دکوراسیون پذیرایی

کوسن مبل راحتی و استیل، آموزش ست کردن

کوسن مبل یکی از وسایل تزیینی و جالب برای مبل های پذیرایی است. کوسن ها برای مبل استیل و راحتی زیبا و کاربردی هستند. اگر مبل های با نشیمن های بزرگی دارید که نشستن روی آن سخت است، کوسن ها به کمک شما می آیند. با انتخاب کوسن های مناسب و هماهنگ با دکوراسیون پذیرایی خود، به راحتی روی مبل ها می نشینید و هم زیبایی و جلوه مبل ها بیشتر می شود.

در این مطلب به این سوالات پاسخ می دهیم:

  1. چه کوسن هایی ترند و مد هستند؟
  2. چطور کوسن مبل را با دکوراسیون خانه ست کنم؟
  3. برای هر رنگ مبلی چه مدل هایی زیبا و هماهنگ است؟

انواع مدل های کوسن مبل

مانند دکوراسیون منزل، کوسن ها هم سبک های مختلف دارند. بعضی از کوسن ها، با سبک مدرن و بعضی با سبک کلاسیک و سلطنتی و دسته ای هم با سبک سنتی هماهنگ هستند. معمولاً هر کوسنی مانند پته دوزی یا کوسن بافتنی هم با توجه به ظاهرش جز یکی از دو دسته مدرن یا کلاسیک است.

کوسن مبل سلطنتی  و کلاسیک

 کوسن مبل کلاسیک، پارچه های نقش دار و تزیین شده دارد که با این سبک هماهنگی دارد. این کوسن ها، معمولاً از رنگ های کلاسیک، مانند کرمی، قهوه ای، نسکافه ای، بژ و شیری هستند. بعضی از کوسن های کلاسیک را با نوار دوزی روی لبه آن به رنگ کوسن یا رنگ های طلایی و نقره ای تزیین می کنند.

برای مبل استیل خود که معمولاً پر نقش و نگار هستند از مدل های هماهنگ با آن انتخاب کنید. کوسن هایی با پارچه مبل کلاسیک و یا شکل و فرم سنتی برای مبل های شما مناسب هستند. رنگ های پارچه های کلاسیک معمولاً کرمی، بژ، زرشکی، قهوه ای و نسکافه ای هستند. برای اینکه بیشتر با این نوع کوسن ها آشنا شوید در ادامه چند نمونه از آنها را با هم می بینیم.

کوسن مبل سلطنتی
کوسن مبل سلطنتی

کوسن مبل مدرن و اسپرت

کوسن مدرن، معمولاً ساده و شیک است. این نوع کوسن ها تزیین اضافه ای ندارند و فضای ساده و صمیمی را به همراه می آورند. مبل های راحتی مدرن مانند چستر با کوسن های مدرن هماهنگ هستند. در این کوسن ها از پارچه های ساده، بافت دار و یا با طرح و نقش مدرن استفاده می شود. کوسن مدرن انواع مختلفی مانند کوسن نمدی، بافتنی یا دست دوز دارد. برای اینکه بهتر متوجه این مدل کوسن ها شوید، تصاویر زیر را ببینید.

کوسن مبل مدرن

ابعاد کوسن مبل

کوسن ها معمولاً اندازه ای از ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر دارند که هر کدام با توجه به نوع و ابعاد مبل انتخاب می شوند. برای مبل های استیل و کلاسیک که ابعاد بزرگی دارند بهتر است از مدل های با ابعاد ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر انتخاب کنید. برای مبل های راحتی که ابعاد بزرگی ندارند، بهتر است از مدل های با ابعاد ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر به کار ببرید. اگر ابعاد مبل راحتی شما استاندارد باشد یعنی نه کوچک و نه بزرگ باشد، کوسن ۴۰*۴۰ برای مبل شما عالی است. همچنین در چیدمان کوسن ها، کوسن وسط را بهتر است از ابعاد کوچک ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر انتخاب کرد.

کوسن مبل مدرن
کوسن مبل مدرن

انواع جنس کوسن مبل مدرن

۱- کوسن نمدی

۲- کوسن مبل بافتنی

۳- کوسن پته دوزی

۴- کوسن مبل پولکی

۵- کوسن تکه دوزی

۶- کوسن خز

کوسن مبل مدرن

کوسن نمدی

کوسن نمدی را از پارچه های نمدی و معمولاً با دست می دوزند. این کوسن مقاومت خوبی دارد و پارچه آن قیمت ارزانی هم دارد. کوسن های نمدی از رنگ بندی متنوعی برخوردار هستند و دست شما را برای انتخاب باز نگه می دارند. این کوسن ها با مبل های راحتی و ساده خانه به زیبایی ست می شوند. کوسن های نمدی را می توانید در خانه با کمی ذوق و حوصله خودتان درست کنید. مدل های زیبا و جدید کوسن های نمدی در اینترنت موجود هستند که در ادامه چند مدل از آنها را می بینید.

کوسن نمدی مبل
کوسن نمدی مبل
کوسن نمدی مبل

کوسن بافتنی

در سال های اخیر، کوسن های بافتنی محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده اند. کاور کوسن ها را مانند لباس های بافتنی با میل بافتنی یا به صورت ماشینی از کاموا می بافند. کوسن بافتنی با طرح های زیبا و یا تکه دوزی بافتنی روی آنها مانند چند نمونه زیر درست می شود. کوسن های بافتنی برای انواع مبل های راحتی مخصوصاً مدل های ساده تر و مینیمال، خیلی خوب ست می شوند.

کوسن بافتنی مبل

 همانطور که می دانید نخ های کاموا، کیفیت های مختلفی دارند. اگر کیفیت نخ بافتنی یک کوسن خوب باشد، تا سال های سال برای شما کار می کند. فقط هنگام شستشوی کاور کوسن، بهتر است از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، چون عمر بافتنی را کم می کند.

کوسن مبل بافتنی
کوسن بافتنی مبل
کوسن بافتنی مبل

کوسن پته دوزی

یک نوع جالب و بومی کوسن ها، کوسن پته دوزی است. این نوع کوسن از صنایع دستی ایرانی است که به صورت سوزن دوزی روی یک پارچه پشمی دوخته می شود.  کوسن پته دوزی معمولاً به رنگ های شاد و روشن مثل نارنجی، قرمز و آبی است. اگر به هنر سنتی ایرانی علاقه دارید و یا خانه ای سنتی دارید این کوسن ها مکمل دکوراسیون شما هستند. این کوسن ها اکثراً با طرح های گل و بوته و گیاهان دوخته می شود. این مدل کوسن به دلیل پر نقش و نگار بودن با مبل های راحتی ساده و کمرنگ مثل مبل کرمی ست می شوند.

کوسن پته دوزی

کوسن پته دوزی

کوسن مبل پولکی

کوسن های پولکی، پارچه ای پوشیده از پولک های رنگی دارد که معمولاً نقره ای یا طلایی هستند. این کوسن مبل، براق است و برای یک پذیرایی با مبلمان و پرده ساده و بدون نقش مناسب است. به دلیل زرق و برقی که این کوسن دارد، بهتر است از وسایل طلایی یا نقره ای زیادی در پذیرایی، استفاده نکنید. اگر رنگ دکوراسیون پذیرایی شما اکثراً از رنگ های گرم است، از کوسن نقره ای و اگر بیشتر از رنگ های سرد و خنثی مثل آبی یا طوسی به کار رفته، می توانید از کوسن پولکی طلایی استفاده کنید.

کوسن پولکی مبل
کوسن پولکی مبل
کوسن پولکی مبل

کوسن مبل تکه دوزی

کوسن های تکه دوزی مثل یک پارچه چهل تکه از پارچه های رنگی و متنوعی دوخته شده است. این کوسن ها را می توان با مدل های جالبی به صورت تکه دوزی درست کرد. به دلیل اینکه این مدل ها معمولاً از پارچه های رنگی درست می شوند، در خانه ای با مبل و دکوراسیون رنگ ملایم، خیلی زیباتر است. کوسن تکه دوزی برای خانه های با سبک مدرن، جذاب و هماهنگ است. همچنین کوسن تکه دوزی، طرحی نسبتاً شلوغ دارد، به همین دلیل بهتر است در خانه هایی با پارچه های ساده و بدون طرح از آن استفاده کنید.

کوسن تکه دوزی مدرن

کوسن تکه دوزی مدرن

کوسن مبل خز

یک مدل کوسن جدید به سبک مدرن، کوسن خز است. کوسن خز از پارچه های خز با پرز بلند درست می شود. این کوسن ها حس فضایی گرم و دنج را در خانه ایجاد می کند. بنابراین کوسن خز مبل، برای فصل پاییز و زمستان، کاربردی و مناسب است. کوسن خز را در صورتیکه خانه ای در مناطق سردسیر قرار داشته باشد، می توان به صورت چهارفصل به کار برد.

این کوسن ها را می توان در کنار کوسن های مدرن و ساده دیگر مثل کوسن پارچه ای قرار داد. بهتر است کوسن خز را برای جلوگیری از شلوغی، در کنار کوسن طرح دار به کار نبرید.

کوسن خز
کوسن خز

کوسن مبل حروف انگلیسی

بعضی از کوسن ها مثل کوسن حروف انگلیسی، از مدل های فانتزی و جالب هستند. با اینکه شاید به نظر بچه گانه بیایند، ولی در خانه های مدرن و فانتزی، روی مبل یا تخت خواب، زیبا و خاص هستند. این کوسن ها، معمولاً به صورت چندتایی و در کنار هم، یک اسم را نشان می دهند. نمونه این کوسن مبل می تواند کلمه HOME باشد که روی مبل سه نفره قرار داده می شود.

انواع مدل کوسن مبل مدرن

  1. کوسن مربع
  2. کوسن مستطیل
  3. کوسن مبل گرد
  4. کوسن قلبی
  5. کوسن مبل شش ضلعی
  6. کوسن استوانه ای

۱- کوسن مبل مربعی

رایج ترین شکل کوسن، مربعی است. کوسن مربع شکل را روی هر مبل راحتی یا استیل می توان قرار داد. کوسن های مربعی، خانه را مرتب و قاعده مند نشان می دهند. این کوسن ها هم در خانه مدرن و هم کلاسیک، زیبا هستند. کوسن مربعی را می توانید در کنار بقیه اشکال کوسن مثل مستطیلی یا گرد به کار ببرید که جلوه ای خاص به پذیرایی خانه می دهد.

۲- کوسن مبل مستطیلی

کوسن مستطیلی فرم کشیده ای دارد، به همین دلیل بهتر است به اندازه یک یا دو عدد روی یک مبل سه نفره استفاده شود. معمولاً کوسن مستطیلی به عنوان کوسن سوم و در کنار کوسن های مربعی به کار می رود. این روش تنوع و ظاهری زیبا به اتاق پذیرایی و مبلمان شما می دهد .

کوسن مستطیلی
کوسن مستطیلی

۳- کوسن مبل گرد

کوسن گرد، فرم منحنی و نرمی دارد که حس راحتی و صمیمیت به پذیرایی می دهد. با اینکه کوسن گرد را می توان به تنهایی به کار برد، ولی بهتر است با فرم های دیگر مثل مربع یا مستطیل ترکیب شود. ایده آل ترین کاربرد کوسن گرد، وسط مبل های سه نفره است. کوسن گرد با مبل راحتی و استیل هماهنگ است. فقط پارچه هر کوسن باید با آن سبک دکوراسیون، همخوانی داشته باشد.

کوسن گرد
کوسن گرد

۴- کوسن مبل قلبی

کوسن قلبی از مدل های خاص و البته فانتزی است. این مدل کوسن برای خانه های مدرن و ساده مناسب است. اگر خانه ای فانتزی و مدرن دارید و خودتان عاشق چنین فرم هایی هستید، این کوسن، ایده آل شماست. بهتر است فقط یک کوسن قلبی شکل و آن هم در وسط مبل داشته باشید. کوسن قلبی در کنار کوسن مربعی، مستطیل یا شش ضلعی عالی است.

کوسن قلبی
کوسن قلبی
کوسن قلبی

۵- کوسن مبل شش ضلعی

یکی از مدل های خاص کوسن، کوسن شش ضلعی است. این کوسن به دلیل فرمی که دارد بهتر است به عنوان کوسن وسط یا به تعداد کم در گوشه های مبل ها به کار رود. کوسن شش ضلعی با کوسن گرد، مربعی و مستطیلی ظاهر زیبایی به پذیرایی می دهد. کوسن شش ضلعی را بهتر است فقط برای مبلمان راحتی استفاده کنید.

کوسن شش ضلعی مدرن

کوسن شش ضلعی مدرن

۶- کوسن مبل استوانه ای

کوسن استوانه ای از فرم های کلاسیک و جالب کوسن هاست. این کوسن را معمولاً به عنوان کوسن وسط در مبل های سه نفره استیل به کار می برند. این کوسن ها یاد آور متکاهای قدیمی و سنتی ایرانی هستند. کوسن استوانه ای را می توانید در کنار کوسن مربعی یا مستطیلی قرار دهید. البته مدل های مدرن و ساده این کوسن هم وجود دارد که مناسب مبل راحتی است. کوسن استوانه ای مدرن را در کنار کوسن مربعی، مستطیلی یا گرد می توان روی مبل قرار داد.

کوسن استوانه ای کلاسیک
کوسن استوانه ای کلاسیک
کوسن استوانه ای مدرن

کوسن مبل را چطور ست کنیم؟

مهمترین کار در مورد کوسن ها، انتخاب درست و ست کردن اصولی آنها با مبل و دکوراسیون خانه است. چند نکته مهم درباره ست کردن کوسن ها وجود دارد که اگر رعایت شوند، جلوه ای دو چندان به پذیرایی می دهند.

نکات مهم ست کردن کوسن:

۱- اگر دکوراسیونی با پارچه های شلوغ، یعنی پرده طرح دار، فرش هایی با طرح شلوغ و وسایل زیادی در پذیرایی دارید، کوسن های ساده و یک رنگ انتخاب کنید.

کوسن مبل ساده مدرن

۲- در خانه ای با دکوراسیونی از یک تا سه رنگ، بهتر است کوسن های طرح و نقش دار یا با رنگی مکمل رنگ های خانه انتخاب کنید.

۳- برای مبل استیل و کلاسیک، از کوسن های کلاسیک و برای مبل راحتی از کوسن مدرن استفاده کنید.

۴- در یک پذیرایی کلاسیک، از کوسنی با رنگ های خاص مثل زرد یا آبی به کار نبرید. مگر اینکه کاور کوسن از پارچه کلاسیک باشد و رنگ انتخابی با مبلمان و دکور ست باشد.

کوسن مبل کلاسیک

۵- اگر مبلی با پارچه تیره دارید، بهتر است از مدل های روشن تر و برای مبل روشن از مدل های تیره تر انتخاب کنید.

کوسن مبل مدرن

۶- برای ایجاد تنوع در دکوراسیون پذیرایی، کوسن هایی با بافت متفاوت از پارچه مبل خود به کار ببرید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

کوسن مبل را چطوری روی مبل بچینیم؟

روش چیدمان کوسن و تعداد کوسن انتخابی شما به چند مورد بستگی دارد. اول اینکه ابعاد مبل شما چقدر است. اگر نشیمن مبل عمق زیادی دارد و شما  نمی توانید به راحتی تکیه دهید یا پاهای شما به زمین نمی رسد، بهتر است روی مبل را به صورت کامل کوسن بچینید. برای مبل های بزرگ و سه نفره، معمولاً ۴ تا ۷ عدد کفایت می کند.

ترتیب چیدمان کوسن مبل

۱- از کناره مبل شروع کنید. اول دو کوسن در دوطرف مبل قرار دهید. از کوسن های بزرگتر برای گوشه ها استفاده کنید. کوسن های با ابعاد ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر مناسب و خوب هستند.

چیدمان کوسن مبل

۲- اگر عمق مبل شما زیاد است، دو کوسن دیگر نیاز دارید. دوتای بعدی را کوچکتر از قبلی ها انتخاب کنید. دو کوسن همرنگ یا طرح دار و هماهنگ با دو تای اولی، عالی است. ابعاد این کوسن ها، ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر هستند.

چیدمان کوسن مبل

۳- حالا دو کوسن بعدی را با همان اندازه قبلی یا کمی کوچکتر، بین ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر انتخاب کنید. دو کوسن سوم می تواند از رنگی نزدیک به دوتای اول یا با رنگ مکمل کوسن دوم یا رنگ خنثی باشد.

۴- تا اینجا ۶ کوسن روی مبل قرار دادید. بهتر است کوسن هفتم، کوچکترین اندازه را نسبت به قبلی ها داشته باشد. این کوسن می تواند به شکل کوسن های قبلی یا با شکلی متفاوت مثلاً قلبی یا گرد باشد. رنگ این کوسن را هم نزدیک به یکی از رنگ های کوسن های کناری، رنگی متضاد یا خنثی انتخاب کنید.

چیدمان کوسن مبل

برای هر مبل، کوسن چه رنگی مناسب است؟

قبل از خرید هر کوسن، باید بدانید برای مبلمان خانه شما، چه رنگ یا رنگ هایی مناسب و زیبا است. با انتخاب درست، کوسن ها می توانند مانند یک پالت رنگی جذاب روی مبل ها به نظر بیایند. هر رنگ مبل با رنگ هایی از کوسن، زیباتر و هماهنگ تر است. در ادامه برای هر مبلی چه راحتی و چه کلاسیک، بهترین رنگ های هماهنگ را می خوانیم.

کوسن برای مبل طوسی

مبل طوسی به دلیل رنگی که دارد راحت با هر رنگ کوسن ست می شود. برای انتخاب رنگ کوسن باید به رنگ باقی دکوراسیون پذیرایی توجه کنید.  ولی بهترین رنگ کوسن برای مبل طوسی روشن، رنگ های آبی فیروزه ای،سورمه ای، نسکافه ای، زرد، خردلی، نارنجی، قرمز، طوسی تیره، سبز تیره و سبز یشمی است.

کوسن برای مبل طوسی

بهترین رنگ کوسن برای مبل طوسی تیره، رنگ های زرد کمرنگ، آبی روشن، سبز کمرنگ، کرمی، بژ، نسکافه ای است. به غیر از این رنگ ها از رنگ های نقره ای یا طلایی هم در شرایط خاص می توان برای این مبل ها به کار برد. همچنین کوسن پته دوزی هم به دلیل رنگ شاد و جذابی که دارد برای مبل های طوسی کمرنگ و تیره، فوق العاده است.

کوسن برای مبل طوسی

کوسن برای مبل طوسی

کوسن برای مبل قهوه ای

مبل های قهوه ای، رنگ گرمی دارند که در خیلی از خانه های ایرانی وجود دارد.  به دلیل اینکه رنگ قهوه ای رنگی پررنگ است باید از رنگ های روشن و ترجیحاً سرد یا خنثی برای آن استفاده کنیم. بهترین رنگ کوسن برای مبل قهوه ای، رنگ های سفید، کرمی، بژ، آبی کمرنگ، طوسی کمرنگ و نسکافه ای کمرنگ است.

البته اگر بیشتر از دو کوسن برای مبل خود انتخاب می کنید، می توانید ترکیب رنگ تیره و روشن را برای کوسن ها انتخاب کنید. مثلاً برای مبل قهوه ای، ۴ کوسن که دو کوسن آبی کمرنگ و دو کوسن سورمه ای، ست زیبایی را درست می کند.

کوسن برای مبل قهوه ای

کوسن برای مبل کرمی

مبل کرمی با رنگ های شاد و پررنگ، جذاب و چشم نواز می شود. بهترین رنگ ها برای مبل کرمی، زرد، خردلی، فیروزه ای، آبی، سورمه ای، نارنجی، قرمز، سبز کمرنگ و پررنگ، زرشکی، طوسی هستند. اگر بیشتر از دو کوسن برای مبل خود انتخاب می کنید، رنگ های خنثی را با رنگ های گرم و رنگ های گرم را با رنگ سرد ترکیب کنید. مثلاً برای مبل کرمی، ۳ کوسن که دو عدد سبز پرررنگ و یکی طوسی کمرنگ باشد، انتخابی عالی است.

کوسن برای مبل نسکافه ای

رنگ نسکافه ای از رنگ های جذاب دکوراسیون داخلی است. نسکافه ای ترکیب قهوه ای و کمی طوسی است. به همین دلیل از میزان گرمی این رنگ کم می شود. بهتر است از رنگ های روشن و سرد یا خنثی برای این رنگ مبل انتخاب شود. بهترین رنگ برای مبل نسکافه ای، رنگ فیروزه ای، آبی روشن، کرمی، بژ، طوسی روشن، سفید، سبز کمرنگ است.

برای مبل رنگ نسکافه ای اگر دو کوسن انتخاب می کنید، بهتر است از دو رنگ روشن باشد. ولی اگر از سه کوسن یا بیشتر روی آن می چینید، دو عدد روشن و یک تیره جالب تر است. راه دوم هم انتخاب دو کوسن روشن و رنگی و یک یا دو کوسن خنثی و روشن مثل سفید یا کرمی است. مثلاً دو کوسن آبی روشن و یک طوسی تیره برای مبل نسکافه ای زیبا است. یا دو کوسن سبز روشن و دو کوسن طوسی روشن، ترکیبی جذاب درست می کند.

کوسن برای مبل سورمه ای

مبل  سورمه ای طرفداران خاص خودش را دارد. اگر شما هم مبل های سورمه ای دارید، خیالتان راحت باشد، چون رنگ های زیادی برای انتخاب وجود دارد. کوسن های به رنگ گرم و روشن بهترین انتخاب برای این مبل است. بهترین رنگ برای مبل سورمه ای، رنگ زرد، خردلی، سبز روشن، آبی روشن، کرمی، بژ یا نخودی، نارنجی و قرمز است.

اگر بیشتر از دو کوسن روی مبل دارید،  ترکیب دو تارنگی روشن و یک یا دو تا با رنگ خنثی و روشن، خیلی عالی می شود. مثلاً دو کوسن قرمز و یک یا دوکوسن طوسی روشن، انتخاب هوشمندانه ای برای مبل سورمه ای است.

کوسن برای مبل سورمه ای

کوسن برای مبل بژ

مبل بژ خیلی به مبل کرمی نزدیک است با این تفاوت که بژ، رنگی گرم است برای مبل بژ می توان از کوسن های رنگ سرد و تیره یا خنثی استفاده کرد. بهترین رنگ کوسن برای این مبل، رنگ سورمه ای، سبز تیره، یشمی، طوسی تیره، زرشکی یا مشکی است. ترکیب این رنگ ها با رنگ های روشن و خنثی هم نتیجه خیلی خوبی دارد.

جمع بندی:

کوسن مبل یکی از وسایل تزیینی و جالب برای مبل های پذیرایی است. برای اینکه کوسن هایی مناسب و زیبا را برای پذیرایی انتخاب کنیم، باید روش انتخاب آن ها را بدانیم. در این مطلب به بررسی مدل های جدید کوسن مبل و چگونگی ست کردن آنها پرداختیم. اگر پذیرایی با مبل های ساده دارید از کوسن های طرح دار، رنگی و جذاب استفاده کنید. اگر خانه ای مدرن و رنگی دارید، کوسن های با رنگ ملایم برای شما عالی هستند. سعی کنید کوسن را به نحوی که مکمل دکوراسیون خانه باشد انتخاب کنید تا خانه شلوغی نداشته باشید. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *