دکوراسیون پذیرایی, دکوراسیون اتاق خواب

بازسازی دیوار قدیمی و ترک خورده با ۸ راهکار فوق العاده

اولین راهی که برای بازسازی دیوار قدیمی خانه به ذهن آدم می رسد، نقاشی کل دیوار ها است. به دلیل اینکه این کار هم هزینه بالایی دارد و هم زمان بر است، ممکن است به تعویق بیفتد. خوشبختانه راهکارهای عالی و جدیدی برای بازسازی دیوار قدیمی وجود دارد که سریع تر و زیباتر از نقاشی هستند. این راهکارها را می توان فقط برای یک دیوار ترک خورده یا نم زده اجرا کرد که هزینه کمتری هم دارد.

در این مطلب به معرفی روش ها و متریال های خوب که برای بازسازی یک دیوار قدیمی به کار می روند می پردازیم.

بازسازی دیوار قدیمی و ترک خورده

برای بازسازی یک دیوار قدیمی که ظاهری پوسته پوسته یا ترک خورده دارد، روش های زیادی هست. شاید راحت ترین و رایج ترین راه، نقاشی دیوار باشد. ولی روش های جدید و بعضاً کم هزینه تری هم برای بازسازی و پوشاندن معایب دیوار وجود دارد. این راهکارها شامل کاربرد متریال های زیبا و جدیدی است که هر کدام، جنس، مدل و روش نصب متفاوتی دارند. هر کدام از این راهکارهای عالی و جدید را به همراه نکات مهم استفاده آنها در ادامه بیان می کنیم.

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش فومی

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش فومی

یکی از بهترین و راحت ترین متریال های بازسازی دیوار قدیمی، دیوارپوش فومی است. این دیوارپوش از جنس پی وی سی و مدل فومی است که پشت چسبدار است. دیوارپوش فومی از جنس با دوام و مقاوم در برابر رطوبت، خط و خش و ضربه است. این دیوارپوش به راحتی تمیز شده و قابل شستشو هست.

مزیت خوب این دیوارپوش، کاربرد آن برای دیوارهای نم زده یا ترک خورده است. اگر منبع نم دیوار از بین رفته باشد و خشک شده باشد، دیوارپوش فومی برای آن عالی است. دیواری که ترک خورده یا پوسته پوسته شده را ابتدا با یک سنباده نرم ( مثل ۲۰۰۰ ) صاف و صیقلی کنید. بعد دیوارپوش ها را با دقت کنار هم بچسبانید.

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش فومی
بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش فومی
بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش فومی

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش ترمووال

یکی از متریال های جدید برای بازسازی دیوار قدیمی، دیوارپوش ترمووال است. ترمووال ها خیلی شبیه به الوارهای چوبی هستند و رنگ های مختلفی دارند. انواع رنگ های چوبی، سفید، کرمی، نقره ای و طلایی از جمله رنگ های ترمووال است. این دیوارپوش از جنس پی وی سی که نوعی پلاستیک مقاوم است درست می شود.

این دیوارپوش با چسب مخصوص و میخ بادی به دیوار محکم می شود. به دلیل اینکه هیچ روزنه و شیاری در این متریال نیست برای پوشش کامل دیوار عالی است. دیوارهای ترک خورده یا نم زده را می توانید با ترمووال ها به صورت کامل بپوشانید. همچنین می توان با طرحی زیبا، نیم یا بخشی از دیوار را با ترمووال و بخشی را با متریال دیگر دیزاین کنید.

اگر دیوار قدیمی در فضایی کوچک مانند اتاق است بهتر است از ترمووال با رنگ های روشن تر استفاده کنید. برای بازسازی دیوار قدیمی در پذیرایی یا سرویس ها می توانید رنگ های هماهنگ با دکوراسیون خانه انتخاب کنید.

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش ترمووال

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش ترمووال

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش های پی وی سی، شاخه هایی از جنس پلاستیک مقاوم نسبت به رطوبت و حرارت هستند. این شاخه ها با عرض ۲۰ سانتی متر و طول ۶ متر تولید می شوند. دیوارپوش پی وی سی در دو نوع معمولی و ضد ضربه موجود است. این دیوارپوش ها قیمت مناسبی دارند و وزن کمی دارند.

دیوارپوش پی وی سی مدل های شیک و متنوعی برای دیوارهای خانه دارد. مدل های ساده، طرح چوب، طرح سنگ، مدل کلاسیک و طرح دار از جمله مدل های جدید این دیوارپوش هستند. برای بازسازی دیوار قدیمی و نم زده یا ترک خورده، دیوارپوش پی وی سی انتخابی عالی است. به دلیل اینکه کل دیوار را پوشش داده و نم را به خود جذب نمی کند. شما می توانید کل دیوار مورد نظر خود را با رنگ و مدل زیبا و هماهنگی از این دیوارپوش بپوشانید. علاوه بر این می توانید بخشی از دیوار را با این دیوارپوش و بخشی دیگر را با گرین وال یا ترمووال دیزاین کنید.

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش پی وی سی

بازسازی دیوار قدیمی با میکروسمنت

میکروسمنت از جدیدترین متریال های مورد استفاده برای دیوارها و کف فضاهاست. این متریال از یک لایه نازک پوشش پلیمری بر پایه سیمان و با بافت ریز است و رنگ طوسی تیره دارد. میکروسمنت را بوسیله ابزار مخصوص روی دیوار می کشند و آن را پخش می کنند. ضخامت لایه میکروسمنت روی دیوار حداکثر ۳ میلیمتر است. می توان بخشی یا کل یک دیوار را با این متریال زیبا و مدرن پوشاند. میکروسمنت ها برای دیوارهای کانونی خانه های مدرن و مینیمال، عالی و مناسب است. این متریال ضدآب بوده و دیوار میکروسمنت قابل شستشو و تمیز شدن است.

بازسازی دیوار قدیمی با میکروسمنت

میکروسمنت معمولاً به صورت تک روی دیوار اجرا می شود و یک دیوار طوسی ساده و مدرن درست می کند. البته در صورتی که طراحی خاصی در نظر داشته باشید با متریال های دیگر هم قابل اجراست. قبل از اجرای میکروسمنت باید ترک ها و بخش های معیوب را ترمیم و صاف کرد. هزینه اجرای این متریال نسبتاً بالاست و این امر به دلیل گران بودن مواد اولیه و زمان اجرای آن است.

بازسازی دیوار قدیمی با میکروسمنت

بازسازی دیوار قدیمی با دیوارپوش گرین وال

اگر عاشق طبیعت و فضای سبز هستید برای بازسازی دیوار قدیمی خود، گرین وال را پیشنهاد می کنیم. این دیوارپوش به صورت پنل هایی از گیاهان مصنوعی ولی با ظاهری طبیعی است. پنل های گرین وال با ابعاد متفاوت و از ۲۵ در ۲۵ تا ۵۰ در ۵۰ سانتی متر هستند. این دیوارپوش یک لایه مشبک پشت خود دارد که ساقه گیاهان به آن متصل شده است. پنل های گرین وال توسط این لایه و بوسیله میخ یا بست به دیوار نصب می شوند.

بازسازی دیوار قدیمی با گرین وال

گرین وال ها از جنس مقاوم نسبت به نور خورشید ساخته شده و تغییر رنگ نمی دهند. این پنل ها کاملا قابل شستشو هستند و دوام خوبی دارند. از گرین وال ها می توان برای دیوارهای داخلی خانه، سرویس بهداشتی و حمام، راهرو و راه پله ها و پارکینگ خانه ها استفاده کرد. این دیوارپوش به راحتی از دیوار جدا شده و در محل دیگر قابل استفاده است. شما می توانید برای بازسازی دیوار قدیمی، کل دیوار یا فقط بخشی از آن را با گرین وال تزیین کنید. گرین وال ها در کنار ترموود و ترمووال ها، خیلی جذاب و شیک می شوند.

بازسازی دیوار قدیمی با گرین وال
بازسازی دیوار قدیمی با گرین وال

بازسازی دیوار قدیمی با پنل های گچی یا پی وی سی

از متریال های زیبا برای بازسازی دیوار قدیمی یا نم زده، پنل های گچی یا پی وی سی است. این پنل ها در ابعاد مختلف و با طرح های جدید و شیکی تولید می شوند. پنل های گچی و پی وی سی هم با مدل تخت و هم با مدل سه بعدی تولید می شوند. مدل های سه بعدی پنل های گچی و پی وی سی، ظاهر جذاب تر و زیباتری به دیوار می دهند. این دیوارپوش ها نیاز به زیرسازی ندارند و توسط متخصص نصب می شوند. پنل های گچی، قابلیت برش و اندازه کردن برای بخش های کوچکتر را دارند.

روی این پنل های دیواری می توانید تابلو یا وسایل دیگر نصب کنید. پنل های گچی در هوای مرطوب مقاوم بوده و قابلیت رنگ آمیزی دارند. ابعاد این پنل ها بین ۳۵ تا ۵۰ سانتی متر است. این پنل ها ضد قارچ و آلودگی هستند و با چسب مخصوص به دیوار نصب می شوند. از مهمترین مزایای این پنل های گچی، عایق صوت بودن و قابلیت تعویض و جایگزین کردن آنهاست.

بازسازی دیوار قدیمی با پنل های گچی دیواری
بازسازی دیوار قدیمی با پنل های گچی دیواری

بازسازی دیوار قدیمی با پنل لمسه دیواری

پنل های لمسه دیواری یا لمسه کوبی، از جدیدترین متریال ها برای بازسازی دیوار قدیمی هستند. این پنل ها از یک پایه چوبی یا ام دی اف درست شده که روی آن را با پارچه می پوشانند. این پارچه ها از جنس های ضخیم مثل کتان یا مخمل هستند که کاملاً به پشت کار محکم شده اند. پنل های لمسه، مدل ها و اشکال متنوعی مانند مربع، لوزی، شش ضلعی یا مستطیل دارند. این پنل ها را در کنار هم به ترتیب به دیوار نصب می کنند.

برای بازسازی دیوار قدیمی کاربرد این پنل های لمسه کوبی، راحت و عالی است. چون نیاز به زیرسازی ندارند و جلوه شیک و جدیدی به دیوار هم می دهند. پنل های لمسه را می توانید با کمی فاصله از هم و به صورت پازلی یا با مدل های خلاقانه نصب کنید.

بازسازی دیوار قدیمی با نقاشی متفاوت

شاید هیچ کدام از این روش ها و دیوارپوش ها را برای دیوار قدیمی خود نپسندید و نقاشی دیوار را ترجیح دهید. نقاشی دیوار با ابزار جدید، راحت تر از قبل شده است بنابراین خودتان هم می توانید دیوار را رنگ کنید. مخصوصاً وقتی که قصد نقاشی کل دیوارها و هزینه کردن زیاد را ندارید.

در این حالت با صرف کمی وقت می توانید این دیوار را رنگ کنید. اگر نگران تفاوت رنگ آن با بقیه دیوارها هستید، می توانید رنگی متفاوت انتخاب کنید. مثلاً دیواری با رنگ طوسی روشن یا تیره، بژ یا خاکی با همه رنگ های دکوراسیون ست می شوند.

بازسازی دیوار قدیمی با رنگ آمیزی

بازسازی دیوار قدیمی با رنگ آمیزی راحت

اول با یک سنباده نرم، پوسته ها و طبله ها و اطراف ترک خوردگی را سنباده بزنید. بعد باید خمیر بتونه آماده و یک کاردک، از فروشگاه های ابزار و مصالح فروشی تهیه کنید. این خمیر را با کاردک روی ترک ها و بخش های پوسته شده بکشید و سطح آن را صاف کنید. وقتی همه ترک ها و نواقص دیوار را با بتونه پوشاندید و سطح آنها را صاف کردید، صبر کنید تا بتونه خشک شود.

با یک سنباده نرم مثل ۲۰۰۰ سطح بخش های بتونه شده را سنباده بزنید تا یکدست شود. بعد از این باید رنگ دیوار را انتخاب کنید. بهتر است از رنگ های آکریلیک که بر پایه آب هستند استفاده کنید که سریع هم خشک می شوند.برای رنگ آمیزی دیوار بهتر است از غلطک متوسط یا بزرگ استفاده کنید. بهتر است دو یا سه بار دیوار را رنگ بزنید. بعد از هر دست رنگ کردن با رنگ آکریلیک دو سه ساعت صبر کنید تا خشک شود و دست بعدی را بزنید.

بازسازی دیوار قدیمی با رنگ آمیزی

علاوه بر این کار، در صورتیکه به طراحی علاقه دارید می توانید روی دیوار قدیمی خود یک طرح خاص را نقاشی کنید. مثلاً طرح یک درخت، گل و گیاه یا اشکال دیگر که با رنگ های زنده و متفاوت رنگ آمیزی می شوند، ایده های خوبی هستند. قبل از انجام این کار هم باید ابتدا بخش های ترک خورده یا کنده شده را با بتونه ترمیم کنید.

بعد از خشک شدن بتونه با مداد، طرح مورد نظر خودتان را روی دیوار بکشید. بعد از اینکه از درست و کامل بودن طراحی مطمئن شدید، با قلموی متوسط یا کوچک، رنگ آمیزی آن را شروع کنید.

جمع بندی:

برای بازسازی دیوار قدیمی می توانید از یک یا چند متریال ذکر شده استفاده کنید. این راهکارها را باید با توجه به شرایط خانه خود مثل نورگیری یا ابعاد آن انتخاب کنید. در خانه کوچک از رنگ های روشن و در فضاهای بزرگ از همه رنگ ها می توانید استفاده کنید. برای اینکه یک دیوار قدیمی را با این متریال ها زیباتر کنید، بهتر است از یک طراح داخلی مشاوره بگیرید. تناسب رنگ و مدل و ابعاد متریال به کار رفته در جلوه بیشتر و بهتر این دیوار تاثیر زیادی دارد. امیدوارم دیوار قدیمی خود را به راحتی و در زمان کوتاهی بازسازی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *