دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام

چطور سرویس بهداشتی شیک و جدیدی داشته باشیم؟

سرویس بهداشتی خانه، فضایی کوچک است که تمیزی و زیبایی آن مهم است. شاید سرویس شما قدیمی است یا به نظرتان خیلی زیبا نیست و به فکر بازسازی آن هستید. برای اینکه سرویس بهداشتی جدید و زیبایی داشته باشید، باید مدل های جدید آن را ببینید و دقیقاً بدانید که چه قسمت هایی را باید تغییر دهید. ما در این مطلب همه موارد لازم برای بازسازی یک دستشویی را برایتان آماده کرده ایم تا انتخاب درستی داشته باشید.

شاید برای شما این سوالات پیش آمده باشد:

  1. چه مدل و رنگ سرامیکی برای دیوار و کف سرویس مد شده است؟
  2. روشویی و آینه های جدید و شیک چه مدلی هستند؟
  3. چه لامپ یا چراغی برای سرویس نصب کنم؟
  4. چطور این اجزای مختلف را با هم ست کنم؟

ما در این مطلب به بررسی تمام اجزای سرویس بهداشتی و جدیدترین مدل هر جز می پردازیم، تا شما بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

سرامیک دیوارها

سرامیک دیوار یکی از تاثیر گذارترین اجزای سرویس بهداشتی است. مدل، رنگ و ابعاد سرامیک ها، در زیبایی کل سرویس، نقش مهمی بازی می کند. سرامیک دیوارها بهتر است از جنسی باشند که راحت تمیز شوند. همچنین سطح آنها از دوام و مقاومت کافی در برابر شستشوی زیاد برخوردار باشد. مدل های جدید و شیک سرامیک های دیوار را در ادامه می بینید.

سرامیک سرویس بهداشتی جدید

سرامیک های جدید و ترند سرویس بهداشتی

۱- سرامیک مات

یکی از سرامیک های مد روز، سرامیک مات است. به دلیل اینکه، سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی طرفدار زیادی پیدا کرده است، از این سرامیک ها استفاده بیشتری می شود. معمولاً این نوع سرامیک ها در رنگ های تیره تر مثل طوسی تیره و مشکی به کار می روند. البته اگر سرویس بهداشتی کوچکی دارید بهتر است از این رنگ و نوع سرامیک ها فقط روی یک دیوار یا بخشی از یک دیوار به کار ببرید و بقیه سرامیک ها رنگ روشن باشند.

سرامیک دیوار سرویس بهداشتی جدید

اگر شما هم به این طرح سرامیک علاقه مند شدید، باید چند نکته را بدانید. اول اینکه سرامیک مات، سرویس بهداشتی کوچک را کوچکتر نشان می دهد. دوم، به دلیل اینکه سطح روی این سرامیک ها، براق نیست، سخت تر تمیز می شوند. البته شما می توانید فقط در بخش کوچکی از دیوار و به صورت تزیینی از این سرامیک ها استفاده کنید.

۲- سرامیک شش ضلعی

یکی از سرامیک های جدید و متفاوت برای دیوارها، سرامیک های شش ضلعی هستند. این سرامیک ها مخصوصاً برای دیوارهای سرویس، خاص و شیک هستند. به دلیل طرح این سرامیک ها بهتر است سرامیک کف سرویس را از طرح های ساده انتخاب کنید.  

۳- سرامیک سفید و رگه دار

یکی از بهترین و ساده ترین مدل های سرامیک های دیوار، سرامیک سفید و رگه دار است. این سرامیک ها، به دلیل اینکه طرحی نسبتاً ساده دارند، در درازمدت از مد نمی افتند و مهمتر از آن، خسته کننده و تکراری نمی شوند. هر چه طرح سرامیکی که انتخاب می کنید ساده تر باشد، برای سال های بیشتری می توانید از آن لذت ببرید. این نوع سرامیک به دلیل رنگ روشن خود هم انتخاب خیلی خوبی برای هر سرویس بهداشتی است.

سرامیک دیوار سرویس بهداشتی

۴- سرامیک طرح سنتی و هنری

اگر به نقش و نگارهای سنتی و هنری علاقه دارید، این مدل سرامیک برای شما خیلی جالب و هنرمندانه است. سرامیک طرح سنتی، جزء ترندهای طراحی داخلی و مخصوصاً سرویس بهداشتی و حمام است. البته لازم است این نکته را بدانید که اکثراً از این طرح سرامیک به صورت سراسری استفاده نمی شود.

 این مدل سرامیک را روی بخشی از دیوار، مثلاً عرض نیم متر از دیوار، از بالا تا پایین کار می کنند. با این کار هم دستشویی خانه از حالت ساده و یک رنگ خود در می آید و هم سرامیک های سنتی، به زیبایی روی دیوار خودنمایی می کنند.

سرامیک دیوار سرویس بهداشتی

۵- سرامیک طرح مستطیل یا استخوان ماهی

امروزه دیگر مانند قبل، فقط سرامیک های با ابعاد مربعی به کار نمی رود. بلکه از سرامیک ها در ابعاد و شکل های مختلفی در سرویس بهداشتی استفاده می شود. دو مدل از این سرامیک های جدید، شکل مستطیلی و شکل استخوان ماهی است.

سرامیک مستطیلی که نیازی به توضیح ندارد. فقط این نوع سرامیک را با نحوه چینش های متفاوت از حالت ساده در کنار هم قرار می دهند. نمونه این مدل ها را در تصاویر زیر می بینید.

سرامیک دیوار سرویس بهداشتی

 سرامیک مدل استخوان ماهی، دقیقاً به شکل ستون فقرات ماهی است. این مدل سرامیک به دلیل شکل جذاب و خاصش، تنوع زیادی به سرویس می بخشد. به دلیل اینکه مدل چینش این سرامیک، ساده نیست، بهتر است از رنگ های خنثی برای خود سرامیک و سایر اجزا استفاده کنید.

سرامیک دیوار سرویس بهداشتی

۶- سرامیک سه بعدی و برجسته

سرامیک سه بعدی، طرح های مدرن و زیبایی دارد که با ضخامت های مختلفی وجود دارد. طرح این سرامیک ها از طرح های خطی تا طرح های هندسی یا سنتی هستند که جلوه شیکی به سرویس بهداشتی می دهد. به دلیل اینکه سرامیک های سه بعدی، دارای برجستگی هستند، نورپردازی بالای این دیوارها و بازی نور و سایه روی آنها، خیلی چشم نواز و زیباست.

سرامیک برجسته سرویس بهداشتی

البته از نظر قابلیت تمیز شوندگی باید این را در نظر داشته باشید، این سرامیک ها به دلیل برجستگی که دارند ممکن است دیرتر تمیز شوند. اگر فکر می کنید این نوع سرامیک ها برای دستشویی شما مناسب است، بهتر است در یک بخش از دیوار به اندازه دو ردیف افقی یا عمودی، از این سرامیک ها به کار ببرید.

سرامیک برجسته سرویس بهداشتی

۷- سرامیک ترکیبی ساده و چهارخانه ریز

یک راه خیلی عالی برای طراحی دیوارهای سرویس بهداشتی، انتخاب سرامیک های ساده در کنار سرامیک های ریز و چهارخانه است. ترکیب این سرامیک ها می تواند به صورت انتخاب رنگ های تیره و روشن در کنار هم باشد. هم چنین می توان از سرامیک های در یک خانواده رنگی مثل بژ و کرمی برای ترکیب کنار هم استفاده کرد.

سرامیک دیوار سرویس بهداشتی چهارخونه

۸- سرامیک خیلی براق (متالیک)

یک نوع از سرامیک هایی که سطحی براق تر از سرامیک های معمولی دارند، سرامیک های خیلی براق هستند. این نوع سرامیک ها، با اینکه جلوه زیادی دارند ولی نباید برای کل دیوارهای سرویس ها به کار روند. چون باعث خسته شدن چشم می شوند و در دراز مدت قابل استفاده نیستند.

بهترین روش به کارگیری این سرامیک ها، نصب آنها به اندازه ۱ تا ۵ ردیف افقی یا عمودی روی دیوار است. انتخاب رنگ این سرامیک ها باید به طوری باشد که از رنگ مخالف سرامیک اصلی یا رنگی هماهنگ با آن، به کار رود.

سرامیک براق دیوار سرویس بهداشتی

۹- سرامیک مدرن طوسی

در دنیای طراحی و دکوراسیون، رنگ طوسی جزء رنگ های ترند و پر طرفدار شده است. رنگ طوسی برای سرامیک های دیوارها و کف سرویس بهداشتی، انتخاب خیلی خوبی است.

انتخاب رنگ طوسی چند مزیت دارد؛ یکی اینکه طوسی رنگی ملایم است و در طولانی مدت هم قابلیت استفاده دارد. مزیت دوم هم اینکه، به دلیل اینکه رنگی خنثی است رنگ های دیگر هم به راحتی می توانند در کنار آن به کار روند.

اگر به رنگ طوسی علاقه مند هستید، توصیه من به شما به کار بردن یک رنگ دیگر مانند قهوه ای، عسلی یا زرد لیمویی در کنار این رنگ است. این رنگ های دوم را می توانید در وسایلی مانند روشویی یا ست آینه سرویس به کار ببرید.

سرامیک طوسی دستشویی

سرامیک کف سرویس بهداشتی

تقریباً تمام سرامیک هایی که برای دیوار سرویس بهداشتی به کار می رود برای کف آن هم قابل استفاده است. در اکثر مواقع، کف دستشویی هم با همان سرامیک دیوار، پوشانده می شود. ولی ممکن است در یک طرح خاص، مدل و رنگ سرامیک کف سرویس با دیوار آن متفاوت باشد.

نکته مهمی که باید در انتخاب سرامیک کف سرویس در نظر گرفت، توجه به لیز نبودن سرامیک است. امروزه اکثر سرامیک هایی که برای کف دستشویی تولید می شوند، لیز و سر نیستند. ولی بهتر است باز هم برای اطمینان این مساله را در هنگام خرید سوال کنید تا دچار مشکل نشوید.

چند مدل سرامیک کف سرویس

سرامیک کف سرویس بهداشتی
سرامیک کف سرویس بهداشتی
سرامیک دیوار سرویس بهداشتی

روشویی سرویس بهداشتی

دیگر مدل های قدیمی و تکراری روشویی کمتر استفاده می شوند. امروزه مدل های متنوع و شیکی از روشویی های سرویس بهداشتی در بازار وجود دارد که تغییر خوبی در ظاهر آن ایجاد می کنند. روشویی های جدید اکثراً از مدل های کابینتی هستند که باعث مرتب دیده شدن سرویس می شود.

برای اینکه روشویی درستی را انتخاب کنید، باید به سبک خانه و سرویس آن توجه کنید. البته در اکثر خانه های ایرانی، فضای دستشویی، جزء سبک مدرن و ساده دسته بندی می شوند. در ادامه مدل های زیبا و شیک روشویی را با هم می بینیم.

انواع روشویی مدرن

مهترین ویژگی روشویی های مدرن، سادگی و زیبایی آنهاست. روشویی های مدرن معمولاً مدل های شیک و ساده ای هستند که تزیین خاصی ندارند. این روشویی ها از مدل های قدیمی و ساده خانه های ما تا مدل های جدید و به روزی مثل روشویی کابینتی را شامل می شوند. اگر سرویس بهداشتی ساده و مدرنی دارید باید یکی از انواع روشویی مدرن را برای آن انتخاب کنید.

۱- روشویی پایه دار

این روشویی ها از همان مدل های عادی و قدیمی هستند که هنوز هم در اکثر خانه ها وجود دارند. این مدل روشویی، با اینکه مدل های جدید و به روزی هم دارد، ولی در طراحی های جدید کمتر استفاده می شوند.

اگر شما هم در سرویس بهداشتی خود از این مدل روشویی دارید، یکی از بهترین کارها تعویض این روشویی و خرید یک روشویی کابینتی است. جایگزین کردن یک روشویی کابینتی با روشویی معمولی، تغییر زیادی در ظاهر سرویس بهداشتی ایجاد می کند.

روشویی پایه دار سرویس بهداشتی

۲- روشویی نیم پایه

روشویی نیم پایه، خیلی شبیه روشویی پایه دار است، با این تفاوت که پایه آن از نیمه دیوار به بالا قرار گرفته است. این مدل روشویی برای سرویس هایی که نیاز به نظافت بیشتری دارند یا کوچکتر هستند عالی است. چون پایه روشویی روی زمین قرار نمی گیرد و فضای روی زمین خالی است.

روشویی نیم پایه سرویس بهداشتی
روشویی نیم پایه سرویس بهداشتی

۳- روشویی رو کابینتی

روشویی کابینتی از مدل های جدید روشویی مدرن سرویس بهداشتی است که علاوه بر قسمت بالای روشویی، دارای یک کابینت در قسمت پایین است. مدل این کابینت ها، معمولاً ساده و بدون دستگیره است و معمولاً از جنس پی وی سی هستند. این روشویی ها در دو مدل پایه دار و دیواری هستند. مدل دیواری این روشویی ها، به دلیل اینکه به دیوار نصب می شوند، روی زمین جای کمتری می گیرند.

روشویی روکابینتی
روشویی روکابینتی

۴- روشویی روسنگی

روشویی روسنگی (روشویی روکار) از نوع روشویی های جدید و کابینتی است. این روشویی ها به دلیل اینکه به صورت برجسته و روی صفحه زیرین کار می شوند، جلوه ای بسیار زیباتر از یک روشویی معمولی دارند. نام این روشویی هم به دلیل نحوه قرار گیری آن، روسنگی گذاشته شده است. صفحه ای که روشویی روی آن قرار می گیرد، می تواند از جنس های مختلفی مثل سنگ، پی وی سی، چوب یا سرامیک باشد.

روشویی روسنگی
روشویی روسنگی

۵- روشویی روستیک

روشویی روستیک، مدلی از روشویی با کاسه سنگی و پایه ای چوبی هستند. به دلیل اینکه سبک روستیک، دارای اجزای چوب طبیعی است، در این مدل چوب و سنگ با هم ترکیب شده است. مدل های جدید و شیک این نوع روشویی سرویس بهداشتی را در تصاویر زیر می بینید.

روشویی روستیک

روشویی روستیک

۶-روشویی کلاسیک

روشویی کلاسیک، مکمل یک سرویس بهداشتی کلاسیک و لوکس است. اگر طرح و سبک دستشویی شما، کلاسیک است، این مدل برای شما انتخابی مناسب و جذاب است. روشویی های کلاسیک هم مدل های زیادی از ساده تا پرزرق و برق و پر تزیین دارند.

روشویی کلاسیک

روشویی کلاسیک

آینه سرویس بهداشتی

اگر به ظاهر و زیبایی سرویس بهداشتی خود اهمیت می دهید، از تاثیر یک آینه جدید و شیک در دستشویی غافل نشوید. آینه ها با قاب هایی از جنس های مختلف ساخته می شوند.

بعضی از مدل ها ممکن است بدون قاب باشند. یکی از جدیدترین مدل ها، آینه با نور مخفی پشت (بک لایت) است که زیبایی فوق العاده ای دارد. بعضی از مدل های آینه، شلف ها یا طبقاتی همراه خود برای وسایل بهداشتی دارند. دقت کنید آینه روبروی روشویی شما نباید خیلی بزرگتر یا خیلی کوچکتر از ابعاد روشویی شما باشد.

آینه سرویس بهداشتی

توصیه من به شما انتخاب مدلی جدید و در عین حال ساده تر است. چون ممکن است مدل های خاص و جدید، خیلی زیبا و چشم گیر باشند، ولی بعد از مدتی از مد میفتند و خسته کننده می شوند.

آینه سرویس جدید و شیک

چند مدل آینه و ست جلوی آینه جدید و زیبا که در سبک های مختلف هستند، در ادامه با هم می بینیم.

نورپردازی سرویس بهداشتی

نور سرویس بهداشتی تاثیر زیادی در زیبایی و کارایی آن دارد. گاهی نورپردازی یک قسمت، علاوه بر اینکه جلوه بهتری به کل فضا می دهد، ما را در استفاده بهتر از فضای دستشویی کمک می کند. یک نورپردازی متعادل برای این فضا، شامل یک نور سقفی و یک نور مخفی روی دیوار، یا چند نور کوچک روی دیوار است.

نورپردازی سرویس بهداشتی

اگر سقف سرویس شما، کناف یا سقف هایی با قابلیت نور پردازی مخفی دارد، بهترین کار اجرای یک نور مخفی کامل در این سقف است. در کنار آن هم می توانید از یک چراغ زیبا بالای آینه سرویس استفاده کنید. بعضی از آینه های دستشویی ها، دارای نور مخفی از پشت هستند که این نور هم می تواند به عنوان نور دوم به کمک نور سقف بیاید.

نورپردازی سرویس بهداشتی
نورپردازی سرویس بهداشتی

چه لامپ و چراغی برای سرویس بخرم؟

در یک سرویس معمولی که حدود ۲ تا ۲.۵ متر مربع است، استفاده از یک لامپ ۲۰۰ وات رشته ای ( یا یک لامپ ۱۲-۹ وات ال ای دی) یا دو لامپ ۱۰۰ وات رشته ای ( یا دو لامپ ۱۲-۹ وات ال ای دی) کافی است.

 شما می توانید به جای یک لامپ، از دو یا سه لامپ کوچکتر در بخش های مختلف استفاده کنید. این لامپ ها می توانند در سقف به صورت معمولی، در سقف کاذب یا روی دیوارها نصب شوند. دقت کنید که در صورتی که از نورپردازی دیواری استفاده می کنید، شدت نور لامپ باید کم باشد تا چشم را اذیت نکند.همچنین نورهای مخفی پشت آینه یا روی دیوارها هم می توانند مکمل نورپردازی سرویس بهداشتی باشند.

انواع نورپردازی های جدید

شما حتی می توانید با هزینه کم، فقط لامپ های قدیمی را با مدل های شیک و جدید جایگزین کنید. اتفاقاً این کار با سبک مدرن و مینیمال، سازگار است و سرویس بهداشتی را ساده و شیک می کند.

برای اینکه نوع و مدل نورپردازی سقف سرویس خود را انتخاب کنید، چند نمونه از جدیدترین مدل ها را در ادامه با هم می بینیم.

لامپ جدید سرویس بهداشتی
لامپ جدید سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی
لامپ مدرن سرویس بهداشتی

مدل سقف سرویس بهداشتی

سقف سرویس را می توان از روش های مختلفی طراحی کرد. اگر سقف دستشویی شما ساده و قدیمی است، بهترین راه برای ایجاد تغییر و تحول در آن، طراحی سقف دستشویی است. در ادامه چند روش برای طراحی و اجرا روی سقف سرویس به شما معرفی می کنیم.

سقف سرویس بهداشتی

۱- کناف سقف

 یکی از این راه ها، کناف سقف است. کناف سقف به شکل های متنوع و زیبایی طراحی می شود. این کناف ها، بخشی از سرویس را که قبلاً ساده و بی اثر بود، به عنصری زیبا تبدیل می کند. برای سقف سرویس بهداشتی، معمولاً از مدل های ساده کناف، انتخاب می کنند. این مدل ها اکثراً مانند مدل یک طرفه، مدل مربعی یا مستطیلی ساده است.

سقف سرویس بهداشتی

اگر سرویس بهداشتی شما در ابعاد نرمال و کوچک است، حتما ًاز مدل های ساده برای کناف سقف استفاده کنید. ولی اگر بزرگتر از حدود ۳-۲ متر مربع است، می توانید از مدل های ترکیبی یا شلوغ تر هم انتخاب کنید.

سقف سرویس بهداشتی

۲- سقف کاذب سرویس بهداشتی

یکی از سقف های زیبا و مناسب سرویس بهداشتی، سقف کاذب است. سقف های کاذب معمولاً با یک فاصله از سقف اصلی اجرا می شوند. این پنل ها از جنس پی وی سی، گچ، فلزات روکش دار و … هستند. بعضی از این پنل ها به صورت مشبک هستند و نورپردازی سقف، بالاتر از آن ها انجام می شود. نور لامپ های سقف از این پنل های مشبک عبور کرده و جلوه خیلی زیبایی به سقف می دهد. به دلیل اینکه پنل های سقفی، معمولاً دارای طرح و نقش هستند، سعی کنید بیشتر از دو عدد از این پنل ها را در سقف به کار نبرید.

سقف کاذب سرویس بهداشتی
سقف کاذب سرویس بهداشتی

سقف کاذب سرویس بهداشتی

۳- سقف کشسان

سقف های کشسان، مدلی از سقف ها هستند که در همه فضاها استفاده می شوند. این نوع سقف به دلیل مقاومت خوبی که در برابر رطوبت دارد در سرویس بهداشتی هم خیلی عالی عمل می کند. سقف کشسان از پارچه های پی وی سی ضد اشتعال و ضد لک ساخته شده است. این سقف ها لکه های بخار و رطوبت را هم به خود جذب نمی کنند. سقف های کشسان انواع مختلفی از جمله لاکر، سقف کشسان سه بعدی، سقف کشسان مات دارند.

تنها نکته ای که برای کاربرد این سقف وجود دارد این است که بهتر است در دستشویی که فضای کوچکی دارد سقف کشسان نوع لاکر یا مات اجرا کنید. چون سقف کشسان سه بعدی، به دلیل طرح و رنگی که دارد، ارتفاع را کمتر نشان می دهد.

سقف کشسان سرویس بهداشتی

۱- سقف کشسان لاکر

سقف کشسان سرویس بهداشتی

۲- سقف کشسان مات

سقف کشسان سرویس بهداشتی

انواع سبک های سرویس بهداشتی

۱- سرویس بهداشتی مدرن

در دستشویی سبک مدرن، از سرامیک های با طرح های مدرن، سقف های ساده و شیک و در کل از اجزا و وسایلی ساده و بدون تزیین استفاده می شود.

۲- سرویس بهداشتی مینیمال

این سبک اشتراک زیادی با سبک مدرن دارد با این تفاوت که شاید از سرامیک های ترکیبی یا نورپردازی های مخفی سقف هم اصلا یا خیلی کم استفاده شود. در واقع هر قسمتی از سرویس باید به ساده ترین و خلاصه ترین شکل دیزاین شود. در ادامه چند نمونه زیبا و جدید از سرویس های به سبک مینیمال را با هم می بینیم.

۳- سرویس بهداشتی کلاسیک

این سبک معروف به سبک لاکچری و تجملی است. در سبک کلاسیک، همه یا اکثر اجزا و وسایل، تزیین یا بخش هایی تزیینی طلایی دارند. ممکن است از روشویی و آینه های کلاسیک و کار شده در آن به کار رود. در این سبک، همه وسایل باید از نوع کلاسیک و هماهنگ با آن انتخاب شود.

۴- سرویس بهداشتی روستیک

با اینکه سبک روستیک در ایران خیلی رواج پیدا نکرده است ولی یکی از سبک های زیبا و مناسب سرویس هاست. در سبک روستیک وسایل مختلف از چوب و سنگ طبیعی درست شده اند. در این نوع سرویس هم می توان از روشویی روستیک که ترکیب چوب و سنگ است استفاده کرد. هم چنین آینه ای با قاب چوبی هم می تواند مکمل این روشویی باشد.

جمع بندی:

برای یک تغییر کلی در سرویس بهداشتی خانه، باید به همه اجزا و وسایل موجود در آن توجه کرد. البته اگر در دستشویی خانه شما، یک قسمت مثل دیوارها نیاز به بازسازی دارند، تغییر همان یک بخش می تواند کل سرویس را بهتر و زیباتر نشان دهد.

به هر حال اگر تصمیم دارید کل اجزای سرویس را خریده و جایگزین کنید، این مطلب، راهنمای کلی برای شما است. انتخاب درست و مناسب هر کدام از این اجزا، شما و کل خانواده را از نتیجه بازسازی راضی و خوشحال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *