دکوراسیون آشپزخانه

مرتب کردن آشپزخانه، ۲۴ ایده و راهکار راحت

یکی از مسائل مهم خانه داری برای خانم ها، مرتب کردن آشپزخانه است. شما همیشه آشپزخانه خود را تمیز و مرتب می کنید ولی برخی عادت ها در چیدمان خانه و آشپزخانه هستند که اصلاً به نظر ما نمی آیند. این عادت ها یا کارهای معمول، باعث شلوغی و نامنظم شدن آشپزخانه می شوند.

در این مقاله با هم به بررسی ۲۴ مورد از این عادت ها و راهکار عملی و جدید برای رفع این مشکلات می پردازیم تا یک آشپزخانه فوق العاده تمیز و مرتب داشته باشید، پس با ما همراه باشید.

۱- شلف های همرنگ کابینت برای مرتب کردن آشپزخانه

گاهی اوقات با اینکه اکثر فضای آشپزخانه دارای کابینت است ولی هنوز قسمتی از آشپزخانه خالی است؛ در حالیکه به فضای کابینت بیشتری هم نیاز می باشد. در این مواقع می توان از شلف های دیواری کمک گرفت و با اندازه گیری فضای خالی موجود، شلف ها را در آن قسمت نصب کرد. بهتر است شلف ها را از رنگ کابینت ها یا رنگی هماهنگ با دکوراسیون خانه انتخاب کنید. با این کار هم آشپزخانه شیک و مدرنی دارید و هم بعضی از وسایل را روی آن می گذارید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

۲- مرتب کردن آشپزخانه با طبقه بندی یا راف ها

اگر داخل کابینت وسایل  و ظروف مختلف و زیادی دارید از طبقات ام دی اف بیشتر یا از راف ها استفاده کنید. یا اگر ماگ و لیوان های زیادی دارید که زیاد از آنها استفاده می کنید، از شلف مخصوص ماگ استفاده کنید. مدل های مختلفی از طبقات یا راف ها در فروشگاه ها برای خرید وجود دارند که می توان از آنها متناسب با کابینت خود، برای مرتب کردن کابینت کمک گرفت.

۳- مرتب کردن آشپزخانه با خالی کردن روی کابینت و کانتر

در گذشته یکی از عادت های اکثر خانم ها، قرار دادن وسایل برقی و بعضی از لوازم آشپزخانه روی کابینت ها بود. ولی امروزه این کار به غیر از شلوغی و بی نظمی آشپزخانه و اشغال روی کابینت ها، اثر دیگری ندارد. برای مرتب کردن آشپزخانه روی کابینت خود را از وسایل برقی و دیگر وسایل خالی کنید. وسایل اضافه را به داخل کابینت ها یا اگر استفاده نمی شوند به انباری منتقل کنید.

۴- کاشی های بین کابینتی اهمیت دارند.

اگر کاشی های بین کابینتی شما قدیمی شده اند یا رنگ و طرح آنها با کابینت هماهنگی ندارد، می توانید برچسب مخصوص کاشی بخرید. این برچسب ها را به رنگی هماهنگ با کابینت خود انتخاب کنید و روی کاشی های بین کابینتی بچسبانید. این کار تاثیر زیادی در مرتب و تمیز دیده شدن آشپزخانه شما دارد.

یک نوع از این برچسب ها به صورت قطعه قطعه بوده و در اندازه های ۲۰ در ۲۰ یا ۳۰ در ۳۰ یا با ابعاد دیگر موجود هستند. این نوع از برچسب ها به دلیل تکه تکه بودن، نصب راحت تری دارند و نیاز به اندازه گیری و بریدن ندارند. همچنین می توانید از کاشی های بین کابینتی به صورت چسبی، روی کاشی های قبلی بچسبانید در این کار بهتر است از نصاب هایی که مهارت این کار را دارند کمک بگیرید تا کار تمیز شود.

۵- مرتب کردن آشپزخانه با نظم دادن کابینت زیر ظرفشویی

اکثر خانم ها داخل کابینت زیر ظرفشویی کلی مواد شوینده و نظافتی دارند که معمولا به صورت ساده و کنارهم در کابینت گذاشته شده اند. یکی از راه های مرتب کردن آشپزخانه، استفاده از سبدها یا ارگانایزرهای مخصوص که اغلب با جنس پلاستیکی هستند استفاده کنید. شما می توانید مواد شوینده ظروف را در یک سبد و شیشه پاک کن یا سفید کننده ها را در سبدی جداگانه بگذارید.

اگر می خواهید با هزینه کمی این کار را انجام دهید یک جعبه مقوایی با اندازه مناسب را با یک کاغذ کادوی زیبا یا برچسب یک رنگ بپوشانید. داخل آن را با مقوا بخش بندی کنید و مواد شوینده را داخل این بخش ها قرار دهید.

۶- مرتب کردن آشپزخانه با مقسم و ارگانایزر کشو

در همه خانه ها یک کشو یا قسمتی از یک طبقه کابینت، مختص به دستمال ها و دستگیره ها و لوازم پارچه ای مخصوص آشپزخانه است. شاید روی هم چیدن این دستمال ها در نگاه اول خوب به نظر برسد. ولی راه های بهتری برای نظم بخشیدن به این کشو وجود دارد. یک راه حل، خرید یک مقسم یا ارگانایزر پلاستیکی یا طلقی و تا کردن همه دستمال ها و قراردادن آنها در مقسم است.

با این کار هم جلوه زیبایی به کشوی خود داده اید و هم برای پیدا کردن دستمال ها دیگر نیازی به جابه جا کردن دستمال های رویی ندارید. در این حالت، با باز کردن کشو، همه دستمال ها در معرض دید شما هستند. راه دیگر هم این است که با یک مقوای ضخیم یا ورق ام دی اف نازک، کل کشو را بخش بندی کنید. مقوا یا ام دی اف را به صورت نوارهای باریک به ارتفاع کشو ببرید و به اطراف کشو بچسبانید. دستمال ها را مانند تصویر زیر تا کنید و در این بخش ها بچینید.

۷- مرتب کردن آشپزخانه با تقسیم بندی کشوی قاشق و ملاقه

در اکثر آشپزخانه ها، کشوی کفگیر و ملاقه وجود دارد و تمام وسایلی مثل کفگیر، ملاقه، قاشق های چوبی بزرگ، گوشت کوب دستی و وسایل مشابه در این کشو قرار دارند.

اگر شما تمام این وسایل را در یک ظرف بزرگ که به اندازه کل کشو باشد قرار دهید، خیلی مرتب به نظر نمی آید. ولی می توانید با استفاده از ورق های نازک ام دی اف یا نوعی مقسم کشو به اندازه طول کشو، وسایل مشابه را در یک بخش قرار دهید. همچنین می توانید از مقسم های بزرگتر داخل کابینت استفاده کنید.

نظم دادن آشپزخانه با مقسم کشو
نظم دادن آشپزخانه با مقسم کشو
مرتب کردن آشپزخانه با مقسم کشو

۸- مرتب کردن آشپزخانه با کاربرد جا ادویه و شلف

جا ادویه ها در ۹۹ درصد آشپزخانه های ایرانی وجود دارند . ولی بهتر است بدانید که جای ادویه های شما هر چقدر هم زیبا باشند باز هم به دلیل اندازه های متفاوت و تعداد نسبتا زیادی که دارند، باعث شلوغی و بی نظمی آشپزخانه می شوند. برای مرتب کردن آشپزخانه و جا ادویه ها، آنها را داخل نزدیک ترین کابینت به گاز جا دهید. یا برای آنها شلف جا ادویه بخرید و همه آنها را داخل شلف جا ادویه ای بگذارید. حالا از نظم و ترتیبی که می بینید لذت می برید.

مرتب کردن آشپزخانه

۹- مرتب کردن آشپزخانه با نظم دهنده در قابلمه ها

معمولاً درهای قابلمه ها در کابینت جای مخصوصی ندارند و دیدن آنها کنار یا روی هم در کابینت اصلاً جالب نیست. برای حل این مشکل می توانید یک سبد پلاستیکی که ابعاد آن به اندازه بزرگترین در قابلمه باشد و دارای تقسیم بندی داخلی باشد، بخرید. همچنین می توانید از استندهای فلزی یا ام دی اف مانند تصویر زیر که مخصوص در قابلمه و سینی هستند، استفاده کنید.

می توانید با کمی حوصله، ورق های ام دی اف ۳ میلی متری بخرید، سپس سبد یا جعبه را اندازه گیری کنید و ورق ها را ببرید و از سه طرف ورق ها را به داخل آن بچسبانید. حالا درهای قابلمه را داخل این بخش ها به صورت مرتب بگذارید.

مرتب کردن آشپزخانه با مقسم

مرتب کردن آشپزخانه با مقسم
مرتب کردن آشپزخانه با مقسم

۱۰- ارگانایزر یخچال و مرتب کردن آشپزخانه

یکی از راه های مرتب کردن آشپزخانه، طبقه بندی و نظم دادن به یخچال است. مرتب کردن یخچال، راه های مختلفی دارد. یکی از این راه ها، استفاده از سبدهای پلاستیکی با شکل های منظم مثل مربع یا مستطیل است که جای کمتری در یخچال می گیرند. سبدها را می توانید در بعضی از طبقات یخچال با ابعاد بزرگتر و در بعضی از طبقات با ابعاد کوچکتر انتخاب کنید.

هر طبقه از یخچال را به مواد غذایی جداگانه ای اختصاص دهید. شما حتی می توانید برای کشوهای یخچال خود هم از این سبدها استفاده کنید. میوه ها و صیفی جات خود را به صورت مرتب و منظم و جداگانه داخل این سبدها بریزید.

مرتب کردن آشپزخانه با مقسم یخچال
مرتب کردن آشپزخانه با مقسم یخچال
مرتب کردن آشپزخانه با مقسم یخچال
مرتب کردن آشپزخانه با مقسم یخچال

۱۱- مرتب کردن آشپزخانه با ظرف مخصوص دارو

اکثر ایرانی ها در آشپزخانه خود مقداری دارو و قرص نگهداری می کنند. این داروها را داخل کابینت یا کشو می گذارند که معمولاً ظاهر مرتب و زیبایی ندارد. در بهترین حالت، داروها در جعبه کمک های اولیه نگهداری می شوند که آن هم بخش بندی کمی دارد و دسترسی داخل آن راحت نیست.

برای نگهداری داروهایی که داخل کابینت می گذارید بهترین کار، استفاده از یک مقسم یا ارگانایزر است. هر داروی مشابه را داخل یک بخش از این مقسم بگذارید. با این ایده، هم از گشتن زیاد برای پیدا کردن داروها و قرص ها راحت می شوید، هم داروهای شما مرتب و منظم می شود.

۱۲- مرتب کردن آشپزخانه با نظم دادن جای لیوان ها

اگر شما هم مانند خیلی ها لیوان های خود را کنار هم در طبقات کابینت می گذارید، شاید دقت کرده باشید که این روش جلوه خیلی زیبا و مرتبی ندارد. یکی از راه های مرتب کردن طبقات کابینت ها، استفاده از ورقه های ام دی اف ۳ میلی متری با طول حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر و ارتفاع حدود ۱۰ سانتی متر به عنوان جداکننده و مقسم است.

دو طرف پایین و انتهایی ورق را به کف و قسمت پشتی کابینت بچسبانید. بعد از انجام این کار وقتی لیوان ها را می چینید، تمام لیوان ها در یک ردیف و پشت سر هم قرار می گیرند. حالا کل طبقات لیوان های شما کاملاً مرتب و منظم است.

۱۳- مرتب کردن آشپزخانه و کاربرد سبد مواد غذایی خشک

بعضی از خانم ها داخل کابینت های خود، مواد غذایی خشک مثل بسته ماکارونی یا برنج یا رشته غذا نگه می دارند. برای اینکه این بسته ها داخل کابینت، مرتب و منظم شود، می توانید از یک سبد پلاستیکی با ابعاد مربع یا مستطیل یا مقسم بزرگتری که این بسته ها را داخل خود جا دهد استفاده کنید. اگر تعداد مواد غذایی خشک شما داخل کابینت زیاد است، از چند سبد که هر کدام مختص یک ماده غذایی است استفاده کنید.

مرتب کردن آشپزخانه
مرتب کردن آشپزخانه

۱۴- مرتب کردن آشپزخانه با نگهدارنده مایع و اسکاچ ظرفشویی

در گذشته اغلب آشپزخانه ها مخزن مایع ظرفشویی دیواری نداشتند و ظرف مایع ظرفشویی را روی سینک می گذاشتند. البته بیشتر آشپزخانه ها از این نوع مخزن های مایع ظرفشویی روی دیوار دارند که این مساله باعث مرتب شدن سینک و آشپزخانه می شود.

اگر آشپزخانه شما مخزن مایع ظرفشویی ندارد حتماً یک مخزن مناسب بخرید و خودتان آن را به دیوار نصب کنید. این کار به ظاهر کوچک، تاثیر زیادی در مرتب کردن آشپزخانه شما دارد و مخصوصاً سینک ظرفشویی را خیلی بهتر و منظم تر نشان می دهد. برای سیم و اسکاچ ظرفشویی هم یک استند مناسب بخرید. اخیراً انواع و اقسام این استندها در بازار وجود دارند که بر اساس نیاز و سلیقه خودتان یکی را انتخاب کنید. استندهای فلزی عمر بیشتری دارند و راحت تر تمیز می شوند. استندهای پلاستیکی، سبک تر هستند و قیمت مناسب تری دارند.

مرتب کردن آشپزخانه

۱۵- مرتب کردن آشپزخانه با جای مناسب حوله

بعضی از خانم ها حوله های آشپزخانه را روی یک گیره و در معرض دید آویزان می کنند. بعضی هم حوله را روی دسته فر گاز یا هر جای دیگری که راحت قابل رویت است، آویزان می کنند. این کارها از اشتباهات چیدمان آشپزخانه است. چون از هر نقطه ای در نشیمن یا پذیرایی که روبروی آشپزخانه باشد، حوله آشپزخانه مشخص می شود و جلوه بدی در آشپزخانه ایجاد می کند.

نظم دادن آشپزخانه
آویزان کردن حوله آشپزخانه روی دسته فر گاز که اشتباه است

پس اگر حوله آشپزخانه شما هم در معرض دید، آویزان است فوراً دست به کار شوید و حوله را از جای قبلی به محلی مثل پشت یخچال یا کابینتی که از سمت نشیمن یا پذیرایی دید نداشته باشد منتقل کنید. همچنین می توانید یک گیره در قسمت داخلی درب یکی از کابینت ها متصل کنید و حوله را به این صورت، داخل کابینت مخفی کنید.

نظم دادن آشپزخانه

نصب آویز حوله پشت یکی از کابینت ها برای مخفی کردن حوله آشپزخانه

۱۶- نظم بالای کابینت و مرتب کردن آشپزخانه

بعضی از خانم ها فکر می کنند اگر بالای کابینت هایی که فضای خالی دارند وسیله برقی یا وسیله دیگری بگذارند، زیاد به چشم نمی آید و تاثیری در زیبایی آشپزخانه ندارد. ولی یکی از بدترین اشتباهاتی که می توان در چیدمان آشپزخانه انجام داد همین کار است.

اگر شما داخل کابینتها برای وسایل برقی یا وسایل دیگر خود به اندازه کافی جا ندارید و مجبورید آن ها را بالای کابینت بگذارید، باید یا این وسایل را داخل جعبه خود گذاشته و بالای کابینت بگذارید تا کمی از شلوغی بصری کم شود. یا سبدهایی با ارتفاع زیاد بخرید و هر وسیله را داخل این سبدها قرار دهید و بالای کابینت بگذارید. این راهکار کمک زیادی به مرتب و منظم کردن آشپزخانه شما می کند.

مرتب کردن آشپزخانه
نظم دادن آشپزخانه

۱۷- حذف لوازم دکوری و تزیینی زیاد راه مرتب کردن آشپزخانه

لوازم تزیینی و دکوری را روی سطوح آشپزخانه و کابینت ها یا شلف ها قرار ندهید تا باعث شلوغی آشپزخانه نشود. امروزه به کار بردن به اندازه و به جای لوازم تزئینی و دکوری اهمیت زیادی پیدا کرده است. این کار، جزء نکاتی است که تاثیر مهمی در مرتب کردن آشپزخانه دارد.

در آشپزخانه خود و روی کانتر ( کابینت جلویی آشپزخانه) یک وسیله دکوری متناسب با رنگ و سبک آشپزخانه قرار دهید. سعی کنید از کاربرد طرح های شلوغ و رنگ های زیاد و متفاوت در آشپزخانه خودداری کنید.

مرتب کردن آشپزخانه
نظم دادن آشپزخانه با لوازم دکوری کم

۱۸- مرتب کردن آشپزخانه با حذف استیکر پشت گاز

شاید بعضی از خانم ها به منظور زیبایی یا تنوع دادن به آشپزخانه خود این استیکرها را می خرند و به شیشه گاز خود می چسبانند. ولی توجه کنید که این کار باعث شلوغی و عدم تمرکز بیننده به زیبایی کلی آشپزخانه شما می شود. همچنین بعد از مدتی به دلیل چسبیده شدن چسب پشت استیکر، هنگام کندن آن با دردسر مواجه می شوید. اگر به دنبال مرتب و منظم کردن آشپزخانه هستید بهتر است از این استیکرها صرف نظر کنید.

بهترین حالت برای گاز آشپزخانه شما، شکل و رنگ واقعی خودش بدون هیچ تزئین و اضافاتی است. در اغلب موارد، این استیکرها به دلیل داشتن چند رنگ و طرح، گاز و آشپزخانه را نامنظم و بد شکل نشان می دهند.

استیکرهای پشت اجاق گاز

مرتب کردن آشپزخانه

مرتب کردن آشپزخانه

۱۹- حذف کاور دستگیره یخچال فریزر

در گذشته اکثر خانم ها، به دستگیره یخچال و فریزر، کاوری رنگی با طرح های مختلف می چسباندند که این کار باعث شلوغی و نامرتب شدن یخچال و فریزر و آشپزخانه می شد. برای مرتب کردن آشپزخانه خود به این نکته دقت کنید. اگر شما هم هنوز از این کاورهای دستگیره برای یخچال و فریزر خود استفاده می کنید، وقت آن رسیده تا از آنها صرف نظر کنید. بهتر است دستگیره های یخچال و فریزر خود را همانطور که هست دوست داشته باشید.

مرتب کردن آشپزخانه با عدم استفاده از کاور دستگیره

کاور مخصوص دستگیره یخچال و فریزر که جلوه خوبی ندارد

۲۰- حذف مگنت، استیکر، گل و یادداشت روی یخچال فریزر

چسباندن مگنت و استیکر یا برگه یادداشت روی در یخچال و فریزر تا حدی کاربردی و جالب است. ولی این کار باعث شلوغی بیش از اندازه آشپزخانه می شود. حتی استفاده بیش از حد آنها باعث سردرگمی می شود. برای مرتب کردن آشپزخانه خود، از این موارد روی یخچال صرف نظر کنید.

بهتر است برای یادداشت های خود تعدادی برگه یادداشت را داخل جعبه ای کوچک روی گوشه میز بگذارید و یادداشت های خود را روی آن بنویسید. یا اگر قصد استفاده از برگه های یادداشت چسبدار ( استیکر) روی یخچال را دارید بیشتر از یک برگه به در یخچال نچسبانید.

مرتب کردن آشپزخانه

چسباندن استیکرهای زیاد روی درب یخچال

مرتب کردن آشپزخانه نچسباندن استیکر

چسباندن استیکرهای زیاد روی درب یخچال

مرتب کردن آشپزخانه

۲۱- مرتب کردن آشپزخانه و پرده جمع و جور و ساده

به دلیل اینکه آشپزخانه محل پخت و پز خانه است بهتر است پرده آشپزخانه از مدل و رنگ های ساده تر و با ابعاد کوچکتر باشد. هرگز از مدل های چین دار و یا چند طبقه روی هم یا با طرح های شلوغ و رنگی در آشپزخانه خود استفاده نکنید. سعی کنید از پرده حریر، کتان، شید یا زبرا با طرحی ساده و نهایتا دو رنگ استفاده کنید. این نکته یکی از کارهایی است که تاثیر زیادی در مرتب کردن آشپزخانه دارد و فضایی آرامبخش در آشپزخانه ایجاد می کند.

مرتب کردن آشپزخانه با پرده ساده
مرتب کردن آشپزخانه
مرتب کردن آشپزخانه
مرتب کردن آشپزخانه

۲۲- مرتب کردن آشپزخانه و استندهای گلدان یا پایه گلدان

اگر جز علاقه مندان به گل و گلدان های طبیعی هستید و چندتایی از آنها را در آشپزخانه خود گذاشته اید، آنها را مستقیم روی زمین قرار ندهید. برای مرتب کردن آشپزخانه خود، آنها را روی استند یا پایه گلدان مناسب بگذارید. همچنین اگر فضای کافی کنار پنجره دارید، یک آویز گلدان زیبا هم جلوه خیلی خوبی به گلدان و آشپزخانه شما می دهد.

مرتب کردن آشپزخانه با استند گلدان
مرتب کردن آشپزخانه با آویز گلدان

۲۳- مرتب کردن آبچکان و کاربرد درب جک دار یا آرام بند

سعی کنید همیشه بعد از خشک شدن ظروف، آبچکان کابینت را خلوت کرده و ظروف را به داخل کابینت ها منتقل کنید. بهترین کار، نصب درب جک دار یا آرام بند برای آبچکان است که دیگر نیازی به جابه جا کردن سریع ظروف نیست.در این حالت، با بستن در آبچکان، آشپزخانه تمیز و مرتب دیده می شود.

مرتب کردن آشپزخانه
مرتب کردن آشپزخانه

۲۴- سفارش و ساخت کابینت های کمجا

امروزه مدل های جدیدی از کابینت ها که دارای طبقه بندی بیشتری هستند به بازار عرضه شده است. کابینت هایی که داخل آنها طبقه بندی فلزی یا ام دی اف دارند و از این طریق بیشترین استفاده از فضای داخلی کابینت را می توان داشت.

مرتب کردن آشپزخانه

این مدل های کمجا، هم در کابینت های معمولی زمینی و هوایی و هم در کابینت های ایستاده و دکوری قابل نصب هستند. با استفاده از اجزایی که داخل کابینت نصب می شود و به وسایل و لوازم داخل آن نظم می دهد، می توان چیدمان وسایل و ظروف داخل کابینت را مرتب و منظم کرد. در بعضی مدل های کابینت، بالای صفحه رو کابینتی، یک درب سراسری نصب می کنند. به طوری که فضای پشت آن بخشی از کابینت است که تعدادی از وسایل در آن قسمت جا می شود.

مرتب کردن آشپزخانه با کابینت کمجا
مرتب کردن آشپزخانه

جمع بندی:

آشپزخانه های امروزی به دلیل اپن بودن، همیشه در معرض دید هستند. اجزا و وسایل مختلف آشپزخانه از زاویه های مختلف در خانه به چشم می آید. بنابراین مرتب کردن آشپزخانه ها به روشی جدید و راحت، بسیار مهم است. در این مطلب به ۲۴ موردی که شاید خیلی به نظر اهمیت ندارند ولی تاثیر فوق العاده ای در منظم شدن آشپزخانه دارند پرداختیم. استفاده از کابینت های کمجا، نصب آویز حوله در جای مناسب، به کارگیری مقسم ها در یخچال و کابینت ها و … همگی از این راه حل های جدید هستند.

شاید آشپزخانه شما فقط به یک یا چند مورد از این نکات نیاز داشته باشد تا یک آشپزخانه فوق العاده مرتب و عالی شود. شما خیلی از این نکات را هم می توانید با هزینه کم و وسایل موجود برای مرتب کردن آشپزخانه خود، اجرا کنید. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *