دکوراسیون پذیرایی

گیاه آپارتمانی، ۱۲ گیاه که جلوه خاصی به خانه می بخشند

اگر شما در آپارتمان زندگی می کنید به احتمال زیاد می دانید که هر گیاهی در محیط خانه شما دوام نمی آورد. شاید بارها گیاهانی را خریداری کرده اید و در خانه از آنها مراقبت کردید ولی دوام نیاوردند و خشک شدند. گیاه آپارتمانی باید با شرایط خانه سازگار باشد تا بتواند رشد کرده و حتی تکثیر شود. این گیاهان، هر کدام شیوه مراقبت خاصی دارند. گیاهان آپارتمانی باید:

 به اندازه کافی مقاوم باشند .

با نور و رطوبت کم هم زنده بمانند.

 در جای کم رشد کنند و تکثیر شوند.

در این مقاله ۱۲ گیاه آپارتمانی زیبا و خاص را به شما معرفی کنیم که در آپارتمان شما با روش های مراقبت نسبتاً ساده می توان آنها را نگه داشت و پرورش داد.

۱- گیاه آپارتمانی برگ عبایی

گیاه برگ عبایی گیاهی بوته ای و دارای برگ های نسبتا پهن و کشیده و سرنیزه ای است. برگ عبایی بومی منطقه چین است و تحمل شرایط نامساعد محیطی را دارد. گیاه برگ عبایی دارای یک گونه با دو نوع ابلق و معمولی است. گل ها دراین گیاه کوچک و بنفش هستند و زینتی نیستند. دمای مناسب برای برگ عبایی حدود ۱۱ درجه می باشد ولی این گیاه نسبت به دماهای پایین حدود صفر هم مقاوم است.

گیاه آپارتمانی برگ عبایی

برگ عبایی در نورغیر مستقیم خورشید خیلی خوب رشد می کند ولی در محیط های کم نور هم مقاوم است. به همین دلیل، یک گیاه آپارتمانی زیبا و مناسب است. در تابستان بهتر است گیاه برگ عبایی آبپاشی شود. آبیاری برگ عبایی در تابستان دو تا سه بار در هفته و در زمستان هر دو هفته یکبار انجام شود. خاک مناسب برگ عبایی ، ۱/۳ خاک باغچه و ۱/۳ ماسه و ۱/۳ کمپوست می باشد و برای رشد بهتر گیاه می توان از کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان هر دو یا سه هفته یکبار استفاده کرد.

گیاه آپارتمانی برگ عبایی

بیماری های گیاه برگ عبایی:

۱- اگر پشت برگ های گیاه برگ عبایی، لکه های سفید پنبه ای مانند ظاهر شد به دلیل حشره مخصوص گیاه است. راه از بین بردن آن سمپاشی با حشره کش هر دو هفته یکبار است.

۲- اگر برگ های برگ عبایی زرد شدند و افتادند به دلیل آبیاری بیش از اندازه است پس باید در فاصله دو آبیاری سطح خاک خشک شود.

۳- اگر دیدید برگ ها شکاف برداشتند دلیل آن تغذیه زیاد است بنابراین باید کود ها را هر ماه یکبار و با نصف مقدار قبلی به گیاه دهید.

۴- لکه های سوخته و قهوه ای که روی برگ ها ظاهر می شود به دلیل آفتاب سوختگی است و باید برگ ها را از انتهای برگ قطع کنید.

گیاه آپارتمانی برگ عبایی

۲- گیاه آپارتمانی فیکوس

گیاه آپارتمانی فیکوس

فیکوس ها از تیره انجیر هستند و زادگاه اصلی آنها، مناطق گرمسیری استوایی می باشد. فیکوس ها انواع مختلفی مثل فیکوس برگ ریز، فیکوس پیچ، فیکوس ابلق، فیکوس بنجامینا و … دارند. این گیاه آپارتمانی با نور غیر مستقیم خورشید بهتر رشد می کند. برگ های فیکوس همیشه سبز هستند. فیکوس ها را در گلدان هایی متناسب با اندازه آنها و روی پایه گلدان های کوچک یا متوسط بگذارید، خیلی جلوه خوبی پیدا می کنند.

شرایط نگهداری فیکوس

فیکوس ها در دمای معمولی رشد خوبی دارند و دمای مطلوب آنها بین ۱۳ تا ۲۹ درجه سانتی گراد است. در نور متوسط تا زیاد ولی غیر مستقیم به خوبی رشد می کنند. در خانه، نور کم و حرارت متغیر فضاها را تحمل می کنند. بهتر است برای فیکوس درختی، مکان های با نور بیشتر و برای بقیه فیکوس ها مکان های کم نورتر خانه را انتخاب کنید.

گیاه فیکوس

فیکوس ها به رطوبت نسبی احتیاج دارند بنابراین باید تا حد امکان هر چند روز یکبار سطح برگ ها را با دستمال نمدار تمیز کنید. این کار باعث رسانیدن رطوبت به برگ ها می شود و سطح برگ ها را از گرد و خاک هم پاک می کند. در نوع برگ ریز هم می توان گیاه را چند روز یکبار آبپاشی کرد. آبیاری فیکوس باید به اندازه نیاز گیاه باشد، به طوری که در فاصله دو آبیاری سطح گلدان تقریبا خشک شود. دقت کنید هنگام آبیاری خاک را غرقاب نکنید.

گیاه آپارتمانی فیکوس

خاک مناسب فیکوس

خاک مناسب فیکوس ها شامل ۱/۳ خاک باغچه و ۱/۳ خاک برگ پوسیده و ۱/۳ کود پوسیده دامی می باشد. برای رشد بهتر گیاه هر دوسال یکبار خاک گلدان را عوض کنید. خاک فیکوس باید از نظر مواد آلی و معدنی مطلوب باشد. در بهار و تابستان هر دو ماه یکبار با کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی، خاک آنها را تقویت کنید.

بیماری های فیکوس

هر چند وقت یکبار به ظاهر گیاهان خود دقت کنید:

 1- اگر فیکوس دچار رنگ پریدگی و تغییر شکل برگ ها شد، به دلیل کمبود مواد غذایی یا کود شیمیایی و زیادی نور دریافتی است.

۲- اگر لکه های قهوه ای و کمی برجسته روی انتهای برگ ها و پشت برگ ها کنار رگبرگ ها ظاهر شد، به دلیل وجود آفت شپشک بوده و راه رفع آن سمپاشی با سم حشره کش و تمیز کردن برگ ها است .

۳- ظاهر شدن لکه های زرد و سفید روی برگ ها، به دلیل وجود کنه قرمز پشت برگ ها است. راه از بین بردن آنها سمپاشی با سموم کنه کش است.

۳- در آخر زرد شدن و افتادن برگ های پایینی به دلیل آب دادن بیش از اندازه به گیاه است. بنابراین باید فاصله ای بین دو آبیاری بگذارید تا سطح خاک خشک شود.

بیماری های فیکوس

  3- گیاه آپارتمانی پتوس یا فیلودندرون

پتوس یک گیاه زیبا و رونده دارای برگ های قلبی شکل و براق است. پتوس ها دو نوع آریوم و پکتوس دارند. برگ های پتوس، به حالت ساده یا شکاف دار هستند. گیاه پتوس را به دلیل اینکه رونده است، می توان کنار یک دیوار و روی پایه یا استند گلدان گذاشت. به مرور زمان ساقه های آن رشد کرده و بلند می شوند، در این حالت ساقه آن را روی دیوار با میخی ریز، نگه دارید. بعد از چند ماه کل دیوار شما با این ساقه و برگ های جذاب پر می شود.

گلدان آپارتمانی پتوس

آویز گلدان هم برای نگهداری پتوس ها، بسیار عالی عمل می کند. برگهای سبز بزرگ و قلبی به صورت آزادانه از لبه گلدان آویزان می مانند، یا می توانید آنها را به صورت عمودی هدایت کنید تا در سطح دیوار بالا بروند.

گلدان آپارتمانی  آویز پتوس

شرایط نگهداری پتوس

پتوس نسبت به سایه مقاوم است و ریشه هوایی دارد. به نور خورشید به صورت غیر مستقیم نیاز دارد، بهتر است گیاه پتوس را پشت پنجره های روشن قرار دهیم. دمای مناسب برای پتوس ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. زمان مناسب آبیاری گیاه همزمان با خشک شدن کامل خاک گلدان است.

خاک مناسب پتوس

در فصل رشد پتوس که بهار و تابستان است گیاه را هردو ماه یکبار با کودهای شیمیایی مخصوص گیاهان تقویت کنید.

گیاه آپارتمانی  پتوس

بیماری های پتوس

  اگر لکه های سفید پنبه ای شکل در قسمت انتهای دمبرگ و ساقه دیدید به دلیل وجود حشرات گیاهان است که باید با حشره کش طبق دستور آن را سمپاشی کنید. پتوس برای افرادی که وقت کمی دارند و نمی خواهند زمان و درگیری زیادی در مورد نگهداری گیاهان داشته باشند، مناسب است. آبیاری هفتگی و نور غیرمستقیم تمام آن چیزی است که شما برای رشد خوب پتوس نیاز دارید.

۴- گیاه آپارتمانی عنکبوتی

بعضی اوقات یک گیاه آپارتمانی یادآور خاطره ای است که ما از بچگی در خانه هایمان داشته ایم. گیاه عنکبوتی یا برگ گندمی، از جمله گیاهان آپارتمانی محبوب در دهه ۶۰ و ۷۰ بود. شما با این گیاه می توانید؛ زیبایی و طبیعت مفید را به خانه بیاورید، زیرا ویژگی های مهمی مانند تصفیه هوا دارد. گیاه عنکبوتی، برگ هایی تیز و سوزنی و بلند دارد که مانند موهایی بلند و زیبا به اطرافش متمایل می شود.

به دلیل همین شکل ظاهری که دارد، قرار دادن آن در یک آویز سقفی، زیبایی آن را بیشتر به رخ می کشد. همچنین می توانید گلدان آن را روی یک پایه گلدان متوسط یا بلند در گوشه پذیرایی، اتاق خواب یا کنار پنجره قرار دهید و از منظره آن لذت ببرید.

گیاه آپارتمانی عنکبوتی

گیاه عنکبوتی از نوع علفی، و سریع الرشد است. این گیاه، بومی مناطق گرمسیری است. گیاه عنکبوتی دارای انواع سبز و ابلق است و ۶۰ گونه دارد ولی در ایران بیشتر نوع کموسوم آن ( دورنگ) رایج است. برگ های گیاه عنکبوتی به طول حدود ۳۰ سانتی متر است که از اطراف گیاه آویزان شده و جلوه زیبایی به آن می دهد. گل در گیاه برگ گندمی به رنگ زرد یا سفید است و زینتی نیست.

گیاه آپارتمانی عنکبوتی

شرایط نگهداری گیاآپارتمانی ه عنکبوتی

دمای مناسب برای رشد گیاه عنکبوتی ۱۱ درجه سانتی گراد است. به آب زیادی احتیاج ندارد ، با انواع شرایط نوری سازگار است (از جمله نور مصنوعی ) ، و می تواند به شما برای تزئین فضاهای گوشه خانه کمک کند. نور غیر مستقیم خورشید برای گیاه عنکبوتی بسیار مناسب است. بهترین محل قرار دادن این گیاه، پشت پنجره های جنوبی یا شرقی است که یک پرده نازک جلوی پرده باشد.

اگر مدت زیادی گیاه عنکبوتی را در مکان کم نور قرار دهید برگ ها از حالت دو رنگ در آمده و نوار سفید وسط آن به مرور محو می شود. در تابستان آبپاشی به گیاه مخصوصا در دمای بیشتر از ۱۵ درجه گیاه عنکبوتی را شاداب نگه می دارد. زمان آبیاری گیاه عنکبوتی دو تا سه بار در هفته در تابستان و زمستان یکبار در هفته است.

گیاه آپارتمانی عنکبوتی یا گندمی

خاک مناسب گیاه عنکبوتی

خاک مناسب گیاه برگ گندمی یا عنکبوتی خاک باغچه ۱/۳ و ماسه ۱/۳ و کمپوست ۱/۳  است. برای رشد بهتر گیاه عنکبوتی نیز می توان از کودهای شیمیایی محلول در آب کمک گرفت و هر دو یا سه هفته یکبار مطابق دستور به گیاه کود داد. برای داشتن جلوه بیشتر می توان این گیاه را از یک سبد مکرومه یا یک سبد چوبی آویزان کرد یا روی یک استند گلدان بلند گذاشت.

۵- گیاه آپارتمانی یشم (درخت پول)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی زیبا و مقاوم با نگهداری ساده، گیاه یشم است که با نام های درخت شانس یا درخت پول هم شناخته می شود. برگ های گوشتی روی ساقه های نیمه چوبی، راحت رشد می کنند که در صورت تمایل می توان آنها را به سبک بونسای پرورش داد.

گیاه  آپارتمانی پول

درخت پول در آپارتمانی با نور کافی خیلی خوب رشد می کند. دقت کنید که فقط در زمان خشک شدن خاک، آن را آبیاری کنید. اگر از سالم بودن گیاه یشم خود اطمینان ندارید، برگها را بررسی کنید. برگهای خاکستری نشان دهنده کمبود نور خورشید و برگهای خورده شده نشان دهنده کمبود آب است. برگهای قرمز رنگ به این معنی است که گیاه یشم یا درخت پول شما در سلامتی کامل است.

۶- گیاه آپارتمانی برگ انجیر کمانچه ( فیلودندرون سوراخ دار)

گاهی اوقات بهترین کار برای تزیین خانه، قرار دادن یک گیاه آپارتمانی بزرگ به جای چند گیاه کوچک است. یک گیاه بزرگ خانگی مانند برگ انجیر کمانچه در یک آپارتمان پر از نور، جلوه ای متفاوت و با شکوه ایجاد می کند.

گیاه برگ انجیری دارای برگ های بزرگ شکاف دار پنجه ای و قلبی است و رنگ سفید، سبز یا ابلق دارد.  برگ های جوان این گیاه بدون شکاف است. این گیاه آپارتمانی در جمع طراحان داخلی هم محبوب است. در واقع جز بهترین گیاهان آپارتمانی است چون همیشه سبز هستند و نگهداری آن ها راحت است. برگهای بزرگ و زیبای آن، به اتاق نشیمن یا اتاق خواب، عظمت و زیبایی می بخشد. برگ انجیری در یک گلدان سفالی بزرگ و بلند که گوشه پذیرایی یا کنار پنجره گذاشته می شود، جلوه بسیار زیبایی در خانه دارد.

گیاه آپارتمانی برگ انجیری بزرگ

شرایط نگهداری برگ انجیر

 گیاه برگ انجیری، برای اینکه در بهترین حالت خودش باشد، نیاز به مراقبت منظم دارد. باید برگ انجیری را به اندازه کافی آب دهید. اگر آن را بیش از اندازه آبیاری کنید باعث فاسد شدن خاک و ریشه های آن می شود.

اگر آکواریوم دارید،  می توانید هر هفته با عوض کردن  آب آکواریوم، گیاه انجیر برگ کمانچه خود را آبیاری کنید. در این صورت به گیاه خود یک ماده مغذی می دهید که شرایط رشد آن را در زیستگاه طبیعی خود فراهم می کند.

۷- گیاه آپارتمانی هوازی (تیلاندسیا)

گیاه تیلاندسیا، یک گیاه آپارتمانی خاص و منحصر به فرد است. این گیاه روی شاخه های درختان جنگل قرار می گیرد و رطوبت هوا را از شاخ و برگ درختان می گیرد. به عنوان یک گیاه خانگی، می توانید از این گیاه هوازی بدون خاک، در ظروف مختلف، از جمله گلدان های شیشه ای، گلدان های پلاستیکی یا لیوان های چوبی استفاده کنید. به دلیل اینکه این گیاه به خاک نیاز ندارد؛ قرار دادن آن روی وسایل مختلف مانند یک آویز دیواری، خیلی جالب و هیجان انگیز است. این گیاه به دلیل ظاهر ظریف و زیبایش، برای تزیین اتاق خواب و پذیرایی خانه بسیار عالی است.

گیاه آپارتمانی  تیلاندسیا

شرایط نگهداری گیاه تیلاندسیا

این گیاه یک موجود زنده است و به نور مناسب و آب گرم هفتگی احتیاج دارد. آبیاری گیاه تیلاندسیا به صورت دو تا سه هفته یکبار است، و بهتر است در این فواصل آبپاشی شود.

گیاه  آپارتمانی تیلاندسیا
گیاه  آپارتمانی هوازی زیبا

دمای خانه برای نگهداری گیاه تیلاندسیا مناسب است و دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد برای زنده ماندن و رشد گیاه ایده آل است. گیاه تیلاندسیا یا هوازی بدون نور مستقیم خورشید هم دوام می آورد ولی اگر میزان نور محیط خیلی کم باشد بهتر است از یک لامپ فلورسنت یا التهابی با فاصله ۶۰ سانتی متر از گیاه استفاده کرد.

۸- گیاه آپارتمانی کروتون

این گیاه، دارای رنگ های جالب و متنوعی است که جلوه خاصی به خانه می بخشد. کروتون ها انواع مختلفی از جمه خورشید طلا، خورشیدی، پترا، رینا و … دارند. کروتون ها در ابتدا دارای برگ های سبزی هستند که با گذشت سن برگ ها به رنگ قرمز و صورتی در می آیند.

گلدان آپارتمانی کروتون

شرایط نگهداری گیاه کروتون

کروتون، گیاهی آپارتمانی با برگ هایی زیاد و نسبتاً پهن است که به رنگ های سبز، نارنجی و قرمز وجود دارد. به دلیل شکل و خطوط روی برگ های آن، داشتن این گیاه در خانه، بسیار جذاب و زیبا است. شاید تصور کنید نگهداری این گیاه خیلی آسان است ولی نیاز به مراقبت خوبی دارد. کروتون نیاز به ثبات دما دارد و دمای محیط آن نباید از ۱۵ درجه سانتی گراد پایین تر رود. دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه در تابستان و تا ۱۸ درجه سانتی گراد در زمستان، ایده آل است.

سعی کنید کروتون ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بهتر است این گیاه، پشت پنجره های شرقی و غربی خانه قرار داده شود. گلدان کروتون را زیاد جا به جا نکنید و در یک محل مناسب و ثابت نگه دارید.

آبیاری هرروزه و به مقدار کافی برای کروتون لازم است. دقت کنید هنگام آبیاری گلدان غرقاب نشود. آب پاشی هرروزه برای کروتون خوب است و بهتر است با یک دستمال نرم چند روز یکبار برگ های آن را تمیز کنید.

خاک مناسب گیاه کروتون

خاک مناسب کروتون ها، یک قسمت خاک باغچه و ۳ برابر خاک برگ و ۲ برابر ماسه شسته نرم است.

۹- گیاه آپارتمانی کریسمس یا بنت القنسول (سرخ برگه)

این گیاه، بومی مناطق گرمسیری است و به صورت درختچه می روید. گیاه بنت القنسول دارای رنگ های مختلفی مثل کرم، سفید، نارنجی و قرمز و صورتی است. باید از تماس شیرابه گیاه با چشم یا پوست جلوگیری شود. این گیاه، ظاهری مینیاتوری و زیبا دارد که با گل های رنگی و کوچکش، جلوه ای خاص و منحصر به فرد دارد.

گلدان آپارتمانی کریسمس

به دلیل شکل برگ ها و ساقه های این گیاه، قراردادن آن در یک آویز دیواری یا سقفی، زیبایی آن را در معرض نمایش می گذارد. بنت القنسول در یک گلدان کوچک و روی یک استند یا پایه گلدان هم می تواند بسیار شیک شود.

شرایط نگهداری گیاه بنت القنسول

دمای مناسب گیاه کریسمس یا بنت القنسول، بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی گراد است. نور مناسب باعث رنگی شدن برگ های بنت القنسول می شود، حتی اگر نور خورشید در محیط نبود می توان با ۵ تا ۶ ساعت در روز تاباندن نور مصنوعی، نیاز این گیاه را تامین کرد.

زمان مناسب آبیاری گیاه بنت القنسول هنگامی است که سطح خاک کاملا خشک شده باشد. پس نیاز به آبیاری هرروزه ندارد، البته دمای هوا و شدت آفتاب، دو عامل مهم در زمان آبیاری آن هستند.

گلدان آپارتمانی بنت القنسول

خاک مناسب گیاه بنت القنسول

خاک مناسب این گیاه ۲/۳  خاک سبک باغچه و ۱/۳ خاک برگ و کود دامی و ماسه به مقدار کم است.

بیماری های گیاه بنت القنسول

  1. ریزش برگ ها در تمام قسمت های گیاه بنت القنسول ، به دلیل تغییر شدید درجه حرارت بوده و باید سعی کنید دمای محیط گیاه را ثابت نگه دارید.
  2. اگر برگ های تازه رشد کرده ریز و ضعیف هستند به دلیل کمبود تغذیه مناسب بوده و باید با کودهای مخصوص گیاهان طبق دستورالعمل مربوطه تقویت شوند.
  3. ظاهر شدن لکه های پنبه ای شکل پشت برگ ها کنار رگبرگ ها و در انتهای برگ ها و محل ساقه ها؛ به دلیل وجود شپشک بوده و راه حل این مساله سم پاشی کافی است.

۱۰- گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا، با آن برگ های خیلی بزرگ و پهنش، ظاهر شکیل و با شکوهی دارد. دو رنگ بودن برگ های آن هم جلوه و جذابیت بیشتری به این گیاه می دهد. دیفن باخیا، جز گیاهان مقاوم و انعطاف پذیر است و به راحتی می توانید آن را در آپارتمان نگهداری کنید. این گیاه به دلیل شکل ظاهری که دارد در گلدان های بزرگ و قطور یا گلدان های بلند، خیلی با شکوه و تاثیرگذار می شود. دیفن باخیا، گیاه نسبتا بزرگی است که ۱۵ گونه متفاوت دارد ولی دو گونه آن محبوب تر هستند:

۱- دیفن باخایا عظیم الجثه

۲- دیفن باخیا برزیلی (خال سبز)

گیاه آپارتمانی  دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا دارای ساقه نرم و آبکی و سمی است و باید این گیاه را از دسترس کودکان دور نگه دارید، به دلیل اینکه برگ های آن در صورت جویده شدن، سمی هستند. دارای رنگ سبز و سبز روشن و با رگ برگ های نمایان است.

گیاه آپارتمانی دیفن باخی

شرایط نگهداری گیاه دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا به نور روز نیاز دارد و بهتر است آن را نزدیک پنجره روشن شرقی یا جنوبی گذاشت. از تابش مستقیم و شدید نور به آن خودداری کنید و بهتر است یک پرده تور یا حریر جلوی پنجره باشد. دمای متداول خانه برای دیفن باخیا مناسب است و در دمای بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد رشد خوبی دارد. زمان آبیاری دیفن باخیا باید به طور منظم باشد به طوری که سطح گلدان همیشه نمدار باشد.

بیماری های دیفن باخیا

۱- اگر پشت برگ ها لکه های غیر معمول ظاهر شد باید با سم های مخصوص کنه کش، گیاه را سمپاشی کرد.

۲- اگر لکه های پنبه ای شکل در محل اتصال ساقه و برگ مشاهده کردید، گیاه را با حشره کش، سمپاشی کنید.

۱۱- گیاه آپارتمانی سرخس

این گیاه دارای تنوع بسیار زیادی است ولی رایج ترین سرخس ها در ایران به عنوان گیاه آپارتمانی، سرخس لانه پرنده ای یا برگ پهن و سرخس معمولی یا بوستون است. گیاه سرخس، بومی مناطق گرمسیری است و گیاهی بدون گل می باشد. این گیاه هم، یک گیاه آپارتمانی سبز و مناسب داخل خانه است.

گیاه آپارتمانی سرخس

سرخس ها به دلیل شکل ظاهری و برگ های افشانی که دارند، در یک آویز گلدان که به سقف نصب شده باشد، بسیار زیبا می شوند. هم چنین قرار دادن آن، روی یک پایه گلدان بلند که حدود یک متر ارتفاع دارد، مانند یک اثر هنری در پذیرایی خانه، تاثیرگذار است.

گیاه آپارتمانی سرخس

شرایط نگهداری سرخس ها

سرخس ها به نور روز خورشید نیاز دارند و قرار دادن سرخس ها پشت پنجره های شرقی و جنوبی ایده آل است. دمای مناسب برای گیاه سرخس بین ۱۳ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. زمان آبیاری سرخس باید به طور منظم باشد و هر نوبت سطح خاک گیاه مرطوب باشد.

خاک مناسب سرخس ها

خاک مناسب سرخس ها، خاک سبک یا مواد آلی پوسیده است. با نسبت ۱/۳ خاک سبک لوم و ۱/۳ تورب و ۱/۳ شن درشت می توان این خاک را آماده کرد. بهتر است در فصل پاییز که زمان استراحت سرخس است از جابه جا کردن و عوض کردن خاک گلدان آنها خودداری کنید. برای تقویت گیاه سرخس بهتر است هر دو ماه یکبار و در بهار و تابستان از کودهای شیمیایی مناسب گیاهان استفاده کنید.

گیاه آپارتمانی سرخس

بیماری های گیاه آپارتمانی سرخس

با وجود تمام مراقبت هایی که از گیاهان می کنید گاهی ممکن است دچار بیماری ها و مشکلاتی شوند.

۱- اگر لکه های سفید پنبه ای شکل در پشت برگ ها ظاهر شد به دلیل شپشک است که با حشره کش مخصوص و طبق دستور باید آن را سمپاشی کرد.

۲- وجود لکه های زرد یا زرد شدن برگچه ها که از برگ های پایینی شروع می شود. این بیماری با لک های قهوه ای ریز ظاهر می شود به دلیل دمای بیش از حد محیط و آبیاری کم سرخس است و با آبیاری منظم و آبپاشی این مساله حل می شود.

۳- اگر لکه های بسیار ریز سفید یا زرد پشت برگ ها ظاهر شد به علت کنه قرمز بوده و با سمپاشی این مشکل حل می شود.

۴- رنگ پریدگی برگ ها با لکه های روی آن، به علت زیادی نور می باشد و با انتقال گلدان سرخس به محل کم نور تر مشکل حل می شود.

گیاه آپارتمانی سرخس

۱۲- گیاه آپارتمانی سانسوریا

گیاه سانسوریا، بومی آفریقایی است که به صورت بوته ای رشد می کند. دارای گونه های مختلف است که سه نوع پاکوتاه و ابلق و سبز یک رنگ آن رواج بیشتری دارد. از بین این گونه ها نوع ابلق (سبز با حاشیه های زرد) محبوبیت و قیمت بالاتری دارد.

برگ های این گیاه، ضخیم، مستقیم و سخت است. سانسوریا گل قابل توجهی ندارد ولی گل آن عطر خوبی دارد. این گیاه، نسبت به شرایط مختلف مقاوم است و جز گیاهان سایه دوست و مقاوم محسوب می شود. سانسوریا، گیاه آپارتمانی بسیار زیبا و محبوب است که به خاطر ظاهر خاص خود، جلوه ای شیک و مدرن به خانه می دهد.

گیاه آپارتمانی سانسوریا

این گیاه را در گلدان های سرامیکی بلند بکارید و در گوشه های پذیرایی بگذارید و تاثیر فوق العاده آن را در دکوراسیون خانه تان ببینید. همچنین می توانید این گیاه را در گلدان های متوسط قرار دهید و روی یک پایه گلدان زیبا کنار ورودی یا آشپزخانه بگذارید.

گیاه آپارتمانی سانسوریا

شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی سانسوریا

آبیاری گیاه باید به مقدار نیاز بوده و از آبیاری زیاد آن خودداری کنید وگرنه ریشه گیاه می پوسد. در زمستان نباید سانسوریا را زیاد آبیاری کرد. دمای مناسب سانسوریا نسبتا گرم و بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. در زمستان گلدان سانسوریا را به قسمت های گرمتر منتقل کنید. سانسوریا به دمای زیر صفر حساس است. سانسوریا در محیط کم نور هم مقاوم بوده و رشد می کند ولی باید حداقل نوری وجود داشته باشد و در فضای تاریک و بی نور، زنده نمی ماند.

گیاه آپارتمانی سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا، ترکیب خاک باغچه و خاک شنی لومی است ولی به دلیل اینکه گیاه مقاومی است در هر خاکی رشد می کند.

جمع بندی:

در این مطلب ۱۲ گیاه آپارتمانی جذاب و مقاوم که مناسب نگهداری در آپارتمان و خانه هستند را معرفی کردیم. هر یک از این گیاهان، شرایط نگهداری و خاک مخصوص خود را دارند. شما با کمی حوصله و دقت می توانید بهترین شرایط را برای رشد آنها فراهم کنید و از وجود این گیاهان زیبا در خانه خود لذت ببرید. هر کدام از این ۱۲ گیاه آپارتمانی، شکل و شمایل خاص و جذابی دارند.

مثلاً گیاه برگ انجیری با برگ های پهن و درشت و ساقه بلند خود، به خانه شما حس عظمت و شکوه می دهد. گیاه عنکبوتی با برگ های سوزنی و کشیده خود، که مانند چتری به سمت پایین متمایل اند؛ زیبایی طبیعت را به خانه شما می آورد. بقیه این گیاهان هم زیبایی خاص خود را دارند و انتخاب هر کدام به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *