یک رنگ شلف و باکس دیواری استفاده کنید.

شلف دیواری با باکس مشکی

روش پنجم: دیزاین شلف

شلف های افقی را با شلف های عمودی ترکیب کنید.

برای داشتن طراحی متفاوت می توان روش همیشگی استفاده از شلف های افقی را به هم زد و از ترکیب شلف های دیواری افقی و عمودی در کنار هم استفاده کرد. برای این کار، به دو صورت می توان عمل کرد. شلف های افقی و عمودی را مانند یک مسیر به صورت پیوسته به هم متصل کنید به طوری که هیچ شلفی به غیر از شلف اول و آخر، سر آزاد نداشته باشد.

شلف دیواری کتابخانه سفید

یا شلف های افقی را نصب کرده و در دو انتها یا وسط آنها هم از تکه های شلف های عمودی به صورت طرح دلخواه نصب کرد. در این روش بهتر است به دلیل شلوغی طرح از یک رنگ استفاده کنید.

شلف دیواری کتابخانه
شلف دیواری  سفید

روش ششم دیزاین شلف

شلف ها را با عناصر تزئینی ترکیب کنید، یا شلف ها را رنگ کنید.

گاهی با خلاقیت های ساده می توان یک عنصرتزئینی زیبا و کاربردی به خانه اضافه کرد.  شلف های دیواری را می توان با طناب یا میله های ظریف، تزئین کرد. یا می توان از یک قطعه چوب هم رنگ شلف، برای ترکیب با آن استفاده کرد.

به عنوان مثال؛ شلف هایی که دو طرف آنها طناب کنفی دارد و به دیوار آویزان می شوند از همین نوع هستند. یا شلف هایی که با میله های فلزی به رنگ مشکی یا نقره ای احاطه شده اند یا در دو طرف آنها نصب شده است هم جز این دسته هستند.

شلف دیواری
شلف دیواری
شلف دیواری

هم چنین می توانید از ترکیب شلف دیواری با آینه در سرویس دستشویی یا حمام یا در ورودی خانه به عنوان کنسول استفاده کنید. می توان از آینه مربعی یا آینه مستطیلی یا دایره شکل، بالای این نوع شلف ها نصب کنید. این روش را می توان هم به صورت ساده با ترکیب یک شلف و آینه یا به صورت چند عدد شلف و یک یا دو آینه به کار برد.

شلف دیواری با آینه
شلف دیواری با آینه

روش هفتم: دیزاین شلف

شلف ها را با نور مخفی ترکیب کنید.

یکی از زیباترین و در عین حال کاربردی ترین روش ها، روش ترکیب شلف دیواری با نور مخفی یا همان ریسه های ال ای دی است. می توان بعد از نصب شلف ها با توجه به علاقه خود و طرح و رنگ خانه خودتان، از ریسه های ال ای دی رنگ سفید یا زرد یا حتی رنگ های جسورانه دیگر استفاده کنید.

شلف دیواری با نور مخفی

ولی دقت کنید استفاده از ریسه های نوری با رنگ های غیر متعارف مثل قرمز، شرایط و فضای خاص خودش را می طلبد و در هر مکانی نمی توان از این رنگ ها استفاده کرد.

شلف دیواری با نور مخفی

اگر فضای خانه دارای رنگ های سرد مثل آبی، طوسی، آبی فیروزه ای است از نور مخفی زرد رنگ و اگر خانه و مبلمان شما غالبا از رنگ های گرم مثل قهوه ای، زرد، کرمی، نسکافه ای و … هستند از نور مخفی سفید رنگ استفاده کنید.

برای اتصال سیم برق به ریسه ال ای دی هم می توانید سیم برق را از روی دیوار به سمت پایین و قرنیز دیوار آورده و با بست مخصوص سیم آن ها را به دیوار محکم کنید. بعد سیم را از آنجا به سمت پریز هدایت کنید. همچنین می توانید از ریسه های باتری خور که نیاز به اتصال پریز برق ندارند استفاده کنید که گزینه دوم بی دردسر تر و راحت تر است.

روش هشتم دیزاین شلف ها

شلف ها، را در گوشه اتاق یا فضای مورد نظر نصب کنید.

اگر شما در پذیرایی یا اتاق خواب یا حمام خانه خود، گوشه های خالی و بدون استفاده دارید و قصد استفاده از این گوشه ها را دارید یکی از بهترین ایده ها، نصب شلف های دیواری در این گوشه هاست.

شلف دیواری گوشه دیوار

می توان از شلف های همرنگ در گوشه ها به صورت متقارن یا غیرمتقارن استفاده کرد. برای این کار یک شلف دیواری را روی یک دیوار و شلف دیگر را روی دیوار روبرو نصب می کنید و انتهای دو شلف روبرو را به هم متصل کنید. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می توانید به روش های دیگر هم شلف ها را درگوشه اتاق یا پذیرایی به دیوار نصب کرد و از نتیجه کار لذت برد.

شلف دیواری گوشه دیوار

روش نهم دیزاین شلف های دیواری

با شلف ها، طرح های خلاقانه و متفاوت ایجاد کنید.

شلف ها را می توان با طرح های خلاقانه ای که از قبل دارید یا در اینترنت می بینید دیزاین کنید. آنها را می توان به شکل های نامنظم و نا متقارن مثل یک چند ضلعی یا به صورت مورب و افقی روی دیوار نصب کرد. در عکس ها؛ چند نمونه از این شلف دیواری زیبا و جذاب را می بینید.

شلف دیواری مدرن مثلثی
شلف دیواری شش ضلعی

جمع بندی:

ما در این مقاله چند روش جدید دیزاین شلف دیواری را به شما معرفی کردیم. شما می توانید علاوه بر این روش ها از ایده های متفاوت و خلاقانه دیگر، برای انتخاب و طراحی شلف استفاده کنید. ولی توجه کنید که در بعضی از روش های جدید، نیاز به وسایل و ابزار خاصی برای برش دادن گوشه ها یا چسباندن دو شلف به هم دارید.

می بینید که با هزینه و صرف وقت کمی می توانید با شلف های دکوری ، جلوه ای زیبا و شیک به خانه خود دهید. مزیت شلف های دکوری این است که تقریباً درهمه فضاهای خانه می توان از آنها استفاده کرد. علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به خانه می دهند، باعث مرتب شدن خانه شده و خود افراد می توانند آنها را نصب کنند. از اینکه تا پایان این مطلب مفید با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *