دکوراسیون پذیرایی

پرده پذیرایی جدید، مدل ها و روش انتخاب

در پذیرایی خانه ها، یکی از وسایلی که تاثیر زیادی در دکوراسیون پذیرایی دارد و نحوه انتخاب آن نقش مهمی در زیبایی کل خانه دارد، انتخاب پرده است. در انتخاب پرده پذیرایی جدید، باید علاوه بر زیبایی و هماهنگی با دکوراسیون، به پوشش دهی مناسب از بیرون خانه و جلوگیری از ورود نور زیاد روز و قابلیت تنظیم آن هم توجه کرد. به دلیل اینکه شما در پذیرایی از مهمانان خود پذیرایی می کنید، این فضا، نشان دهنده سلیقه و میزان توجه شما به خانه تان است. بنابراین باید با مدل های جدید و روز پرده هم آشنا باشید. با یک هزینه منطقی و مناسب، می توانید یک پرده شیک و زیبا انتخاب کنید که خانه شما را بسیار چشم نواز کند و مکمل بقیه دکوراسیون باشد.

پرده پذیرایی زبرا

قبل از انتخاب پرده، باید به دکورسیون کل خانه خود توجه کنید و پرده ای متناسب با چیدمان و دکوراسیون خانه خود انتخاب کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با سبک، مدل، جنس و رنگ های پرده مد امسال آشنا شوید. همچنین روش های انتخاب رنگ و مدل پرده پذیرایی با تصاویر زیبایی از آنها را با هم می بینیم.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

سبک هایی که هنوز برای پرده پذیرایی مد هستند:

سبک بسیار ساده (سبک مینیمال)

در این سبک، ساده و طبیعی بودن پرده ها بسیار مهم و با ارزش است. از رنگ های سفید یا طوسی روشن یا تیره در این سبک استفاده می شود که به خانه تعادل و آرامش می بخشد. سبک مینیمال، نشان دهنده سادگی و شیکی دکوراسیون است و تزییناتی ندارد. در این سبک از کتیبه پرده یا قلاب پرده استفاده نمی شود. معمولاً پرده های پارچه ای کتان یا حریر به صورت یک لایه یا دو لایه در این روش به کار برده می شود. در این سبک از هر رنگی برای پرده ها به صورت تک رنگ و بدون طرح استفاده می شود.

پرده پذیرایی مدرن نسکافه ای

سبک اسکاندیناوی

این سبک پرده پذیرایی، با رنگ های خنثی مثل سفید، طوسی و مشکی و مشابه این رنگ ها مشخص می شود. این پرده ها با رنگ های خیلی روشن در دکوراسیون هماهنگ می شود.

پرده پذیرایی مدرن سفید

پرده پذیرایی سبک کلاسیک یا سنتی

سبکی که برای بیشتر پذیرایی های ایرانی استفاده می شود. در این سبک، پرده های سنگین تر با برش های مدل دار و با پارچه های با کیفیت و نسبتا گران تر دوخته می شوند. با اینکه اخیراً، سبک مدرن در چیدمان پذیرایی، طرفدار بیشتری پیدا کرده ولی سبک کلاسیک هنوز هم کاربرد دارد.

پرده هایی پذیرایی با یک تا سه لایه در این سبک، به کار برده می شوند. مدل های ساده تر و با تزیینات تا مدل های پیچیده تر و با تزیینات بیشتر از مدل های پرده پذیرای این سبک هستند.

پرده پذیرایی کلاسیک

سبک روستایی (پروونس)

در این مدل، پرده ها با رنگ های روشن و طبیعی مانند کرمی روشن یا آبی کمرنگ و سبز، با پارچه های با جنس طبیعی مثل کتان هستند. در این سبک، از پارچه های گلدار و رنگی با جنس طبیعی هم استفاده می شود.

پرده پذیرایی پروونس

سبک تکنولوژی برتر (های تک)

در این مدل، پرده های با رنگ های سرد یا خنثی مثل آبی روشن، طوسی و سفید و با جنس نرم و نازک به کار برده می شود. در این سبک، پرده های پذیرایی ظاهری ساده و بدون تزیینات دارند.

چطور جنس پارچه پرده پذیرایی را انتخاب کنیم؟

وقتی تصمیم می گیرید جنس پرده را انتخاب کنید، قبل از انتخاب جنس پرده، باید به سه نکته توجه کنید:

نوع جنس

نوع بافت

رنگ پارچه

۱- نوع جنس:

امسال برای جنس پرده پذیرایی، جنس های طبیعی مثل کتان، ابریشم و ساتن با کیفیت، مد شده است. اگر می خواهید در پذیرایی شما حس تجمل و شکوه هم ایجاد شود، می توانید از جنس های مخمل یا پشم هم استفاده کنید. یک انتخاب عالی برای پرده های جدید، جنسی با الیاف بامبو می باشد. مخصوصا اگر کنار پذیرایی شما فضای نشیمن هم وجود دارد، پرده با جنس بامبو خیلی مناسب است و حس راحتی و دنج بودن را هم القا می کند.

۲- بافت:

در سال اخیر، پارچه پرده جدید مخصوصاً در سبک مدرن، پارچه های با بافت های خشن و زبر مثل پرده های کتان با جنس زبر هستند. پرده هایی با بافت های متفاوت، امسال مد هستند. به عنوان مثال، یک پرده ساتن زیر و یک پرده با بافت درشت تر مثل کتان به صورت ساده یا طرح دار که روی آن نصب می شود. یا ترکیب دو پرده توری ساده یا طرح دار با پرده مخمل هم جز پرده های زیبا و شیک پذیرایی هستند.

۳- رنگ پارچه پرده پذیرایی

چه رنگ هایی برای رنگ پرده مد هستند؟

در این چند سال، رنگ های خنثی مثل رنگ سفید و طوسی بیشتر مد هستند. رنگ های مشابه این رنگ ها هیچ وقت از مد نمی افتند. پرده های رنگ بژ، زیتونی یا ترکیب های قهوه ای و نسکافه ای، اتاق پذیرایی را زیبا و متعادل نشان می دهند. این رنگ ها به دلیل اینکه ملایم هستند، چشم را اذیت نمی کنند. این رنگ ها در پذیرایی خانه، فضای راحت و صمیمی را ایجاد می کنند.

رنگ های سیاه و سفید هم که همیشه استفاده می شدند و زیبایی خود را از دست نمی دهند. در این ترکیب می توان دو پرده پذیرایی با بافت متفاوت به رنگ سیاه و سفید نصب کرد. محبوب ترین رنگ های امسال، رنگ های ترکیبی سفید با رنگ های دیگر مثل سفید آبی، سفید شیری و مانند آن می باشد.

پرده پذیرایی مدرن دو رنگ

هم چنین در کنار سفید و ترکیب رنگ های سفید، استفاده از رنگ های زیر بسیار زیبا و چشم نواز است:

سبز کمرنگ

آبی آسمانی

فیروزه ای

گیلاسی

زرد پررنگ

نسکافه ای

درانتخاب رنگ پرده پذیرایی بهتر است رنگ های روشن به صورت رنگ خالص انتخاب نشوند بلکه به صورت ترکیبی استفاده شوند. مثلا اگر رنگ پرده زیری، سفید یا شیری باشد و رنگ پرده رویی از رنگ های طوسی یا نسکافه ای یا سبز روشن و با جنس متفاوت انتخاب شود، ایده آل است.

پرده پذیرایی مدرن دو رنگ
پرده پذیرایی مدرن دو لایه جدید

پرده پذیرایی جدید چه مدلی است؟

امسال تمرکز بیشتر روی ساده و شیک بودن پرده و کاربردی بودن آنهاست. برش های پرده، اغلب ساده و گاهی همراه با یک مدل ترکیبی کوچک هستند. پرده هایی با طرح های مدرن و ساده و یک رنگ یا دو رنگ از جنس تور و مخمل یا تور و ساتن به صورت پانچ شده، مد امسال هستند.

پرده پذیرایی مدرن دو لایه جدید

همچنین مدل نصب پرده های امسال اکثرا به صورت پانچ شده است. برای انتخاب پرده ها باید بیشتر به حفظ فضای دنج و راحت و در عین حال شیک پذیرایی، توجه کرد. چند نمونه از این پرده ها را در تصاویر می بینید.

پرده پذیرایی مدرن دو لایه جدید

ویژگی های پرده های جدید پذیرایی

۱- پرده های رنگ های طبیعی

۲- پرده های طرح دار

۳- پرده های نازک و روشن

۴- پرده های لنین

۵- پرده های سیلک (ابریشمی)

۶- پرده های تاریک (خیلی ضخیم)

۷- پرده های چند لایه

۸- پرده های ژاپنی

۹- پرده های شید

۱۰- پرده های زبرا

پرده پذیرایی مدرن ترکیبی با شید

۱- پرده پذیرایی با رنگ های طبیعی

امروزه استفاده از رنگ های روشن در دکوراسیون داخلی به یکی از ترندها تبدیل شده است. رنگ های روشن و طبیعی مثل آبی روشن، کرمی روشن، بژ، نخودی، سبز روشن، زرد روشن و از این دست رنگ ها، برای رنگ پرده پذیرایی خیلی مورد توجه قرار گرفته است. این رنگ ها به دلیل طبیعی و کمرنگ بودن، به راحتی با رنگ های دیگر ست می شوند و آرامبخش هستند. همچنین رنگ خانه را روشن تر کرده و فضای پذیرایی را بزرگ تر نشان می دهند.

پرده پذیرایی مدرن  دو لایه

۲- پرده پذیرایی طرح دار

یکی از انواع پرده های پذیرایی که مدتی است که پرطرفدار است و هنوز مورد استفاده قرار می گیرد، پرده های طرح دار است. پرده های طرح دار می توانند با طرح های مختلف مثل راه راه، طرح های هندسی، گلدار، طرحی پرتکرار و … باشند. برای انتخاب پرده طرح دار، دقت کنید که اگر مبلمان یا سایر وسایل پذیرایی شما طرح دار یا شلوغ هستند از این نوع پرده حتی الامکان استفاده نکنید.

پرده پذیرایی مدرن طرح دار
پرده پذیرایی مدرن طرح دار
پرده پذیرایی مدرن طرح دار
پرده پذیرایی مدرن طرح دار

۳- پرده نازک و روشن

پرده های پذیرایی با جنس های نازک مثل حریر و توری، از پرده های مد سال هستند. این پرده ها به دلیل بافت نازک و شفاف، به راحتی نور روز را از خود عبور می دهند و در طول روز، فضای پذیرایی را کاملا روشن نگه می دارند. این نوع پرده ها، از سبک خیلی ساده ( مینیمالیسم) هستند که در فضای پذیرایی، سادگی و راحتی را القا می کنند.

پرده پذیرایی نازک توری

۴- پرده پذیرایی لنین

پرده لنین، از پارچه ای طبیعی و با بافتی سبک است که تا حدودی نور روز را از خود عبور می دهد. پذیرایی با وجود پرده های لنین حدودا روشن خواهد بود. پرده های لنین، کمتر از جنس حریر و تور، نور خورشید را به فضای داخل هدایت می کنند و می توان این پرده ها را به صورت تکی یا با یک لایه حریر زیری در پذیرایی نصب کرد.

۵- پرده سیلک ( ابریشمی)

پرده پذیرایی ابریشمی امسال بیشتر از سال های قبل، مورد توجه طراحان داخلی قرار گرفته است. جنس سیلک یا ابریشمی، کمی براق است که معمولا در پذیرایی با سبک های کلاسیک و رسمی، مورد استفاده قرار می گیرد. پرده های ابریشمی به دلیل براق بودن، به پذیرایی شما حس مجلل و لاکچری می دهد. این پرده، به خوبی مانع نور می شود و در مناطقی که مرطوب هستند، رطوبت را به خود جذب نمی کند.

پرده پذیرایی ابریشمی
پرده پذیرایی ابریشمی

۶- پرده پذیرایی ضخیم

پرده های پذیرایی خیلی ضخیم یا اصطلاحا تاریک، در سال جدید بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این پرده ها، از جنس های خیلی ضخیم دوخته می شوند. پرده های تاریک، اصلا نور را از خود عبور نمی دهند و فضای داخل را کاملا تاریک نگه می دارند. در مناطقی که گرم و خشک هستند و پنجره های پذیرایی از نوع جنوبی هستند، برای جلوگیری از ورود نور مستقیم و خیره کننده روزهای گرم سال، می توان از این پرده ها استفاده کرد. پرده های ضخیم را معمولاً با یک لایه زیری نازک تر مثل حریر ترکیب می کنند تا بتوان در دوحالت از آنها استفاده کرد.

پرده پذیرایی ضخیم
پرده پذیرایی ضخیم
پرده پذیرایی ضخیم
پرده پذیرایی ضخیم

۷- پرده پذیرایی چندلایه

در سال جدید، پرده های چند لایه، از نوع پر طرفدار بوده و نوعی جدید از این سبک مد شده است. امسال پرده های چندلایه، ترکیبی از یک لایه رویی تور یا حریر و لایه زیری ضخیم تر مثل ساتن یا کتان، هستند.

لایه رویی قابلیت جمع شدن به صورت جدا را دارد یا هر دو لایه می توانند باز شوند و کل پنجره را بپوشانند. لایه رویی به لایه زیری دوخته شده و به صورت جداگانه روی چوب پرده، حرکت نمی کند. پرده های چندلایه را با رنگ های متفاوت یا هماهنگ  می توان انتخاب کرد. هم چنین می توان از دو لایه یا سه لایه پرده به صورت مجزا و با جنس های متفاوت از نازک به ضخیم به عنوان پرده های پذیرایی استفاده کرد.

پرده پذیرایی دو لایه جدید
پرده پذیرایی دو لایه جدید
پرده پذیرایی سه تکه جدید
پرده پذیرایی سه تکه جدید

۸- پرده پذیرایی ژاپنی

پرده های ژاپنی، سال ها مورد استفاده قرار می گرفتند ولی امروزه به یکی از مدل های ترند سال تبدیل شده اند. این پرده های پذیرایی، از پارچه های نسبتا نازک و طبیعی مثل الیاف بامبو ساخته شده اند. این پرده ها، وزن کمی دارند و به راحتی جا به جا می شوند. پرده های ژاپنی، از نوارهایی با عرض معمول ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر تشکیل شده است. پرده های ژاپنی از سقف تا کف نصب می شوند. هر تکه از این پرده ها را می توان به صورت مجزا روی ریل های پرده حرکت داد و نسبت به نیاز به روشنایی یا تاریکی داخل تنظیم کرد.

پرده پذیرایی ژاپنی
پرده پذیرایی ژاپنی
پرده پذیرایی ژاپنی
پرده پذیرایی ژاپنی

۹- پرده شید

پرده های شید، یک نوع از پرده های سبک مدرن و ساده هستند که سال های قبل هم مورد توجه قرار گرفته بودند. امسال هم پرده های شید، جز پرده های پرطرفدار در اتاق پذیرایی هستند. البته بهتر است از شیدها در پذیرایی به صورت ترکیبی با یک پرده ساده دیگر در دوطرف پنجره استفاده کرد.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

https://saramood.ir/2021/10/%DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%8C-%D8%A2/

۱۰- پرده زبرا

پرده های زبرا انواع مختلفی دارند که می تواند به عنوان پرده پذیرایی مورد استفاده قرار گیرد:

دوبل

شب و روز

سیلوئت

رومن

پوستری

پرده های زبرا به دلیل قابلیت نصب و تمیز شدن راحت، قابلیت تنظیم نور و جابه جایی آسان، جز پرده های پر طرفدار هستند. پرده های زبرا چند سالی است که در ایران استفاده می شود، ولی قبلاً بیشتر برای آشپزخانه یا اتاق خواب ها کاربرد داشت. ولی امروزه از پرده های زبرا با طرح ها و مدل های مختلف می توان در پذیرایی هم استفاده کرد. پرده های زبرا را می توان به صورت جداگانه و یا به صورت ترکیبی با یک پرده ساده در دوطرف پنجره نصب کرد.

روش انتخاب رنگ پرده پذیرایی

برای انتخاب رنگ پرده، می توان از چند روش عالی و ساده استفاده کرد و رنگ زیبایی برای آن انتخاب کرد:

۱- رنگ همرنگ

رنگ پرده را همرنگ دیوارها یا رنگ اغلب وسایل و دکوراسیون مثل فرش، مبلمان یا رنگ کف پذیرایی انتخاب کنید. به عنوان مثال؛ رنگ دیوارها طوسی روشن، رنگ کف طوسی، مبلمان طوسی و زرد و فرش کرمی یا طوسی است. رنگ همرنگ دکوراسیون این پذیرایی می تواند طوسی، زرد کمرنگ یا کرمی باشد.

۲- رنگ هماهنگ یا هم خانواده

رنگی هماهنگ ولی کمی روشن تر یا تیره تر از رنگ دیوارها و بقیه دکوراسیون و مبلمان پذیرایی انتخاب کنید. به عنوان مثال رنگ کف، لمینیت عسلی یا قهوه ای، مبلمان نسکافه ای، فرش کرمی یا طوسی است؛ می توانید پرده ای با رنگ سفید، شیری، نارنجی یا نخودی انتخاب کنید.

۳- رنگ مکمل

پرده پذیرایی با رنگی مکمل سایر دکوراسیون پذیرایی انتخاب کنید. به عنوان مثال رنگ فرش پذیرایی کرمی و سبز، رنگ دیوارها کرمی روشن و رنگ مبلها، نسکافه ای و سبز است. رنگ پرده مکمل این دکوراسیون، قهوه ای، نسکافه ای، صورتی پودری، قرمز، زرد خردلی یا زرد روشن و … است.

۴ – رنگ متضاد

رنگی متضاد (با کنتراست بالا) با سایر دکوراسیون و مبلمان پذیرایی انتخاب کنید. به عنوان مثال؛ رنگ دیوارهای پذیرایی، سفید؛ کف سرامیک سفید و طوسی، مبلمان نسکافه ای است. رنگ متضاد برای پرده، رنگ مشکی یا طوسی تیره است. همچنین اگر اکثر مبلمان و فرش و دکور پذیرایی رنگ غالب آبی روشن و سورمه ای داشته باشند، رنگ متضاد این دکور، رنگ قرمز می باشد.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۵- پرده های پذیرایی طرح دار جدید

روش آخر؛ انتخاب پرده هایی طرح دار با رنگ یکی از وسایل یا دکوراسیون پذیرایی است. به این صورت که طرح ها یا گل های پرده همرنگ یا از رنگی هماهنگ با این طرح و گل ها باشد. مثلاً رنگ کف پذیرایی قهوه ای، فرش کرمی و سورمه ای، مبلمان آبی روشن با چند کوسن قرمز و چند کوسن سورمه ای است. پرده این پذیرایی می تواند پرده با گل های درشت سورمه ای یا پرده با گل های درشت آبی روشن باشد.

روش انتخاب مدل پرده پذیرایی

برای انتخاب مدل پرده، باید به چند نکته توجه کرد:

۱- سبک دکوراسیون کل خانه مخصوصا پذیرایی

۲- رنگ و طرح پارچه های مورد استفاده در دکوراسیون پذیرایی

۳- میزان نیاز به نور خورشید و روشنایی روز

۴- منطقه ای که در آن زندگی می کنید

۱- سبک دکوراسیون کل خانه مخصوصا پذیرایی

برای انتخاب مدل پرده پذیرایی، مهم ترین نکته همین مورد است. شما باید ابتدا مشخص کنید که کل مبلمان، کابینت آشپزخانه و دکوراسیون خانه شما مخصوصا پذیرایی از چه سبک معماری است. اگر دکوراسیون شما از سبک مدرن و ساده است، شما می توانید از پرده های زبرا و شید به راحتی در این سبک استفاده کنید.

اگر کابینت های شما، ام دی اف ساده یا هایگلاس است و مبلمان شما هم راحتی است، پس خانه مدرنی دارید و باید پرده را از مدل های ساده تر انتخاب کنید. پرده های با یک لایه حریر یا مدل ترکیبی زبرا یا مدل های ساده دیگر، می توانند تکمیل کننده دکوراسیون خانه تان باشند.

 اگر دکوراسیون خانه شما از نوع کلاسیک یا سنتی (با مبلمان استیل و کارشده) است، بهتر است سراغ مدل های چندلایه یا طرح دار به صورت زیر و رو با جنس پرده رویی ابریشمی یا مخمل بروید. پرده های کتان، لنین، حریر و توری برای سبک های مدرن و ساده بیشتر توصیه می شود. پرده های پذیرایی ژاپنی هم بیشتر با سبک های مدرن و ساده ( همچنین مینیمال و خیلی ساده) هماهنگی دارد.

۲- رنگ و طرح های مورد استفاده در دکوراسیون پذیرایی

نکته دیگری که باید در انتخاب مدل پرده پذیرایی به آن توجه کنید، طرح مورد استفاده در مبلمان و دکوراسیون پذیرایی است. اگر مبلمان شما از نوع استیل و با پارچه ای طرح دار و پرکار است، مدل های چندلایه را با طرح های ساده تر و بدون والان و کتیبه انتخاب کنید تا پذیرایی شما شلوغ و خسته کننده نشود.

اگر مبلمان شما از نوع استیل ولی با پارچه ای ساده است، می توانید از پرده های چندلایه با کتیبه هم استفاده کنید. ولی نصب والان به دلیل اینکه دیگر خیلی مد نیست، توصیه نمی شود. ولی می توانید از مدل های ساده و کوچک والان در پرده پذیرایی استفاده کنید. اگر دکوراسیون شما مدرن است، اکثر مدل های پرده به غیر از مدل های پرکار و تزیین شده، را می توانید در پذیرایی به کار ببرید.

۳- میزان نیاز به نور خورشید و روشنایی روز

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که نور زیاد روز اذیتتان می کند یا به دلیل نوع کاری که دارید تمایلی به تابش نور مستقیم روز به داخل پذیرایی ندارید؛ باید از مدل هایی که امکان تنظیم نور را راحت تر کرده اند مثل پرده ژاپنی، پرده ضخیم، پرده زبرا و شید استفاده کنید.

۴- منطقه ای که در آن زندگی می کنید

هر منطقه جغرافیایی دارای خصوصیات اقلیمی خاص خودش است. اگر در منطقه ای گرم و خشک زندگی می کنید، می توانید با استفاده از پرده زبرا و شید، پرده ژاپنی و پرده ضخیم، جلوی ورود زیاد نور را بگیرید.

ممکن است شما در منطقه ای زندگی کنید که تابش خورشید خیلی کم بوده و اکثر اوقات هوا بارانی است. در این منطقه بهتر است برای ورود نور روز به داخل پذیرایی، از پرده نازک حریر و توری، پرده لنین، شید یا زبرا که در مدل های مختلف روز و شب قابل تنظیم هستند، استفاده کنید.

جمع بندی:

پرده پذیرایی، نقش مهمی در زیبایی و جلوه اتاق پذیرایی دارد. انتخاب صحیح و به روز مدل و رنگ پرده، به دکوراسیون خانه شما رنگ و لعابی فوق العاده می دهد. در عین حال انتخاب نامناسب پرده، کل اتاق پذیرایی را تحت تاثیر قرار می دهد و ظاهری ناپسند به آن می دهد. در این مطلب، رنگ و سبک و مدل های پرده جدید را به همراه تصاویری از آنها به شما معرفی کردیم.

همچنین نحوه انتخاب پرده را با توجه به نکات مهمی که باید در نظر گرفت، توضیح دادیم. شما با توجه به مطالب فوق، می توانید با خیال راحت و خیلی سریع، پرده پذیرایی شیک و زیبایی را انتخاب کنید. از اینکه تا آخر این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *