ترفندهای صرفه جویی در بازسازی, ترفندهای بازسازی پذیرایی

رنگ کردن میز قدیمی و دراور؛ آموزش عالی و ارزان

 

احتمالاً در خانه شما هم میز چوبی یا دراور قدیمی و بی رنگ و رو وجود دارد. با رنگ کردن میز و دراور می توان آنها را نو و زیبا کرد. میز و وسایل چوبی ممکن است خط و خش داشته باشند یا به مرور زمان کمرنگ شوند. شاید به فکر رنگ کردن این وسایل افتاده اید ولی این کار را به خوبی بلد نیستید. اگر این وسایل چوبی را به درستی و با دقت رنگ آمیزی کنید، مثل روز اول نو و زیبا می شوند. ما در این مطلب نحوه رنگ کردن آنها را قدم به قدم آموزش می دهیم.

با خواندن این مطلب می توانید خیلی راحت و سریع، وسایل چوبی کهنه را رنگ کنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

 

 

چه رنگ هایی برای رنگ کردن میز انتخاب کنیم؟

برای رنگ کردن میز و دراور، معمولاً رنگ های چوبی مانند قهوه ای، عسلی یا رنگ های هم خانواده آنها را انتخاب می کنند. این وسایل بعد از اینکه کهنه می شوند جلای اولیه خود را از دست می دهند. شما می توانید برای رنگ کردن مجدد آنها، همان رنگ قبلی را انتخاب کنید.

همچنین می توانید رنگ های روشن تر و جدید را جایگزین کنید. در صورتی که اکثر وسایل چوبی خانه، به رنگ های تیره است، می توانید تعدادی از وسایل چوبی را با هم به رنگی روشن مثل سفید رنگ کنید. اگر میز تحریر یا دراوری در اتاق خواب را رنگ می کنید، از رنگ هایی به غیر از رنگ چوب می توانید انتخاب کنید. رنگ هایی مثل سفید، بژ، سبز روشن و کثیف، آبی ناوی، صورتی کمرنگ از رنگ های جدید و زیبا برای این کار هستند.

 

میز یا دراور قدیمی را چه رنگی کنیم

 

مراحل رنگ کردن میز و دراور: 

 

تمیز کردن میز یا دراور

قبل از رنگ کردن میز، سطح روی وسایل چوبی را به خوبی تمیز می کنیم. پاک شدن سطح آنها از هر گونه آلودگی و چربی خیلی مهم است. با یک پارچه نم دار، روی وسایل و پایه های آنها را کامل پاک می کنیم. اگر لکه یا چربی روی آن بود با شیشه شور کمی اسپری کرده و سپس با دستمال نم دار تمیز می کنیم. اگر دراوری را می خواهید رنگ کنید، دستگیره های آن را باز کنید.

 

 

سنباده سطوح

سطح روی میز را سنباده می زنیم. سنباده زدن برای از بین بردن رنگ چوب نیست بلکه برای خش انداختن است تا بهتر رنگ شود. برای این کار بهتر است از سنباده ۱۲۰ استفاده کنید. روش درست سنباده زدن در جهت راه چوب است. اگر خطوط روی چوب یا ام دی اف را می بینید در راستای همان، سنباده بزنید. بعد از تمام شدن سنباده سطوح، با یک پارچه نم دار روی آن را کامل تمیز کنید. گرد و  خاک روی وسایل باید کامل پاک شود.

 

 

یک لایه پرایمر یا آستر

 

برای رنگ کردن بهتر میز و چسبیدن رنگ به آن، باید از یک لایه پرایمر یا آستر استفاده کرد. پرایمر یا آستر مانند سطل رنگ در ابزار و مصالح فروشی موجود است. با قلمو یا غلطک یک لایه مانند نقاشی روی سطوح می زنیم. بعد از اینکه تمام سطوح و پایه ها را آستر زدید باید ۲۴ ساعت صبر کنید تا کامل خشک شود.

 

بعد از ۲۴ ساعت که گذشت، با یک سنباده ریزتر مانند سنباده ۲۰۰ ، خیلی آهسته و نرم روی سطوح را سنباده بکشید. بعد از آن هم با یک دستمال نمدار، گرد حاصل از سنباده را پاک کنید تا تمیز شود. حالا تمام سطوح، صاف و نرم شده و برای رنگ کردن میز آماده است.

 

 

رنگ کردن میز یا دراور

 

رنگ دلخواه خودتان را برای رنگ کردن سطوح انتخاب کنید. معمولاً میزهای چوبی را با رنگ های مات رنگ می کنند تا زیباتر شود. با قلمو یا غلطک روی وسیله چوبی بزنید. برای سطوح بزرگ غلطک سرعت کار را بیشتر می کند و برای بخش های ظریف مثل پایه ها، قلمو خیلی راحت تر و بهتر است.

معمولاً دو مرحله برای رنگ کردن یک میز چوبی لازم و کافی است. بعد از اینکه مرحله اول تمام شد، یک تا دو ساعت فاصله تا مرحله بعدی لازم است. بعد از دو ساعت، مرحله بعدی رنگ کردن میز را شروع کنید و تا خشک شدن کامل آن صبر کنید.

 

رنگ کردن دراور قدیمی

 

تثبیت رنگ میز

بعد از اتمام رنگ آمیزی میز، بهتر است یک لایه کیلر روی سطوح بزنید. کیلر هم از مغازه های رنگ و ابزار فروشی قابل تهیه است. کیلر ماده ای شفاف و عسلی رنگ است که تغییری در رنگ چوب ایجاد نمی کند. با یک قلمو یا غلطک، یک لایه نازک کیلر روی سطح کار بزنید و اجازه دهید خشک شود. این لایه به میز جلا می دهد و تمیز کردن آن را راحت تر می کند.

 

 

چند ایده برای رنگ کردن وسایل چوبی

 

برای رنگ کردن وسایل چوبی مثل میز یا دراور، ایده های خاص و جذابی وجود دارد. یکی از این ایده ها، رنگ آمیزی یک یا دو تا از کشوهای دراور، به رنگی متفاوت از کل دراور است. مثلاً کل دراور را به رنگ سفید رنگ کنید و کشوی اول و سوم را رنگ آبی کمرنگ یا سبز کمرنگ بزنید.

 

یکی دیگر از ایده های جالب، استفاده از یک شابلون رنگ است. شابلون ها ورقه هایی از ام دی اف یا پی وی سی هستند که روی چوب قرار می گیرند. این شابلون ها طرح های زیبایی از گل و بوته تا نقش های متنوع دیگری دارند. بعد از رنگ کردن کل دراور، می توانید روی کل کشوها یا یکی دو کشو را شابلون بگذارید. سپس با قلمو یا غلطک روی آن را رنگ بزنید. با این کار، کشوها طرح و نقش این شابلون را می گیرد.

 

رنگ کردن دراور قدیمی

 

برای میزهای جلو مبلی، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید، رنگ کردن زوارهای میز یا لبه های میز به رنگی تیره تر از رنگ اصلی است. مثلاً اگر رنگ میز قهوه ای است، لبه های میز را کمی رنگ مشکی یا قهوه ای تیره تر بزنید. با این کار، لبه های میز کمی تیره تر شده و سایه می اندازد. میزها با این کار جلوه ای بهتر و زیباتر پیدا می کنند.

 

 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

رنگ کردن دراور قدیمی
رنگ کردن دراور قدیمی
رنگ کردن دراور قدیمی

 

چند نمونه رنگ آمیزی میز و دراور چوبی

 

 

رنگ کردن دراور قدیمی
رنگ کردن دراور قدیمی

 

رنگ کردن میز قدیمی
رنگ کردن  دراور چوبی
رنگ کردن  دراور چوبی
رنگ کردن میز و دراور چوبی

 

جمع بندی:

برای رنگ کردن میز و دراور چوبی باید مراحلی را طی کرد تا نتیجه کار فوق العاده شود. اگر در انجام هر مرحله دقت و حوصله کافی به خرج دهید، رنگ وسایل، به خوبی روی آنها می نشیند. شما هر میز جلو مبلی یا میز تحریر را می توانید با این روش رنگ کنید. همه میزها، بوفه، دراور و میز تلویزیون قدیمی را هم می توانید با این روش رنگ کنید. با این کار نیاز به خرید مجدد این وسایل ندارید و در هزینه های دکوراسیون، صرفه جویی می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *