دکوراسیون پذیرایی

کفپوش پذیرایی؛ لمینیت یا سرامیک بهتر است؟

یکی از مواردی که در دکوراسیون داخلی خانه مهم است و تعویض آن باعث تغییرات زیادی در زیبایی یا راحتی دارد، انتخاب کفپوش پذیرایی است. دو نوع از کفپوش های پرطرفدار که امروزه استفاده زیادی در خانه ها دارند، انواع پارکت لمینت و سرامیک ها هستند. شاید شما هم در موقعیتی قرار دارید که تصمیم به تعویض کفپوش پذیرایی گرفته اید. ولی بین جنس کف لمینیت یا سرامیک، دچار تردید هستید. همچنین ممکن است مزایا و معایب کفپوش های سرامیک و پارکت لمینیت را نمی دانید.

انتخاب کفپوش خانه سرامیک

ما در این مطلب به این سوالات رایج شما جواب می دهیم:

چه کفپوشی برای پذیرایی خانه من بهتر است؟

پارکت لمینیت برای کف پذیرایی بهتر است یا سرامیک؟

آیا پارکت لمینیت دوام و عمر خوبی دارد یا زود خراب می شود؟

سرامیک کردن کف پذیرایی چه ایراداتی دارد؟

در این مطلب به بررسی ویژگی ها و مزایا و معایب لمینیت و سرامیک می پردازیم و اینکه کدام یک برای هر اقلیم و شرایطی سازگار است را توضیح می دهیم، پس تا آخر این مطلب مفید با ما همراه باشید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

پارکت لمینیت

پارکت لمینیت ها نوعی کفپوش چند لایه از جنس hdf ( الیاف چوب فشرده)  و یک لایه روکش لمینیت با طرح چوب هستند. در گذشته به جای پارکت لمینیت، از پارکت ها استفاده می شد. پارکت، به دلیل برخی معایب، مثل ضدآب نبودن یا دوام کم و فرایند نصب سخت تر، زیاد استفاده نمی شوند. امروزه پارکت ها، جای خود را به نسل جدیدی از کفپوش پارکت، به نام لمینیت داده اند.

پارکت لمینیت ها دارای درجه بندی مقاومتی هستند که استانداردهای آن به صورت زیر درجه بندی می شوند:

استاندارد AC1  : برای مکان های کم تردد؛ مثل اتاق خواب استفاده می شود.

AC2: در مکان های با رفت و آمد متوسط، مثل نشیمن و پذیرایی مناسب است.

AC3:  مناسب فضاهای با تردد نسبتاً زیاد مثل راهروها یا مکان های تجاری خلوت است.

AC4: برای مکان های با رفت و آمد زیاد مثل فضاهای تجاری مانند مغازه ها، پاساژها و دفاتر کار پرتردد استفاده می شود.

AC5: برای مکان های خیلی پرتردد، مثل سینماها، سالن های اجتماع و مشابه آن استفاده می شود.

انتخاب کفپوش خانه

مزایای پارکت لمینیت:

۱- دوام بالا و قابلیت ضد آب دارند. پارکت لمینیت ها در برابر لکه های آب یا ریزش آب تا حدی مقاوم هستند و به دلیل داشتن روکش، آب روی آن سریعا جذب نمی شود.

۲- به دلیل شباهت به بافت چوب و وجود رنگ های متفاوت چوب، زیبایی طبیعی دارد.

۳- نصب آن، آسان و سریع است؛ به دلیل وجود شیارهایی در لبه ها (کلیک ها) به صورت نر و مادگی در هم جا می روند.

انتخاب کفپوش خانه

۴- قابلیت جمع آوری و انتقال به محلی دیگر پس از نصب را دارند. به دلیل اینکه پارکت لمینیت ها با کمک کلیک ها به هم متصل می شوند و از چسب یا دوغاب برای نصب آنها استفاده نمی شود، به راحتی از هم باز می شوند و در هنگام اسباب کشی به خانه ای دیگر منتقل می شوند.

۵- تا حدودی عایق صدا و گرما هستند. در خانه ای که پارکت لمینیت به عنوان کفپوش به کار می رود، نسبت به سرامیک، تا حدودی از پخش شدن صدا در فضا جلوگیری می کند. لمینیت به دلیل جنسی با الیاف چوبی تا حدی گرما را هم حفظ کرده و عایق گرما است.

معایب پارکت لمینیت:

۱- پارکت لمینیت ها به دلیل جنس الیاف چوبی که دارند، در محیط ها یا مناطق مرطوب قابل استفاده نیستند، چون در مدت زمان طولانی رطوبت را به خود جذب می کنند.

۲- پارکت لمینیت ها در درازمدت، ممکن است دچار خراشیدگی یا ساییدگی شوند و سطح صاف اولیه خود را تا حدودی از دست بدهند.

۳- پارکت لمینیت ها ممکن است در معرض عوامل محیطی مثل نورخورشید، تا حدودی تغییر رنگ دهند و کمرنگ تر شوند.

انتخاب کفپوش خانه لمینیت

۴- پارکت لمینیت ها نیاز به مراقبت دارند . هر چند وقت یکبار باید پولیش یا واکس مخصوص لمینیت، روی سطح آنها بکشید تا مثل روز اول، سطح زیبایی داشته باشند.

۵- قیمت پارکت لمینیت ها نسبتا بالاست و با توجه به کیفیت لمینیت ها، قیمت های متفاوتی دارند که معمولاً از سرامیک قیمت بالاتری دارد.

انتخاب کفپوش خانه لمینیت

نصب پارکت لمینیت:

برای نصب دقیق پارکت لمینیت باید سطح زیرین صاف و بدون ناهمواری داشته باشیم. لمینیت را می توان روی سرامیک، موزاییک و سنگ نصب کرد. برای جلوگیری از صدای لمینیت ها بر اثر فشار پا، زیر لمینیت، یک لایه فوم، قرار می دهند. فوم لمینیت در دو نوع فوم معمولی و سایلنت هستند.

این فوم ها، هم نقش عایق گرما و هم نقش صداگیر را دارد. فوم سایلنت، معمولا ضخامت ۲ میلی متر دارند. ولی فوم با ضخامت ۱.۵ میلی متر هم به عنوان فوم درجه ۲ وجود دارد.

انتخاب کفپوش خانه لمینیت

جعبه های حاوی لمینیت را حداقل ۳ ساعت در محلی که قرار است نصب شوند، قرار دهید تا هم دمای محیط شوند. سپس بوسیله یک متخصص، قطعه های لمینیت به وسیله کلیک ها در هم جا می رود و در جای خود قرار می گیرند. فضای کمی بین کف و دیوارها حدود ۱ سانتی متر خالی می ماند که در این قسمت قرنیزهای لمینیت را نصب می کنند.

فوم سایلنت کف لمینیت

کفپوش پذیرایی

سرامیک ها:

نوعی از کفپوش که تقریباً برای هر محیطی قابل استفاده است، سرامیک ها هستند. سرامیک ها، انواع مختلفی دارند که جز جدیدترین مدل های آن، سرامیک بدون درز و معمولاً با ابعاد ۸۰ *۸۰ است. البته سرامیک ها به شکل های متفاوت مانند مربع، مستطیل، لوزی یا شش ضلعی و … و با ابعاد بزرگ یا کوچک وجود دارند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

سرامیک ها برای فضاهای مختلف خانه، مثل آشپزخانه، پذیرایی و نشیمن، اتاق خواب و سرویس های بهداشتی استفاده می شوند. سرامیک هم مانند لمینیت کف، مزایا و معایبی دارد که انتخاب آن را از برخی جهات محدود می کند. با هم این مزایا و معایب را برای انتخاب کفپوش پذیرایی، بررسی می کنیم.

مزایای سرامیک ها:

۱- سرامیک ها به راحتی تمیز می شوند و اثری از لک و رنگ، روی آنها باقی نمی ماند. همچنین از جهت شستشو و تماس آب هنگام نظافت، نگرانی وجود ندارد.

۲- سرامیک ها به مرور زمان خط و خش نمی گیرند و غالبا رنگ آنها بر اثر عوامل جوی تغییری نمی کند.

۳- سرامیک ها رطوبت را به خود جذب نمی کنند پس برای مناطق یا فضاهای مرطوب هم مناسب هستند.

۴- سرامیک ها بعد از نصب، نیاز به نگهداری خاصی مثل واکس لمینیت ندارند.

کفپوش پذیرایی

معایب سرامیک:

۱- سرامیک ها ضربه پذیرند، یعنی بر اثر جسم تیز یا سنگین ممکن است بشکنند یا ترک بخورند.

۲- سرامیک ها سرما را به راحتی منتقل می کنند و در مناطقی که سرمای زیادی دارند، باعث نگهداری و انتقال سرما می شوند.

انتخاب کفپوش سرامیک

۳- سرامیک، در بعضی محیط ها مثل آشپزخانه که با آب سروکار دارند، کمی لغزنده است. احتمال لیز خوردن روی سرامیک های خیس برای افراد سالمند یا کودک وجود دارد.

۴- سرامیک دارای طرح و رنگ های خاصی است ولی بعضی طرح ها مثل طرح چوب روی سرامیک، خیلی زیبا و طبیعی نیست.

۵- سرامیک مانند لمینیت، عایق صدا نیست و تا حدی صدا را منتقل می کند.

انتخاب کفپوش سرامیک

نصب سرامیک:

سرامیک را به دو صورت دوغابی یا چسبی نصب می کنند. قبل از نصب سرامیک باید بستر کار آماده شود و سطح نسبتاً صاف و ترازی داشته باشیم. سپس با سیمان یا چسب مخصوص سرامیک، آنها را با کمک یک متخصص، نصب می کنیم.

کفپوش پذیرایی

نکات مهم نصب سرامیک

۱- تراز بودن سطح زیر سرامیک ها

۲- رعایت فاصله بین سرامیک ها که بین ۲ تا ۳ میلی متر است

۳- زیر سرامیک ها باید به صورت کامل از سیمان پر شود تا بر اثر فشار نشکند.

۴- در صورت خالی ماندن فضای زیر سرامیک ها، به دلیل ناهمواری یا نچسبیدن خوب ملات، به دلیل شکننده بودن سرامیک، ممکن است با ضربه کوچک یا فشار پا بشکنند.

سرامیک ها به دلیل اینکه باید به صورت دوغابی یا چسبی نصب شوند، در جای خود ثابت هستند. در صورتی که ضربه یا ترک بخورند، امکان جابه جایی یا تعویض ندارند. پس یا باید قسمتی از آنها تعویض شود یا کل سرامیک ها دوباره عوض شوند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

https://saramood.ir/2021/10/%DA%AF%D9%84%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%8C-%D8%A2/

پارکت لمینیت برای کفپوش پذیرایی کدام خانه ها مناسب هستند؟

۱- در مناطق سردسیر یا مناطقی که شب های خیلی سردی دارند، به دلیل ماندگاری و انتقال زیاد سرما در سرامیک، لمینیت کف، انتخاب خیلی خوبی هست و تا حد زیادی خانه را گرمتر نگه می دارد.

۲- اگر در خانه های پرجمعیت یا پر رفت و آمد با سر و صدای زیاد زندگی می کنید. یکی از راه های کم کردن انعکاس صدا در خانه، نصب کفپوش لمینیت در خانه است.

البته در این حالت باید مراقب ریخت و پاش کودکان یا کثیفی روی کف خانه باشید، در حقیقت باید از بین دو مساله کم کردن سروصدا یا کم شدن عمر لمینیت یکی را انتخاب کنید.

۳- اگر جز افرادی هستید که فقط بخش کوچکی از خانه شما فرش دارد و راه رفتن روی سرامیک های سرد و سفت، را دوست ندارید، می توانید برای حل این مشکل از پارکت لمینیت برای کفپوش استفاده کنید.

۴- اگر در خانه ای سالمند، یا اشخاص سن بالایی دارید که هنگام راه رفتن روی سرامیک کف خانه، شما نگران لیزخوردن یا لغزیدن پای آنها هستید، در این حالت هم پارکت لمینیت انتخاب بسیار خوبی برای خانه شماست.

انتخاب کفپوش خانه

کفپوش پذیرایی

۵- اگر در حال حاضر خانه شما دارای سرامیک رنگ روشن است که به دلیل رنگ آن، هرروز یکبار یا چند بار باید کف خانه را تمیز کنید و به دلیل مشغله زیاد این کار برای شما سخت و خسته کننده است؛ یکی از راه های حل این مشکل تعویض کفپوش خانه با پارکت لمینیت است.

در آخر اگر کفپوشی با طرح چوب مثل پارکت لمینیت می پسندید که حالت طبیعی به خانه شما دهد و باعث تداعی طبیعت در خانه شما می شود، با خیال راحت کف خانه خود را لمینیت کنید و از آن لذت ببرید.

کفپوش پذیرایی

سرامیک برای کفپوش کدام خانه ها مناسب است؟

۱- اگر جز آن دسته از افرادی هستید که مدام در حال تمیز کردن خانه هستید و هرروز با تی یا دستمال خیس باید کف خانه را تمیز کنید، بهترین گزینه برای خانه شما سرامیک است. چون پارکت لمینیت ها با رطوبت و آب میانه خوبی ندارند.

۲- اگر در مناطق گرمسیری مثل جنوب کشور زندگی می کنید که بیشتر به دنبال خنک ماندن خانه هستید، سرامیک ها به دلیل نگهداری و انتقال سرما برای کفپوش پذیرایی شما مناسب تر هستند.

انتخاب کفپوش خانه

۳- اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید، مثل شمال کشور که هوای شرجی و بارندگی زیادی دارد، به دلیل اینکه سرامیک رطوبت را به خود جذب نمی کند و به مرور زمان دچار تورم نمی شود، کفپوش سرامیک برای خانه شما مناسب تر است.

۴- اگر در خانه ای پر رفت و آمد زندگی می کنید که مراقبت از لمینیت کف در برابر آلودگی یا آب برای شما مشکل است، بهتر است کف خانه را سرامیک کنید تا از این دست نگرانی ها نداشته باشید.

انتخاب کفپوش خانه سرامیک

نتیجه گیری:

در این مطلب برای انتخاب کفپوش پذیرایی به مقایسه دو کفپوش سرامیک و پارکت لمینیت و مزایا و معایب هر کدام پرداختیم. دریافتیم که سرامیک سرما را در خود نگه می دارد و برای اقلیم گرم مناسب تر است. معمولاً قیمت خرید آن از لمینیت کمتر است  و نیاز به نگهداری خاصی ندارد. سرامیک قابلیت تعویض ندارد و عایق گرما و صدا نیست، پس اگر از کفپوش خانه انتظار چنین قابلیت هایی دارید، انتخاب سرامیک برای خانه شما عالی است.

کفپوش پذیرایی

پارکت لمینیت تاحدی عایق صدا و گرما است و لغزنده نیست، همچنین قابلیت تعویض هر قطعه را دارد. پس از نصب، نیاز به کمی زمان و همچنین نگهداری پس از آن دارد و ممکن است در بعضی شرایط دچار تغییر رنگ یا خراشیدگی سطح شود. پس اگر این موارد با انتظارات شما از کفپوش پذیرایی مطابقت دارد، پارکت لمینیت برای شما گزینه بهتری است.

ممکن است این دو کفپوش پذیرایی برای شرایط هر خانه یا اقلیم، مناسب یا نامناسب باشد. شما با در نظر گرفتن نکات بالا، می توانید به راحتی برای انتخاب کفپوش خانه، تصمیم بگیرید . از اینکه تا آخر این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *