دکوراسیون پذیرایی, دکوراسیون آشپزخانه

آکواریوم خانگی، معجزه جذابیت در خانه

آکواریوم خانگی زیبا و شیک

آکواریوم خانگی، تنها زیستگاه طبیعی ماهی ها نیست، بلکه می تواند نقش یک اثر هنری و تزئینی در خانه را داشته باشد. محل آکواریوم نیز نقش مهمی در جلوه آن دارد.برای استفاده بهینه از فضای خانه، می توان آن را داخل دیوار نصب کرد. آکواریوم های خانگی، یک حس عجیب و هیجان انگیز ایجاد می کنند و مانند یک دیوار زنده به نظر می آیند. یک آکواریوم را می توان به عنوان پارتیشن یا دیواری شیشه ای بین دو فضا یا روی یکی از بخش های دکوراسیون قرار داد. با این کار بدون اینکه آکواریوم جای زیادی در خانه اشغال کند، به زیبایی نقش حائل دو فضا را هم بازی می کند.

ما در این مطلب، پاسخ سوالات زیر را بررسی می کنیم:

۱- مدل های جدید آکواریوم چه شکلی هستند؟

۲- آکواریوم را در کجای خانه نصب کنم؟

۳- آیا آکواریوم، می تواند به شیوه جدیدی باعث تزیین خانه شود ؟

۴- چطور خودم آکواریوم را تزئین کنم؟ آکواریوم های تزئین شده چه شکلی هستند؟

در این مطلب با انواع آکواریوم های خانگی و مدل های جدید آنها آشنا می شویم و آکواریوم های جذاب، محل نصب آنها و تزیین آکواریوم ها در خانه را با هم می بینیم.

اگر شما هم قصد خرید یک آکواریوم خانگی دارید ولی نمی دانید دقیقا چه شکلی داشته باشد، آن را کجا قرار دهید و چطور تزیینش کنید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید، تا به راحتی به جواب سوالات خود برسید.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

آکواریوم پارتیشن و جدا کننده فضا

امروزه آکواریوم ها به غیر از یک زیستگاه برای ماهی ها و عنصر تزئینی، کارکردهای دیگری هم دارند. می توان از ترکیب آکواریوم و یک پایه نگهدارنده یا قرار دادن آن داخل دیوار، از آن به عنوان پارتیشن و جدا کننده دو فضای خانه استفاده کرد.

به عنوان مثال؛ برای ایجاد دو قسمت مجزا برای پذیرایی و ناهار خوری یا آشپزخانه و نشیمن، این روش بسیار خلاقانه و چشم نواز است. با این ایده، شما هم محلی مناسب برای آکواریوم خود دارید و هم به جای قرار دادن پارتیشنی بی استفاده، دو بخش خانه را با دیواری فوق العاده زیبا و طبیعی، از هم جدا کرده اید.

نمونه های جالبی از این مدل آکواریوم پارتیشنی را در تصاویر زیر می بینیم.

آکواریوم دیواری خانگی
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن
آکواریوم دیواری پارتیشن

آکواریوم دیواری

   یکی از مدل های پرطرفدار و زیبای آکواریوم خانگی، مخصوصاً در ابعاد بزرگ، آکواریوم های دیواری هستند. آکواریوم های دیواری، کاملا داخل دیوار نصب می شوند. در این روش با نورپردازی های زیبا و رنگی در آکواریوم، جلوه ای خاص و هیجان انگیزی در خانه درست می کنند. آکواریوم های دیواری را می توان در نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب، راهرو و زیر پله ها، آشپزخانه و هر دیوار دیگری نصب کرد. چند نمونه زیبا از این مدل را در ادامه می بینید.

آکواریوم دیواری راهرو
آکواریوم دیواری راهرو
آکواریوم دیواری پذیرایی
آکواریوم دیواری پذیرایی
آکواریوم دیواری پذیرایی
آکواریوم دیواری پذیرایی
آکواریوم دیواری پذیرایی
آکواریوم دیواری راهرو
آکواریوم دیواری پذیرایی

آکواریوم خانگی با پایه نگهدارنده

یکی از رایج ترین مدل های نصب آکواریوم، قرار دادن آنها روی یک میز نسبتاً بلند یا یک پایه محکم است. این میزهای نگهدارنده اغلب از جنس چوبی، شیشه ای یا فلزی هستند.

این میزها می توانند به صورت کشویی یا کمد دار طراحی شوند تا وسایل آکواریوم و غذای ماهی ها هم داخل آن قرار گیرد. میزهای نگهدارنده آکواریوم، مدل های مختلفی دارند، که به تناسب محل قرار گیری می توان آنها را انتخاب کرد.

آکواریوم خانگی با پایه پذیرایی
آکواریوم خانگی با پایه پذیرایی
آکواریوم خانگی با پایه پذیرایی
آکواریوم خانگی با پایه پذیرایی

آکواریوم در کانتر آشپزخانه

شاید جذاب ترین مدل آکواریوم خانگی، نصب آکواریوم  در کانتر آشپزخانه یا اپن آشپزخانه است. در این مدل، از آکواریوم ها به عنوان بخشی از کانتر استفاده می کنند و آن را زیر صفحه رو کابینتی قرار می دهند.

در این روش، به دلیل اینکه از دو طرف کانتر، آکواریوم در معرض دید است، ظاهری چشم نواز و عالی در خانه ایجاد می کند. اگر این آکواریوم ها به همراه نورپردازی های رنگی و تزئینات داخلی باشد، جلوه ای دو چندان پیدا می کنند.

آکواریوم خانگی کانتر آشپزخانه
آکواریوم خانگی کانتر آشپزخانه
آکواریوم خانگی کانتر آشپزخانه
آکواریوم خانگی کانتر آشپزخانه
آکواریوم خانگی کانتر آشپزخانه

آکواریوم در آشپزخانه

آکواریوم ها، می توانند در قسمت های مختلف آشپزخانه به غیر از اپن قرار گیرند. قرار دادن آکواریوم در دیوار بین کابینت ها، بالای کابینت ها یا روی کانتر، به عنوان عنصری تزئینی و طبیعی، جذابیت زیادی به آشپزخانه می دهد.

آکواریوم میزی

یکی از راه های متفاوت کاربرد آکواریوم خانگی و استفاده دو منظوره از آن، ساخت آکواریوم به عنوان پایه میز است. به این صورت که شیشه ای با ضخامت کافی به عنوان صفحه میز، روی آن و با کمی فاصله کار می گذارند، و از آن به عنوان میزی شیشه ای که زیر آن دنیای زیبای ماهی ها قرار دارد، استفاده می کنند.

در این روش باید میز را در قسمتی از خانه قرار داد که نیاز به جابه جایی میز نباشد و از آن به صورت ثابت استفاده شود.

آکواریوم زیر پله

اگر شما در خانه خود پلکانی دارید که فضای زیر آن خالی و شاید بد نما باشد، یکی از بهترین راه هایی که می توان برای تزئین و پوشاندن این قسمت پیشنهاد داد استفاده از آکواریوم خانگی زیر پله است.

آکواریوم خانگی را به نحوی با بخشی از دیوار یا با یک پایه نگهدارنده، به زیر پله محکم می کنند و ظاهر زیبایی به پله های خانه می دهند.

تصویر کنار راه پله خانه بدون آکواریوم

قبل

تصویر کنار راه پله خانه بعد از نصب آکواریوم خانگی

بعد

آکواریوم به اشکال خلاقانه و جدید

به غیر از مدل هایی که معرفی کردیم، مدل های خلاقانه و جدید دیگری از آکواریوم ها وجود دارد که شاید تا به حال ندیده باشید. مدل های خلاقانه آکواریوم ها برای کسانی که عاشق تفاوت وتنوع هستند مناسب بوده و به عنوان یک عنصر تزئینی جذاب در خانه مورد توجه قرار می گیرد.

تصویر قبل و بعد از نصب آکواریوم خانگی

حالا که انواع و اقسام آکواریوم ها را دیدید با هم چند نمونه عکس قبل و بعد از نصب آکواریوم خانگی و نمای زیبایی که ایجاد کرده را می بینیم.

قبل از نصب آکواریوم روی دیوار خانه

بعد از نصب آکواریوم روی دیوار خانه

قبل از نصب آکواریوم

بعد از نصب آکواریوم

قبل از نصب آکواریوم

بعد از نصب آکواریوم کنار دیوار راهروی خانه

قبل از نصب آکواریوم روی دیوار نشیمن

بعد از نصب آکواریوم روی دیوار نشیمن

قبل از نصب آکواریوم خانگی به عنوان دیوار جدا کننده

بعد از نصب آکواریوم خانگی به عنوان دیوار جدا کننده

قبل از نصب آکواریوم به عنوان دیوار جدا کننده پذیرایی و نشیمن

بعد از نصب آکواریوم به عنوان دیوار جدا کننده پذیرایی و نشیمن

روش های تزیین آکواریوم خانگی

سنگها و صخره ها

برای تزئین آکواریوم خود می توانید از ماسه یا شن در رنگ های مختلف استفاده کنید. ماسه برای مارماهی، چاقو ماهی و پرتوماهی (اژدرماهی) بسیار مناسب است.

لایه های ماسه رنگارنگ باعث افزایش جلوه بصری و ایجاد تزئینات طبیعی برای آکواریوم می شود. سنگ گدازه، کوارتز یا تخته سنگ، در آکواریوم خیلی زیبا دیده می شوند و برای ماهی ها به یک عنصر سرگرم کننده تبدیل می شوند. لایه ها و شکاف ها به آکواریوم، ابعاد بیشتری می بخشد و مکان هایی را برای مخفی شدن ماهی ها فراهم می کند.

تزیینات آکواریوم خانگی

صخره های آکواریوم به دو صورت طبیعی و مصنوعی موجود هستند. برای انتخاب سنگ ها، چند نکته مهم وجود دارد:

  • سنگ های طبیعی نباید دارای لکه های نارنجی یا سبز باشند که به علت وجود ترکیبات فلزی در آنها می باشد.
  • سنگ ها نباید با فشار یا ضربه کوچک، شکسته یا خرد شوند.
  • نباید سنگ ها در ph آب تغییری ایجاد کنند و اسیدی یا قلیایی باشند.

سنگ های مصنوعی آکواریوم، هم باید از مواد غیر مضر برای ماهی ها ساخته شوند که در هنگام خرید به این مورد باید توجه کرد.

تزیینات آکواریوم خانگی

چوب

چوب های طبیعی، بافت منحصر به فردی دارند و جلوه ای طبیعی به داخل آکواریوم می بخشند. این چوب ها، به اشکال زیبایی وجود دارند که به یک آکواریوم، رنگ های زیبایی می دهند.

چوب های آکواریوم، به آن، جلوه ای مانند دریا و اقیانوس می دهند. قبل از قرار دادن هر چیزی در آکواریوم خود، آن را بجوشانید تا از انتشار باکتری جلوگیری شود. یک تکه بزرگ چوب را در آکواریوم خود قرار دهید و چند تکه کوچک تر را در اطراف آن اضافه کنید.

تزیینات آکواریوم خانگی
تزیینات آکواریوم خانگی

صدف ها و مرجان ها

صدف ها و مرجان ها در رنگ های متنوع و زیبایی وجود دارند. مرجان های سفید، زرد، قهوه ای، قرمز، صورتی و نارنجی، به رنگ آمیزی فوق العاده آکواریوم شما کمک می کند. صدف دریایی به اکواریوم ها یک منظره طبیعی و ساحلی می دهد.

سنگریزه های ساحلی، چوب دریایی و صدف دریایی ترکیبی عالی و طبیعی مانند دریا، برای طراحی آکواریوم هستند. صدف ها را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آنها را در آکواریوم خود قرار دهید.

تزیینات آکواریوم خانگی
تزیینات آکواریوم خانگی
تزیینات آکواریوم خانگی
تزیینات آکواریوم خانگی

گیاهان زنده

بعضی از گیاهان طبیعی، زیر آب رشد می کنند و با بقیه تزئینات آکواریوم، خیلی عالی هماهنگ می شوند. گیاهان، نیتروژن مصرف می کنند و اکسیژن تولید می کنند که می توانند به تنفس ماهی ها در زیر آب کمک کنند.

ریشه های این گیاهان را در بستر آکواریوم دفن کنید تا گیاهان شما تغذیه و رشد کنند. استفاده از انواع گیاهان آکواریومی باعث می شود آکواریوم شما سبز و خیلی طبیعی به نظر برسد.

تزیینات آکواریوم خانگی
آکواریوم خانگی
آکواریوم خانگی

تزئینات مصنوعی آکواریوم خانگی

تزئینات مصنوعی آکواریوم، گیاهان مصنوعی مانند مرجان یا سنگ مصنوعی، مشابه نوع طبیعی آن هستند و ماندگاری طولانی دارند. آنها می توانند به پنهان کردن سیستم تصفیه، زیباتر کردن آکواریوم و ایجاد بستر مناسب برای آکواریوم کمک کنند.

مدل هایی مانند صندوقچه های گنج پلاستیکی، غواصان پلاستیکی و مرجان و گیاه مصنوعی همه از تزئینات جالب آکواریوم هستند.

سرامیک و شیشه

ظروف سرامیکی، بطری های شیشه ای قدیمی و گلدان های سرامیکی یا سفالی، جلوه ای زیبا و خاص برای آکواریوم ایجاد می کنند. ولی حتما قبل از قرار دادن آنها در آکواریوم، از تیز نبودن آنها، مطمئن شوید. این ظروف سرامیکی برای ماهی ها و شنا کردن بین آنها، سرگرم کننده و جالب هستند.

دیوار پشتی آکواریوم

دیوار پشتی آکواریوم، یکی از عناصری است که می توان آن را زیباتر کرد تا کل آکواریوم بهتر دیده شود. می توانید تصاویری را به دیوار پشتی آکواریوم بچسبانید یا همه آکواریوم را از دیگر تزئینات خالی کرده و فقط تصویری سه بعدی به دیوار پشتی بچسبانید تا ظاهری یکدست و جذاب ایجاد شود. اکثر ماهی ها فقط به آب تمیز احتیاج دارند بنابراین می توانید با این روش، تزئینات آکواریوم خود را برای سادگی و زیبایی و نگهداری آسان، به حداقل برسانید.

نورپردازی آکواریوم

روشنایی آکواریوم، به ویژه برای آکواریومی که تازه نصب می شود، مهم است. اما این مساله، اغلب نادیده گرفته می شود. این سردرگمی به خاطر وجود انواع مختلف روشنایی آکواریوم است.

سیستم های روشنایی هم برای مشاهده فعالیتهایی است که در آکواریوم انجام می شود و رنگ ماهی شما را نشان می دهد، و هم، بدون روشنایی کافی، گیاهان آکواریوم رشد نمی کنند و ماهی های شما در بهترین حالت قرار نخواهد گرفت.

نوع نور آکواریوم مورد نیاز برای هر اندازه از آکواریوم، بستگی به این دارد که کدام ماهی و گیاه را می خواهید نگهداری کنید و شکل نهایی آکواریوم چگونه خواهد بود. قبل از خرید سیستم های روشنایی آکواریوم، باید به نوع ماهی ها و گیاهان آکواریوم توجه کنید.

گونه های مختلف آکواریوم خانگی

انواع مختلف ماهی های آکواریومی برای رشد به نورهای متفاوتی نیاز دارند. هنگامی که تصمیم گرفتید کدام نوع ماهی را برای آکواریوم خود می خرید، می توانید نیاز روشنایی آن را بهتر تعیین کنید. تحقیق در مورد الزامات خاص ماهی ها و موجودات داخل آکواریوم که قبل از انتخاب روشنایی به آکواریوم اضافه می کنید ، مشخص می کند که میزان روشنایی چراغها و نوع صحیح نور چقدر است.

بیشتر ماهیان آکواریومی معمولی، از رودخانه ها ، نهرها یا دریاچه های زلال می آیند. این ماهی ها به نور شدید خورشید و گرم شدن هوای جنگل های بارانی عادت دارند.

از سوی دیگر ، نور روشن ممکن است همیشه انتخاب خوبی نباشد. برخی از ماهیان موجود در آکواریوم خانگی، ممکن است به طور طبیعی متعلق به دشت های سیل آسا باشند و از محیطی کم نور لذت ببرند. گیاهان زنده و برآمدگی های سنگی، به شبیه سازی بستر طبیعی برای این ماهی ها کمک می کنند.

نورپردازی چگونه بر ماهی ها اثر می گذارد؟

ماهی ها به اندازه گیاهان به نور وابستگی ندارند. به طور کلی، صاحبان آکواریوم می توانند از چراغ های رشته ای، فلورسنت یا LED برای ماهی ها استفاده کنند. اما باید از مشکلات گرمای ناشی از چراغ های رشته ای آگاه باشند.

چراغ های رشته ای آب را به طور نامتناسب گرم می کنند. این مساله باعث می شود آب نزدیک چراغ ها، به میزان قابل توجهی گرمتر از آب سایر مناطق آکواریوم باشد.

 نوسانات دمای آب می تواند برای برخی از انواع ماهی مضر باشد یا ممکن است باعث شود ماهی در مناطق سردتر آکواریوم شنا کند. چراغ های LED عملاً گرما تولید نمی کنند و رنگهای زیادی دارند، پس این نوع چراغ ها برای آکواریوم مناسب ترند.

نورپردازی برای گیاهان

گیاهان برای زنده ماندن و سالم ماندن به نور متکی هستند ، اما میزان نور مورد نیاز بستگی به نوع گیاه دارد. گونه های گیاهی گرمسیری به دلیل میزان بالای نور مورد نیاز برای فتوسنتز مناسب قابل توجه هستند. این امر به ویژه هنگامی صادق است که گیاهان وقتی در زیستگاه بومی خود قرار دارند نزدیک سطح آب رشد کنند.

قبل از خرید این نوع گیاهان، شما باید دقت کنید که آیا نورهای شدید ممکن است بر سایر گونه های آکواریوم تأثیر منفی بگذارد. گیاهانی با رنگ قرمز در برگها یا ساقه ها به نور بسیار بالایی نیاز دارند.

اگر سایر گونه های موجود در آکواریوم فقط به میزان متوسطی از نور نیاز دارند ، باید تصمیم بگیرید که کدام گونه ها ترجیح بیشتری نسبت به سایر گونه ها دارند و بر این اساس، گونه های گیاهی و ماهیان آکواریومی و نورپردازی مناسب خود را برای بهترین نحو انتخاب می کنند.

مساله شب و روز

گونه هایی که در آکواریوم ها زندگی می کنند ، در سطوح مختلف تحت تأثیر سطح ثابت نور قرار می گیرند. برای تقلید از نور موجود در زیستگاه یک گونه ، صاحبان آکواریوم می توانند از نور روز و شب برای تقریب سطح نور در یک محیط طبیعی استفاده کنند. این چراغ های شب یا مهتابی به نگهدارنده ماهی اجازه می دهد رفتارهای شبانه را مشاهده کند.

ماهی ها و گیاهان گرمسیری موجود برای آکواریوم ها از مناطق استوایی هستند و به طور معمول روزانه حدود ۱۲ ساعت در طول سال، نور دریافت می کنند. برای این ماهی های آکواریومی معمولی، یک تایمر ساده، هر روز چراغ ها را همزمان روشن و خاموش می کند. گونه های آکواریومی که از مناطق شمالی یا جنوبی هستند، بسته به فصل سال، به نور بیشتری نیاز خواهند داشت.

همچنین اگر قرار است چراغ ها عصر هنگام برای زیبایی بیشتر روشن شود ، مخزن نباید در طول روز نزدیک نور مستقیم خورشید قرار گیرد، بلکه باید به مدت تقریبا ۱۲ ساعت در روز یا بیشتر در تاریکی قرار گیرد.

خوش رنگ شدن ماهی ها

نور روشن، همچنین به خوش رنگ شدن ماهی ها کمک می کند. نور روشن به تیره شدن رنگدانه های بسیاری از ماهی ها کمک می کند و آنها را متمایز می کند. علاقمندان به ماهی دیسکس، فکر نکنند که این ماهی از آکواریوم با نور روشن خوشش نمی آید. آنها ممکن است چند روز بیشتر برای تطبیق با نور نیاز داشته باشند، اما با گذشت زمان آرام می شوند، حتی رنگ آنها روشن تر می شود، سریعتر رشد می کنند، تخم ریزی می کنند و کیفیت آب آنها بهبود می یابد.

نورپردازی، بخش مهمی از یک آکواریوم زیبا در خانه است. نورپردازی مناسب، برای زندگی ماهی ها و گیاهان و موجودات آبزی موجود در آکواریوم بسیار مفید و لازم است.

جمع بندی:

به طور کلی، اگر قصد خرید آکواریوم خانگی دارید، با توجه به اینکه کدام بخش خانه شما با وجود آکواریوم زیباتر و جذاب تر می شود؛ محلی را برای قرار دادن آن انتخاب کنید. می توانید از آن به عنوان جدا کننده (پارتیشن) یا پوششی بین دو فضا برای اینکه یک بخش کمتر در معرض دید باشد، استفاده کنید.

اگر اولین بار است که اقدام به خرید آکواریوم می کنید، بهتر است ماهی هایی که نگهداری راحت تر و رسیدگی کمتری لازم دارند بخرید. پس از انتخاب ماهی ها، باید تزئینات،گیاهان داخل آکواریوم و نوع نورپردازی را با توجه به نوع ماهی ها، مشخص کنید.

بعد از تکمیل آکواریوم، از نتیجه کار و منظره فوق العاده ای که آکواریوم خانگی خلق می کند، خوشحال می شوید. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزارم.

یک نظر در “آکواریوم خانگی، معجزه جذابیت در خانه

  1. مهسا گفت:

    خیلی جالب و کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *