دکوراسیون پذیرایی

چطور رنگ دکوراسیون منزل را ست کنیم؟

چگونه رنگ دکوراسیون منزل را ست کنیم؟

انتخاب رنگ دکوراسیون خانه، نقش مهمی دیزاین کل خانه دارد. کاربرد اصولی رنگ ها در دکوراسیون خانه، در زیباتر به نظر رسیدن کل خانه تاثیر زیادی دارد. اگر گرانترین و زیباترین دکوراسیون و وسایل را داشته باشید ولی رنگ های درستی را انتخاب نکرده باشید، زیبایی چندانی نخواهد داشت. استفاده درست و هماهنگ رنگ ها در کنار هم باعث زیباتر به نظر رسیدن خانه و وسایل شما می شود. در این مطلب روش درست انتخاب رنگ ها و کاربرد آنها درکنار هم را به شما معرفی می کنیم.

چطور رنگ های دکوراسیون را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ترکیب رنگ های هماهنگ و مناسب یک فضا، از چند روش می توان استفاده کرد. در ادامه چند روش خوب برای انتخاب درست رنگ ها در کنار هم را معرفی می کنیم.

۱- قانون ۶۰- ۳۰ -۱۰ را به کار ببرید

برای اینکه بتوانیم رنگ ها را خیلی حرفه ای در کنار هم به کار ببریم، این قانون کمک زیادی به ما می کند. در هر فضایی چه پذیرایی و چه اتاق خواب، بهتر است ۶۰ درصد فضا را از یک رنگ ملایم یا خنثی انتخاب کنید. این رنگ را معمولاً از رنگ های ملایم یا خنثی مثل سفید، کرمی یا رنگ های مشابه در نظر می گیرند. این ۶۰ درصد می تواند شامل دیوارها و سقف، کفپوش یا فرش و پرده این فضا باشد.

رنگ دکوراسیون خانه

رنگ دوم رنگی پررنگ تر و قوی تر از رنگ اول است. این رنگ را در ۳۰ درصد بخش های فضا به کار می بریم. این بخش ها می توانند یک لایه پرده، یک قالی یا فرش، رومیزی یا رانر یا پارچه مبل ها باشند. رنگ های اصلی در ترکیب با رنگ های خنثی یا ملایم، این رنگ ها را می سازند. چند رنگ زیبا برای این منظور، رنگ سبز سدری یا سبز کثیف، سبز یشمی، آبی کمرنگ، آبی کثیف و بژ هستند. این رنگ را نباید از رنگ های اصلی و خالص مانند قرمز، زرد یا سبز انتخاب کرد. به دلیل اینکه بعد از مدتی ممکن است خسته کننده شوند.

رنگ دکوراسیون خانه

رنگ سوم، می تواند رنگی اصلی و خالص یا رنگی ترکیبی باشد. این رنگ ۱۰ درصد وسایل یا اجزای فضا را شامل می شود. باید دقت کنید که رنگ تعداد کمی از وسایل و اجزای دکوراسیون را به این رنگ انتخاب کنید. مخصوصاً اگر رنگی اصلی یا پررنگ مانند زرد، قرمز یا سرخابی مد نظر شماست. این وسایل می تواند شید یک آباژور، گلدان، وسایل تزیینی روی میز، گل های مصنوعی و … باشند.

اگر یک یا چند وسیله کوچک را به این رنگ انتخاب می کنید، بهتر است این وسایل با فاصله مناسبی از هم قرار داشته باشند. مثلاً یک گلدان روی میز ناهارخوری و یک گل مصنوعی در گلدانی نزدیک به مبلمان، تناسب و فاصله مناسبی دارند.

رنگ دکوراسیون خانه

۲- رنگ های سرد و گرم، همیشه جذاب هستند

می دانید که رنگ ها به سه دسته گرم، سرد و خنثی یا ملایم تقسیم می شوند. کاربرد رنگ های سرد در کنار رنگ های گرم، فضای متعادلی از انرژی ها را ایجاد می کند. رنگ های گرم، حس شادابی و صمیمیت را در فضا القا می کنند. برعکس آن، رنگ های سرد، حس سکون و آرامش را در اطراف خود ایجاد می کنند. اگر به دنبال فضایی به همراه هر دو انرژی هستید، می توانید این رنگ ها را هوشمندانه در دکوراسیون خانه به کار ببرید. سهم این رنگ ها می تواند به نسبت مساوی یا با غلبه رنگ های سرد یا گرم باشد.

علاوه بر این می توانید در یک فضا با توجه به کاربرد آن، فقط از رنگ های سرد یا گرم استفاده کنید. برای اتاق خواب ها کاربرد رنگ های سرد، آرامش بخش و تسکین دهنده هستند. فضاهایی مثل آشپزخانه، ورودی و ناهار خوری هم با رنگ های گرم، تناسب بیشتری دارند. به دلیل اینکه از نظر روانشناسی، فضاهای غذاخوری با رنگ های گرم، تاثیر بهتری روی افراد دارند، رنگ های گرم در این بخش ها، انتخاب خوبی است.

رنگ دکوراسیون خانه
ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

۳- دو رنگ مکمل یا متضاد به کار ببرید

یکی از راه های ست کردن رنگ های دکوراسیون در کنار هم، کاربرد رنگ های مکمل در چرخه رنگ است. این رنگ ها مانند رنگ زرد و بنفش، قرمز و سبز یا نارنجی و یشمی هستند. این رنگ های مکمل به دلیل کانتراست یا تضادی که دارند، جلوه زیبا و خاصی به فضا می دهند. در یک چرخه رنگ می توانید از رنگ های مقابل هم برای این روش استفاده کنید.

یک طراح داخلی، این رنگ ها را در اجزا و وسایل کوچکتر یک خانه به کار می برد. مثلاً در یک اتاق خواب، رنگ نارنجی برای رویه بالش و کوسن های تخت و رنگ یشمی یا سبز برای یک لایه پرده و روتختی، انتخابی عالی است.

ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

 البته نکته مهمی که در کاربرد این رنگ ها هست، خیره کنندگی و شدت رنگ هاست. برای یک ترکیب رنگ حرفه ای باید به همراه این دو رنگ، از رنگ های خنثی و ملایم بیشتری به کار ببرید. مثلاً در یک پذیرایی که از دو رنگ قرمز و سبز به عنوان مکمل استفاده می شود، بهتر است رنگ کرمی یا سفید برای بیشتر اجزا یا وسایل به کار رود.

برای انتخاب رنگ دکوراسیون اصولی و جذاب، رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از این قانون برای آنها استفاده کنید. در کنار رنگ های زرد و بنفش، رنگ طوسی روشن یا فیلی از شدت و تابش زیاد این رنگ ها کم می کند. این سه رنگ در کنار هم، تناسب و تعادل رنگی را در فضا ایجاد می کنند.  

۴- دو رنگ اصلی و یک رنگ مشابه انتخاب کنید

در این روش دو رنگ اصلی در چرخه رنگی را برای دکوراسیون انتخاب می کنیم. این دو رنگ مانند رنگ قرمز و زرد یا آبی و قرمز هستند. رنگ سوم را از رنگی نزدیک به یکی از این رنگ ها انتخاب می کنیم. برای کاربرد بهتر این سه رنگ می توان از نسبت ۶۰، ۳۰، ۱۰ استفاده کرد. با این کار، از رنگ ملایم تر برای نسبت بیشتر و دو رنگ دیگر را در نسبت های کمتر به کار می برید.

راه بهتر استفاده از این سه رنگ، کاربرد رنگ های خنثی یا ملایم همراه آنها و به نسبت زیاد است. اگر به رنگ های پررنگ و شاد علاقه ای ندارید، می توانید از رنگ های خنثی و کمرنگ مثل سفید، مشکی و طوسی در کنار هم استفاده کنید.

ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

پالت های رنگی برای ست کردن دکوراسیون

رنگ ها را در دکوراسیون داخلی یک خانه، می توان به صورت ترکیب های مختلف و جالبی به کار برد. این ترکیب ها از ملایم و خنثی تا مکمل و متضاد یا رنگی می توانند برای هر فضایی، زیبا و چشم نواز باشند. برای اینکه راحت تر و بهتر بتوانید این ترکیب ها را برای خانه خود انتخاب کنید، در ادامه چند نمونه را با هم می بینیم.

ترکیب رنگ آبی کمرنگ + بژ

رنگ آبی کمرنگ و چرک با رنگ بژ، ترکیبی زیبا و آرامبخش درست می کنند. این ترکیب رنگی به دلیل اینکه کمرنگ و ملایم است، برای هر فضایی مانند پذیرایی یا اتاق خواب مناسب و زیباست. این دو رنگ را می توانید در یک اتاق خواب با نسبت مساوی یا با غلبه یکی از رنگها به کار ببرید.

ترکیب رنگ سبز زمردی + قرمز

دو رنگ سبز زمردی و قرمز در کنار هم مکمل یکدیگر هستند. این دو رنگ در هر فضایی به کار روند، حس و حال سبک وینتیج ( سبک کهنه نما) را زنده می کنند. این رنگ ها برای یک سالن پذیرایی به سبک مدرن، بسیار عالی است. علاوه بر این رنگ سبز و قرمز برای اتاق خواب پسرانه کودک و نوجوان، انتخابی مناسب و زیبا است. کاربرد این دو رنگ در یک فضا، حس سرزندگی و طراوت را القا می کند.

ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

ترکیب رنگ آبی ناوی + رنگ های پاستلی

رنگ آبی ناوی (ترکیب آبی نفتی و طوسی) در کنار رنگ های پاستلی جلوه زیبایی دارد. رنگ های پاستلی مثل صورتی، سبز یا نارنجی روشن، درخشندگی و تنوع خوبی به محیط می دهند. شاید در نگاه اول، رنگ های پاستلی خیلی تند و تیز به نظر برسند. ولی اگر این رنگ ها در اجزا یا نقش های کوچک به کار روند، در کنار رنگ های دیگر، پالت رنگی متعادل و زیبایی درست می کنند.

ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

ترکیب رنگ سبز پر رنگ + طوسی روشن

رنگ های پررنگی مانند سبز در کنار رنگ های خنثی، جلوه خیلی خاص و زیبایی دارند. سبز پررنگ را در پارچه مبلمان یا یک دیوار پذیرایی به کار ببرید. در هر فضایی از خانه مانند پذیرایی یا اتاق خواب می توانید از این دو رنگ به راحتی در کنار هم استفاده کنید. در کنار آن رنگ طوسی کمرنگ را در سایر دیوارها و فرش و پرده استفاده کنید. مطمئناً این ترکیب رنگ، پذیرایی را شیک و دوست داشتنی می کند. نکته جالب این دو رنگ این است که در هر سبک دکوراسیون مثل مدرن، روستیک یا خانه مزرعه ای و … می توانند به کار روند.

ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

رنگ آبی ناوی + سفید

آبی ناوی از رنگ های جدید و ترند دکوراسیون داخلی است. رنگ آبی ناوی در کنار سفید، حس تازگی و تمیزی را به وجود می آورد. این دو رنگ را هم در فضاهای رسمی و هم در فضاهای خصوصی و صمیمی تر می توان به کار برد. برای زیبایی بیشتر این دو رنگ، از رنگ های چوبی مثل قهوه ای یا عسلی غافل نشوید. رنگ های چوبی به دلیل گرمی که دارند، رنگ دکوراسیون را چشم نوازتر و زیباتر می کنند.

ترکیب رنگ دکوراسیون خانه

رنگ صورتی چرک + سبز

از رنگ صورتی چرک در کنار رنگ هایی مانند سبز می توان در هر فضایی مخصوصاً اتاق خواب ها استفاده کرد. رنگ صورتی چرک، رنگی ملایم و گرم است که می توان یک دیوار را به این رنگ در آورد. از رنگ سبز هم در وسایل دیگر اتاق مانند روتختی یا پرده اتاق استفاده کرد. روش های دیگری هم برای کاربرد این دو رنگ در اجزا و دکوراسیون اتاق وجود دارد که با کمی خلاقیت می توانید به کار ببرید.

ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی
ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی

رنگ سبز زمردی + فیروزه ای کمرنگ

رنگ فیروزه ای کمرنگ را با نسبت بیشتری در یک فضا به کار ببرید. این رنگ در کنار سبز زمردی و مشکی به مقدار خیلی کم، ترکیبی عالی و جذاب می شود. یک راه آسان برای کاربرد این رنگها، این است که یک درجه از رنگ فیروزه ای یا سبز را انتخاب کنید. این رنگ را برای یک وسیله یا بخشی از فضا استفاده کنید. سپس درجات روشن تر یا تیره تر آن را در وسایل دیگر به کار ببرید. از رنگ مشکی هم در وسایل دکوری و کوچک دکوراسیون مانند یک تابلو یا کوسن استفاده کنید.

مشکی + آبی ناوی + بژ

رنگ آبی ناوی در کنار بژ ترکیبی متعادل و هماهنگ را درست می کند. اگر به این دو، رنگ مشکی را هم اضافه کنیم، جذابیت و تاثیرگذاری آنها بیشتر می شود. این سه رنگ را در هر فضایی مثل پذیرایی یا اتاق خواب به راحتی استفاده کنید. در یک سالن پذیرایی مدرن یا کلاسیک، این ترکیب برای رنگ دکوراسیون مناسب و زیبا است. این سه رنگ در اتاق خواب کودک تا اتاق دو نفره بزرگسال، مناسب و زیبا است. به دلیل رنگ های ملایمی که دارد در اتاق خواب ها، حس آرامش و راحتی را به همراه دارد.

ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی

رنگ آبی + سبز چمنی

رنگ آبی و سبز از رنگ های مکمل هستند که می توان در دکوراسیون داخلی به کار برد. اگر از درجات تیره آبی و سبز استفاده می کنید بهتر است آن ها را در یک فضای کوچک به کار نبرید. از درجات روشن سبز و آبی در کنار هم می توان برای بخشی از یک پذیرایی یا اتاق خواب به کار برد. لازم نیست این رنگ ها را برای وسایل یا اجزای بزرگ مثل دیوار یا فرش به کار برد. بلکه بهتر است از آنها در وسایل کوچکتر هر فضا استفاده کنید.

رنگ آبی چرک + سفید + مشکی

اگر به رنگ های سرد و خنثی علاقه دارید، رنگ آبی چرک را امتحان کنید. ترکیب رنگ های آبی چرک و رنگ های خنثی، نتیجه ای عالی دارد. به دلیل اینکه این سه رنگ، رنگ هایی ملایم و خنثی هستند در هر فضایی از خانه، جذاب و کاربردی هستند. این سه رنگ انتخابی عالی برای رنگ دکوراسیون پذیرایی یا نشیمن خانه هم می باشند. در یک اتاق خواب، رنگ آبی برای کل دیوارها یا پرده اتاق، انتخاب مناسبی است. رنگ سفید هم برای دیوارها، کف یا کمدها می تواند استفاده شود. مشکی، آخرین رنگ است که بهتر است از آن در وسایل کوچک اتاق مثل لوازم تزیینی، بالش یا کوسن ها به کار برد.

ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی

رنگ طوسی روشن + بژ + آبی ناوی

این سه رنگ ترکیبی آرامبخش و طبیعی ایجاد می کنند که برای هر فضایی قابل استفاده است. رنگ بژ درکنار آبی ناوی به خوبی هماهنگ می شود و رنگ طوسی روشن آنها را ملایم تر می کند. از این رنگ ها در یک سالن پذیرایی یا اتاق خواب دونفره، به راحتی و زیبایی می توان بهره گرفت. رنگ های دیگری که به جای این رنگ ها می توان جایگزین کرد، رنگ های چوبی، رنگ برنزی و سبز کمرنگ است.

صورتی پودری + مشکی

یکی از رنگ هایی که هم ظاهر شیک و دلنشینی دارد و هم با رنگ های زیادی ست می شود، صورتی پودری است. صورتی پودری را در کنار مشکی به کار ببرید و از تاثیرگذاری و گرمای آن ها لذت ببرید. با اینکه این دو رنگ را می توانید در سالن پذیرایی هم به کار ببرید، ولی پیشنهاد ما کاربرد آنها در اتاق خواب هاست. مخصوصاً در این ترکیب رنگ در اتاق خواب دخترانه کودک و بزرگسال و هم اتاق خواب دو نفره، جلوه ای بسیار عالی دارد.

رنگ طوسی + قهوه ای

رنگ طوسی مخصوصاً درجات روشن آن، می تواند با هر رنگی ترکیب شود. البته اگر با رنگی اصیل و گرم مانند قهوه ای ترکیب شود، برای فضاهای رسمی و نیمه رسمی مثل پذیرایی، عالی می شود. یک دیوار طوسی روشن با مبلمانی قهوه ای، فضایی گرم و در عین حال راحت و آرام را درست می کند. این دو رنگ را در سالن پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه یا راهرو با خیال راحت به کار ببرید. البته در فضاهای کوچک باید از رنگ قهوه ای به میزان خیلی کمتری استفاده کرد.

ترکیب رنگ دکوراسیون پذیرایی

رنگ آبی + طوسی روشن+ عسلی

رنگ آبی روشن در کنار طوسی هر دو فضایی آرام و سرد را به وجود می آورند. اگر رنگی گرم و زیبا مثل عسلی یا خردلی را به آنها اضافه کنیم، ترکیبی جذابتر و بهتر خواهیم داشت. این ترکیب را می توان در سالن پذیرایی یا اتاق خواب ها به کار برد. یک دیوار را با آبی روشن رنگ آمیزی کنید. فرشی با رنگ کرم و طوسی روشن انتخاب و پهن کنید. تخت خواب یا میز تحریر با رنگ عسلی در اتاق قرار دهید. لایه رویی پرده را از درجات روشن طوسی یا خردلی انتخاب کنید. مطمئناً این اتاق به اتاق خوابی جذاب و دلنشین تبدیل خواهد شد.

جمع بندی:

در هر خانه ای که قصد خرید یا چیدمان دکوراسیون آن را داشته باشید، انتخاب رنگ دکوراسیون، امری مهم است. اصول صحیح به کارگیری رنگ ها در کنار هم، یک فضای معمولی را به بخشی جذاب و دوست داشتنی در خانه تبدیل می کند. برای کاربرد رنگ ها در یک فضا، یکی از چند راهکار معرفی شده را در پیش بگیرید.

اگر در مورد ترکیب رنگ مورد نظر خود تردید دارید، از بین چندین ترکیب ارائه شده یکی که برای فضای شما مناسب باشد انتخاب کنید. از اینکه رنگ مورد علاقه خود را در یک فضا به کار ببرید، نترسید. با توجه به سرد و گرم بودن و چرخه رنگ، رنگ های هماهنگ را در کنار هم استفاده کنید و فضایی متفاوت و زیبا خلق کنید. امیدوارم با خواندن این مطلب، از رنگ های متنوع و زیبا نهایت استفاده را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *