دکوراسیون پذیرایی

گلدان طبیعی یا دکوری را چطور انتخاب کنیم؟

مدل های زیبا و شیک گلدان طبیعی و دکوری

شاید شما هم کمبود وسیله دکوری یا تزیینی را روی میزهای خانه احساس می کنید و به فکر خرید یک گلدان برای آنها هستید. یا بعد از انتخاب گلدان و خرید آن متوجه شدید که مدل و رنگ آن با دکوراسیون خانه هماهنگ نیست. با اینکه گلدان طبیعی یا دکوری مدل های مختلفی دارند ولی هر کدام برای یک فضا یا خانه مناسب هستند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا روش های عالی برای انتخاب درست مدل و رنگ گلدان های طبیعی و مصنوعی را برای خانه خود را با هم ببینیم.ابتدا انواع مدل های گلدان های دکوری یا گلدان طبیعی را بررسی کرده و بعد روش های انتخاب و ست کردن گلدان ها را با دکوراسیون خانه شرح می دهیم.

انواع مدل گلدان طبیعی زیبا

گلدان مربع

گلدان مستطیلی

مدل استوانه ای

گلدان کروی

گلدان چند وجهی

گلدان با طرح نامنظم و خاص

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

گلدان طبیعی و دکوری مربعی

این گلدان ها بعد از گلدان استوانه ای، جز رایج ترین گلدان های موجود در بازار هستند و طرفدارهای خاص خود را دارند. مدل مربع شکل، به دلیل فرم منظمی که دارند به فضای خانه شما نظم و ترتیب می دهند و محیط خانه را تمیز و خالص نشان می دهند. گلدان های مربعی با جنس های مختلفی از جمله چوبی، سفالی، فلزی، بتنی و پلاستیکی تولید می شوند. اگر در خانه مبلمان و میز جلو مبلی با فرم مربع و مستطیل دارید، بهتر است از این مدل گلدان به کار نبرید.

در خانه هایی با سبک مدرن و ساده شما می توانید از این گلدان های مربع شکل با هر جنسی برای گل های طبیعی خود استفاده کنید. اگر خانه شما سبک کلاسیک یا سنتی ( مبلمان کارشده) است، بهتر است از گلدان های مربع شکل کمتر استفاده کنید یا اگر تمایل به این فرم گلدان دارید از گلدان مربعی فلزی به رنگ های مشکی یا طلایی یا نقره ای استفاده کنید.

گلدان چوبی مربعی

گلدان طبیعی و دکوری مستطیلی

گلدان های مستطیلی هم تقریبا مثل گلدان های مربعی هستند با این تفاوت که گلدان های مستطیلی، چون طول بیشتری دارند بیشتر برای کنار دیوار یا نرده بالکن یا در محوطه ها به دلیل فضای خطی و بزرگتری که دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

در خانه های مدرن بهتر است از گلدان مستطیلی روی نرده بالکن و تراس، روی یک پایه گلدان و کنار دیوار پذیرایی یا راهرو استفاده کرد. همچنین کنار پنجره های پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه هم می توان از این گلدان های طبیعی به کار برد. در خانه های با سبک کلاسیک هم بهتر است از این گلدان در فضای داخلی خانه استفاده نکنید. این گلدان را بهتر است روی نرده های تراس ها و یا کنار پنجره های اتاق خواب ها یا آشپزخانه قرار دهید .

 در خانه های با سبک کلاسیک، بهتر است گلدان فلزی و طرح دار مانند فرفوژه به کار ببرید.

گلدان سرامیکی مستطیلی مدرن

گلدان طبیعی و دکوری استوانه ای

این مدل گلدان ها به دلیل شکل منحنی و نرمی که دارند بسیار مناسب خانه های مدرن یا مینیمال هستند. گلدان های استوانه ای با قطر و ارتفاع متفاوت ساخته می شوند که برای همه نوع گل و گیاهی مناسب هستند. گلدان استوانه ای بلند را می توانید روی زمین و گوشه پذیرایی یا اتاق خواب، و گلدان های با ارتفاع کم را روی میز، پایه گلدان یا کنسول قرار دهید.

امروزه گلدان های استوانه ای با جنس های سفالی (لعاب سرامیکی) و فلزی جز جدیدترین مدل های گلدان های طبیعی هستند. در خانه های مدرن ( با مبلمان راحتی) از انواع گلدان های استوانه ای با جنس های مختلف مانند گلدان سفالی، گلدان فلزی، گلدان پلاستیکی و گلدان بتنی و … می توان استفاده کرد.

گلدان سفالی مدرن رنگی

در عین حال برخی از انواع آنها هم برای خانه های با سبک و مبلمان کلاسیک به کار می روند. برای این نوع خانه ها که مبلمان کلاسیک و رسمی دارند، بهتر است از گلدان های فلزی ساده یا کار شده به رنگ های طلایی یا نقره ای یا مشکی استفاده کرد. چون این گلدان های فلزی با شکوه تر و نزدیک به سبک کلاسیک هستند.

گلدان طبیعی استوانه ای جدید

گلدان طبیعی و دکوری کروی

گلدان های گرد به شکل بخشی از یک کره هستند و معمولاً فضای کمی برای قرار دادن گل و گیاه دارند. مدل های کروی به دلیل اینکه سطح خالی کمتری دارند برای گیاهان کوچکتر مناسب اند. این نوع گلدان ها به دلیل فرم منحنی که دارند برای خانه های مدرن و ساده مناسب هستند و با جنس های سفالی، فلزی، بتنی یا پلاستیکی وجود دارند.

زیباترین نوع گلدان های کروی برای خانه های مدرن و خودمانی، گلدان سفالی و سفید رنگ است. این نوع گلدن حس صمیمیت و راحتی بیشتری را به فضاهای خانه می دهد. از گلدان های کروی می توان در آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب و راهرو ها ( اگر راهرو دارای عرض کمی نباشد) استفاده کرد.

گلدان دکوری گرد
گلدان کروی دکوری

گلدان طبیعی و دکوری چند وجهی

گلدان های چند وجهی با اشکالی مثل لوزی، پنج یا شش ضلعی، هشت ضلعی و …. هستند که به دلیل شکل منظم و هندسی که دارند در خانه های مدرن و ساده می توان آنها را به عنوان گلدان های طبیعی یا دکوری به کار برد. گلدان های چند وجهی با جنس سفالی ( با روکش سرامیکی و براق) و سفید یا مشکی برای خانه های مدرن و ساده می تواند انتخاب خاص و زیبایی باشد.

اگر خانه ای پر از وسیله یا اصطلاحاً شلوغ دارید اصلا از گلدان های چند وجهی در آن قسمت استفاده نکنید. نکته بعدی اینکه در خانه هایی که سبک کلاسیک و مبلمان کار شده دارند بهتر است از گلدان های چند وجهی با جنس فلزی و براق به رنگ طلایی یا نقره ای استفاده کنید.

گلدان سفالی چند وجهی
گلدان طبیعی بتنی جدید

گلدان طبیعی و دکوری با طرح نامنظم

گلدان های با اشکال نامنظم، به دلیل شکل نامنظم یا غیرمعمولی که دارند، حس پویایی و حرکت را در فضا القا می کنند. اگر علاقه به خرید و کاربرد گلدان های با طرح های خاص دارید، بهتر است از آنها در قسمت هایی از خانه که تقریبا خالی از وسیله است استفاده کنید یا مبلمان و وسایلی ساده تر در آن قسمت، به کار ببرید.

از گلدان های با طرح های نامنظم و متفاوت بهتر است در خانه های با سبک کلاسیک و با مبلمان کار شده استفاده نکنید. چون این مدل گلدان طبیعی یا دکوری، سبک مدرن است. همچنین این نوع خانه ها به واسطه سبک وسایل به خودی خود شلوغ و پر، به نظر می رسند و وجود چنین گلدانی فضا را شلوغ تر نشان می دهد.

مدل گلدان طبیعی خاص
مدل گلدان طبیعی خاص

جنس گلدان های طبیعی و دکوری

گلدان چوبی

گلدان سفالی

گلدان بتنی

گلدان شیشه ای

گلدان پلاستیکی

گلدان حصیری یا کنفی

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:

گلدان طبیعی و دکوری چوبی:

گلدان طبیعی و دکوری چوبی با رنگ های چوبی مختلف مثل عسلی، قهوه ای روشن و قهوه ای تیره یا رنگ چوب خام یا با تم های رنگی دیگر وجود دارد. این گلدان ها به دلیل بافت طبیعی که دارند، حس تازگی و طراوت را در خانه ایجاد می کنند. به همین دلیل کاربرد گلدان های چوبی مخصوصاً در خانه های مدرن و ساده، تجربه دلنشین و آرامبخشی خواهد بود. گلدان های چوبی در اندازه های متفاوت بزرگ و کوچک وجود دارند و گل های طبیعی مختلف را می توان در آنها کاشت.

بهتر است از گلدان های چوبی در خانه های با سبک و مبلمان کلاسیک استفاده نکنید. اگر علاقه به استفاده از این جنس گلدان دارید آنها را در اتاق خواب هایی که تخت و میز کلاسیک ندارد یا آشپزخانه ای که کابینت های ساده دارد به کار ببرید. مگر اینکه این گلدان ها دارای منبت یا حکاکی باشند که ظاهرشان با سبک کلاسیک هماهنگ باشد. چون اصولا گلدان های چوبی با فرم های ساده و بدون تزئین تولید می شوند. بنابراین برای خانه های با مبلمان کلاسیک و مجلل مناسب نیستند و برای سبک مدرن ایده آل هستند.

گلدان چوبی کروی

گلدان طبیعی و دکوری سفالی

گلدان های سفالی از قدیمی ترین مدل ها هستند. این مدل در حالت اصلی خود از سفال طبیعی و بدون روکش درست می شوند. با اینکه این مدل گلدان، زیبایی طبیعی دارد ولی اخیراً مدل های با لعاب سرامیکی آن، تولید شده است. گلدان با لعاب سرامیکی که به گلدان سرامیکی معروف است، ظاهری مدرن و براق دارد.

این مدل را معمولاً در خانه های با سبک مدرن و مینیمال به کار می برند. این گلدان ها هم برای گل های طبیعی و هم به عنوان گلدان دکوری برای سالن پذیرایی و اتاق خواب، ایده آل است.

گلدان با جنس سفالی به دلیل وزن سبک و جنس طبیعی که دارد برای گیاهان آپارتمانی انتخابی عالی است. گلدان های سرامیکی که برای گل طبیعی به کار می روند، معمولاٌ یک روزنه در انتهای خود دارند. وجود این روزنه برای زهکشی گلدان ضرورری است.

گلدان سفالی سرامیکی جدید

گلدان طبیعی و دکوری بتنی

یکی از مدل های نسبتاً جدید و مدرن، گلدان های بتنی هستند. گلدان بتنی، ظاهری ساده و طوسی به رنگ بتن و سیمان دارد. به همین دلیل، این گلدان، مدلی صنعتی و مختصر و مفید است که هیچ روکش یا لعابی ندارد. جنس اصلی این گلدان از ظاهرش کاملاً پیداست و برای خانه های با سبک مدرن و مینیمال، هماهنگ و زیبا است.

گلدان های بتنی به دلیل رنگ خنثی و خلوصی که دارند برای ساده پسندان، انتخابی عالی است. این گلدان ها هم برای گیاهان طبیعی و سبز، جلوه خیلی خوبی دارد. رنگ طوسی آن در کنار رنگ سبز گیاهان خانگی، ترکیبی متعادل و چشم نواز درست می کند. علاوه بر این، این گلدان برای دکوری روی میز پذیرایی یا اتاق خواب مدرن هم بسیار شیک و خاص می شود.

گلدان طبیعی بتنی جدید
گلدان طبیعی بتنی جدید

گلدان طبیعی و دکوری شیشه ای

این گلدان ها هم چند سال اخیر جزء مدل های محبوب و پرطرفدار است. این گلدان را معمولاً به عنوان دکوری و در خانه های با سبک مدرن و البته کمی فانتزی به کار می برند. گلدان شیشه ای را با شیشه های رنگی مختلف از سبز و زرد تا قرمز و سفید، در بخش های مختلف خانه می توان قرار داد.

با اینکه این گلدان بیشتر به منظور دکوری کاربرد دارد، ولی به عنوان گلدان گیاهان طبیعی کوچک هم ممکن است استفاده شود. در صورتی که این گلدان ها برای گیاهان طبیعی به کار می روند به دلیل شکنندگی، بهتر است روی استندهای دیواری یا آویزها قرار داده شوند. با کمی خلاقیت، می توانید از گلدان های رنگی همرنگ یا

گلدان شیشه ای دکوری جدید
گلدان شیشه ای دکوری جدید
گلدان شیشه ای دکوری جدید
گلدان شیشه ای دکوری جدید

گلدان طبیعی و دکوری پلاستیکی

این گلدان جز ارزان ترین نوع گلدان هاست.این گلدان به دلیل وزن کمی که دارد، برای گیاهان طبیعی، انتخابی عالی است. گیاهان طبیعی در این گلدان نیاز به آب کمتری دارند. این مدل گلدان، انعطاف پذیر است و مقاومت و عمر بیشتری دارد. به دلیل ویژگی پلاستیک، ریشه گیاهان در آن، یخ نمی زند یا فاسد نمی شود.

مساله ای که باید در مورد این گلدان ها رعایت کرد، میزان آبیاری گیاهان است. به دلیل اینکه بدنه این گلدان، آب را به خود جذب نمی کند، نباید میزان زیادی به گیاه آب داد. یکی از بهترین محل های مناسب گلدان پلاستیکی، روی نرده و در بالکن است. به دلیل سبکی و ضد ضربه بودن آنها، کاربرد آنها را در بالکن پشنهاد می کنیم.

گلدان طبیعی پلاستیکی جدید

گلدان طبیعی پلاستیکی جدید

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

گلدان طبیعی و دکوری حصیری یا کنفی

در سال های اخیر، استفاده از جنس های طبیعی برای وسایل خانه، خیلی پرطرفدار است. طراحان داخلی، علاقه زیادی به کاربرد دکوراسیون با متریال طبیعی دارند. گلدان های حصیری و کنفی هم یکی از این وسایل جدید هستند. از مدل های کوچک آن بیشتر به عنوان گلدان دکوری استفاده می کنند. گلدان های بزرگ حصیری را می توان با قرار دادن یک گلدان پلاستیکی یا سفالی داخل آن، برای گیاهان طبیعی به کار برد. گلدان های کنفی معمولاً به صورت یک لایه بافت، روی گلدان های پلاستیکی یا سفالی کشیده می شوند.

به دلیل اینکه گلدان کنفی، انعطاف پذیری زیادی دارد، از آن به تنهایی استفاده نمی کنند. مخصوصاً در صورت قرار دادن گلدان طبیعی آب و خاک داخل آن، ممکن است به بیرون درز کند یا گلدان شکل خود را از دست بدهد.

گلدان کنفی برای هر فضایی مانند پذیرایی، راهرو یا اتاق خواب مناسب است. این مدل گلدان با خانه های سبک مدرن، مینیمال، روستیک یا ساحلی هماهنگ و مناسب است. چند نمونه جدید و زیبای این گلدان را در تصاویر زیر می بینید.

مدل گلدان طبیعی و دکوری را چطور انتخاب کنیم؟

در مورد مدل گلدان های طبیعی یا دکوری، باید به سبک خانه یا آن فضا توجه کنید.

گلدان طبیعی و دکوری در خانه مدرن

۱- اگر یک پذیرایی با سبک مدرن و مبلمان راحتی دارید، مدل های ساده و بدون نقش و نگار مناسب آن هستند.

۲- گلدان هایی چوبی، بتنی، سرامیکی یا شیشه ای با مدل های ساده همگی از مدل های شیک و مناسب این پذیرایی هستند.

۳- مدل های خاص و متفاوت فقط برای خانه هایی با مبلمان راحتی ساده، فرش هایی مدرن یا ایرانی ساده و خلوت و پرده های مدرن و ساده، مناسب است.

۴- گلدان های گرد یا با اشکال منحنی، سادگی و صمیمیت را در فضا القا می کنند، برعکس گلدان های با فرم های شکسته یا زاویه دار، حس نظم و ترتیب را به همراه دارند.

انتخاب مدل گلدان دکوری یا طبیعی

گلدان طبیعی و دکوری خانه کلاسیک

۱- در یک سالن پذیرایی کلاسیک، بهتر است از گلدان هایی کلاسیک و با تزیینات هماهنگ با آن، به کار برد.

۲- گلدان های به رنگ های طلایی، نقره ای یا برنز به تناسب رنگ وسایل خانه، برای این سبک خانه، عالی و هماهنگ است.

۳- در صورتی که مبلمان و پرده ای با پارچه های شلوغ و پر نقش و نگار دارید، از مدل های ساده تر کلاسیک انتخاب کنید.

چطور رنگ گلدان را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب رنگ گلدان های طبیعی یا دکوری، باید به چند نکته دقت کرد. در خانه هایی که از رنگ های زیادی در آن وجود دارد، ترجیحاً از گلدان های با رنگ های خنثی انتخاب کنید. گلدان هایی با رنگ های سفید، طوسی، نقره ای یا مشکی با توجه به تیره یا روشن بودن دکوراسیون خانه، می توانند گزینه خوبی باشند.

نکات انتخاب رنگ گلدان طبیعی یا دکوری:

۱- در خانه هایی با دکوراسیون کمرنگ یا خنثی مانند کرمی یا سفید، از گلدان هایی رنگی به رنگ یکی از اجزا مانند نقش های فرش یا کوسن ها استفاده کنید.

۲- در یک خانه با دکوراسیونی از یک تا سه رنگ هماهنگ یا مکمل، گلدان طبیعی یا دکوری را از رنگی نزدیک به یکی از این رنگ ها یا رنگ خنثی انتخاب کنید.

۳- انتخاب رنگ گلدان همرنگ وسایل کوچک خانه مانند تابلو، ساعت دیواری، لوازم دکوری دیگر یا نقش ها و نوارهای پرده، جالب و هوشمندانه است.

انتخاب رنگ گلدان دکوری یا طبیعی

۴- در خانه ای با سبک کلاسیک و مبلمان استیل، از رنگ های طلایی و نقره ای یا مشکی با سبک کلاسیک به کار ببرید.

۵- در صورتی که در انتخاب رنگ گلدان در هر فضایی تردید دارید، رنگ های سفید و طوسی یکی از بهترین انتخاب ها هستند.

۶- اگر گلدانی رنگی انتخاب کردید، بهتر است گل های به رنگ دیگری را در آن قرار ندهید. این مساله برای گیاهان طبیعی، مانعی ندارد.

جمع بندی:

گلدان طبیعی و دکوری در خانه می توانند نقش مکمل دکوراسیون و پر کننده فضاها را بازی کنند. هر گلدانی با توجه به مدل و رنگ خود در یک خانه، زیبا و در خانه ای دیگر نامناسب و بد جلوه می کند. اگر برای خرید یک گلدان، به نکات ذکر شده توجه کنید، انتخابی عالی و هماهنگ خواهید داشت. به این نکته دقت کنید که لازم نیست در هر قسمتی از خانه یک گلدان دکوری یا طبیعی بگذارید.

در هر فضا انتخاب و قراردادن یک عدد یا یک مجموعه چندتایی از گلدان ها، زیبایی بیشتری دارد. در نهایت این سلیقه و شرایط خانه شماست که اهمیت دارد. امیدوارم با خواندن این مطلب، گلدان طبیعی یا دکوری مورد علاقه تان را به راحتی انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *