دکوراسیون پذیرایی

سقف کناف پذیرایی، مدل های جدید و زیبا

یکی از اجزایی که در دکوراسیون پذیرایی تاثیر زیادی دارد، سقف پذیرایی است. سقف کناف پذیرایی، یکی از پر طرفدارترین روش های تزیین سقف های پذیرایی است. طراحی و اجرای کناف پذیرایی، می تواند یک پذیرایی ساده را به یک پذیرایی شیک و زیبا تبدیل کند و تاثیر زیادی در ظاهر خانه دارد.

همچنین می توان برای سقف پذیرایی، نورپردازی زیبایی انجام داد که به صورت نورمخفی در سقف طراحی شده و نیاز به منابع نوری را کم می کند. سقف پذیرایی مدل های مختلفی می تواند داشته باشد. انتخاب مدل کناف، بستگی به نوع نقشه، ابعاد پذیرایی و موارد دیگری دارد که به آن می پردازیم.

اگر شما خانه ای نوساز دارید که تصمیم به تزیین سقف آن گرفتید یا خانه ای قدیمی دارید که قصد بازسازی و تغییر شکل سقف را دارید؛ طراحی و اجرای کناف سقف، بهترین راه حل است. در این مواقع، انتخاب مدل کناف مناسب، کمی مشکل است و باعث سردرگمی می شود.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم:

چه طرح کنافی برای سقف پذیرایی خود انتخاب کنم؟

مدل های جدید کناف پذیرایی چه هستند؟

چه طرح سقف کناف پذیرایی به خانه ما می آید؟

در این مقاله، انواع سقف پذیرایی و راهکارهای انتخاب طرح کناف پذیرایی را با هم بررسی می کنیم؛ تا بتوانید به راحتی مدل مناسب خانه خود را انتخاب کنید، با ما همراه باشید.

انواع پلان (شکل) پذیرایی:

برای اینکه بتوانیم برای سقف پذیرایی خود مدل کناف مناسب انتخاب کنید باید به شکل پذیرایی خود دقت کنید. سقف پذیرایی که گاهی درکنار آن نشیمن واقع شده، می تواند شکل های متفاوتی داشته باشد از جمله:

پذیرایی مربع شکل

مستطیل شکل

ال شکل

گوشه دار ( قناص)

۱- سقف کناف پذیرایی مربع شکل

اگر پذیرایی شما مربع شکل است و تقریبا قسمت اضافه ای در پذیرایی وجود ندارد، دست شما برای انتخاب مدل کناف سقف، باز است.

کناف سقف یک طرفه

کناف مناسب سقف مربع شکل

در پذیرایی مربع شکل، می توانید از مدل های زیر برای کناف سقف استفاده کنید:

۱- یک کناف مربعی ساده ( اصطلاحا دورباکس) ، دو یا چند کناف مربعی در قسمت های مختلف سقف

۲- یک کناف مستطیلی ساده  ( اصطلاحا دورباکس)، دو یا چند کناف مستطیلی در قسمت های مختلف سقف

۳- سقف کناف دایره شکل در وسط سقف

۴- کناف منحنی به صورت متقارن یا نا متقارن

۵- کناف خطی

۶- مدل کناف ترکیبی با هر دو حالت مربع، مستطیل، دایره، منحنی و خطی

۷- کناف یکطرفه

کناف سقف یک طرفه

یکی از مدل های زیبا و شیک کناف پذیرایی، که اخیراً هم زیاد استفاده می شود، مدل یکطرفه مانند تصویر بالاست. این مدل کناف اغلب در پذیرایی سبک مدرن و در کنار پنجره یا دیوار اصلی اجرا می شود.

در سال های اخیر مدل های کناف سقف از مدل های ترکیبی و شلوغ به سمت مدل های کناف ساده و شیک تغییر پیدا کرده اند و مدل های کناف شلوغ، زیاد مورد استفاده نیست. در ادامه چند نمونه از مدل های جدید و زیبای کناف سقف مربعی، را با هم می بینیم.

کناف سقف یک طرفه
کناف سقف یک طرفه
کناف سقف خطی

کناف سقف پذیرایی مستطیلی

کناف سقف پذیرایی مستطیلی

کناف سقف پذیرایی

کناف سقف پذیرایی مستطیلی

۲- کناف سقف مستطیلی

برای سقف مستطیل شکل، یکی از مدل هایی که سریعا به ذهن می رسد، مدل کناف مستطیلی ساده است. باید دقت کنید اگر کشیدگی پذیرایی زیاد است و از حدود ۶-۵ متر بیشتر است، کناف مستطیلی ساده خیلی کشیده می شود و جالب به نظر نمی رسد.

کناف سقف پذیرایی مستطیلی

سعی کنید در انتخاب مدل کناف پذیرایی، تناسب و تقارن را رعایت کنید. یعنی یک طرف سقف با طرح بیشتر و سمت دیگر طرح کمتری نداشته باشد و مدل کناف همه جا به خوبی پخش شود.

سقف کناف پذیرایی مستطیل شکل

در پذیرایی مستطیل شکل، می توانید از مدل های زیر برای کناف سقف پذیرایی استفاده کنید:

دو بخش کناف مستطیلی یا یک مربع و یک مستطیل با کمی فاصله در سقف

یک دایره یا مربع در مرکز سقف و دو مربع یا مستطیل در دو طرف سقف

طرح دایره در وسط و مدل های کناف دیگر در اطراف

یک منحنی به صورت متقارن یا نا متقارن

کناف خطی

کناف ترکیبی با هر دو حالت مربع، مستطیل، دایره و خطی

کناف سقف پذیرایی مستطیلی
کناف سقف پذیرایی مستطیلی
کناف سقف پذیرایی مستطیلی
کناف سقف پذیرایی مستطیلی
کناف سقف پذیرایی

۳- کناف سقف پذیرایی ال شکل

بعضی از پذیرایی ها از دو بخش تشکیل شده اند و در کل به صورت L شکل هستند. این مدل پذیرایی، معمولاً به صورت دو بخش مربعی یا دو بخش مستطیلی به هم متصل هستند. این پذیرایی، به دلیل اینکه یک سقف دوبخشی و زاویه دار دارد، طراحی سقف، دقت بیشتری لازم دارد.

در پذیرایی L ، باید به ارتباط طرح کناف دو بخش توجه کرد. می توان، کناف سقف هر دو قسمت، را تا جای ممکن به صورت متقارن انتخاب کرد. طرح هایی تکرار شونده یا پیوسته مثل مدل های کناف خطی یا مدل کناف منحنی که به صورت یک تکه کل سقف را در بر می گیرند، هم انتخاب خوبی هستند.

کناف سقف پذیرایی ال شکل

کناف سقف پذیرایی ال شکل

کناف مناسب سقف پذیرایی L شکل

در پذیرایی L شکل، می توانید از مدل های زیر برای کناف سقف پذیرایی استفاده کنید:

۱- دو کناف مربعی یا مستطیلی در دو طرف سقف به صورت ساده و دورباکس

۲- دو کناف مربعی یا مستطیلی در دو طرف سقف و یک کناف مربع یا دایره در قسمت وسط

۳- یک طرح کناف منحنی به صورت پیوسته از ابتدا تا انتهای سقف

۴- یک طرح خطی ولی تکرار شونده از ابتدا تا انتهای سقف L شکل

کناف سقف پذیرایی ال شکل

کناف سقف پذیرایی ال شکل
کناف سقف پذیرایی ال شکل

۴- کناف سقف پذیرایی گوشه دار (قناص)

با اینکه این مدل پذیرایی خیلی مطلوب نیست، ولی بعضی از پذیرایی ها، گوشه دار و غیر متقارن (اصطلاحا قناص) هستند. در این پذیرایی ها انتخاب طرح کناف سقف کمی مشکل است.

برای اینکه در این نوع پذیرایی ها، از شر قسمت های اضافه که به صورت گوشه در حاشیه سقف هستند راحت شوید، یا باید مدل کناف سقف را طوری انتخاب کنید که در قسمت های مرکزی قرار بگیرد و به گوشه های سقف نرسد، یا از طرح های نامتقارن و نامنظم استفاده کنید.

کناف سقف پذیرایی گوشه دار

کناف مناسب سقف قناص و گوشه دار

در پذیرایی گوشه دار و قناص، می توانید از مدل های زیر برای کناف سقف استفاده کنید:

۱- کاربرد یک یا دو کناف مربعی در وسط سقف به طوری که به لبه های سقف نرسد

۲- طرح یک یا دو کناف مستطیلی در وسط سقف به طوری که به لبه های سقف نرسد

۳- یک کناف دایره شکل در وسط سقف

۴- ترکیب یک یا دو کناف مربعی، مستطیلی یا دایره شکل در وسط سقف

۵- مدل های خطی یا منحنی که با شکل سقف هماهنگی داشته باشد ( از هر مدلی نمی توان در این نوع سقف ها استفاده کرد)

کناف سقف پذیرایی گوشه دار
کناف سقف پذیرایی گوشه دار

انواع مدل سقف کناف پذیرایی:

۱- کناف مرکزی و متقارن

۲- کناف نامنظم

۳- کناف خطی

۴- کناف منحنی

۵- کناف ترکیبی نامنظم

۶- کناف طرح های خلاقانه و جدید

کناف سقف پذیرایی متقارن

۱- کناف سقف مرکزی و متقارن

در این نوع مدل کناف سقف، از هر شکل و طرحی که استفاده شود، نسبت به وسط سقف به صورت متقارن قرار می گیرند. حتی مدل های خطی و منحنی هم در این حالت نسبت به نقطه مرکزی سقف، متقارن هستند.

در این حالت نوعی نظم و تعادل در طرح کناف وجود دارد و باعث نظم بخشیدن به کل فضای پذیرایی می شود. اگر طرفدار طرح های متقارن و منظم هستید این طرح برای شما ایده آل است.

کناف سقف پذیرایی متقارن
کناف سقف پذیرایی متقارن

۲- سقف کناف پذیرایی خطی

در این حالت، کناف سقف از یک طرح یا شکل ساده ولی تکرار شونده در کل سقف تشکیل شده است. مثل خط های نوری باریک و موازی، که در کل سقف پخش شده است. همچنین می توان از مدل خطوط نوری غیرموازی و نامنظم هم در سقف استفاده کرد. این مدل کناف برای خانه های با سبک مدرن و ساده مناسب است.

کناف سقف پذیرایی خطی

همچنین در این مدل ها خیلی به نوردهی کناف سقف نمی توان اکتفا کرد. در خانه های با سبک کلاسیک یا سنتی نباید از این طرح کناف استفاده کرد. اگر طرفدار حس حرکت و پویایی در خانه خود هستید و از مدل های متقارن و منظم در وسایل و چیدمان خوشتان نمی آید، این مدل کناف سقف، برای شما ایده آل است.

کناف سقف پذیرایی خطی
کناف سقف پذیرایی خطی
کناف سقف پذیرایی خطی

۳- سقف کناف پذیرایی نامنظم

یک مدل طرح کناف پذیرایی، استفاده از اشکالی غیر از مربع و مستطیل مثل مثلث یا اشکال دیگر و به صورت خلاقانه و با ابعاد متفاوت است. گاهی طراحان با استفاده از اشکال غیر متعارف دیگری یک طرح کناف در سقف پذیرایی طراحی می کنند. بهتر است از این مدل ها در پذیرایی هایی که بزرگتر هستند یا ارتفاع سقف آنها از حد معمول کوتاه تر نیست استفاده کرد.

۴- سقف کناف پذیرایی منحنی

کناف مدل منحنی را می توان در هر پذیرایی با شکل های مربعی، مستطیلی، L شکل یا قناص استفاده کرد. فقط در هر مدل پذیرایی باید به نکات مهم، توجه کرد تا مدل کناف انتخابی با شکل سقف هماهنگی داشته باشد. در انتخاب طرح کناف منحنی سعی کنید از طرح های خیلی شلوغ و در هم رفته استفاده نکنید.

کناف سقف پذیرایی منحنی

چون فضای پذیرایی را تحت تاثیر خود قرار می دهند و باقی دکوراسیون شما به چشم نمی آید. بهترین مدل کناف منحنی برای پذیرایی، مدل های منحنی نسبتا ساده و نه پیچیده هستند. مدل کناف منحنی سقف هم برای طرفداران طرح های نامتقارن و نامنظم ایده آل است که حس حرکت و پویایی را هم در فضا القا می کند.

کناف سقف پذیرایی منحنی
کناف سقف پذیرایی منحنی
کناف سقف پذیرایی منحنی

۵- سقف کناف پذیرایی ترکیبی

در میان مدل های کناف پذیرایی، بعضی مدل ها به صورت ترکیبی و از چند شکل متفاوت و یا منحنی هستند. این مدل کناف به دلیل شلوغی طرح در پذیرایی های کوچک اصلا توصیه نمی شود. تنها در پذیرایی های بزرگ که مساحت سقف زیادی دارید، برای تزیین سقف می توان از این طرح کناف استفاده کرد. ولی در کل این طرح ها خیلی روی مد نیستند و بهتر است تا جایی که می توانید سراغ این مدل کناف سقف نروید.

کناف سقف پذیرایی ترکیبی
کناف سقف پذیرایی ترکیبی
کناف سقف پذیرایی ترکیبی

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۶- سقف کناف پذیرایی طرح های خلاقانه و جدید

امروزه جدای از طرح های کناف رایج گذشته، طرح های خلاقانه و جدیدی برای سقف پذیرایی طراحی و اجرا می شود. این طرح ها گاه از شکل های غیر متعارف و گاهی از ترکیب دو یا چند شکل رایج ولی به نحوی جدید به وجود می آیند. برای انتخاب این گونه طرح ها باید به ابعاد، ارتفاع و شکل پذیرایی خود دقت کنید.

کناف سقف پذیرایی ترکیبی

نکات مهم در انتخاب کناف سقف پذیرایی:

نکات دیگری که در انتخاب مدل کناف سقف باید به آنها توجه کرد:

۱- ارتفاع سقف کمتر از حد معمول

۲- میزان نیاز به نور مخفی سقف کناف

۳- سبک دکوراسیون خانه

۴- خسته کننده نبودن طرح

۱- ارتفاع سقف کمتر از حد معمول

ارتفاع معمول و استاندارد سقف فضاهای مسکونی آپارتمانی، ۲.۸-۲.۷ متر است. اگر ارتفاع سقف پذیرایی شما کمتر از این عدد باشد یعنی سقف پذیرایی شما کوتاه تر از حد استاندارد است.

در این حالت، فضای پذیرایی شما کوچکتر به نظر می آِید، بنابراین برای انتخاب طرح کناف سقف محدودیت دارید. در این حالت، باید از مدل های خیلی ساده و مربع یا مستطیلی ( اصطلاحا کناف دورباکس) یا از مدل های کناف خطی و ساده در حاشیه سقف، استفاده کنید.

اگر سقف های کوتاهی دارید اصلا سراغ طرح های نامنظم و طرح های منحنی که کل سقف را در بر می گیرند نروید. برای سقف های کوتاه، سقف کناف مربعی و مستطیلی ساده ( دورباکس) و مدل های ساده خطی مناسب است، چون هر چه طرح کناف شلوغ تر باشد، سقف بیشتر به چشم می آید و کم بودن ارتفاع آن بیشتر مشخص می شود. همچنین شلوغی طرح کناف ، باعث کوچک به نظر آمدن پذیرایی هم می شود.

۲- میزان نیاز به نور مخفی سقف

اگر برای روشنایی پذیرایی خود روی نور مخفی کناف حساب باز کرده اید، بهتر است به سراغ مدل های کناف متقارن و مرکزی بروید. این مدل ها مثل مدل های مربع و مستطیلی، نور بیشتری را برای پذیرایی فراهم می کنند. مدل کناف خطی یا نامنظم معمولاً به دلیل پراکندگی، نوری پخش و کمتر را در اختیار می گذارند.

۳- سبک دکوراسیون خانه

در انتخاب سقف کناف پذیرایی، توجه به سبک خانه بسیار مهم است. البته اغلب طرح های کناف سقف برای سبک مدرن و ساده مناسب هستند. برای پذیرایی با مبلمان سنتی و استیل، می توان از مدل کناف ساده مربعی، مستطیلی یا اشکال دیگر به صورت ساده یا ترکیبی و یا به همراه گچبری های زیبا استفاده کرد.

کناف سقف پذیرایی کلاسیک
کناف سقف پذیرایی کلاسیک

۴- خسته کننده نبودن طرح

برای طراحی و تزیین سقف پذیرایی، یکی از مسائل مهمی که باید در نظر گرفت؛ لذت بردن از آن طی سالیان بعد است. در این مواقع باید طرحی را انتخاب کرد که یک یا چند سال بعد، که به صورت مداوم در معرض دید اعضای خانواده است، خسته کننده و شلوغ به نظر نیاید و همچنان زیبایی و جذابیت خود را داشته باشد. به همین دلیل بهترین انتخاب برای سقف کناف پذیرایی، مدل هایی ساده تر است. این مدل ها، سقف را شلوغ نمی کنند و در طی زمان همچنان زیبا هستند.

جمع بندی:

سقف کناف پذیرایی، با توجه به شرایط و ویژگی های هر پذیرایی، می تواند مدل های مختلف و زیبایی داشته باشد. اگر طرح کناف پذیرایی درست انتخاب شود، کل پذیرایی بهتر و زیباتر به نظر می آید و مانند یک قطعه پازل، مکمل دکوراسیون پذیرایی است. مدل کناف مربعی و مستطیلی، از طرح های پرکاربرد تر و در عین حال ساده تر هستند که مدل های متنوعی دارند.

ولی مدل کناف منحنی، کمتر کاربرد داشته و برای هر پذیرایی مناسب نیست. توصیه من به شما این است که اگر پذیرایی مربعی یا مستطیلی دارید از کناف منحنی برای سقف آن استفاده نکنید. کناف خطی هم از مدل های جدید کناف سقف است که در پذیرایی مربع یا مستطیل شکل می توانید به کار ببرید. در این مطلب، انواع شکل های کناف پذیرایی را به همراه تصاویر مربوطه معرفی کردیم تا شما با توجه به ابعاد و مشخصات پذیرایی خود، بتوانید به راحتی و درستی، بهترین مدل کناف پذیرایی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *