دکوراسیون پذیرایی

مبل استیل و کلاسیک، مدل ها و رنگ های جدید

مبل استیل فرانسوی کلاسیک

در یک پذیرایی کلاسیک، مبل استیل یا کلاسیک، مکمل دکوراسیون خانه است. در این ست ها یک مبل سه نفره، چهار مبل تک نفره و دو صندلی میزبان وجود دارد. مبل استیل یا سلطنتی انتخاب مناسبی برای خانه های بزرگ با دکوراسیون کلاسیک ومجلل است. در خرید مبلمان کلاسیک باید به سبک کلی خانه، رنگ فرش، نوع و رنگ لوسترها، رنگ پرده ها دقت کنیم. علاوه بر آن، ابعاد سالن پذیرایی و سایر المان های اصلی دکوراسیون داخلی خانه در نظر گرفته شود. اگر قصد انتخاب و خرید مبلمان کلاسیک را دارید، ما در این مطلب به این موارد می پردازیم.

معرفی مبل استیل

مبل استیل در کنار مبل های راحتی و کلاسیک سه نوع رایج مبل در ایران هستند. این مبل، حس و حالی رسمی و لوکس دارد. استفاده از منبت کاری یا کنده کاری روی چوب، به کار بردن پارچه های نفیس و سایر ویژگی ها، این نوع مبلمان را چشم گیر و خاص کرده است. بنابراین ساخت چنین مبلمانی نیازمند سازنده ای باتجربه و دارای ذوق هنری می باشد. این نوع مبلمان معمولاً در ست های نه نفره عرضه می شود.

قسمت های تشکیل دهنده مبل استیل

معمولا یک مبل استیل از سه قسمت اصلی به نام های کلاف یا فریم، فوم یا اسفنج و پارچه تشکیل شده است. در ادامه هر سه قسمت اصلی را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم تا اطلاعات کاملی به دست آورید. با کسب این اطلاعات جامع شما می توانید بهترین انتخاب ممکن را در زمان خرید این نوع مبلمان داشته باشید.

کلاف یا فریم مبل استیل

بدنه یا کلاف مبلهای سلطنتی از چوب های گردو، راش، توت، نراد، بلوط و توسکا ساخته می شود. برخی مبلمان ها دارای کلاف دوبل هستند یعنی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند. کل قسمت کلاف و نما یعنی تاج و پایه ها از یک نوع چوب ساخته می شوند. نوع منبت کاری ها در این نوع مبلمان بسیار چشمگیر و تعیین کننده است. بنابراین هماهنگی منبت کاری های به کار رفته و نبود شکستگی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. قسمت تاج مبلمان در بالا و وسط آن قرار داشته و تولیدکنندگان در ساخت این قسمت از منبت کاری های با ظرافت بهره می برند.

جالب است بدانید که امروزه برخی تولید کنندگان مبلمان از ماده ای شبیه پلاستیک به نام ABS و رزین نیز در ساخت این نوع مبلمان استفاده می کنند. البته این جنس مبلها چندان جذاب و محبوب نیستند. چرا که با المان های یک دکوراسیون لوکس و شیک هیچ همخوانی ندارند. اما برخی تالارهای پذیرایی و مکان هایی از این قبیل استفاده از این نوع مبلمان را ترجیح می دهند. چون قیمت پایین تری دارند و برای آنها از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

فوم یا اسفنج مبل استیل

مبل استیل دارای یک تشک دوبل به صورت یک تکه در قسمت نشیمن می باشد که در ساخت آن معمولا از فوم سرد یا اسفنج استفاده می شود. منظور از اسفنج ابر کرم رنگی است که در ساخت مبلمان های مختلف به کار می رود. هرچه ضخامت اسفنج مبل بیشتر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود. در کنار اسفنج معمولا در ساخت این مبلمان از فوم سرد نیز استفاده می شود. فوم سرد نسبت به فوم گرم از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار است. به طور کلی فوم ها نسبت به اسفنج طول عمر و قابلیت ارتجاعی بیشتری دارند. در ساخت این مبلمان، معمولا از اسفنج یا فوم سرد به وزن ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم استفاده می شود.

پارچه رومبلی مبل استیل

نوع پارچه رومبلی در این نوع مبل ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. داشتن دوخت تمیز نیز قطعا بر کیفیت و زیبایی کار می افزاید. از انواع پارچه های مورد استفاده در تولید این نوع مبلمان می توان به پارچه های مخمل، چرم، ساتن، نایلون، آکرلیک، ابریشم مصنوعی، ویسکوز، استات، پلی استر و … اشاره کرد. برخی از پارچه هایی که در این زمینه کاربرد دارند، دارای طرح های برجسته هستند. در بسیاری از آنها نخ های فلزی (لمه) نیز به کار می رود.

چنین نخ هایی رگه های نقره ای یا طلایی رنگ را ایجاد می کنند. گاهی لفظ پارچه نانو (ضدآب) نیز در خرید این نوع مبلمان به گوش می رسد. چرا که پارچه های رومبلی دارای خاصیت عدم جذب آب و رطوبت هستند. در واقع پارچه های رومبلی مورد استفاده برای این مبل ها ویژگی های زیر را دارند:

عدم جذب آب و رطوبت

ضدچروک بودن

عدم جذب کثیفی

مقاومت بالا در برابر آفتاب

خلاصه ای از ساخت مبل استیل

در اولین مرحله تولید مبلمان استیل، قسمت کلاف یا فریم آن ساخته می شود. در ساخت کلاف یا فریم باید نوع چوب مورد استفاده تعیین شود. سپس متناسب با نوع مبلمان ساخت بدنه، منبت کاری و رنگ آن توسط نجار صورت بگیرد. در رنگ آمیزی این گونه مبل ها معمولاً از رنگ های طلایی، صدفی، قهوه ای، کرم، سفید و بژ استفاده می کنند.

در مرحله بعدی قسمت نشیمنگاه آماده سازی می شود. برای این قسمت از فوم سرد یا اسفنج استفاده می کنند. در آخر پارچه متناسب با نوع مبلمان انتخاب شده و روی کلاف مبل، با دقت و ظرافت رویه کوبی می شود.

مقایسه مبلمان استیل با مبلمان راحتی

  • مبل استیل معمولا دارای ارتفاع بیشتری نسبت به مبل راحتی می باشد.
  • این نوع مبلمان به دلیل نوع کلاف یا فریم، نسبت به مبل های راحتی وزن بیشتری دارند و سنگین تر هستند.
  • شکل ظاهری این مبلمان اعم از بدنه و پارچه رومبلی آن کلاسیک تر، پر زرق و برق تر و مجلل تر از مبل های راحتی هستند. در نتیجه استفاده از این نوع مبلمان در دکوراسیون های مدرن توصیه نمی شود.
  • مبل های استیل بر خلاف مبل های راحتی برای استفاده روزمره مناسب نمی باشند. بهتر است این نوع مبلمان در قسمت پذیرایی خانه یا اتاق مهمان مورد استفاده قرار گیرد.
  • این مبلمان با توجه به کلاف چوبی، منبت کاری ها و پارچه مورد استفاده در آن از مبلمان راحتی بسیار گرانتر هستند.
  • این مبل ها به دلیل جاگیر بودن، سنگین بودن، رسمی بودن و… برای خانه های بزرگ، گزینه مناسبی هستند. قطعا استفاده از این نوع مبلمان برای خانه های کوچک توصیه نمی شود.

مبل استیل جدید

مقایسه مبل استیل با مبل کلاسیک

  • میزان چوب استفاده شده در مبل استیل بیشتر از مبل کلاسیک می باشد. از این رو مبل های استیل سنگین تر هستند.
  • کنده کاری ها یا منبت کاری های به کار رفته در مبل های کلاسیک معمولا کمتر، ساده تر و ظریف تر هستند.
  • مبل استیل نسبت به مبل  کلاسیک بزرگتر بوده و جای بیشتری را به خود اختصاص می دهد.
  • به دلیل کاربرد چوب بیشتر در مبل های استیل و نیز منبت کاری های آن، معمولا این نوع مبلمان گرانتر از مبلمان کلاسیک است.

  • معمولا مبل های کلاسیک یا نیمه استیل از لحاظ میزان راحتی بین مبلمان استیل و راحتی قرار می گیرند. یعنی نسبت به مبل های استیل راحت تر هستند.
  • مبل های استیل اکثراً در ست های نه نفره عرضه می شود. در این ست ها یک مبل سه نفره، چهار مبل تک نفره و دو صندلی میزبان وجود دارد. در مقابل مبل های کلاسیک یا نیمه استیل معمولا در ست های هفت نفره ارائه می شوند. این ست های هفت نفره شامل یک مبل سه نفره، یک مبل دو نفره و دو مبل تک نفره می باشد. بنابراین می توان گفت مبلمان کلاسیک از ست های کم تعدادتری برخوردار می باشد.
  • در مبل های کلاسیک یا نیمه استیل معمولا از پارچه هایی با طرح های ساده تر و مدرن تر استفاده می شود.

مبل استیل فرانسوی

عوامل تعیین کننده قیمت مبل استیل

بیت، نوع مبلمان، نام برند تولیدی، کشور مبدا و… در تعیین میزان قیمت یک ست مبلمان موثر است. اما می توان گفت به طور کلی میزان قیمت یک ست مبل به سه فاکتور زیر بستگی دارد:

نوع چوب کلاف و میزان منبت کاری

مبلمان با کلافی از جنس چوب راش و سپس توسکا و گردو بیشترین قیمت را به خود اختصاص می دهند. در مقابل مبلمان ساخته شده از ABS و رزین از قیمت بسیار پایینتری برخوردار هستند. از طرف دیگر هرچه میزان و ظرافت منبت کاری به کار رفته در مبلمان بیشتر باشد، قیمت تمام شده مبلمان نیز بیشتر خواهد بود. امروزه مبلمان استیل با منبت کاری های ظریف و هنرمندانه محبوب تر است.

رنگ کلاف یا فریم مبل استیل

معمولا مبلمان های استیل با روکشی از ورق طلا قیمت بسیار بالایی دارند. بعد از آن رنگ طلایی و سپس سایر رنگ ها قرار دارند. البته امروزه رنگ های روشن برای رنگ آمیزی کلاف یا فریم مبلمان بیشتر مورد توجه است. به طوری که رنگ های سفید، استخوانی و صدفی از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند.  چرا که ست کردن این نوع رنگ ها با سایر وسایل منزل کار راحت تری است. همچنین برای انتخاب پارچه شما دایره انتخاب گسترده تری خواهید داشت.

نوع پارچه رومبلی

نوع پارچه به کار رفته در ظاهر و میزان قیمت مبلمان بسیار تاثیرگذار است. به گونه ای که هر چه پارچه به کار رفته مرغوب تر، نفیس تر و مستحکم تر باشد، قیمت مبل مورد نظر بالاتر خواهد بود. معمولا پارچه های رومبلی ترک از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار هستند.  در کنار  میزان مرغوبیت پارچه، تناسب و همخوانی میان پارچه مورد استفاده و رنگ کلاف یا بدنه نیز بسیار مهم است.

انواع مبل استیل شیک و زیبا

این مبلمان دارای تنوع و مدل های مختلفی است. از انواع این مبلمان می توان به مبل فرانسوی، مصری، ایتالیایی، ترک و… اشاره کرد. در زیر به توضیح درباره چندین نوع از انواع رایج مبلمان استیل می پردازیم.

مبل فرانسوی

این گونه مبلمان همانند سبک و سلیقه رایج فرانسوی ها از ظرافت و سادگی دلنشینی برخوردار است. معمولا مبل های فرانسوی متناسب با خانه های کوچک آنها دارای ابعاد کوچکتر و تاج کوتاه تر می باشند. منبت کاری های به کار رفته در این نوع مبلمان ظریف، کم و ساده است. معمولا بدنه یا کلاف این نوع مبل استیل از جنس چوب روس یا راش می باشد. برای رویه مبلمان فرانسوی معمولا از پارچه هایی تک رنگ یا دارای طرح های ساده استفاده می کنند.

مبلمان مصری

مبل مصری دقیقا در مقابل مبل سبک فرانسوی قرار دارد. این نوع مبلمان الهام گرفته شده از تخت های پادشاهی مصر باستان است. از این رو در آن شلوغی و پر زرق و برق بودن بسیار به چشم می خورد. در مبل استیل مصری، منبت کاری های بسیاری حتی روی قسمت های دسته و پایه وجود دارد. گاهی در طراحی دسته و پایه این نوع مبلمان از پنجه یا سم حیوانات نیز الگوبرداری می شود. همچنین معمولا دارای ساختاری با زوایای گرد و متقارن می باشد.

مبلمان مصری از لحاظ قیمتی نسبت به سایر مبلمان استیل از قیمت بالاتری برخوردار است. چرا که همانطور که ذکر شد در ساخت آن از مرغوبترین چوب و پارچه با زرق و برق و منبت کاری های فراوان استفاده می شود.

مبل استیل جدید

مبلمان استیل ایتالیایی

مبل ایتالیایی چه از نظر زیبایی و چه از نظر کیفیت یکی از بهترین انواع مبل استیل محسوب می شود. پیشینه این نوع مبلمان به سالیان دور باز می گردد. البته در آن سال ها مبل های ایتالیایی شباهت بسیاری به سبک یونانی داشتند. بعدها در دوران رنسانس مبل های ایتالیایی دچار تغییر و تحول بزرگی شده و ظرافت در آن ها هویدا شد. از قرن شانزدهم طرح های اساطیری و المان هایی از فرهنگ خاورمیانه نیز وارد صنعت مبلسازی ایتالیا شد. در طول زمان جلوه هایی از سبک های گوتیک، باروک، نئوکلاسیک و… نیز با این سبک مبلسازی تلفیق شده است.

 مبل های ایتالیایی دارای طول عمر بالایی هستند. در این نوع مبلمان معمولا از پارچه های بسیار باکیفیت و مرغوب استفاده می کنند. این نوع مبلمان گران قیمت بوده و جلوه ای لوکس و مجلل به خانه می بخشد. مبلمان ایتالیایی دارای طراحی پیچیده و با جزئیات بسیار است. رعایت تناسبات و تقارن، استفاده از رنگ های خنثی در انتخاب پارچه های مورد استفاده و… از دیگر ویژگی های این نوع مبلمان به حساب می آید. 

مبل استیل جدید

مبل استیل ترک

مبل استیل ترک ظاهری کاملا پر زرق و برق، مجلل و سلطنتی دارند. این نوع از مبلمان معمولا سنگین تر هستند. این مبل ها با منبت کاری های ظریف و در عین حال زیاد، پارچه های خوشرنگ و با کیفیت توانسته اند به محبوبیت خوبی در میان خریداران دست پیدا کنند. به گونه ای که در سال های اخیر برند های مطرح تولید کننده مبلمان ترک در کشورهای بسیاری همچون ایتالیا، فرانسه، ایران، انگلستان، روسیه، یونان و عربستان دارای نمایندگی هستند.

مبل استیل جدید

انتخاب رنگ مناسب برای مبل استیل زیبا

قطعا در کنار مدل مبلی که برای خانه خود انتخاب می کنید، رنگ انتخابی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که رنگ انتخابی در مبلمان استیل می تواند کاملا فضا و دکوراسیون خانه ی تان را تحت الشعاع قرار داده و حال و هوای متفاوتی را به آن ببخشد. باید توجه داشت که انتخاب رنگ این مبلمان، به دو فاکتور بدنه یا فریم و پارچه رومبلی بستگی دارد. بنابراین باید رنگ مناسبی هم برای بدنه یا فریم مبلمان ، و هم برای پارچه رومبلی آن برگزید. در عین حال باید میان رنگ بدنه انتخابی و نیز پارچه رومبلی نیز سنخیت و تناسب برقرار باشد.

بهتر است در هنگام خرید این مبلمان به رنگ فرش و پرده های سالن خود توجه داشته باشید. چرا که تناسب میان رنگ مبلمان با رنگ پرده ها و فرش می تواند هماهنگی و تعادل زیبا و دلنشینی را در خانه شما فراهم آورد.

انواع رنگ های جدید مبل کلاسیک

در مورد رنگ بدنه یا فریم باید گفت که امروزه رنگ های روشن و خنثی مانند استخوانی، سفید و صدفی برای مبل استیل بیشتر محبوبیت دارند. چرا که این گونه رنگ ها به راحتی با سایر اجزای دکوراسیون خانه ست می شوند. همچنین انتخاب پارچه رومبلی برای مبلمان استیل با این طیف رنگهای بدنه راحت تر خواهد بود. از طرف دیگر مبلمان با رنگ بدنه روشن حس مدرن و به روزتری به فضا می بخشد.

انتخاب پارچه رومبلی روشن برای مبلمان با رنگ بدنه ذکر شده می تواند گزینه ای عالی برای خانه های با ابعاد کوچکتر باشد. اگر در کنار بدنه یا فریم روشن از پارچه های رومبلی با رنگ های سرمه ای، بژ، آبی یا سبز روشن، نسکافه ای، رگه های طلایی یا نقره ای و… استفاده شود، می توان فضایی لوکس تر ایجاد نمود.

رنگ های کلاسیک مبلمان

نمی توان انکار کرد که امروزه همچنان مبل های استیل با فریم های رنگ چوب و طلایی طرفداران مخصوص به خود را دارند. وجود فریم هایی به رنگ چوب حسی از طبیعت را در خانه القا می کند. انتخاب پارچه رومبلی با تم رنگ های کرم، نسکافه ای، بژ، رگه های طلایی و… برای مبلمان با فریم رنگ چوب می تواند هوشمندانه باشد. به کار بردن پارچه رومبلی با رنگ های زرشکی، آبی فیروزه ای، سرمه ای، نسکافه ای و … در کنار فریم های طلایی می تواند اشرافیت و لوکس بودن فضا را افزایش دهد.

رنگ مبل استیل

انتخاب طرح پارچه مبل استیل شیک

از لحاظ طرح پارچه رومبلی می توان گفت طرح های شلوغ و درشت برای فضاهای باز و بزرگ و طرح های ساده تر برای فضاهای کوچکتر مناسب هستند. یک اقدام هوشمندانه در دکوراسیون منزل استفاده از مبلمانی با طرح های ساده و خلوت به همراه کوسن هایی با طرح شلوغ یا بالعکس می باشد. این امر سبب ایجاد تعادل در محیط می شود. همچنین برای مبل هایی که بیشتر حالت مستطیلی دارند، پارچه هایی با طرح های هندسی و خطوط عمودی مناسب است. در مقابل برای مبلمانی با فرم گرد یا منحنی، پارچه های گلدار انتخاب بهتری خواهند بود.

در نهایت می توان گفت به دلیل جایگیری زیاد و قیمت بالا، مبلمان استیل باید با اطلاعات کامل و هوشمندانه خریداری شود. خرید مبلمان متناسب با منزلتان، می تواند حس و حالی لوکس و مجلل را تداعی کند. چرا که یک مبل با طرح و رنگ مناسب، همچون اثری هنری در خانه ی شما خواهد درخشید.

رنگ پارچه مبل استیل

جمع بندی:

مبل استیل و کلاسیک در سالن پذیرایی اکثر خانه های ایرانی وجود دارد. برای اینکه یک دست مبل کلاسیک هماهنگ با خانه خود بخرید، باید مدل ها و سبک های مختلف آن ها را بشناسید. همچنین روش درست ست کردن مبلمان با دکوراسیون پذیرایی را بدانید تا مبل مناسبی را انتخاب کنید. اگر بین دکوراسیون پذیرایی و مبلمان، هماهنگی و هارمونی برقرار باشد، یعنی انتخاب شما عالی بوده است. اگر پذیرایی نسبتاً کوچکی دارید از انتخاب مدل های پر منبت و شلوغ خودداری کنید.

مبل هایی با فریم ساده تر و پارچه هایی کم نقش و نگار، یک پذیرایی کوچک را دلبازتر نشان می دهد. علاوه بر این در پذیرایی های کوچک به ابعاد مبل و ارتفاع آن هم دقت کنید. مبلمان کلاسیک با ابعاد کوچکتر برای این فضا، مناسب تر هستند. امیدوارم با خواندن این مطلب، مبلمان مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *