دکوراسیون پذیرایی

فرش ماشینی شیک و جدید خانه را چطور انتخاب کنیم؟

فرش ماشینی جدید و شیک

فرش ماشینی به عنوان پرکاربردترین نوع فرش در خانه های ایرانی شناخته می شود.همچنین این فرش، قیمت ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تری نسبت به فرش دستباف دارد. زیرا مواد اولیه آن ارزان و سرعت تولید این فرش بالاست. یکی از قدیمی ترین فرش های جهان، فرش هایی است که به پازیریک معروف اند.

 یکی از مهم ترین مزایا و ویژگی های این فرش، باکیفیت بودن نقوش و تصاویر هنری روی فرش می‌باشد. همچنین اجرای نقش و تصاویر هنری بر روی این فرش ها ساده تر و راحت است. عمر این فرش در ایران حدود ۴۰ سال است. فرش ماشینی توسط ماشین آلات و دستگاه هایی همچون شونهر، واندویل، تکسیما و … تولید می‌شود.

 

 

ویژگی های فرش‌ های ماشینی

مهم ترین و اصلی ترین اجزا دکوراسیون در هر منزلی، فرش می‌باشد. نوع دستگاه و الیاف استفاده شده در فرش ماشینی نقش بسیار مهمی در انتخاب فرش مناسب و باکیفیت دارد. نخ های Heat set از بهترین نخ هایی است که می‌توان در تولید این فرش از آن ها استفاده کرد. از مهم ترین ویژگی های این نخ می توان به بدون پرز بودن آن ها اشاره کرد. همچنین این نخ ها در مقابل رطوبت، سرما، گرما، نور خورشید و … بسیار مقاوم هستند.

نخ heat set انواع مختلفی دارد که بهترین نوع آن اکرلیک heat set  شده می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی نخ های اکریلیک heat set  شده تحمل قابلمه یا اتوی داغ به مدت ۵ دقیقه می‌باشد. همچنین این نخ به دلیل داشتن شفافیت و کیفیت بالا، باعث گیرا تر شدن نقش و طرح روی فرش ها می‌شود. این نوع نخ ها، تاثیر به سزایی در کیفیت فرش ها دارند. این فرش ها نسبت به مدل های دستباف، دارای طرح و رنگ های مختلفی هستند.

 

انتخاب جنس فرش ماشینی

 

 جنس این فرش ها، ابریشم مصنوعی یا پلی استر و اکریلیک است. البته ناگفته نماند که فرش هایی که از جنس اکرولیک هستند، کیفیت بهتری نسبت به سایر فرش ها دارند. همچنین فرش ماشینی از جنس اکرولیک از قیمت بالایی برخوردار است.

 

 

 

نحوه انتخاب فرش‌ ماشینی

ملاک های زیادی به جز زیبایی فرش وجود دارد که بایستی در انتخاب آن دقت کنیم. فرش، تاثیر به سزایی در گیرایی و زیبایی پذیرایی خانه دارد. در انتخاب فرش، بایستی با توجه به سبک چیدمان منزل، فرش مناسبی را انتخاب کنیم. سبک های چیدمان منزل همچون سنتی، کلاسیک و مدرن می‌باشد. برای منزلی با سبک سنتی نباید از فرش های فانتزی و کلاسیک استفاده کنیم. اندازه و رنگ فرش از مهم ترین ملاک های انتخاب آن می‌باشد. قبل از خرید فرش، بایستی مکان مورد نظر را اندازه گیری کنیم.

 

روش تشخیص فرش تقلبی از اصل

امروزه بعضی از فرش ها با اسم برندها معروف ولی تقلبی و بی کیفیت فروخته می شود. برای خرید فرش باید حواستان به این مساله باشد و به چند نکته دقت کنید. چند موردی که می توان فرش تقلبی را از اصل تشخیص داد:

پرز دادن زیاد فرش دلیل بر بی کیفیت بودن و احتمالا تقلبی بودن آن است.

به پشت فرش دقت کنید، در فرش تقلبی گره ها و ریشه ها به خوبی قابل تشخیص نیست.

فرش تقلبی، طرح و رنگی مات و کدر دارد و شفافیت فرش اصل را ندارد

به ابعاد فرش دقت کنید، فرش اصل باید دارای ابعاد استاندارد باشد.

فرش های اصل در پشت خود یک شناسنامه با مشخصات کامل دارند.

یک نکته خیلی مهم، لول بودن و تا شدگی کم لبه های فرش تقلبی است. فرش های تقلبی به دلیل شل یا سفت بودن تار و پود، کشیدن پود یا مشکلات در بافت فرش، به این شکل در می آیند.

رگه های فرش تقلبی سطحی یکدست ندارند. این مساله هم به دلیل درست نکوبیدن پودهای فرش است.

برای اینکه فرشی اصل و با کیفیت بخرید، حتماً به فروشگاه ها یا مغازه های معتبر مراجعه کنید. خودتان موارد بالا را در مورد فرش چک کنید. بهتر است فرش های دارای ضمانتنامه  بخرید که از کیفیت بعد از استفاده آن، مطمئن باشید. در نهایت به تقارن و کیفیت رنگ طرح فرش دقت کنید.

انواع طرح فرش ماشینی

 

۱- طرح بناهای تاریخی و معماری ایرانی

 

یکی از زیباترین نقش های فرش ایرانی، طرح های معماری ایرانی و اسلامی است. تولید کننده های فرش، از روی آثار تاریخی ایران، نقش های سقف یا دیوارها را برداشت می کنند و برای فرش به کار می برند. طرح هایی مانند سقف مسجد شیخ لطف اله، مسجد کبود، مسجد شاه اصفهان، تخت جمشید، طاق بستان و … از این نقش های زیبا هستند.

 

فرش ماشینی طرح ایرانی

۲- طرح شاه عباسی

نقش شاه عباسی از گل های شاه عباسی که با هشت گلبرگ زیبا طراحی شده، تشکیل شده است. این گل ها با شاخه ها و نقش های زیبایی ترکیب شده و در وسط فرش به کار می رود. فرش شاه عباسی خود مدل های مختلفی مثل افشان شاه عباسی و ترنج شاه عباسی و … دارد.

فرش ماشینی مدل شاه عباسی

۳- طرح اسلیمی

 

فرش ماشینی طرح اسلیمی

۴- فرش ماشینی طرح افشان

 

 

فرش ماشینی طرح افشان

 

۵- طرح بته جقه

 

فرش ماشینی طرح بته جقه

 

 

۶- فرش ماشینی طرح بندی

 

 

 

۷- فرش ماشینی طرح درختی

 

 

۸- طرح ترکمن

 

 

 

۱۰- طرح خشتی

 

 

فرش ماشینی خشتی

۱۵- طرح هندسی

 

Payam Gooyan Ava Pars

 

 

روش انتخاب طرح و مدل فرش ماشینی

یکی از بهترین و راحت ترین روش ها برای ست کردن فرش ماشینی با دکوراسیون، یک رنگ بودن فرش و مبل می‌باشد. این ترفند باعث ساده و شیک بودن فضا می‌شود. هماهنگ کردن سبک مبل‌ها و فرش، از دیگر روش‌های ست کردن فرش با دکوراسیون می‌باشد. به عنوان مثال، فرش‌های دستباف با مبل‌های سلطنتی، هماهنگی بیشتری دارند. اما فرش‌های ماشینی و مدرن، مناسب برای مبل های راحتی و مدرن می‌باشند.

تناسب داشتن رنگ مبل و فرش با یکدیگر از روش های ست کردن فرش با دکوراسیون می‌باشد. مبلمان، فرش و پرده، سه جزء مهم در دکوراسیون منزل می‌باشد. رعایت نکردن تناسب رنگ این سه جزء، زیبایی و آرامش فضا را از بین می‌برد. اگر مبلمان از رنگ های تیره و گرم باشد، بایستی از فرش‌هایی با رنگ ملایم استفاده کنیم.

 

طرح های مختلف قالی های ماشینی

از بهترین و جدیدترین طرح‌های فرش ماشینی که اکثرا برای جهیزیه عروس تهیه می‌کنند، فرش افشان نایین می‌باشد. از جدید ترین مدل های فرش فانتزی می‌توان به فرش کهنه نما یا فرش وینتیج اشاره کرد. این نوع فرش، امروزه بسیار پرفروش شده است. فرش های طرح برجسته هم از مدل های پرطرفدار و جدید است. یکی دیگر از طرح‌های پرطرفدار و محبوب، طرح افشان می‌باشد. این نوع فرش به دلیل پرفروش بودن و تراکم بالا از ۵۰۰ شانه تا ۱۵۰۰ شانه تولید می‌شود. فرش‌های ماشینی علاوه بر جذابیت و زیبایی ظاهری بایستی از کیفیت بالایی برخوردار باشند. طرح های مختلفی از فرش های ماشینی همچون سهیل، چیچک، پارادیس پرهام و … وجود دارد.

 

 

روش انتخاب رنگ فرش ماشینی

امروزه پرفروش‌ترین رنگ‌های فرش ماشینی، کرمی، سرمه ای، گردویی، فیروزه ای، فیلی و … می‌باشد. اما انتخاب رنگ فرش، کاملا سلیقه ای بوده و به دکوراسیون منزلتان بستگی دارد.

اگر وسایل خانه را نخریده اید، بهتر است اول فرش مورد نظر و بعد باقی وسایل را بخرید. چون طرح و رنگ های فرش ها محدود هستند و پیدا کردن ترکیب رنگ دلخواه مشکل است. ولی در صورتی که بقیه وسایل را خریدید یا فقط قصد تعویض فرش را دارید، این روش ها عالی هستند.

 

روش های ست کردن رنگ فرش

 

۱- انتخاب فرشی با یکی از رنگ های دکوراسیون

 

 یکی از راه های ست کردن فرش ماشینی با دکوراسیون منزل، انتخاب فرشی همرنگ یکی از اجزای فضاست. یک فرش با رنگ زمینه هماهنگ با دیوارها، کف، مبلمان یا پرده، یکی از بهترین روش هاست. شما می توانید فرش هر فضایی مثل پذیرایی یا اتاق خواب را با وسایل مختلف ست کنید. برای کاربرد این روش، دقت کنید رنگی که برای فرش انتخاب می کنید بیش از حد تیره نباشد. اگر بیشتر از دو یا سه وسیله در خانه، رنگی غیر خنثی مثل سورمه ای یا قهوه ای دارند نباید فرش را از این رنگ انتخاب کنید.

 

 

 

۲- انتخاب فرش با رنگ خنثی

 بیشتر فرش های ماشینی با زمینه یا نقش هایی با رنگ خنثی تولید می شوند. بعضی از این فرش ها هم زمینه و هم نقش هایی با رنگ خنثی مثل طوسی، سفید یا کرمی دارند. ولی بعضی از آنها فقط بخش هایی با رنگ خنثی دارند. اگر فرش ماشینی کاملا از رنگ های خنثی باشد، شما می توانید آن را با هر رنگ دکوراسیونی ست کنید. ولی در صورتی که بخشی از رنگ آن خنثی و بخشی رنگ دیگر باشد باید به هماهنگی رنگ ها دقت کنید. مثلاً اگر یک فرش با زمینه کرمی و نقش هایی قهوه ای تیره و قرمز باشد، برای یک پذیرایی با مبلمان قرمز و پرده قهوه ای تیره مناسب نیست. به دلیل اینکه تیرگی رنگ قهوه ای و گرمی زیاد رنگ ها، فضا را خسته کننده و تیره می کند.

 

 

 

 

 

۳- انتخاب فرشی با رنگ های مکمل رنگ دکوراسیون

 یکی از راه های هوشمندانه انتخاب رنگ فرش ماشینی، ست کردن رنگ های مکمل یا متضاد در کنار هم است. رنگ هایی که متضاد یا مکمل هستند مانند یک پازل همدیگر را کامل می کنند. مثلاً یک فرش با رنگ های آبی کمرنگ و کرمی با مبلمان نارنجی یا قرمز، ترکیبی عالی است. رنگ های سدری و نارنجی، یشمی و زرد، سورمه ای و قرمز، آبی و نارنجی یا قرمز از این رنگ های مکمل هستند. همچنین رنگ بژ و سورمه ای، نسکافه ای و آبی یا سبز کمرنگ هم از رنگ های جدید و شیک هستند. شما می توانید فرش ماشینی را از یکی از رنگ ها و یک یا دو وسیله را از رنگ مکمل آن انتخاب کنید.

 

 

 

مراکز خرید فرش‌های ماشینی

مراکز خرید فرش ماشینی زیادی در شهرها وجود دارد. اخیرا در شهر تهران تعداد زیادی هایپر فرش بزرگ تاسیس شده است. یکی از بزرگ ترین عرضه کنندگان انواع فرش در کشور شهر فرش می‌باشد. انواع و اقسام فرش دستباف و ماشینی در شهر فرش وجود دارد. شهر فرش در تهران دارای ۳ شعبه است.

یکی دیگر از مراکز خرید فرش، مرکز خرید آقای فرش می‌باشد. این مرکز خرید فرش علاوه بر تهران، در شهر هایی همچون کرج، اصفهان، مشهد و … شعبه دارد. مرکز خرید بازار مبل ایران، یکی دیگر از مراکز خرید فرش می‌باشد. این مرکز خرید علاوه بر فروش مبل و وسایل چوبی، انواع فرش ماشینی و دستباف را توزیع می‌کنند.

از دیگر مراکز خرید فرش می‌توان به فرش دیبا اشاره کرد که طرح های فوق العاده و کم نظیری را برای خریداران ارائه می‌کند. مرکز خرید فرش مشهد اردهال، یکی دیگر از مراکز خرید فرش می‌باشد. این مرکز خرید تمامی فرش‌ها را به صورت مستقیم از کارخانه توزیع کرده و به فروش میرساند.

 

 

جمع بندی:

انتخاب فرش ماشینی جدید و شیک برای خانه اهمیت زیادی در دکوراسیون هر فضایی دارد. اگر یک فرش با کیفیت و در عین حال هماهنگ با خانه خود بخرید، تا مدتها نیازی به فرش جدید ندارید. ولی اگر در انتخاب مدل، ابعاد و رنگ فرش اشتباه کنید، هم خانه شما زشت می شود و هم بودجه خود را هدر داده اید. راه های شناخت انواع مدل ها و روش تشخیص فرش اصل و با کیفیت را در این مطلب عنوان کردیم. همچنین راهکارهایی برای ست کردن رنگ فرش ماشینی با دکوراسیون پذیرایی یا اتاق خواب ارائه دادیم. امیدوارم فرش ماشینی مناسب و زیبایی را برای خانه خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *