آموزش

خرید خانه و ۱۶ نکته مهمی که باید بدانید

خرید خانه و 16 نکته مهمی که باید بدانید

 

 امروزه خرید خانه، نیاز به سرمایه گذاری نسبتاً زیادی دارد، بنابراین قبل از خرید باید به نکات مهم و اساسی دقت کنید.  نکات مهمی وجود دارد که روی ارزش و مطلوبیت هر خانه ای تاثیر مستقیم دارد. شما باید قبل از خرید هر واحدی، این نکات را در مورد خانه مورد نظر، بررسی کنید تا از هزینه ای که می کنید، پشیمان و ناراضی نباشید. در این مطلب این نکات مهم را برای شما توضیح می دهیم تا با اطمینان خرید کنید.

 

 

۱- نمای ساختمان خیلی مهم است

 

یکی از مهمترین مسائل در خرید خانه، نمای ساختمان است. جنس و رنگ نما در ارزش گذاری خانه شما، اهمیت دارد. نماهای آجر سه سانت از نماهای قدیمی هستند و سال ساخت بالاتری دارند. نمای آجر سه سانت در طی چند سال کثیف و بد شکل می شود. این نماها موقع خرید یا فروش واحد، محبوبیت کمی دارند و از ارزش واحد کم می کنند.

 برعکس نماهای سنگی از ارزش و قیمت بالاتری برخوردار هستند. نماهای سنگی کثیفی را به خود جذب نمی کنند و در بلند مدت زیباتر و تمیزتر می مانند. نماهای سنگی دوام و عمر بالاتری دارند. این نماها، مشکل شوره زدن یا خوردگی بر اثر باران یا هوازدگی ندارند. پس سعی کنید واحد های با نمای سنگی را انتخاب کنید.

 

 

 

نکات خرید خانه

 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

نماهای مدرن آجری با آجر نسوز که معمولاً رنگ های تیره دارند، از نماهای خوب و با ارزش هستند. این نماها که اکثراً به صورت ترکیبی با سنگ اجرا می شوند، از محبوبیت و اقبال خوبی برخوردار هستند. برای خرید چنین واحدی، شک و تردید نداشته باشید. البته این نکته را فراموش نکنید که نماهای آجری، احتمال شوره زدن دارند. مگر اینکه با مواد خاصی روی آنها را پوشانده باشند.

نماهای با جنس کامپوزیت یا شیشه ای هم از انواع متریال های جدید نما در ایران هستند. البته نمای کامپوزیت یا تمام شیشه ای، معمولاً برای ساختمان های اداری کاربرد دارند و برای نمای مسکونی توصیه نمی شوند.

 

نکات خرید خانه

 

 

 

۲- عرض خیابان یا کوچه ای که در آن قرار دارد

 

عرض کوچه یا خیابانی که ساختمان در آن قرار دارد، برای راحتی رفت و آمد با وسیله نقلیه مهم است. یک کوچه با عرض خوب و اصولی باید حداقل ۱۲ متر عرض داشته باشد. این عرض از لبه ساختمان جنوبی تا لبه دیوار ساختمان شمالی در نظر گرفته می شود. اگر کوچه ای ۱۲ متر عرض داشته باشد، پارک ماشین در دو طرف آن و عبور ماشین ها از کوچه به راحتی انجام می شود. علاوه بر این، پیاده رو استاندارد در دو سمت کوچه وجود خواهد داشت. در غیر این صورت برای پارک، رفت و آمد ماشین ها یا عبور پیاده کمی مشکل خواهید داشت. این مساله وقتی مهم تر می شود که شما یا پارکینگ نداشته باشید یا بیشتر از یک وسیله داشته باشید که مجبور به پارک آن در کوچه باشید.

 

نکات خرید خانه

 

 

۳- مسیرهای دسترسی را بررسی کنید

 

مسیرهای دسترسی به محله یا کوچه مورد نظر مخصوصاً در شهرهای بزرگ و پر ترافیک، اهمیت زیادی دارد. بعضی منطقه ها که اخیراً ساخته یا توسعه پیدا کرده اند، خیابان، بزرگراه و دسترسی های بهتری دارند. ولی مناطقی که از محله های قدیمی هر شهر هستند یا کوچه و خیابان های باریک و قدیمی دارند، دسترسی سخت تری دارند. مثلاً در تهران منطقه ۵ از بهترین مناطق از نظر دسترسی است. این منطقه به دلیل اینکه نسبت به مناطق قدیمی مانند ۶ یا ۴، جدیدتر است، بزرگراه های زیادی دارد. وجود بزرگراه ها در نزدیکی هر محله یا منطقه، دسترسی به آنجا را راحت تر و سریع تر می کند.

 

 

 

۴- به مراکز مهم و دولتی نزدیک دقت کنید

 

اگر در کوچه یا خیابان واحد مورد نظر شما، مدرسه یا مسجد یا ساختمان دولتی پر رفت و آمد وجود دارد، حتما این مساله را در نظر بگیرید. مثلاً وجود مدرسه علاوه بر سرو صدا، در ساعاتی از روز، باعث شلوغی و رفت و آمد ماشین و افراد می شود. اگر با سرو صدا یا محله پر رفت و آمد مشکل دارید، این خانه ها را نخرید. علاوه بر این، به وجود مراکز مورد نیاز خود مثل تره بار، سوپر یا نانوایی در اطراف خانه دقت کنید.

 

۵- طبقات وسط از بهترین انتخاب ها هستند

 

همیشه به خاطر داشته باشید، طبقه اول و آخر هر ساختمانی مشکلات خاص خودشان را دارند. طبقه اول، نور خوبی ندارد. سر و صدا و رفت و آمد از ورودی ساختمان، آزار دهنده است. شاید از نظر امنیتی بیشتر در معرض خطر باشد. طبقه آخر هم معمولاً در معرض سرما و گرمای بیشتری از بقیه طبقات است. اگر آسانسور خراب شود، باید کل طبقات را با پله بالا بروید. اگر ایزوگام پشت بام خراب شود و نم دهد، سقف خانه آسیب می بیند. با اینکه طبقه اول و آخر، مزیت هایی هم دارند، ولی باید این مشکلات را هم در نظر بگیرید. طبقات وسط هر ساختمان از نظر سرما و گرما، پشت بام، سر و صدا یا بقیه موارد، جز بهترین انتخاب ها هستند.

 

نکات خرید خانه

 

۶- کابینت ها اهمیت دارند

 

کابینت ها در آپارتمان های امروزی از وسایل مهم و تاثیرگذار هستند. به دلیل اینکه اکثر آپارتمان ها به صورت اپن هستند، مدل، رنگ و جنس کابینت در کل دکوراسیون خانه تاثیر می گذارد. مهمترین نکته ای که باید به آن دقت کنید، رنگ کابینت هاست. اگر واحدی که مد نظر دارید، آشپزخانه کوچکی دارد، بهتر است کابینت های آن روشن باشند. در غیر این صورت، آشپزخانه را کوچکتر و تاریک تر نشان می دهد. در صورتی که خانه، آشپزخانه یا پذیرایی نورگیری ندارد، نباید رنگ کابینت های آن تیره باشد.

 

نکات خرید خانه

 

 

۷- خانه نورگیر، ایده آل است

 

شاید این مورد را هر شخصی برای خرید خانه بداند. ولی اینکه در هنگام بازدید خانه به این نکته دقت کنید هم مهم است. بهترین خانه از نظر نورگیری، ساختمان های جنوبی هستند. ساختمان های جنوبی در سمت خیابان قرار دارند و حیاط آنها در جنوب ملک قرار دارد. این خانه ها اگر اصولی طراحی شده باشند، بیشترین میزان نورگیری از شمال و جنوب واحد را دارند. در صورتی که راه پله ساختمان های جنوبی در وسط ساختمان قرار داشته باشد، همه فضاهای داخلی از نور مستقیم برخوردار هستند. البته میزان نور هر واحد به غیر از جنوبی یا شمالی بودن ملک، به نقشه و تخصص مهندس طراح آن بستگی دارد.

هنگام بازدید واحد، دقت کنید که همه فضاها از جمله اتاق خواب ها، پنجره داشته باشند. واحدهایی که از پاسیو، نورگیری دارند، به دلیل نور غیرمستقیم، تاریک ترند. در صورتی که مجبور به انتخاب چنین واحدهایی بودید، اولویت نورگیری را به آشپزخانه و اتاق خواب ها اختصاص دهید.

 

 

 

نکات خرید خانه

 

۸- به محل در ورودی واحد و آسانسور دقت کنید

 

در صورتی که در هر طبقه بیشتر از یک واحد قرار دارد، در ورودی واحدها نباید روبه روی هم باشد. این مساله به دلیل دید مزاحم، شما را اذیت می کند. همچنین آسانسور هم بهتر است روبروی در واحدها باز نشود. مهمترین نکته در مورد در آسانسور، فاصله در آسانسور تا در واحد ها یا دیوار است. این فاصله نباید کمتر از ۱.۲ متر باشد.

 

 

 

 

۹- حداقل اندازه پاگرد و پله ها را چک کنید

 

یک مساله مهم برای راحتی عبور و مرور در راه پله ها، ابعاد پله و پاگرد است. حداقل طول هر پله باید ۹۰ سانتی متر باشد. در این صورت می توانید به راحتی اسباب و وسایل خود را از راه پله ها جابه جا کنید. همچنین عرض و طول پاگرد هم باید اندازه استانداردی داشته باشد. حداقل عرض پاگرد، ۱.۱ متر و حداقل طول پاگرد هم ۲.۲ متر است. عرض پاگرد، فاصله بین لبه آخرین پله تا دیوار واحدهاست. اگر این فاصله کم باشد، برای انتظار افراد پشت در و عبور افراد در پله مشکل به وجود می آید. پس حتما به عرض پاگرد دقت کنید.

 

 

نکات خرید خانه

 

 

۱۰- بالکن، یک مزیت است

 

با اینکه در اکثر آپارتمان های امروزی، حداقل یک بالکن وجود دارد، ولی باز هم به این نکته دقت کنید. وجود بالکن برای خشک کردن لباس ها یا دسترسی به فضای آزاد در خانه مورد نیاز است. در اکثر بالکن ها، باربیکیو یا پکیج واحد در آن قرار دارد. شما می توانید با کمی تغییر بالکن به عنوان محلی برای نشستن و استراحت استفاده کنید. در ضمن بالکن ها اگر در ضلع جنوبی ساختمان باشند که استاندارد هم هست، خیلی بهتر است.

 

نکات خرید خانه

 

۱۱- ابعاد اتاق خواب مهم است

 

اتاق خواب ها باید ابعاد حداقلی داشته باشند تا بتوان از آنها بهترین استفاده را داشت. در یک خانه استاندارد، حداقل طول و عرض اتاق خواب ها ۲.۵ متر برای واحد های زیر ۷۵ متر است. این اندازه برای اینکه تخت خواب و باقی وسایل در آن جا شوند، لازم است. یک اتاق خواب استاندارد باید مساحت حداقل ۹ متر مربع در واحد های زیر ۷۵ متر داشته باشد. در واحدهای بالای ۷۵ متر، حداقل طول و عرض اتاق باید ۲.۷ متر باشد و حداقل مساحت اتاق باید ۱۲ متر مربع باشد.

 

خرید خانه

 

۱۲- ارتفاع سقف خانه باید استاندارد باشد

 

معمولاً اکثر آپارتمان های ایرانی، ارتفاع سقف ۲.۸ متر و استاندارد دارند. ولی ممکن است بعضی از ساختمانها این حداقل را رعایت نکرده باشند و سقفی کوتاه تر داشته باشند. در این صورت فضای خانه کوچکتر و خفه تر به نظر می رسد. در این خانه ها، بعد از چیدمان وسایل، احساس ناخوشایندی دارید که به خاطر همین مساله است. پس موقع بازدید از واحد، به صورت چشمی به ارتفاع سقف دقت کنید. ارتفاع آن نباید از واحدهای معمولی که تا به حال دیدید، کمتر باشد.

 

نکات خرید خانه

 

۱۳- پارکینگ، استاندارد باشد

 

طراحی اصولی پارکینگ، برای استفاده راحت و پارک ماشین خیلی مهم است. برای این منظور، ابعاد محل پارک ماشین، ابعاد رمپ و فاصله بین ستون ها، باید استاندارد باشند. عرض رمپ ورودی حداقل ۳ متر و فاصله بین دو ستون حداقل ۵ متر باشد. همچنین جای پارک ماشین باید حداقل طول و عرض ۵ در ۲.۵ داشته باشد. در غیر این صورت یا برای پارک ماشین به زحمت و سختی می خورید یا جای پارک شما مزاحم ماشین های دیگر است.

 

 

۱۴- مدل پذیرایی و اتاق ها، مناسب باشد

 

بعضی از زمین ها به دلیل اینکه ابعاد منظمی ندارند، بعد از ساخت، واحدهایی با اتاق خواب ها یا پذیرایی قناصی پیدا می کنند. موقع خرید خانه به منظم بودن ابعاد اتاق هم توجه کنید چون در غیر این صورت، در هنگام چیدمان وسایل به مشکل برمی خورید.

 

 

 

۱۵- دکوراسیون خانه، درست طراحی شده باشد

 

شاید نکته ای که خیلی از افراد هنگام خرید خانه به آن توجه نکنند، دیزاین و دکوراسیون خانه است. در بعضی از واحدها، قبل از فروش یک سری دیزاین برای دکوراسیون خانه انجام می شود که باعث زشت شدن خانه می شود. یکی از این موارد وجود پوسترهای دیواری سه بعدی روی دیوارهای پذیرایی یا اتاق خواب است. این پوسترها باعث کوچکتر شدن خانه می شوند و خانه را شلوغ نشان می دهند.

مورد دیگر کاغذ دیواری های تیره یا با طرح های شلوغ است که خانه را تاریک و شلوغ می کند. این کاغذ دیواری ها مخصوصا اگر روی چند دیوار نصب شده باشند، خانه را کوچکتر نشان می دهند. تنها در صورتی که خانه مورد نظر نورگیری خیلی خوبی داشته باشد و این کاغذ دیواری روی یکی از دیوارهای هر فضا نصب شده باشد، این مورد قابل چشم پوشی است.

 

نکات خرید خانه

پوستر دیواری رنگی و شلوغ که باعث می شود فضا کوچکتر و نا منظم به نظر بیاید

نکات خرید خانه

کاغذ دیواری تیره برای کل دیوارهای اتاق مناسب نیست

 

 

۱۶- رنگ نورهای مخفی سقف را دست کم نگیرید

 

در بعضی از واحدها که دارای سقف کناف هستند، از نورهای مخفی رنگی استفاده شده است. این نورهای مخفی به رنگ های بنفش، قرمز، آبی یا نارنجی و … هستند که اصلا مناسب فضای مسکونی نیستند. این نور های مخفی، فضای خانه را تحت تاثیر قرار داده و باعث ناهماهنگی در ترکیب رنگ های دکوراسیون خانه می شود. بهترین رنگ برای نورهای مخفی، رنگ سفید یا انواع رنگ های آفتابی است. تمامی نورهای اصلی خانه باید از رنگ های طبیعی و ملایم باشند تا جلوه زیبایی به فضای داخلی دهند.

 

 

 

نتیجه گیری:

به دلیل قیمت های بالای خانه، خرید خانه یک مساله مهم و اساسی است. به همین دلیل باید قبل از خرید خانه، برنامه ریزی کنید و مواردی که برایتان مهم است را در نظر بگیرید. در این مطلب سعی کردیم تمام نکات مهمی که باید قبل از خرید خانه به خاطر داشته باشید را بیان کنیم. گاهی اوقات عدم توجه به یکی از موارد ذکر شده، شما را از خرید خود پشیمان می کند و مشکلات زیادی را برای شما ایجاد می کند. همچنین می توانید از یک مهندس ساختمان یا مشاور املاک مجرب برای یک خرید اصولی، کمک بگیرید. امیدوارم با خواندن این مطلب، خرید خوبی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *