دکوراسیون پذیرایی, دکوراسیون ورودی و راهرو

تزیین راهروی خانه با راهکارهای جدید

تزیین راهروی خانه یکی از کارهای جالب و تاثیر گذار در زیبایی خانه است. در خانه های ایرانی به راهروها خیلی توجه نمی شود، ولی اگر راهروی خانه شما شیک و به روز باشد تاثیر زیادی در دکوراسیون کل خانه دارد. جالب است بدانید که با روش هایی ارزان و راحت، خودتان هم می توانید تغییر و تحولی در یک راهروی ساده ایجاد کنید.

تزیین راهروی خانه

در مورد تززین راهروی خانه شاید این سوالات برایتان پیش آمده باشد:

با چه روش هایی می توان راهروی ساده را بهتر و زیباتر کرد؟

چه روشی برای راهروی خانه من مناسب است؟

مدل های جدید دیزاین راهروی خانه چه مدل هایی هستند؟

در این مطلب، ما به این سوالات پاسخ می دهیم و راهکارهایی که برای تزیین راهروی خانه، عالی هستند معرفی می کنیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

۱- تزیین راهروی خانه با آینه های شیک و خاص

برای تزیین راهروی خانه یا اتاق خواب ها، آینه های یک تکه یا قاب دار، انتخاب خوبی هستند. آینه ها به دو دسته آینه های یک تکه یا پازلی و آینه های قاب دار تقسیم می شوند. درکل آینه های یک تکه یا پازلی برای راهروها، مناسب تر و بهتر هستند. به دلیل اینکه این آینه ها قاب ندارند و راهرو را بزرگتر نشان می دهند. ولی آینه های قاب دار، چون لبه ای قاب دار دارند، سطح دیوار را به چند قسمت کوچک تقسیم می کنند و دیوار و راهرو را کوچکتر نشان می دهند.

تزیین راهروی خانه

از آینه های یک تکه ساده یا طرح دار می توانید روی یک دیوار راهرو نصب کنید. در صورتی که راهروی شما، نورپردازی خوبی ندارد، بهتر است از آینه های رنگی مثل برنز یا طلایی، استفاده نکنید. آینه های طرح دار هم مانند آینه های با طرح الماسی یا طرح خطی، برای راهرو خیلی عالی و زیبا هستند.

تزیین راهروی خانه با آینه

دقت کنید که بهتر است فقط روی کل یکی از دیوارهای راهرو یا بخشی از یک دیوار، از آینه ها استفاده کنید. آینه های پازلی با شکل های جالب و متنوع هم برای تزیین راهروها، فانتزی و جالب هستند. در ادامه چند نمونه آینه یک تکه و پازلی که روی دیوار راهروها نصب می شوند را می بینیم.

تزیین راهروی خانه با آینه

۲- استند دیواری، آویز و پایه گلدان در راهرو

گل های طبیعی، یکی از بهترین راه حل های تزیین راهروی خانه هستند. اگر در راهروی شما فضایی کوچک برای قرار دادن استند دیواری یا پایه گلدان وجود دارد، این ایده را حتما امتحان کنید. البته بهتر است در راهروهای خانه از استندهای ایستاده، مانند استند پازلی به کار نبرید. بهترین نوع استند گلدان برای راهروی خانه، استند دیواری گلدان است. استند گوشه هم در صورتی که گوشه ای خالی در راهرو دارید، خیلی زیبا و جالب است.

استند گلدان در راهروی خانه

استندهای دیواری را برای گلدان های طبیعی کوچک مانند کاکتوس ها یا گل های هوازی مانند تیلاندسیا، به کار می برند. گلدان های طبیعی بزرگتر را می توانید روی استندهای گوشه یا پایه های گلدان، در راهرو قرار دهید. نمونه این استندهای دیواری در راهروی خانه را در ادامه می بینید.

 تزیین راهروی خانه با استند گلدان

پایه گلدان هم یکی از راه های قرار دادن گلدان های طبیعی در راهروی خانه است. پایه های گلدان زیبا و جدیدی را به صورت تکی، دوتایی یا سه تایی می توانید در انتهای راهروها یا کنار ورودی بگذارید.معمولاً پایه های گلدان برای گلدان های متوسط به کار می روند و گلدان های خیلی بزرگ، روی آنها جالب نیست.

اگر گلدان بزرگی دارید که فکر می کنید در راهرو خیلی زیباتر است، آن را مستقیم روی زمین قرار دهید. آویزهای گلدان هم برای گلدان های طبیعی خیلی جذاب و شیک می شوند. تنها نکته ای که وجود دارد این است که آویزها را در راهروهایی که عرض زیاد یا گوشه ای خالی دارید می توانید آویزان کنید. اگر راهروی شما عرضی کمتر از ۱.۸ متر دارد، این گزینه برای شما مناسب نیست. مگر اینکه آویز گلدان را بالاتر از فاصله ۲ متر از کف زمین آویزان کنید.

 تزیین راهروی خانه با آویز گلدان
 تزیین راهروی خانه با آویز گلدان

۳- تزیین راهروی خانه با قفسه بندی دیوار

اگر دقت کرده باشید، راهروی خانه ها، از فضاهای پرت و کم استفاده در خانه هاست. راهروی خانه مخصوصاً راهروی ورودی خانه را می توان با وسایل و کارکردهای دیگری، بهینه و زیباتر کرد. یکی از این کارکردها، جاکفشی و جالباسی است. اگر درب ورودی خانه، با دیوار کناری کمی فاصله دارد، بهترین ایده کاربردی که می توانید برای این راهرو اجرا کنید، یک جاکفشی و جالباسی است.

در بخش پایین این جاکفشی هم امکان اجرای یک نشیمن راحت و زیبا هست. پایین ترین بخش نزدیک به زمین را جاکفشی، روی آن را یک نشیمن، بالاتر از آن را جالباسی تشکیل می دهد. در صورتی که فضای بیشتری دارید در کنار این ها هم یک کمد در دار می تواند به بهترین شکل، فضای شما را کاربردی و شیک کند. این جاکفشی یا جالباسی با طرح های مختلفی می تواند اجرا شود  که در ادامه چند نمونه از آنها را می بینیم.

 تزیین راهروی خانه با نصب جاکفشی
 تزیین راهروی خانه با نصب جاکفشی
 تزیین راهروی خانه با نصب جاکفشی
 تزیین راهروی خانه با نصب جاکفشی
 تزیین راهروی خانه با نصب کمد

۴- تزیین راهروی خانه با رنگ آمیزی دیوار یا سقف

شاید برای تزیین راهروی خانه خود، این راه هیچ وقت به فکر شما نیفتاده است. ولی یکی از راه های کم هزینه و ساده برای تزیین راهروی خانه ها، رنگ آمیزی دیوار یا سقف آن است. رنگی متفاوت و ملایم یا پررنگ برای دیوار یا سقف راهرو انتخاب کنید.

رنگ کردن دیوار راهرو خانه

این رنگ آمیزی می تواند به صورت ساده و برای کل دیوارها یا سقف راهرو باشد. در روش دیگر می توان فقط بخشی از دیوار یا سقف راهرو را به رنگی خاص، رنگ آمیزی کرد. مثلاً یک الگوی خطی افقی یا مورب را روی دیوار بکشید. سپس یک خط به عرض ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر روی دیوار مطابق این طرح، رنگ آمیزی کنید.طرح ها و رنگ های متفاوت و متنوعی را در این روش می توانید انتخاب و اجرا کنید. با این روش، راهروی ساده خانه، از یکنواختی در آمده و شکل و رنگی جالب و خلاقانه می گیرد.

رنگ کردن سقف راهرو خانه

۵- تزیین راهروی خانه با کنسول های زیبا

اگر در خانه خود کنسول و آینه ای دارید ولی جای مناسبی برای آن پیدا نکردید، ما به شما راهروی خانه را پیشنهاد می کنیم. البته در صورتی که راهروی خانه تان خیلی کوچک نباشد، یعنی عرض کمتر از ۱.۲ متر نداشته باشد. کنسول هایی که برای راهروی خانه، عالی هستند، مدل های مدرن و مینیمال هستند که عرض کمی دارند.

کنسول و آینه ها را هم در راهروی ورودی خانه و هم در راهروی ورودی اتاق خواب ها می توانید قرار دهید. این مدل کنسول و آینه جدید و شیک را در تصویر زیر می بینید.

آینه و کنسول در راهروی خانه
  تزیین راهروی خانه با آینه و کنسول
  تزیین راهروی خانه با آینه و کنسول

۶- تزیین راهروی خانه با تابلوهای شیک

شاید تابلوها در نگاه اول، در راهروها تغییر چندانی ایجاد نکنند. ولی انتخاب تابلویی مناسب و هماهنگ، راحت ترین راه تزیین راهروی خانه است. در انتخاب تابلوی مناسب راهرو، همه چیز به سلیقه و رنگ دکوراسیون خانه شما بستگی دارد. اگر رنگ دیوار و سقف و نورپردازی راهروی شما، رنگ های خنثی است، یک تابلوی رنگی مثل آبی، سبز یا حتی نارنجی، راهروی شما را فوق العاده می کند. ابعاد و تعداد تابلویی که در دیوار راهرو نصب می کنید باید با عرض راهرو و ارتفاع سقف آن متناسب باشد.

  تزیین راهروی خانه با تابلو
  تزیین راهروی خانه با تابلو
تابلو در راهروی خانه
  تزیین راهروی خانه با تابلو

۷- تزیین راهروی خانه با نورپردازی مدرن

نصب یک یا دو چراغ یا نورپردازی دیوار، برای تزیین راهروی خانه، نتیجه فوق العاده ای دارد. در بخش های مختلف راهرو می توان نورپردازی های جالب و زیبایی کرد. نورپردازی سقف، دیوار، کف و حتی وسایل راهرو مثل استند گلدان، به صورت جدید و خلاقانه از انواع نورپردازی ها هستند.

راهروی خانه

۱- نورپردازی سقف راهرو

نورپردازی سقف راهرو تاثیر زیادی در بزرگتر و زیباتر نشان دادن آن دارند. نورپردازی سقف را به صورت مستقیم و بوسیله چراغ ها یا لوستر ها، یا به صورت غیر مستقیم و بوسیله نورهای مخفی سقف کناف یا کاذب انجام می دهند.

اگر سقف راهروی شما، ساده و بدون هیچ تزیینی مانند کناف سقف است، می توانید با یک تا سه چراغ آویز به فواصل مساوی، جلوه زیبایی به سقف آن بدهید. ولی اگر سقف دارای کناف یا پنل های سقفی است که نورپردازی شده اند، فقط یک چراغ یا لوستر تکی برای وسط سقف کافی است.

هم چنین یکی از راهکارهای جدید برای نورپردازی سقف، کاربرد چراغ های ال ای دی مدرن و شیک است. این چراغ ها در عین سادگی، خیلی زیبا و شیک هستند. شما می توانید با نصب چند عدد از این لامپ ها ( تعداد آن به ابعاد راهرو بستگی دارد) خیلی ساده، راهروی قدیمی را روشن و مدرن کنید.

  تزیین راهروی خانه با نورپردازی

۱- لوستر راهرو

لوستر مناسب هر خانه با توجه به سبک دکوراسیون آن خانه مشخص می شود. اگر خانه ای مدرن دارید، بهتر است از مدل های ساده و شیک مدرن برای راهروی خود تهیه کنید. اگر خانه ای با دکور کلاسیک دارید، هم می توانید لوسترهای کلاسیک یا لوسترهای شبه کلاسیک و ساده تر انتخاب کنید.

قبل از خرید لوستر راهرو به ارتفاعی که پایین می آید دقت کنید. بعد از نصب لوستر، نباید فاصله بین زمین و نقطه پایین لوستر، کمتر از ۲ متر باشد. اگر سقف کوتاهی دارید، حتماً از مدل های سقفی و خیلی کوتاه انتخاب کنید.

  تزیین راهروی خانه با نورپردازی
  تزیین راهروی خانه با نورپردازی
  تزیین راهروی خانه با نورپردازی

۲- چراغ سقف راهرو

چراغ های راهروی خانه، را می توان از مدل های زیبا و متنوعی انتخاب کرد. امروزه مدل های مدرن و مینیمال خیلی شیک و جدیدی در بازار وجود دارند که خود به تنهایی راهرو شما را متحول می کنند. مدل های هالوژنی، مدل چراغ ال ای دی، مدل خطی ال ای دی و مدل های دیگر از جمله این چراغ ها هستند. در ادامه چند نمونه جدید و جالب این چراغ ها که برای هر خانه مدرنی مناسب هستند با هم می بینیم.

  تزیین راهروی خانه با نورپردازی

۲- تزیین راهروی خانه با نورپردازی دیوار

یکی از ساده ترین روش های تزیین راهروی خانه، کاربرد نورپردازی روی دیوارهاست. اگر کمی بگردید، چراغ های دیوارکوب و روشنایی هایی جدید و جالبی مانند تصاویر زیر برای دیوارها پیدا می کنید. اگر یک تابلو یا قاب گچی روی دیوار راهرو دارید، یک چراغ کوچک یا افقی را بالای این تابلو یا وسط قاب دیوار نصب کنید. شما می توانید دو چراغ دیوارکوب خریده و در دو طرف تابلو، نصب کنید.

از چراغ ها فقط روی یکی از دیوارهای راهرو استفاده کنید. اگر میز یا کنسولی کنار یکی از دیوارها دارید که آینه هم دارد، می توان چراغ ها را دو طرف آینه نصب کنید. اگر در راهرو یک ستون بیرون زدگی یا بخشی کنجی دارید، یک استند گلدان یا کتابخانه کوچک را در این قسمت قرار دهید. سپس ریسه های ال ای دی را به صورت عمودی و دو طرف استند، به آن محکم کنید. یا می توانید ریسه ها را به صورت آزادنه روی استند یا کتابخانه قرار دهید که جلوه خیلی زیبایی پیدا می کند.

۳- تزیین راهروی خانه با نورپردازی از کف

شاید شما هم با شنیدن نورپردازی به فکر لوستر و چراغ های سقفی و دیواری می افتید. ولی یکی از روش های جالب و زیبای نورپردازی راهروها، نورپردازی از کف آن است.

برای این نورپردازی ها، از لامپ ها یا ریسه های ال ای دی در کناره راهرو و روی کف آن، استفاده می کنند. البته این مدل نورپردازی را برای راهروهای با عرض بیشتر از ۱.۲ متر توصیه می کنیم. به دلیل اینکه پخش نور از کف راهرو، تا حدی باعث اذیت شدن چشم می شود. این روش با اینکه جدید و زیباست ولی اجرای آن سخت است، بنابراین در مواقعی که قصد بازسازی خانه را دارید به این راه هم فکر کنید.

۸- تزیین راهروی خانه با دیوار سبز

مشکلی که اکثر راهروها دارند، دیوارهای ساده و خسته کننده در طول آن هاست. یکی از راهکارهای جذاب و طبیعی برای تزیین راهروی خانه، درست کردن یک دیوار سبز روی دیوارهای آن است.

دیوار سبز یک پایه نگهدارنده باکس ها یا گلدان های طبیعی است که روی دیوار نصب می شود. در صورتی که عرض راهروی شما بیشتر از ۱.۲ متر است، حتماً این روش را امتحان کنید.

البته برای راهروهای با عرض ۱.۲ متر هم می توان دیوار سبزی با عمق کم به کار برد. هم چنین در راهروهای با عرض کم، نصب استند دیواری و قرار دادن گلدان های کوچک در آن جایگزین همین دیوار سبز است.

۹- تزیین راهرو با دیوارپوش ها و پنل های دیواری

به دلیل اینکه راهروها معمولاً فضای کوچکی دارند بنابراین می توانید با هزینه کم و کاربرد دیوارپوش یا پنل دیواری، راهروی خانه را تزیین کنید. دیوارپوش ها و پنل ها، جنس و مدل های مختلفی دارند که با هم در ادامه می بینیم.

۱- دیوارپوش فومی

اگر دنبال یک روش کم هزینه و آسان برای تزیین راهروی خانه خود هستید، دیوارپوش فومی برای شما عالی است. این دیوارپوش ها به صورت پنل های ۲۰ *۲۰ یا بزرگتر هستند. این پنل ها، خیلی سبک هستند و بعضی از مدل های آنها، پشت چسبدارند. اصلاً نگران تمیز نشدن این فوم ها نباشید. این دیوارپوش ها آلودگی را به خود جذب نمی کنند و اگر کثیف هم شوند با یک دستمال یا اسکاچ نرم تمیز می شوند.

توصیه ما به شما چسباندن یک بخش از دیوار راهرو مثل نیمه پایینی دیوار یا بخشی با عرض ۱ متر از بالا تا پایین دیوار است. رنگ این دیوارپوش ها را می توانید سفید یا از رنگ های دیگر مثل مشکی یا طوسی انتخاب کنید.

۲- تزیین دیوار راهرو با پنل بتنی

پنل های بتنی همانطور که از نامشان پیداست خیلی سبک نیستند و با پیچ و رولپلاک به دیوار نصب می شوند. این پنل ها ظاهری به رنگ طوسی و شبیه بتن دارند. پنل های بتنی هم به صورت تخت و هم سه بعدی و برجسته وجود دارند.

 پنل های بتنی برای خانه های مدرن و مخصوصاً مینیمال خیلی عالی و زیباست. این پنل ها یک فضای مدرن، کاربردی و ساده را نشان می دهد که از ویژگی های سبک مدرن و مینیمال است.این پنل ها را می توان روی یکی از دیوارهای راهرو به همراه نورپردازی یا فقط روی بخشی از دیوار نصب کرد.

۳- تزیین دیوار راهرو با پنل گچی

پنل های گچی، مدل های جدید و متنوعی دارند که اکثراً به صورت سه بعدی هستند. پنل های گچی به دلیل اینکه سفید بوده و برجسته هستند، با نورپردازی بالا یا روی دیوار، بسیار زیبا و تاثیرگذار می شوند. این پنل ها راهی بسیار جدید و خاص برای تزیین راهروی خانه هستند.

این پنل ها را می توانید روی کل یک دیوار راهرو یا روی بخشی از آن مثلا به عرض ۱ تا ۱.۵ متر نصب کنید. توصیه ما این است که روی هر دو دیوار راهرو را از پنل ها یا فوم های دیواری نپوشانید. چون راهرو را شلوغ و در نتیجه کوچکتر نشان می دهد. پنل گچی هم اگر درست استفاده شود، برای تزیین راهروی خانه گزینه ای عالی است.

۴- پنل پی وی سی

پنل های پی وی سی هم از انواع پنل های دیواری زیبای مناسب خانه است. پنل پی وی سی ظاهری شبیه به ام دی اف دارد و در رنگ های مشابه رنگ های چوبی وجود دارد. این پنل ها را می توان با یک طراحی خاص در بخشی از دیوار راهرو اجرا کرد.

۵- تزیین راهروی خانه با ام دی اف

ورقه های ام دی اف، برای تزیین راهروی خانه، عالی عمل می کنند. راهروی خانه را می توان با طرح های جالب و جدید با ام دی اف، دیزاین کرد. از یک طرح ساده روی دیوار تا یک طرح پیچیده تر و خاص تر را می توان با ام دی اف به رنگ های چوبی، اجرا کرد. در انتها با نصب یک چراغ یا لامپ ال ای دی کنار یا بالای آن، روی این طرح را نورپردازی کرد. چند نمونه از طرح های زیبایی که با ام دی اف روی دیوار راهرو قابل اجراست را با هم می بینیم.

۱۰- تزیین سقف راهروی خانه

در این قسمت می خواهیم روش های دیگر تزیین سقف راهروی خانه را معرفی کنیم. در این روش ها، یک عنصر به سقف اصلی اضافه می شود که اصطلاحاً سقف دو لایه می شود.

۱- تزیین راهروی خانه با سقف کناف

امروزه سقف کناف به یکی از سقف های رایج فضاهای مختلف خانه تبدیل شده است. سبکی و سرعت اجرای این سقف، استفاده از آن را راحت کرده است. همچنین به دلیل اینکه کناف، قابلیت نورپردازی دارد، در زیبایی کل فضا تاثیر زیادی دارد.

 مدل های کناف که برای سقف راهروی خانه، مناسب تر است، مدل خطی، مدل باکس (مربع) یا مستطیلی ساده است. البته مدل های دیگر را هم برای راهروهای بزرگ و با عرض بیشتر می توان اجرا کرد.

۲- تزیین راهروی خانه با سقف کاذب

سقف کاذب که با فاصله از سقف اصلی نصب می شود، با پنل هایی پوشانده می شود. این پنل های سقف کاذب، از جنس های مختلفی مانند آلومینیوم، گچ، فلز، کامپوزیت، چوب و فلز هستند. در فاصله ای که بالای این سقف وجود دارد، لامپ ها و چراغ هایی نصب می شود که نور آنها از پنل های سقف عبور کرده و فضا را روشن می کنند.

برای سقف راهرو هم سقف های کاذب، با پنل های فلزی، گچی و آلومینیومی انتخاب خوبی هستند. بهتر است در سقف راهرو از پنل های با رنگ های تیره یا رنگ چوب به کار برده نشود. به دلیل اینکه رنگ های تیره، ارتفاع سقف را کوتاه تر نشان می دهند.

۳- تزیین راهروی خانه با سقف کشسان

سقف کشسان یکی از انواع سقف هایی است که به صورت یک لایه جدید به سقف اصلی نصب می شود. این سقف، برای تزیین راهروی خانه، انتخاب خوب و متفاوتی است. سقف کشسان در انواع مختلفی مثل سه بعدی، لاکر و اپوکسی وجود دارد.

 بهترین نوع سقف کشسان برای راهروی خانه، سقف لاکر است. چون این سقف، برق زیبایی دارد و راهرو را بزرگتر و با ارتفاع بیشتر نشان می دهد. سقف کشسان، مدل های جالب و متنوعی دارد که چند نمونه از آن را در تصاویر زیر می بینیم.

جمع بندی:

راهروی خانه، فضایی است محل عبور و مرور ساکنین خانه است و همیشه در معرض دید است. تزیین راهروی خانه با راهکارهایی که بالاتر گفتیم، کل خانه شما را بهتر و زیباتر نشان می دهد. با راهکارهای ارزان و به روز، مثل نصب یک تابلوی مدرن و شیک یا یک چراغ دیوارکوب خاص، می توان ظاهر راهرو را متحول کرد. اگر هم قصد بازسازی خانه را دارید، که گزینه های بیشتری برای انتخاب دارید. فقط توجه کنید که کاربرد زیاد این روش ها در کنار هم، باعث شلوغی و کوچک به نظر آمدن راهرو می شود. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *