دکوراسیون پذیرایی

مبل راحتی زیبا و آموزش ست کردن آن با دکوراسیون

برای اینکه یک پذیرایی شیک و چشم نواز داشته باشیم، انتخاب مبل راحتی مناسب و به روز نقش مهمی بازی می کند. هر سال مدل هایی جدید از مبل راحتی، مد می شوند. برای اینکه یک دست مبل خوب بخرید باید با مدل ها و رنگ های جدید و ترند سال آشنا باشید. همچنین مساله مهم دیگر نحوه ست کردن مدل و رنگ مبل با دکوراسیون پذیرایی است. اگر مدل یا رنگ مبل را اشتباه انتخاب کنید، پذیرایی را زشت یا نا منظم نشان می دهد. در این مطلب ما در کنار مدل های جدید، آموزش کاملی از نحوه انتخاب مبل و ست کردن آن به شما ارائه می دهیم.

سوالاتی که ممکن است در مورد انتخاب مبل داشته باشید:

  1. چه مدل مبل راحتی مناسب خانه من است؟
  2. مبل راحتی را چطور با بقیه وسایل ست کنم؟
  3. مدل های جدید مبل، چه مدل هایی هستند؟

مبل راحتی جدید

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

مدل های جدید مبلمان راحتی

۱- مبل راحتی زاویه دار

۲- مبل های چند جهته

۳- مبل راحتی با میز انتهایی

۴- مبل راحتی مخمل

۵- مبل های قطعه بندی شده ( مدولار)

۶- مبل راحتی مینیمال

۱- مبل راحتی زاویه دار و منحنی

این مدل مبل های راحتی کمی زاویه دار هستند که آنها را از خط مستقیم خارج می کند. شکل قرارگیری این مبل با زاویه ای باز به صورت یک خط منحنی است. مبل زاویه دار برای مرکز نشیمن یا پذیرایی با ابعاد بزرگ و متوسط مناسب است.

اگر پذیرایی یا نشیمن خیلی کوچکی دارید این مدل مناسب خانه شما نیست. روبروی این مبل منحنی می توان مبل های تکی با رنگی هماهنگ یا مکمل آن، قرار داد. چون فضای گوشه ها را هدر می کند. این مدل مبل برای خانه های با پلان منحنی یا خانه های با پذیرایی بزرگ، انتخابی عالی است.

مبل زاویه دار مدرن

مبل های زاویه دار به چه دردی می خورند؟

امروزه مبل های راحتی به وسایلی چندکاره و کاربردی تبدیل شده اند. مبل ها همزمان محلی برای استراحت، بازی، کار، دورهمی و تماشای فیلم هستند. بنابراین این مدل منحنی به افراد امکان استفاده راحت تر از مبل را برای کارهای متفاوت می دهد. این بخش زاویه دار در مبل ها، دورهم نشستن را خیلی ساده تر می کند و نسبت به افراد روبرو دید خوبی ایجاد می کند. مبل های زاویه دار، معمولاً قابل تنظیم و جابه جایی هستند.

برای همین قابلیت استفاده و کاربرد بیشتر و انعطاف پذیرتری دارند. این مدل مبل ها به دلیل ظاهر نرم خود، صمیمیت و راحتی را در پذیرایی و نشیمن القا می کنند. یک مبل زاویه دار، به خانه شما خلاقیت و تازگی می بخشد و فرم  تکراری ندارد.

۲- مبل راحتی چند جهته

این مبل ها همانطور که از نامشان پیداست، در جهات مختلف قابلیت نشستن دارند. مبل چند جهته، می تواند در هر جهت یک یا چند مبل راحتی داشته باشد. معمولاً دو سمت اصلی که روبروی میز جلومبلی قرار می گیرد بزرگتر است. دو جهت دیگر هم می تواند دارای یک مبل یا بیشتر باشد.

 این مبل ها برای خانه های با سبک مدرن هماهنگ و زیبا است. در بخش هایی که مبلمان بین دو فضای نشیمن و پذیرایی قرار می گیرد، این مدل از بهترین انتخاب هاست. به دلیل اینکه از هر دو طرف این مبل می توان استفاده کرد و نیازی به چیدن مبل یا صندلی اضافه نیست.

مبل راحتی چند جهته
مبل راحتی چند جهته مدرن

مبل های چند جهته برای کدام خانه ها مناسب است؟

این مبل ها به دلیل قابلیت استفاده ۳۶۰ درجه، در فضاهای با ابعاد کافی قابل استفاده است. اگر یک پذیرایی بزرگ یا متوسط دارید، این مدل انتخاب خوبی برای شماست. این مبل ها را می توانید در بخش روبروی تلویزیون و پشت به بخش رسمی و مهمان بچینید.

روی این مبل ها، می توانید کتاب بخوانید، استراحت کنید یا فیلم ببینید. مبل های چند جهته برای شما انجام فعالیت ها را در زوایای مختلف ممکن می کنند.

۳- مبل راحتی با میز همراه

مبل های راحتی با یک میز انتهایی خیلی کاربردی هستند. این میز به انتهای مبل چسبیده و نیاز به میز جلو مبلی را برای مبل کناری برطرف می کند. این میز معمولاً به صورت دو طبقه است و برای قراردادن مجله و کتاب هم به کار می رود. این مبل ها می توانند به صورت خطی یا ال شکل باشند که در یک یا دو طرف انتهایی، میز دارند.

این مبل ها برای چه خانه هایی مناسب است؟

مبل هایی که میز چسبیده به خود دارند، برای هر خانه مدرن و ساده ای مناسب هستند. این مبل ها مخصوصاً برای خانه هایی که اهل کتاب یا روزنامه خوانی هستند، انتخابی عالی است. چون قسمت پایین این میز جای مخصوص کتاب و مجله دارد و دسترسی را راحت و سریع می کند. همچنین در این مبل ها، نیاز به میزهای عسلی برای قرار دادن جلوی هر فرد کمتر است. بنابراین باعث مرتب دیده شدن خانه و پذیرایی می شود.

مبل راحتی جدید با میز همراه

۴- مبل راحتی مخمل

سال ۱۴۰۱ دوباره مبل های با جنس مخمل مد شده اند. مبل مخمل به دلیل جنس نرم و راحتی که دارد، ظرافت و صمیمیت را به خانه می آورد. از نشستن روی چنین مبل های نرمی احساس خوبی دارید. مبل های مخمل که بیشتر به کار می روند به رنگ های صورتی، هلویی و خردلی هستند. مبل های مخمل با رنگ خنثی هم جز مبل های پرطرفدار امسال هستند.

۵- مبل راحتی قطعه بندی شده (مدولار)

مبل های مدولار یا قطعه بندی شده از گذشته هم در دکوراسیون داخلی به کار می رفت. امسال این مدل، از مبل های ترند و محبوب شده است. مبل های مدولار به دلیل اینکه در هر فضایی به راحتی جا شده و با آن هماهنگ می شوند، انتخابی عالی هستند. مبل های مدولار را می توان طبق نیاز خود با طرح یا ابعاد دلخواه خرید. این مبل ها کارایی و انعطاف پذیری زیادی دارند. این مبل ها حتی می توانند به همراه شزلون (مبلی با مدلی یکطرفه و زیبا) طراحی شوند.

مبل راحتی مدولار

۶- مبل راحتی مینیمال

این مدل مبل در سال های قبل هم جز مدل های محبوب و ساده بوده است. مبل مینیمال، مدلی ساده با دسته های ساده و بدون طرح است که زیبایی خاص خودش را دارد. چند نمونه از این مبل را در تصاویر زیر می بینید. این مدل برای خانه های کوچک، خیلی عالی و مناسب است. این مدل مبل ها با جنس مخمل که ترند امسال است، شیک و ترند است. اگر فرش، پرده یا وسایلی با طرح های شلوغ دارید، این مدل مبل، سادگی و آرامش را به پذیرایی اضافه می کند. در خانه های شلوغ یا با رنگ های زیاد و خانه های کوچک، مبل های مینیمال یکی از بهترین انتخاب ها هستند.

امسال چه چیزهایی برای مبل ها مد شده؟

کوسن متکایی (استوانه ای)

این کوسن ها تاریخچه ای قدیمی دارند و درگذشته هم استفاده می شدند. مدل این کوسن شبیه متکایی کوچک و به فرم استوانه ای است. این کوسن ها گوشه هایی منحنی و نرم دارند که به راحتی قابل استفاده هستند. کوسن متکایی، مناسب خانه مدرن است.

کوسن متکایی جدید

کوسن متکایی به چه دردی می خورد؟

این کوسن را بهتر است در نشیمن یا گوشه ای از پذیرایی که جای دنجی نیاز دارید، قرار دهید. کوسن تشکچه ای به دلیل فرم راحت و متکا مانندی که دارد، برای استراحت و فعالیت های جانبی خیلی عالی است. اگر جز افرادی هستید که بعد از یک روز خسته کننده روی مبل راحتی چرت می زنید، جای چنین کوسنی در خانه شما خالی است. این کوسن برای اشخاصی که به دنبال مدل های متفاوت و جدید و در عین حال راحت هستند، انتخابی فوق العاده است. شما می توانید هر وقت که نیاز داشتید از آنها به عنوان کوسن و برای تکیه دادن روی مبل، و هر زمان که نیاز دارید به عنوان بالش و برای استراحت استفاده کنید.

چطور مبل راحتی را انتخاب کنیم؟

مبل راحتی مناسب برای هر خانه ای باید با توجه به سبک و رنگ و ابعاد آن، انتخاب شود. اول از همه باید سبک و مدل مبل دقت کنید، بعد با توجه به سبک دکوراسیون خانه، مدل مبل را انتخاب کنید. برای انتخاب رنگ هم چندین روش ساده وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

۱- انتخاب مدل مبل راحتی

مبل های راحتی مدل های مختلف و جدید دارند که اکثرا جز سبک مدرن دسته بندی می شوند.  برای انتخاب مدل مبل، به چند نکته توجه کنید:

  1. به ابعاد پذیرایی و نشیمن دقت کنید، اگر پذیرایی کوچکی دارید مدل های ساده تر با دسته های کوتاه و طرح های بدون دوخت، انتخاب کنید.
  2. در صورتی که پرده پذیرایی یا فرش ها، نقشی شلوغ دارند نباید مبل های با طرح و نقش شلوغ یا با دسته های مدل دار مانند مدل چستر انتخاب کنید. ساده ترین مدل ها با طرح هایی ساده و بدون تزیین برای شما ایده آل است.

۳- اگر فضای کمی در پذیرایی دارید و نیاز به جداسازی دو بخش پذیرایی و راحتی هست، مبل ال شکل، هم جای کمتری می گیرد و هم دو بخش را به راحتی از هم جدا می کند.

۴- اگر فضای کافی در پذیرایی دارید، مدل های نیمدایره یا زاویه دار به خانه شما حس دنج بودن و راحتی می دهد. این مدل ها برای دورهمی و تعداد مهمان کم، عالی هستند.

۵- اگر پذیرایی خیلی کوچکی دارید که همیشه برای وسایل جا کم هست، مبل های با میز انتهایی و مبل نیم ست مدرن، انتخابی هوشمندانه برای شماست.

۲- ست کردن رنگ مبل راحتی زیبا

برای اینکه پذیرایی شیک و زیبایی داشته باشید، توجه به هماهنگی رنگ های وسایل، خیلی مهم است. یکی از این وسایل مبلمان است. در انتخاب رنگ مبل، حتماً به رنگ بقیه دکوراسیون پذیرایی دقت کنید.

مبل های پذیرایی را می توانید با سه روش آسان و حرفه ای زیر ست کنید:

ست کردن مبل راحتی

۱- انتخاب رنگی هماهنگ با سایر دکوراسیون

یکی از راه های انتخاب رنگ مبل راحتی، رنگی نزدیک به رنگ یکی از وسایل یا اجزای پذیرایی است. مثلاً اگر فرش سورمه ای و کرمی، پرده ای سفید و نسکافه ای و کف پارکت قهوه ای دارید، می توانید مبلی آبی روشن یا نسکافه ای روشن انتخاب کنید.

یا مثلاً اگر فرش طوسی و کرمی، پرده سفید و نسکافه ای و کف روشنی دارید، می توانید مبل را از رنگ های نخودی، بژ، قهوه ای، نارنجی کمرنگ و مشابه این ها انتخاب کنید.

مبل راحتی جدید

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۲- انتخاب مبل با رنگ مکمل سایر دکوراسیون

یکی از راه هایی که دکوراسیون خانه را جذاب می کند انتخاب رنگ های مکمل برای وسایل پذیرایی است. اگر رنگ وسایل پذیرایی شما از رنگ های گرم یا سرد است، می توانید از رنگی مخالف و متضاد آن برای مبل انتخاب کنید. مثلاً اگر فرش کرمی و طوسی، پرده سفید و سورمه ای دارید، می توانید مبلی به رنگ نارنجی یا قرمز بخرید. این رنگ به دلیل اینکه متضاد رنگ سورمه ای است، جذابیت خاصی به پذیرایی می دهد.

یا مثلاً اگر فرشی کرمی و بژ، پرده ای قهوه ای و سفید و پارکت عسلی دارید، با انتخاب مبلی آبی روشن یا سورمه ای، رنگی متضاد و زیبا به خانه بخشیده اید. روی این مبل می توان از کوسن های نسکافه ای، طوسی یا کرمی به کار برد.

ست کردن رنگ مبل راحتی

۳- انتخاب مبل با رنگی خنثی

در هر خانه ای با هر رنگ بندی، مبلمانی با رنگ خنثی زیبا و هماهنگ است. اگر خانه ای رنگی دارید که رنگ های زیادی در وسایل آن به کار رفته، حتماً مبل هایی به رنگ طوسی روشن (درخانه کوچک) و طوسی تیره (درخانه بزرگ) بخرید.

البته رنگ های کرمی و سفید هم در صورتی که فرزند کوچکی ندارید، می توانند از انتخاب های شما باشند. مثلاً اگر فرش کرمی و سبز با رنگ های دیگر، پرده قهوه ای و سفید و کف کرمی دارید، مبلی به رنگ طوسی روشن، انتخاب خوبی است. اگر در این خانه نورگیری خوبی دارید از مبل طوسی تیره هم می توان استفاده کرد.

ست کردن رنگ مبل راحتی

۴- انتخاب رنگی همرنگ گل های فرش یا طرح پرده

یکی از راه های هوشمندانه ست کردن رنگ مبل، انتخاب یکی از رنگ های گل ها یا طرح های فرش است. همچنین اگر پرده ای طرح دار دارید، انتخاب رنگ طرح و نقش های پرده برای مبل راحتی می تواند زیبا و چشم نواز باشد. در این حالت از خانواده همرنگ این رنگ ها هم می توانید انتخاب کنید. مثلاً فرشی با زمینه کرمی و گل های سبز کمرنگ و گلبهی دارید، رنگ مبل را می توان به رنگ گلبهی، سبز کمرنگ، سبز سدری یا سبز پررنگ انتخاب کنید.

چند نکته مهم انتخاب رنگ مبل راحتی

  1. اگر در بیشتر وسایل پذیرایی شما از رنگ های کمرنگ و خنثی مانند سفید، کرمی یا طوسی به کار رفته، مبل هایی با رنگ سرد یا گرم، مثل آبی یا نسکافه ای برای شما ایده آل است.
  2. در صورتی که دکوراسیون پذیرایی شما از ترکیب رنگ های سرد و گرم است، می توانید مبل را با رنگی هماهنگ با یکی از وسایل مانند پرده یا فرش، یا از رنگی خنثی مثل کرمی یا طوسی انتخاب کنید.

مبل راحتی جدید

۳- اگر فرشی با رنگ های زیاد دارید و در کنار آن پرده پذیرایی هم به رنگی متفاوت است، بهتر است مبل را از رنگ های خنثی مثل طوسی روشن، تیره یا کرمی انتخاب کنید. در کنار آن بهتر است از کوسن های همرنگ یکی از رنگ های فرش یا پرده به کار ببرید.

۴- اگر رنگ پرده با رنگ فرش هماهنگ بود می توانید از رنگ های هماهنگ با این رنگ و یک یا دو درجه روشن تر انتخاب کنید. همچنین می توانید از رنگ های مکمل این رنگ برای مبل هم انتخاب کنید.

ست کردن رنگ مبل راحتی

رنگ های ترند مبل راحتی سال ۱۴۰۱

امسال رنگ های روشن برای مبل راحتی بیشتر روی بورس هستند. البته همچنان رنگ های طوسی، سفید و مشکی جز رنگ های محبوب و ترند هستند.

رنگ های صورتی روشن و سبز آبی، دورنگ پرطرفدار و زیبا برای مبل راحتی در سال جدید هستند. در کنار این رنگ ها، خردلی هم جز رنگ های ترند و سال برای مبل معرفی شده است.

مبل راحتی جدید
رنگ جدید مبل راحتی
مبل راحتی جدید
مبل راحتی جدید مخمل

جمع بندی:

در پذیرایی خانه، یک دست مبل راحتی زیبا، می تواند آن را بهتر و شیک تر نشان دهد. اگر این مبل، از مدل های جدید باشد و به خوبی ست شود، جلوه فوق العاده ای به خانه می دهد. در این مطلب مدل های جدید و ترند مبل را با هم دیدیم. همچنین روش های آسان ست کردن رنگ مبلمان را آموزش دادیم. امیدوارم با کمک این مطلب، مبل دلخواه و مناسب خانه خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *